Videa
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeProč nezahřívat studený nafťák před jízdou? Z toho mám husinu, říká Martin Vaculík
97 komentářů
ProchyToman
Jelita, co to nadlabnou rano a skrabou pet minut auto, to je super. To chces poslouchat a cuchat. Takova vydlabana oktavka1 to je chut
Když je zima, smrdí a kouří i benzín, dokonce i hybrid a to i nová auta 😉
Tak hybridu pri studenom starte ide z vyfuku doslova jarny vanok oproti dieslu 😁 mne odchovanom na pretekoch do vrchu to dokonca vonia.
Nedávno jsem dával věci z nákupního košíku do kufru a několik metrů dál bylo nastartované rachtající Mondeo, ve kterém seděla v bundách "mrznoucí" posádka (řidič asi nakupoval). To byl neskutečný smrad.
A potom je tu veľká komunita na firemných autách.
Vonku -20 °C a hneď na plný kotol. A na konci ulice zase naplno brzdy! 😉
Vonku -20 °C a hneď na plný kotol. A na konci ulice zase naplno brzdy! 😉
KANKUNEN
až se ti nemlží a nezamrzá přední a boční okno. Takže příjdeš k autu, startneš , škrábeš pucuješ a pak stejně musíš počkat, protože jinak máš sklo zamrzlé po 100 metrech znovu. Auto má sloužit tobě a ne ty jemu, takže ideální věc je vzdálený start. To nezahřívání je teď taková novinářská móda asi jak lepší gumy dozadu, abys náhodou nedostal přetáčivý smyk, protože se ti po cestě pokazí ESP.
Cože ? Po 100 metrech znovu? To se mi stávalo jen u Clia, kde očividně bylo větší vlhko, než obvykle (rozuměj teklo tam asi těsněním u předního skla), ale pokud je venku námraza a tu odstraníš škrabkou a né vodou, tak ti nemá namrzat co 😊 To ani v těch -18ti, co teď u nás bylo, se mi nestalo.
Když si po 100metrech ustříkneš ostřikovačem v mínus XY na čelní tak to je pecka 😒] to mlžení bylo taky spíš problém ve starších autech s podivnou kvalitou/stavem klimatizace..
No, tak to je právě to, co bys dělat neměl, pak ti to namrzne no 😁
Ne, tam byl problém, prodal jsem to s tím, pánovi to nevadilo, asi si přetěsnil sklo. Byla tam voda i na podlaze. Dříve to nedělalo.
Ne, tam byl problém, prodal jsem to s tím, pánovi to nevadilo, asi si přetěsnil sklo. Byla tam voda i na podlaze. Dříve to nedělalo.
To se stává v závislosti na vlhkosti a teplotě velice běžně. U vyhřívaného skla samozřejmě ne 😉
K tym lepsim gumam mi este dlzis video ako stare, nie zodrate, ale stare gumy v pohode podrzia na klzkom podklade smerovu stabilitu vozidla. Lebo moja skusenost hovori, ze nepodrzia a ani ESP si neskrke.
Co to je proboha? To je nějaká Barikovina ne? Ten jezdil se sjetými celoročkami po kruháči a dával tam Oktávky... 😁
Na celoročkách, navíc Vranících (=protektorech) naháním místní závodníky já. Barik jezdí na kvalitních značkových zimních gumách (pokud se tedy nemýlím).
A jo, ale notně sjetých 😁
Hlba dezenu nie je taky problem ako vek.
Přesně tak. Když máš gumy tvrdý jako puk, tak je úplně jedno jaký mají vzorek
A to je presne to, čo sa snažia vysvetliť aj inštruktori v školách šmyku. Poznám ľudí čo jazdia celý rok zimné, lebo spravia 5-7 tisíc za rok. Po 8 rokoch zoderie predné, ale kúpi len jeden pár, lebo veď zadné majú ešte 5mm vzorku. Ale sú tu ľudia ako Kankunen čo to bude všade komentovať a tváriť sa, že je to o tom, že máš na jednej náprave o mm menší dezén.
Rasťo Chvála nejlepší československý autopublicista, to vše naměřil.
Takze nic len keci. Lebo odkazujes na test kde mal vzadu nove zimne proti hrotom vpredu. Ale nova guma ma na ujazdenom snehu dost prilnavosti, aby udrzala smerovu stabilitu.
Tak to si pories vlhkost v aute. Takyto problem som nikdy nemal v ziadnom aute. Ak mam vlhkost v aute, lebo som z nepochopitelneho dovodu nechal stat vodu v rohoziach ked som odstavil auto (rozumej nechala to tak zena), tak si ocistim okna z vonku aj z vnutra, nastartujem a okamzite sa pohynam a ani po 100 ani po 1000 metroch nemam okno zamrznute ani z vnutra ani z vonku.
To nezahrievanie je jednoducha pravda kedze jediny zdroj tepla v ICE je palivo a pri volnobehu ho tam ide najmenej ako sa len da. Jednoducha fyzika.
To nezahrievanie je jednoducha pravda kedze jediny zdroj tepla v ICE je palivo a pri volnobehu ho tam ide najmenej ako sa len da. Jednoducha fyzika.
kdyz nemam auto pod pristreskem, tak oskrabu, skocim do auta a po pul kilometru musim nekdy zastavit, vylizt z auta a znovu oskrabat.
nekdy se na tom udela povlak, skrs kterej neni videt. kdyz moc nemrzne, tak to kazdejch 100 metru prostriknu ostrikovacema, ale kdyz mrzne hodne, tak to nepomuze.
dokonce i kdyz to mam pod pristreskem nebo plachtu na skle, tak to nekdy dela. mozna velka vlhkost, nevim, v zime kdyz mrzne dejme tomu v 10% rannich rozjezdu u vsech aut.
jeste jednou zduraznuju - dela mi to zvenku, vevnitr OK
kdysi davno sem sklo polejval horkou vodou. fungovalo to super. jednou byla fakt kosa, urcite pod -20, tak sem to nastartoval, pustil vetraky, sel natocit horkou vodu do beliku a chrstnul na sklo. jenze ta horka voda se dostala do nasavani vetraku, cast se zmenila v paru a tu vetrak nafoukal dovnitr, kde okamzite namrzla na sklech. tehdy sem odjizdel tak o pul hodiny pozdeji nez se to rozmrazilo ...
nekdy se na tom udela povlak, skrs kterej neni videt. kdyz moc nemrzne, tak to kazdejch 100 metru prostriknu ostrikovacema, ale kdyz mrzne hodne, tak to nepomuze.
dokonce i kdyz to mam pod pristreskem nebo plachtu na skle, tak to nekdy dela. mozna velka vlhkost, nevim, v zime kdyz mrzne dejme tomu v 10% rannich rozjezdu u vsech aut.
jeste jednou zduraznuju - dela mi to zvenku, vevnitr OK
kdysi davno sem sklo polejval horkou vodou. fungovalo to super. jednou byla fakt kosa, urcite pod -20, tak sem to nastartoval, pustil vetraky, sel natocit horkou vodu do beliku a chrstnul na sklo. jenze ta horka voda se dostala do nasavani vetraku, cast se zmenila v paru a tu vetrak nafoukal dovnitr, kde okamzite namrzla na sklech. tehdy sem odjizdel tak o pul hodiny pozdeji nez se to rozmrazilo ...
Tu teplou vodu jsem aplikoval asi 3x, když u nás teď nasněžilo a bylo to super, tedy cestou tam, odpoledne jsem vyndaval kusy ledy ze škvíry mezi kapotou a sklem, kde jsou ostřikovače 😁
O těch lepších pneu to platí u Š120.Jasně že lepší na předek protože ten když v zatáčce vyletí tak není čas reagovat(to je mžik) ale když přes ESP uletí zadek(1procentní šance) dá se dát kontra.
Othello
Nějak jsem nepochopil proč bychom elektrickým topením měli tak šíleně týrat alternátor a baterku. Copak alternátor není určený k tomu aby vyráběl proud ? Co tak hrozného se mu děje ?
Hele to mi taky přijde divný. Alternátor vyrábí tolik proudu kolik je potřeba a musí být schopný vyrábět dostatek, i když zapneš všechny spotřebiče.
na volnobeh alternator nemusi vyrobit celou okamzitou spotrebu elektriky a pak jde cast z baterky misto aby se nabijela
U většiny aut prospěje krátkodobě zvýšit otáčky, a pak teprve je nechat spadnout na volnoběh.
Je to dobře vidět, když se do zásvky na palubce strčí voltmetr.
😄
Je to dobře vidět, když se do zásvky na palubce strčí voltmetr.
😄
Na začátku února bylo v Praze -18 😉 Když jsem vyrazil služební Oktávkou TDI z centra, ještě v Říčanech sem se klepal zimou 😁
Tdi ma velikou ucinost motoru takze odpadniho tepla je malo a netopi to. Taky me to na tdi v zime trochu stvalo.
Jo, je to tak.
Míval jsem kdysi Rovera Montego, jeden z prvních přímovstřikových nafťáků. Dvoulitr, co tahal i dodávky DAF, v lehkém kombíku neměl co na práci.
V mrazivé zimě před těmi asi 10 lety jsem měl rukavice ještě po cestě do Rakouska.
A mírně překvapivě se zahřál až stáním na místě v Rakousku, když jsem čekal, než budu moct naložit!
On prostě ten průvan motorovým prostorem, vzduchu co má -20, taky dělá svoje.
😄
Míval jsem kdysi Rovera Montego, jeden z prvních přímovstřikových nafťáků. Dvoulitr, co tahal i dodávky DAF, v lehkém kombíku neměl co na práci.
V mrazivé zimě před těmi asi 10 lety jsem měl rukavice ještě po cestě do Rakouska.
A mírně překvapivě se zahřál až stáním na místě v Rakousku, když jsem čekal, než budu moct naložit!
On prostě ten průvan motorovým prostorem, vzduchu co má -20, taky dělá svoje.
😄
no, nevim
pri malejch otackach da alternator malo elektriky
bez ohledu, jestli jsi predtim turoval nebo ne
pri malejch otackach da alternator malo elektriky
bez ohledu, jestli jsi predtim turoval nebo ne
poterienko
Tak nějak mi zdravý rozum říká, že 30s tomu neuškodí a možná prospěje. Než se všechny kapaliny dostanou všude a celé to ústrojí se rozhýbe. Myslím tím samozřejmě po delším stání a ne po zastavení u benzínky. I v el. mašině nedávám hned plný kotel, aby baterka nedostala záběr bez zahřátí na provozní teplotu, pokud byla studená.
johny555
Obvykle zamrzlé a zasněžené auto nastartuji a rychle očistím, jinak zbytečně dopředu nezahřívám. Posledně jsem svého Ceeda nenastartoval, jenom strčil klíček do zapalování (ale zapalování nezapnul). Po krátkém čištění jsem nastartoval a vyrazil. A překvapivě začalo topit mnohem dřív, než když jsem šel do zmrzlého auta a rovnou vyrazil. Nevím, jestli je to pravda, ale přijde mi, že tím, že jsem auto odemknul a strčil klíček do zámku, tak se zapla zahřívací spirála, která ohřívá chladící kapalinu. Aniž bych nastartoval. Musím to ještě empircky ověřit 😊
😊 Empiricky to over. Na vacsine aut sa procesy okolo motora deju pri otvoreni vodicovych dveri. V Priuse sa spusti asi iba palivova pumpa a pri stlaceni brzdy sa nabudi trakcna elektronika. Az pri zapnuti auta sa natlakuje brzdovy system a ak je vonku zima tak sa spusti ICE, inac sa auto hned pohyna na s elekromotorom a ICE sa nastartuje po asi 20 sekundach na zohriatie pre moznost poziadavky na vacsiu zataz.
shollo
Pán Vaculík proste nemá chybu 😄 😄 😄 😄
Akorát, že už z toho pohybu "a nastartujeme motor" je patrné, že startuje tlačítkem.
Mluví o přímovstřikových turbomotorech... a ani těm to neškodí, jen to moc nepomáhá.
Pořád se trochu zahřejí.
Ne na provozní teplotu, ale "rozmrznou".
Jasně, při -3 v Praze to asi jde vyrazit rovnou.
Mluví o přímovstřikových turbomotorech... a ani těm to neškodí, jen to moc nepomáhá.
Pořád se trochu zahřejí.
Ne na provozní teplotu, ale "rozmrznou".
Jasně, při -3 v Praze to asi jde vyrazit rovnou.
Ja Prvni 123
Ale klasický, atmosferický benzín má prostě nejraději, když ho nastartuju a nechám běžet tu dobu, než oškrábu okna.
To může trvat tak minutu, max dvě.
Mluví se o verzi "nastartovat - a vrátit se domů" , to jako na snídani?
Jo, to je pochopitelně špatně.
Motor na volnoběh nedosáhne normální provozní teploty, ale ohřeje se z - 15 na + 15... a to pro normální funkci ofukování oken a podobně úplně stačí.
Vždycky si u článků tohoto typu vzpomenu na první jízdy se Škodou 100... na vánoce jsme jezdili z Brna do Prahy, a po hodině, to je už před Jihlavou!, začínala topit.
Do té doby se okno škrábalo i za jízdy, zevnitř...
😄
To může trvat tak minutu, max dvě.
Mluví se o verzi "nastartovat - a vrátit se domů" , to jako na snídani?
Jo, to je pochopitelně špatně.
Motor na volnoběh nedosáhne normální provozní teploty, ale ohřeje se z - 15 na + 15... a to pro normální funkci ofukování oken a podobně úplně stačí.
Vždycky si u článků tohoto typu vzpomenu na první jízdy se Škodou 100... na vánoce jsme jezdili z Brna do Prahy, a po hodině, to je už před Jihlavou!, začínala topit.
Do té doby se okno škrábalo i za jízdy, zevnitř...
😄
Cesn
To bych rád věděl, jaký kretén a proč mě zablokoval.. Jinak nevím, proč by mělo vadit pár minut na volnoběh. Je to úplná blbost. Pořád lepší, než vyrazit pod plynem. Jenže tady dnes píše odborný článek každý, kdo si o to řekne
Anonym
Rady tohoho rádoby obborníka jístě pobaví kde koho.
Pane Vaculíku, nalejte si do auta třeba ten 0W-16 a vyražte ihned po studeném startu na plný plyn. to je vaše věc, ale neraďte nám ostatním, jak se ke svým autům máme chovat.
Nevím, jestli jste si nevšimnul, ale když už mluvíte o moderních motorech, tak právě tyto mají víceokruhové chlazení, aby se rychleji zahřívaly. A např. diesely VW EA288 EU6 mají vysokotlaký
okruh recirkulace výfukových plynů, který je aktivní zejména ve fází po studeném startu a pomáhá rychlejšímu ohřevu motoru. Tyto motory(např. v trojkových Superbech) nijak netrpí, když je nastartujete a necháte např. 2 minuty prohřát během očištění vozu od sněhu a ledu.
V motoru prý prší a saze při běhu na studený volnoběh ucpou katalyzátor? 😒] 😒]
Jako jste dobrej pouťovej vypravěč. Ale ono se to kecá někomu, kdo svoje vlastní auto ani nemá
a tímto naivním přístupem ničí auta, co dostal k testování.
Pane Vaculíku, nalejte si do auta třeba ten 0W-16 a vyražte ihned po studeném startu na plný plyn. to je vaše věc, ale neraďte nám ostatním, jak se ke svým autům máme chovat.
Nevím, jestli jste si nevšimnul, ale když už mluvíte o moderních motorech, tak právě tyto mají víceokruhové chlazení, aby se rychleji zahřívaly. A např. diesely VW EA288 EU6 mají vysokotlaký
okruh recirkulace výfukových plynů, který je aktivní zejména ve fází po studeném startu a pomáhá rychlejšímu ohřevu motoru. Tyto motory(např. v trojkových Superbech) nijak netrpí, když je nastartujete a necháte např. 2 minuty prohřát během očištění vozu od sněhu a ledu.
V motoru prý prší a saze při běhu na studený volnoběh ucpou katalyzátor? 😒] 😒]
Jako jste dobrej pouťovej vypravěč. Ale ono se to kecá někomu, kdo svoje vlastní auto ani nemá
a tímto naivním přístupem ničí auta, co dostal k testování.
mrha
Souhlas, že nemá cenu mimo námrazu startovat auto dříve. Stačí zpočátku jet prostě na nižší otáčky.
Nejhorší situace - mám zasněžené, namrzlé auto venku bez nezávislého topení a bez elektrického topení, které se zapíná před zahřátím motoru - pak dle mého startuji auto před odstraňováním námrazy. Ne proto, abych motoru prospěl. Ale proto, že i na volnoběh se motor třeba z minus 10 trochu za těch pár minut zahřeje. A po rozjezdu se mi netvoří nová námraza a na přední sklo fouká alespoň vlažný (studenější, ale ne ledový) vzduch. Možná tím motor naopak poškozuji, ale dle mých zkušeností si prostě nemohu dovolit vyjet s opakovaně namrzajícím sklem. Porušuji tím předpisy.
Nejhorší situace - mám zasněžené, namrzlé auto venku bez nezávislého topení a bez elektrického topení, které se zapíná před zahřátím motoru - pak dle mého startuji auto před odstraňováním námrazy. Ne proto, abych motoru prospěl. Ale proto, že i na volnoběh se motor třeba z minus 10 trochu za těch pár minut zahřeje. A po rozjezdu se mi netvoří nová námraza a na přední sklo fouká alespoň vlažný (studenější, ale ne ledový) vzduch. Možná tím motor naopak poškozuji, ale dle mých zkušeností si prostě nemohu dovolit vyjet s opakovaně namrzajícím sklem. Porušuji tím předpisy.
Jak říkáš.
A ne, motoru tím neubližuješ. Motoru ubližuje každý studený start - to, že ho nechám běžet na volnoběh už to nezhoršuje.
Ale ano, nastartovat a jít si čistit zuby a snídat je zhouvěřilost.
Snažit se vyjet za každou cenu bezprostředně po nastartování je opak, ale nikoliv dramaticky rozumnější.
😄
A ne, motoru tím neubližuješ. Motoru ubližuje každý studený start - to, že ho nechám běžet na volnoběh už to nezhoršuje.
Ale ano, nastartovat a jít si čistit zuby a snídat je zhouvěřilost.
Snažit se vyjet za každou cenu bezprostředně po nastartování je opak, ale nikoliv dramaticky rozumnější.
😄
Beefcake
Naftak v zime vobec nestartovat.
Posledne dva dni som si vyborne uzil za tdi predjazdcom.
Jeden z nich dymil aj bez zataze.
Posledne dva dni som si vyborne uzil za tdi predjazdcom.
Jeden z nich dymil aj bez zataze.
Josef1
Když je zahřívání dieselu tak škodlivé, tak nám vysvětlete proč kamiony musí zahřívat na místě, aby natlakovali brzdovou soupravu a přesto najezdí statisíce km do GO!
Miliony. Navíc mám ze servisu a z technické jasný parametry o kouřivosti a tlacích válců po 970k, který mají nový auta. Dřív než po 7 minutách foukání vzduchu jsem se nikdy neodlepil...
Ales4
Ano je blbost nechat diesel dlouhý minuty běžet za studena. Stejně tak je blbost bezprostředně po nastartování hned rvat kvalt a zatěžovat motor než začne pořádně mazat. Za mne min. 20-30 sekund a škrabání auta se zdechlým motorem mi je proti srsti. Stejně tak mají výrobci jiný názory při zajíždění. Dnešní motory jsou mnohem přesnější, tudíš to platí o to míň, ale pořád jsou to stejný pístový motory jak před 50 lety. Na volnoběh se záhřívá olej a voda dlouho, ale aspoň se do minuty ohřejí písty a minimálně stěny válců, kde je opotřebení nejvyšší. S jízdou sice rychle roste teplita, ale stejně tak při vyšších otáčká enormě opotřebení válců a kroužků, který nemají tvar jaký mají při zahřátí. Vaculíkovy názory jsou perfektní, ale konkrétně tohle fanatický kopírování článků a názorů za poslední 3 roky je trapný
Ales4
Sice mám v osobáku 1.6 a 2.0 (benzin) Ale u obouch bych vám přál pane Vaculík slyšet jak při rozjezdu do 15 až 20 sekund brečí hydroštely. Po minutě je to jiný kafe. Všechno má svůj čas.
Naprosto s tím souhlasím. U 2.0 TDI s úplně studeným autem vyjíždím cca po 1 min. a je úplně cítit, jak mu to sedí, když se stačí promazat a lehounce probrat z té ztuhlosti. Když je auto pod sněhem nebo ledem, klidně ho s natočeným motorem očistím (3-4 min.) Trochu mě zaráží, jak je nastavená ŘJ a jak dlouho dopuje motor bohatou směsí a trápí motor vysokými otáčkami. Zbytečně dlouho podle mě a zbytečně často (např. i když v zimě po dlouhé jízdě zastavím na chvíli ve městě, stejně si počíteční otáčky nastaví na 1 100). Stírá to olej z válců a příliš mnoho nafty se nestačí spálit a degraduje olej.
Co se týká topení a baterky - po třech letech provozu baterie vykazuje téměř nulový pokles kapacity, tak to asi nebude tak horké, v naftě je stavěná na vysoký narazový odběr už kvůli rychložhavení.
Co se týká topení a baterky - po třech letech provozu baterie vykazuje téměř nulový pokles kapacity, tak to asi nebude tak horké, v naftě je stavěná na vysoký narazový odběr už kvůli rychložhavení.
lordlord
Přece nepojedu se zamlženýma oknama, někdy i vnitřní námraza, zamrzlá zrcátka. Odhrabat a oškrábat auto a pak zjistit, že nenastartuju....
Vnitřní námraza ? To máš nějakýho veterána ? 😲
parkuji u potoka a drží se tam vlhkost, zvláště když svítí, auto se vyhřeje a po západu se prudce ochladí a vysrážená vlhkost namrzne, takto to má celé parkovistě
Ale jo takle to asi možný je, i když já parkuju kousek od řeky, ale s tímhle jsem se ještě nesetkal. Pravda je že to ochlazení bývá pozvolné, sem akorát svítí během doopledne, tak se ty teploty srovnají.
Michal220
Mám tsi 2l a za 10min to topí a 1.0tsi do 5min možná dřív.Nasednu nastartuji+výhř.sedačky a jde se škrábat led z okna a pokuď je ho fakt hodně tak čekám to je ale max 5x ročně jinak max 10sec a jedu.
Nejsem technik, je to jen moje teorie, ale myslím že je to to nejlepší, co můžu pro vymrzlé auto v zimě udělat. A holt ty pohledy lidí, když někde škrábeš a ometáš nenastartované auto ignorovat 😁