Elektromobily
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeČeský trh v pololetí 2020: Plug-in hybridům i elektromobilům vládne Škoda, LPG vymírá
76 komentářů
spaleny6
Nějak se nám ta elektrická revoluce pořád nekoná.
A on to někdo předpokládá, že přijde lusknutim prstu?
Stále pro EV není dostatečná infrastruktura, možnosti a výhody, které by vyvážily value for money.
Stále pro EV není dostatečná infrastruktura, možnosti a výhody, které by vyvážily value for money.
Nevím jak ty ale EU už luská prsty několik let a diví se proč se elektrická revoluce pořád nekoná.
Aktuální zpráva z Číny - dramatický déletrvající pokles prodejů elektronesmyslů, čti autoforum.cz. Zatímco spalováky klesly o řádově několik procent, EV klesly o 40%. Jediný kdo trochu v Číně prodává (s prodlouženými dotacemi) je Tesla (nakupují členové Církve Svaté Elona Muska).
Aktuální zpráva z Číny - dramatický déletrvající pokles prodejů elektronesmyslů, čti autoforum.cz. Zatímco spalováky klesly o řádově několik procent, EV klesly o 40%. Jediný kdo trochu v Číně prodává (s prodlouženými dotacemi) je Tesla (nakupují členové Církve Svaté Elona Muska).
Myslíš že tvůj mozek někdy pochopí
-že to nemá nic společnýho s EU?
-že nafta je dotovaná a PROTO se ti líbí
-že to nemá nic společnýho s EU?
-že nafta je dotovaná a PROTO se ti líbí
Novináři to předpokládají a už pár let nám to servírují, včetně toho že infrastruktura je.
Frey
Nemyslim si ze by sa jednalo o dramaticky trend. Je jasne ze nastupom cisteho elektra, full a mildhybridov si tieto pohony ukroja cast trhu. Ciastocne sa k nim presunu aj potencialni zakaznici CNG a LPG ako alternativ ku klasike benzinu/nafte. Na registracie 1-6/2020 sa treba divat aj z pohladu koronakrizy kedy vseobecne padol pocet registovanych aut. Benzin klesal jednoznacne z tohodto dovodu, nafta tiez, pricom nafte dlhodobo hadze polena pod nohy sucasny antidiesel trend. Paradoxne v porovnani s 1-6/2019 nebol prave pri CNG/LPG pokles nijak dramaticky.
Musíš se na to podívat jednoduchým pohledem dealerů Škody. Dostali prostě přikázáno na začátek 2x Esitynesmysl a 1x PHEVsuperbnesmysl dělejte si s nimi co chcete.
Brutální přístup - neobjednáš, nedostaneš ostatní výdělečná auta.
Tento přístup provozuje Škoda, ale i ostatní dlouhé roky.
Za rok se to srovná a prodeje se začnou propadat. Jako v Číně.
Brutální přístup - neobjednáš, nedostaneš ostatní výdělečná auta.
Tento přístup provozuje Škoda, ale i ostatní dlouhé roky.
Za rok se to srovná a prodeje se začnou propadat. Jako v Číně.
Zas nebal by som sa ze sa tie auta nepredaju, na strane dopytu su firmy co rovnakym sposobom "ozelenuju" nakup, do flotily vzdy par e alebo phev 😊 Dalsia vec je ze sa divame na statistiky v CR, kde vzdy ked Skoda vstupi do nejakeho segmentu, tak pohne vyrazne statistikami, co je prirodzene.
Robíš akoby tí kupujúci kupovali Sup iV proti svojej vôli a niekto im to vnucoval. Realita je taká, že hybridné Supy sú vypredané na mesiace dopredu a keby si si ho chcel teraz objednať, tak budeš čakať pol až trištvrte roka.
To som nepovedal, konkretne Sup iV je auto, ktore dava zmysel aj pre bezneho uzivatela. Point toho celeho bol, ze sa nebojim predaja a ak by sa aj jednalo o model, ktory az tak zmysel beznemu motoristovi nedava, do fleetu sa urcite preda, hlavne ak sa bavime o CR a Skode.
Není na tom Sup stejně jako Citigo, že jim zkrátka došly baterky?
Těžko říct... ale Sup je za fakt konkurenceschopnou cenu, na to, že to je PHEV... tak je to fakticky za cenu 140kW nafty, řádově.
Zrovna u té škody je to cenově nastaveno parádně. Tam určitě konkurence schopný je a nedivím se, že má tolik registrací. Na druhou stranu Supy už většinou kupují lidé, kteří mají vlastní garáž a možnost nabíjení.
To bezesporu, asi se prodává dobře. Ale je otázkou, nakolik jsou čekací lhůty dané neschopností nadimenzovat dodávky baterií, s čímž bojuje Citigo. Nebo zda se vůbec vyplatí jich prodat víc, než kolik naplánovali.
Emel
"Významný růst je způsoben především tím, že automobilkám se letos vyplácí elektromobily prodávat – kvůli nulovým emisím na papíře jim totiž snižují emise celé flotily, díky čemuž se snižuje riziko hrozby pokuty za nesplnění stanovených limitů. Výrobci ale zároveň argumentují tím, že po elektromobilech roste i skutečná poptávka ze stran zákazníků".
Ono je většina zákazníků racionálních a EV si koupí právě tehdy, až jim to bude dávat ekonomicky smysl - se započtením nižších provozních nákladů (servis i palivo), se zohledněním výhod (byť umělých) typu silniční daň a parkování v Praze, se zohledněním nižší užitné hodnoty dané omezeným dojezdem a komplikovanějším nabíjením. Vidím to úplně stejně, v principu klidně EV jako druhé do rodiny ano... a jde jen o peníze.
Emisní legislativa je jaká je, Škodovce se vyplatí prodávat Cígo se ztrátou (někdo odhadoval 250t / ks), protože se její 0g počítá dvakrát (matematici prominou)... no, za takových podmínek určitě už je skupinka, které to smysl dává. Ještě bych ale byl opatrný s tvrzením, že EV jsou už tržně konkurenceschopné... konkurenceschopné jsou jen díky "šikaně" spalováků 😄
Ono je většina zákazníků racionálních a EV si koupí právě tehdy, až jim to bude dávat ekonomicky smysl - se započtením nižších provozních nákladů (servis i palivo), se zohledněním výhod (byť umělých) typu silniční daň a parkování v Praze, se zohledněním nižší užitné hodnoty dané omezeným dojezdem a komplikovanějším nabíjením. Vidím to úplně stejně, v principu klidně EV jako druhé do rodiny ano... a jde jen o peníze.
Emisní legislativa je jaká je, Škodovce se vyplatí prodávat Cígo se ztrátou (někdo odhadoval 250t / ks), protože se její 0g počítá dvakrát (matematici prominou)... no, za takových podmínek určitě už je skupinka, které to smysl dává. Ještě bych ale byl opatrný s tvrzením, že EV jsou už tržně konkurenceschopné... konkurenceschopné jsou jen díky "šikaně" spalováků 😄
Presne tak, auta sa budu predavat len kym to bude pre zakaznikov financne vyhodne, 95% sa rozhodne na konci dna na zaklade svojej penazenky. Kym je trh pokriveny a nadsenie z elektra velke, je mozne drzat dotacie a vyhody na nakup elektroaut a dotovat ich zo zvysku auto priemyslu. Problem nastane ked sa trh dostane na urcitu uroven, ked uz suma dotacii bude taka vysoka, ze ju zvysok segmentu neutiahne. Klesajuci vyber dani z predaja fosilnych paliv bude treba niecim nahradit. Ruka v ruke s tym ide aj zvysovanie podielu oze na strane vyroby elektriny, kde bude stale viac konvecnych elektrani, ktore budu ako zalozne a teda nebezat naplno a teda ich prevadzka ekonomicky nevyhodnejsia a tym drahsie podporne sluzby, ktore budu poskytovat. Vsetko toto sa bude musiet casom premietnut aj do cien, ktore budu spojene s elektromobilitou, ci uz vo forme znizenia dotacii, alebo narastu cien elektriny, dani spojenych s nakupom alebo pouzivanim e-aut, atd.
Pokiaľ viem, u nás plánujú elektriku zlacnit. Elektroauto nie je len o financiách, je to úplne iné použitie.
Bavime sa o vyhlade nie na najblizsie 2-3 roky ale 10-15+. Ano, teraz nie je elektroauto len o financiach, na strane regulacie je to hodne o politike a klimatickych cieloch a na strane zakaznikov o pocite chciet take auto vlastnit ci uz z presvedcenia alebo sympatiam k novym technologiam. Casom sa vsak aj z elektroauta stane len dopravny prostriedok, konieckoncov je to auto ako akekolvek ine, akurat spaluje iny typ energie.
Arese
Hybrid už pro mě prostě není pořádné auto. Proto mi nic takového nesmí přes práh - jedině čistý benzín, popř. nafta či LPG. 😉 :yes:
Zatímco full hybrid jezdí po městě až z 80% čisté v EV módu, mild hybrid jezdí po městě v 0% v EV módu. Je to jen takový pokročilý S&S systém, který dokáže poslat elektriku ( jednotky kW) pár vteřin i na kola.
HEV může díky silnějšímu motoru v paralelním uspořádání více rekuperovat a absolvovat nějakou vzdálenost i zcela bez spalovacího motoru (mHEV umí maximálně plachtit), čili je pochopitelně o něco úspornější, ale není tam ten dramatický efekt jako u PHEVu.
Jaké máš zkušenosti s hybridy? Já osobně přiznám, že s mHEV mám jen pár set km, s HEV kolem 200tis km a s PHEV kolem 20tis km. Můžu tedy z vlastní zkušenosti dost porovnat.
HEV má energii pouze z toho, že rekuperuje. Teoreticky nejlepší spotřeby dosáhnu, když veškeré brzdění obstarám jen rekuperací a dál už to auto z principu nemá, jak šetřit.
Nemám s tím obecně problém, ale hybrid jako takový to určitě není.
Že měření spotřeby dle evropských norem nemělo s reálnou spotřebou nic společného se vědělo dlouho. Četl jsem články o zalepování spár, přefukování kol, ředění oleje... s tím, že to všechno je - striktně vzato - legální, protože to ta norma prostě neřeší.
Další krok je pak detekce testovacího cyklu a NOx. I tam je otázka, jestli by to vůbec někdo v Evropě byl schopný řešit... nebýt toho, že americké právo je méně striktní a soud má větší volnost v rozhodování.
Spousta lidí se ohání "emisemi v reálném provozu", ale můj reálný provoz a tvůj reálný provoz jsou dva různé reálné provozy, vždycky to musí být podle nějaké normy.
Ve městě těchto hodnot dosahuje v ideálních podmínkách. Běžně kolem 60-70% úplně v pohodě.
Chtělo by si to někdy vyzkoušet než začít povídat o svých představách.
Myslím, že ďábel se jako vždy skrývá v detailu, v tomto případě ve slovíčku "čistě". Kdyby napsal 80% s podporou elektřiny, tak řeknu proč ne, když napíše 80% čistě na elektřinu, tak je to postavení na hlavu všech zákonů páně Isaaca Newtona.
Prosek - Holešovice občas jezdím, když vezmu opravdu ideální podmínky, tam je to z a 0, zpět za 5, celkem 2,5. Ale nejčastěji nemám úplně plnou baterku, takže tam to je tak 1,5, zpět kolem 5,5, což jsme na 3,5.
A spotřeby které udáváš zcela vyvrací to co tvrdíš. Pokud jedeš se spotřebou 2,5 litru, tedy oněch 20% jízdy, tak to znamená, že když pojedeš na spalovák 100% jízdy, tak pojede za 12,5 litru a to jsme ve městě v nějakých maximálně 70km/h rychlostech, na dálnici by ti tedy ten spalovák jezdil za 20, to máš spalovák z Veyrona?
U Toyoty jsem to změřil tímto způsobem😒br />
Natočil jsem několik z mých všedních dnů se záběrem na PP. Poté ze záznamu jsem spočítal čas, kdy svítí EV. Z toho mám potom snadno procenta času ( ne vzdálenosti ) v EV. To možná může být rozdíl, nad kterým dumáš. Ohledně vzdálenosti to bude samozřejmě jinak, protože v EV se jezdí často pomaleji než mimo něj.
Už jsem to psal, když je v hybridu spalovák v zátěži, vezme si víc než klasický ICE, protože kromě jízdy ještě nabíjí.
Jak jsem psal, v ideálním případě je to těch 80, těch 100% nepočítám, je to opravdu jen konkrétní extrémní případ. Nejcasteji to bude tak 60-70
To si představuju tak, že jede ICE i emotor, to ale nesvítí režim EV.
Zkusím to ještě jinak, možná si úplně nerozumíme v terminologii.
Fullhybrid dokáže jet ve městě až 80% času v EV režimu, tedy bez zapnutého ICE.
I rekuperace zpomalováním patří mezi EV jízdu.
Takze ano, HEV muze klidne jet 60%-80% procent casu ciste v elektrickem rezimu, sam nemam problem dosahnout pres 60% pri delsi jizde po okreskach. (pro predstavu - prave jsem se vratil z Chorvatska a podle PP jsem jel temer 40% casu v EV rezimu). Neznamena to ale, ze bude mit petinovou spotrebu. Kdyz ten spalovak jede, tak zere klidne okolo 10 litru okamzite spotreby.
A pak je samozrejme ten marketingovy rozmer - meri se procento casu v EV rezimu, ne vzdalenosti. Coz je ve meste velmi vyhodne, zamysli se nad stanim na semaforech 😊
Stát 30 minut v zácpě, tak to asi celé stejně chcípnu, případně za nějakou dobu se ta baterka stejně vybije i tím stáním a pak jede ICE i při stání.
A ano, jinak tohle je druhý extrém, jako těch 100% z Proseku do Holešovic. nebo třeba naopak 0% ze Zlíchova na Barrandov. To jsou extrémy, které se můžou objevit, ale je zbytečné je započítávat.
Zkus si někdy na den půjčit hybrida do Prahy/Brna/Plzně a sám si to vyzkoušej, nicméně když pro tebe čas v EV režimu není při jízdě s rekuperací ( což nechápu jaký to je režim, když ICE je vypnutý ), pak toho moc nevyzkoušíš.
http😐/www.hybrid.cz/…ede-na-elektrinu
http😐/www.hybrid.cz/…isi-tvrdi-toyota
Přímo odkaz na původní studie jsem nebyl schopen dohledat.
Ale u ujeté vzdálenosti o tom pochopitelně nemůže být ani řeč. U elektromobilů, které na rozdíl od HEVů dokáží většinu brzdění obstarat rekuperací, ta rekuperace přidává rámcově 30 % dojezdu. To je tedy zhruba maximální snížení spotřeby, kterého lze docílit jen rekuperací bez externího nabíjení.
U klasického HEVU je to pochopitelně méně, u mHEVu ještě méně, to jsou jen jednotky procent snížení. Ale PHEV dokáže spotřebu paliva snížit několikanásobně. Proto jsou si HEVy a mHEVy alespoň z pohledu dosahované spotřeby bližší než HEV a PHEV.
Když jsem měl mondeo HEV, tam to měli krásně rozepsané, i v procentech. Tam to vycházelo, že ta část, kdy jel ICE vycházela tuším někde kolem 12l/100, ale jel jen 30%, zbytek byla 0, tedy to vycházelo na 4l/100.
U Toyoty to bohužel neukazuje, tak jsem si "zahrál" několikrát se stopkama a videozáznamem.