Audi S5 Sportback se v rámci faceliftu dočkalo místo benzinového vznětového šestiválce. Jak s ním jezdí? A co když chcete verzi z opačného spektra nabídky, zaujme A5 se základním motorem?
...něco dělá oproti konkurenci špatně. C-Klasse i 3er jsou komfortní, jisté a navíc zábavné. Audi jako vždy vyjma vrcholných modelů funguje do nějakých 80% a pak už nárážíš na nedotáčivost spojenou s menší hbitostí. Bohužel se to nevyhlo ani modelu S5.
Proč konkurence může používat krásně vyladěné benzínové šestihrnky a Audi ne? To je mi záhadou. Jde z pohledu řad A4/5 o minoritní variantu, ale stále o marketingový instrument. U čtyř kruhů však z ostré dýky udělali takový dobrý příborák. ;-)
je RS. Ale jinak souhlas, je to divný. Zvlášť když ve zbytku světa je Sko benzín. Hele, svezení parádní, stačí. Ale do a6 v kobajnu ten powertrain patří. Né do kupíčka.
RS beru jako ostrý meč, S coby dýku ;-) Posílal jsem Dinarovi jak příšerný obklad dostane S4 od 340i a C43 AMG na okruhu. Měl jsem kdysi B8, v zásadě pár týdnů po zahájení prodejů, do dvou let jezdilo A4/5 neskutečný množství. Tahle generace paběrkuje. Je to škoda, střední třída je podle mě už téměř bez kompromisů. Dostatek prostoru i komfortu.
Asi jak v čem, A3 mi přijde vyrovnaná, sedany od 4 po 8 mě v nové generaci nechávají klidným. Vysokovýkonný kombi asi vždy RS6 a nedal bych přednost AMG GT před R8. Koncepce a motor. :yes:;-)
R8 je tak nějak rozumně zabalené lambo, a to je prostě supersport. AMG GT bez přívlastku má problém ujet i sedanu typu 550i. V tomhle má prostě audi výhodu, má "ve firmě" výrobce skutečných supersportů. Pořád říkám, že nevidím smysl, aby se do téhle třídy cpalo bmw nebo MB, stejně to nikdy nebude ono.
Stroj co da stovku za 7,3 je dobry pro klidnejsi ridice :). A kompaktne kombiky, ktore idu za 9 sekund sa hodia aj pre sportovo zalozenych vodicov (to som citoval jeden test). Ale nehejtujem, len poukazujem na to ako velmi zalezi s cim porovnavas.
Tohle je prémiová třída a samozřejmě nelze brát novinářskou konfiguraci jako bernou minci, nicméně za cenu předkolkového dvoulitru konkurence nabízí slušně vybavený R6 s naprosto odlišnou dynamikou ;-)
3-er nebo C s šestiválcem stojí 1,15M? A dokonce slušně vybavené?
Jestli myslíš testovaný auto za 1,8M - je to něco, na co se u MB/BMW s dvoulitrem nedostaneš?
Jinak samozřejmě souhlasím s kritikou absence V6TFSI.
"nelze brát novinářskou konfiguraci jako bernou minci, nicméně za cenu předkolkového dvoulitru konkurence nabízí slušně vybavený R6 s naprosto odlišnou dynamikou "
Srovnával jsem právě testovanou variantu. ;-) Píšu, že je to v zásadě pasé.
Chápu, kam míříš a je to běžné, v S kupé mají klidní řidiči "žebráckou" 450 s 370 koňmi...
Pokud odhlédnu od toho, že tohle auto na stovku za 7 vteřin nikdo nikdy nedostane a naložené výbavou už tuplem ne, tak 0-100 není zajímavý ukazatel. Ale jasně, pořád je to z těch rychlejších aut na našich silnicích.
Ani tohle už není interier audi v podobě, v jaké by měl být, resp. jaké bývaly, tj. elegantní, do detailu dotažené. Jednak patláš už teď, ten displej je jen dotykový, navíc je to čistě obdelník velký a neladící se zbytkem palubní desky. A smysl pro detail? Co ten zapalovač a usb konektor, jsou tam jak pěst na oko, tohle má být někde "pod pokličkou", tlačítko start-stop v místech, kde má řidič koleno, hnusná šterbina/schránka? na něco na pravé straně tunelu, dáš-li si do ní mobil, trčí a přes něj se máš dostávat ke kolečku hlasitosti... Prostě ne, už tento interier audi je proti konkurenci nepěkný, bez designové myšlenky a v detailech funkčně nedotažený, i když souhlasím, že levného, leskle plastového, dojmu novějších modelů A6, A8 ještě nedosahuje.
Nejezdil jsem v tom, možná bych na tyhle ergo prohřešky přišel a možná ne. Každopádně na mě interiér působí výrazně líp, než ty nový. Že je display jen patlací je blbý, ale naštěstí se bez něj při jízdě dá ve většině věcí obejít. Rádio na volantu, telefon a navi hlasově, klima tlačítka. Mám to teď v autě taky tak a nemám problém, ale je fakt, že kolečko u BMW je lepší.
P.S. ono teda MMI u bývalých generací bylo ergonomicky daleko horší, než patlací tablet.
Tak mne i novější interiéry Audi příjdou parádní, naposledy nový Allroad, vůbec mi takto zpracované dotykové obrazovky neurazí, naopak, vypadalo to velmi dobře :)
Stačí základní benzín i FWD, ale samozřejmě ve verzi Sportback. Přední pohon s klidem pobere 250 k, tenhle motor úpravci ladí na 280 - 290 k. A spotřeba je na 2.0T krásná, při plynulé jízdě kolem 7 litrů, k prémiovým liftbackům mi nafta nepasuje. V nějaké zajímavé barvě (za mě světle modrá) a není co řešit.
Tady je předovovka do 400 Nm, takže např. 380 Nm / 4600 ot. min. = 183 kW = cca 249 k.
Samozřejmě by šlo pustit točivý moment do vyšších otáček, ale za mě je 250 koní tak akorát na předokolku bez nějaké sofistikovanější přední nápravy. Asi nikdo nechce, aby A5 působila jako divoký HH s taháním za volant.
Samozrejme že nepoberie a nepoberú to ani ostatné periférie, teda aspoň nie dlhodobo. Audi (ale nielen oni) v posledných rokoch absolútne ide po dimenzovaní súčiastok len tak, aby stačili danému výkonu, materiály sa stenšujú, kov sa nahrádza plastom (ukazoval mi servisák audiňácky motor 3,0 V6 s nejakými plastovými posuvníkmi, ktoré boli vraj ešte v minulej generácii kovové). Takže v zásade by som sa k čiptuningu staval len veľmi prezieravo a pri ekonomických motoroch typu 2,0TSI 140 kW osobitne.
Asi každý vnímáme podobu "ekonomického motoru" jinak. U mě je ekonomický motor 1.0TSI, ale ne 2.0TSI, který je poměrně složitý a má např. modul s vyvažovacími hřídelemi... Jestli je něco poddimenzované, tak je to baworský dvoulitr.
Jak vysvětlíš, že 1.4 / 1.5TSI mají v reálu cca 265 Nm a přitom jsou spojené vždy s převodovkou do 250 Nm? A pokud vím, převodovky dlouhodobě fungují obstojně.
Převodovce je skoro jedno, jaký výkon má motor, ale jde o točivý moment - jakou silou namáhá kola, ložiska, skříň.
Dává se, např. s motorem TFSI 180 kW, ale ten už nepoužívá Mill. c. a také kvůli čtyřkolce je spotřeba cca o litr výš. Mě by Quattro nechybělo, když jsou dobré pneu, tak na běžnou jízdu s normálně výkonným motorem stačí FWD. Na semaforech (nejen) za mokra nezávodím...
Tuto gen. A5 jsem neřídil, ale vzhledem k tomu, že přední náprava je hodně vpředu a motor je poměrně lehký, mělo by chování v zatáčkách být úplně OK, sporťák z toho nikdy nebude. No, s nějakým samosvorem? Možná trochu.
Timhle si jsme jisti? Zrovna nedavno jsem cetl test zakladni A5 z poza velke louze, kde je ta 240k varianta s quatrem varianta zakladni a tester se rozplival nad pravym kvatrem. Slo o modelovy rok 2020.
240k? Ta benzínová verze má 180kW/245PS, ultra quattro + S tronic: https://www.audi.de/…5-sportback.html#…
Pokud se u toho tester "rozplival" (jak sám píšeš), tak to asi z toho moc nadšený nebyl. :D;-)
Cestin, teda az jsem se prestal stydet, pobavil. :D
Jinak v USA maj motorizace psany trochu jiny vykon (v tomhle konkretnim pripade 248), nepamatoval jsem si to presne a nebylo to to podstatne. Ucelem zdeleni bylo ze je tam zakladem ten silnejsi dvoulitr a ten pry ma byt kombinovan s plnohodnotnym kvatrem. Ergo to rozplyvani.
Takze dalsi z rady "ani nevim co testuju" rikas?
Kombinace smskového (bez diakritiky) psaní s případnou gramatickou chybou umí občas význam pěkně změnit. ;-)
Na rozdíl od EU stránek audi.__, na US stránkách píší jednoduše pouze "quattro", bez další specifikace, ale vzhledem k tomu, že ten benzín také kombinují s S tronicem, tak to vysoce pravděpodobně bude jen ultra quattro i tam.
Já si právě taky myslím, že jakkoliv to třeba ne každej využije a potřebuje, tak Audi bez Quattra je taková poloviční prémie narozdíl od konkurence (co se týče techniky) a radši oželím některé příplatky než to co dělá Audi - Audi.
Určitě mi k prémiovým liftbackům pasuje víc šestiválcová nafta než čtyřválcový benzín. Mám hodně naježděno s 3.0TDI Sportback 2010... a motor je na tom autě to nejlepší. V předokolce a R4 benzínu si nejsem jistý, že by si to obhájilo cenu proti mainstreamu.
Mě přijde blbý, zejm. při nižších teplotách, když motor v nóbl autě začne naftově rachtat...
Ale při vysokých nájezdech (řekněme od 35tkm ročně) diesel smysl dává.
S V6 TDI se automaticky pojí quattro a celý tenhle balík (těžký motor, méně účinná převodovka, AWD) způsobí to, že V6 nafta jezdí se stejnou spotřebou jako "základní" benzín, který (z mého pohledu) může mít velmi akceptovatelnou dynamiku. A bez těžkého předku, močoviny, složitého servisu, atp..
K benzínu mám rovnako bližšie a S5ka by ma odradila najmä pre ten TDI. Ak by som ale veľmi chcel S5 a nemal na RS4, tak by som mal fakt dilemu. Čisto dynamicky tam bude rozdiel triedy oproti R4 benzínu (nižšie píšem, že S5 zrýchľuje lepšie, ako benzínová V8 predminulej generácie, a to nielen na stovku, ale na 1/4 míle). A v pružnosti to TSI zadupe do zeme. Takže športiak to síce ani pri tom výkone nie je, ale pre cieľovú skupinu (hlavne diaľničných používateľov) tá agilita bude postačujúca i s ťažkým dízlom, pričom dynamicky ukáže chrbát väčšine benzínov v danej triede (v podstate všetkým okrem M340i a spol.).
Zase umí hezky znít, většina R4 turbo přímovstřiků je zvukově dost nezajímavá.
Složitý servis nevím, starší 3.0TDI mívaly slušnou reputaci motorů, u kterých se do 300 nic moc nesypalo. Přečipovaný dvoulitr mi nepřijde jako sázka na jistotu.
S tou 176kW 3.0 jsem vesměs jezdil delší trasy za 6,xx... s benzínem tipuju tak litr až litr a půl navíc ve stejném režimu...
Umí i znít jako traktor, při nastartování a tak... ale to je okrajová věc.
Teď jsem parkrát přesedal přímo z Insignie do Sportbacka a zpátky... což je trošku nefér srovnání, ta auta dělí pár let... na druhou stranu, ne všechny změny za ty roky byly k lepšímu... a bral bych Insignii 3.0TDI S-Tronic :-)
No predokolková A5SB so štvorvalcami si z môjho pohľadu môže s Arteonom ruku podať. Na takom Audi nevidím moc prémiovosti a hoci mám svoje výhrady k Arteonu, pri voľbe A5Sportback FWD TSI 140 kW vs. rovnako špecifikovaný Arteon, asi by som ušetril dosť bubákov a išiel do Arteonu. Neviem, čo by som oproti tej A5ke stratil. Rozdiel robia práve až tie lepšie verzie, šesťvalce a S/RS modely.
Mimochodom testovaná S5 v danej špecifikácii vyzerá parádne: https://img2.auto.cz/…ull/6356269_.jpg parádna kombinácia športovosti a elegancie. A v drag race porazila RS4 predminulej generácie s benzínovým V8. Kúpiť by som ju ale nekúpil, za tie peniaze by som chcel už naozaj športovú verziu s benzínom, nie rýchlu diaľničnú naftu.
Co ti deli premii od maistreamu je technika, interier v cele sve komplexnosti a logo.R4 FWD A5 prichazi jen o 1 z tech 3, pro mnohe o to nejdulezitejsi (nebo jedine zasadni?), ale jen o to jedno, a to za adekvatne nizsi cenu. Za me proc ne, vzdy zalezi na konkretnim naceneni a jen ze zasady bych takove verze premiantu hned z vyberu nevyrazoval.
No a ja moc na image ako virtuálnu hodnotu nedám, naopak techniku ako hmatateľnú výhodu považujem za kľúčovú. Ten interiér beriem, tam A4/5 stále vysoko vedie. Teda povedal by som to tak, že A5 s R4 FWD je stále prémia, ale len taká polovičná, avšak za stále prémiový príplatok oproti technicky zhodnému mainstreamu. Napr. taký Stinger nemá ten image, ale má techniku, takže je na tom z môjho pohľadu rovnako, ako tá FWD A5. Ale predaje ukazujú, že v tomto pohľade som silne menšinový a väčšina uprednostňuje ten image pred technikou ďaleko viac.
Btw. včera sme mali taký minizraz z MACZ a jedno zo zúčastnených áut bolo BMW 130i E87. Auto je škaredé ako noc, interiér stará škola BMW (rozumej nič prémiové), ale ten zvuk a prejav atmo R6, to je nádhera, čistý mechanický jakot vytočeného radového šesťvalca, to prebíja všetky ostatné výhrady k autu a pozdvihuje auto na úplne iný level.
No a b tej výbave je pes zakopaný, ostatne viď tento test, kde základ dostali vďaka výbave na cenu S5. A že Audi si dá zaplatiť aj za blbosti, ktoré by si už čakal sériovo. Takže skutočný rozdiel narastie výraznejšie oproti cenníkovému.
Len narýchlo som pozrel ceny skladoviek:
A5 SB TDI 140 kW quattro Sport: 46300 eur (po zľave 25% !)
Arteon TDI 140 kW DSG 4motion Elegance: 41100 eur (po zľave 10%).
Takže vyše 5t rozdiel a to myslím, že z tej skladovky VW budeš vedieť ešte nejaké percento zjednať (podľa mojej skúsenosti 15% by malo ísť).
Jo, ale jde o malé Audi místo velkého/prostorného VW.
A5SB s R4/fwd si tu cenovku (podle mě) neobhájí. Z jedné strany je mnohem lepší alternativou prémiová rwd konkurence, z druhé strany zásadně prostornější fwd mainstream (také) s R4.
Kdo to chce jako manažerský sedan a zároveň rodinné auto, toho to asi neosloví.
Podívej se, jak prémie postupně ukusuje prodeje střední třídy... a táhnou to právě dvoulitrové nafty. Arteon vs A5 je přímo učebnicový příklad podle mě... no, protože holt Arteon je drahej :-)
Tak v tomto máš zjavne pravdu (ako som ostatne písal vyššie reálni kupujúci majú iný názor ako ja). Otázka je ale, či z tej dvojice by ľudia volili A5, pretože tá cena im príde OK, alebo (aj) preto, že ten Arteon je tak drahý a teda nebezpečne blízko prémii.
Což jsme zpět u té myšlenky, co jsem psal úplně nahoře Dzakobovi:
"V předokolce a R4 benzínu si nejsem jistý, že by si to obhájilo cenu proti mainstreamu. Na druhou stranu, než dát ty peníze za Arteona..."
Tak dlouho, dokud je tam cenová mezera v řádu 200t, budou všichni říkat, jak je value for money na straně mainstreamu a základní prémie nemá vlastně technicky nic navíc a tak. Jakmile se ti to smrskne třeba na 100t v relacích auta za mega, tak se na to najednou spousta kupců kouká jinak a dvoulitrová nafta je najednou v pohodě... protože v tom mainstreamu by ji měli taky.
Arteon není žádný extra krasavec a potřebuje citlivě konfigurovat, aby z něj nebyla nateklá buchta. Na druhou stranu nevím, co by mi mohla dát srovnatelně vybavená a dražší A5 líp ;-)
Tak 12% bude rozdiel, ak na VW nedostaneš väčšiu zľavu, čo podľa mňa dostaneš. Ak by si vyjednal 15%, tak cena Arteonu bude niekde pod 39t, teda rozdiel vyše 7000 eur. Z môjho pohľadu priveľký rozdiel na kúpu menšieho auta s rovnakou technikou, len vyšším image značky, ale ako píšem, väčšina to vidí inak. Viď predaje, aj keď sa to nedá úplne porovnať, lebo A5 v predajoch zahŕňa ako sportback, tak aj kupé a kabrio. Ale tipujem, že viac, ako polovicu robí SB. Teda z cca. 42t za minulý rok si SB zrejme pripíše odhadom 21 až 25t, kdežto Arteon má cifru len 19t.
Míra prémiovosti interiéru A5SB je přímo úměrná příplatkovým investicím, v holobytu to bude spíš jen "skoroprémiové". A prostornost je s Arteonem je nesrovnatelná.
Tenhle test vysel presne tak jak mel = svet je jeste v poradku. :-)
Jinak zaujalo to ze u BMW byla snaha radit si padly, u MB to ale nechal plne na automatu. A samozrejme budme k audi ferovy a priznejme si ze tohle byla jen prvni cast testu. Az auta dochladi, sednou do nich, Lausitzring smer Mnichov / Stuttgart a zatimco Audi to da za prumer dalece nad ceskym povolenym limitem na zbytek toho co zustalo v nadrzi po okruhovem dobrodruzstvi, ti dalsi dotankuji nez opusti areal a po ceste budou tankovat nejmene jeste jednou. Minimalne na tohle audi sazi.
PS: rozdil ceny nafty vs. premiovy benzin u Aralu je v tyto dny cca 40c / litr. :-)
Tak ja tankujem benzín (N95) za aktuálne 1,093 €/l a nafta na tej istej čerpačke stojí 1,012 €/l, takže rozdiel zanedbateľných 0,071 €/l. To pri 50-litrovej nádrži robí 3,55 €. To je absolútne marginálne.
Slovensko / CR je v tomhle jinej svet, ale zvlast pod podobnejma clankama kde resime proc nejake auto vzit v benzinu nebo v nafte je dobre si pripominat, ze takovou cenovou rovnost benzinu a nafty jako u nas nemaj vsude, a jinde ta rovnice muze hrat nafte dost do karet.
S premiovou naftou od Aralu nemam dobrou zkusenost, paradoxne se mi osvedcila ta obycejna jejich nafta vic (obycejna nafta ale furt od rekneme premioveho prodejce), takze ano ten aktualni odskok 40c je obyc vs. ultimate benzin, ale za me zcela relevantni. Jinak 20c to neni vlastne nikdy, tech aktualnich 40c je extrem pri dnesnich nizkych cenach kdy nafta sla dolu vic nez benzin, ale i kdyz stala ropa tak nejak normalne to byl rozdil 30c vlastne vzdy.
Za 7L jezdici S5 vs. za 10L jezdici BMW/MB, secteno podtrzeno, ta S5 jezdi v Reichu za pulku.
Dej Lausitzring => Mnichov v 340i s xdrivem za 8,8L v prumeru a budes tam o 30-60min za tou S5 co pojede s 7L prumerem. ;-)
Jinak ti ale nemam duvod neverit, i podle toho co jsi psal o svych dalsich autech, za kolik si s cim jezdil. Coz me taky privadi k myslence, ze mas asi velice rozumnou skladbu toho kde jezdis. U me to treba vypada cca 10-20% velkomesta, 75% dalnice (z toho vetsina neomezenych) a okresky do 10%. Takze ty palivove neprivetive rezimy u me jasne dominuji. Tam uznej ze za 8,8L by to s 3L benzinem s xDrivem asi nevyslo.
PS: Muj prumer za poslednich 150tis km je s 2L naftou cca 6,4L a tak krasne nizky je ten prumer jen proto, ze snad 50% casu jezdim proste s davem. Jezdit v "drive it like you stole it" modu vzdy a vsude a budu o litr vys. :-)
Jo, bude to aj tou skladbou ciest. Je to väčšinou okreska a mesto, aj to mesto nie je až tak zasekané, aby som išiel v kolónach na jednotke. Diaľnica, no príde na to. Ak je to u nás D1 do Blavy, tak tam ešte priemer znižujem, lebo 110ka a pomerne často meraná. Už 140ka spotrebu ženie nahor (tam by pomohol 8°automat) a nejaký nemecký diaľničný režim by samozrejme veci zmenil úplne.
Dva príklady: dnes cesta do práce okreska/mesto, piánko: 7,6l. Včera trochu "spirited driving" s kolegom s MACZ po okolitých okreskách a spotreba 11,4. :D
Nicméně, na tuhle variantu má BMW odpověď taky v 340d. C-Klasse už asi silnou naftu nedostane, minimálně v této generaci. Každopádně Audi nemá v Evropě s S4/5 co nabídnout vyjma spotřeby.
A čo by si od toho očakával, zmenu poradia? 340ka mala Micheliny (4S) a bola prvá, Volvo malo Micheliny (SuperSport) a bolo posledné. Aj v nedávnom článku o RS6 na rôznych gumách sa potvrdilo, že rozdiely na okruhu sú nanajvýš desatinky, na úrovni odchýlky merania, kdežto vo webpajovej porovnávačke boli rozdiely niekoľko sekúnd.
Proste závery presne podľa očakávania, benzíny najrýchlejšie (a z dvojice prvý bavorák), potom nafta a najhoršie hybrid (ktorý tiež potvrdzuje pravidlo, že hybridné kone sa stávajú nástupcami povestných kórejských koní :-[] ).
Neočekával bych nič, ale když jdu na okruh tak chci ty auta vidět na stejných pneu toď vše. Neřeším nějaký setiny, m340i jsem chvíli zvažoval do chvíle než jsem trojku viděl na živo, takže to opravdu nepíšu jen pro to, že by se mi výsledky nelíbily :D
s5 sportback som s nadsenim kupoval v r 2013 ako nove, to auto bolo vtedy pre mna idealne, malo krasny interier, idealnu velkost a aj super motor pouzival som ho do minuleho roku a musim povedat ze som sklamany z prechodu na diesel a co sa tyka interieru prislo mi ze spracovanie uz tiez nie je na takej urovni a do detailu prepracovane ako na minulej generacii....pozvazeni vsetkych pre a proti som sa rozhodol ze nastupcom bude mercedes c43 amg
A nespravil si rozhodne zle. :yes: 43AMG má výkon aj parádny zvukový prejav, naftová S5 môže kontrovať akurát tak spotrebou (a ešte A5 ako liftback má drobnú výhodu v praktickejšej karosérii oproti sedanu).