Elektromobilita
Přihlásit pro přidání komentáře
CICERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Futurista
Sakra, to by měli pohnout. Já už tady na ACZ četl onanie nad ID4, ID1, už jsem chtěl objednávat, chtěl jsem elektriku vracet do sítě a hlavně jsem se těšil na toho EVsporťáka od VW. Takových článků... Já natěšenej jak stepní koza na jaro a vono furt nic... ACZ, kde je chyba?
A už se opakuju: Zatímco jiní vyrábějí a prodávají (a na ACZ se o nich nepíše), VW slibuje a ACZ nadšeně hýká... No není to hezké, být takto objektivní???
A už se opakuju: Zatímco jiní vyrábějí a prodávají (a na ACZ se o nich nepíše), VW slibuje a ACZ nadšeně hýká... No není to hezké, být takto objektivní???
.StenLi.
..akurat VW a stupenci "klasickych" automobiliek si to neuvedomovali. VW ide do vyroby EV bez bateriek. Vyrobi aspon prvu varku 30k aut.. co je jednomesacna vyroba Tesly 😊 z nakupenych bateriek a uz tu bluzni o flotile EV s terawatmi energie v ich bateriach s ktorou chce obchodovat. Investuje do EV 60 miliard.. co u mnohych intelektualov z ACZ diskusii znamena vlastne stratu 60 miliard, kam sa Tesla na toto hrabe a zrazu ma stopnutu vyrobu vsetkych koncernovych EV este pred coronou 😊 Toto je parodia na porazenie Tesly ako najvacsieho vyrobcu EV sveta, vlastne aj na maloseriovu vyrobu elektromobilov.
S tím rozdílem, že EV jsou pro VW pořád taková bokovka, sice drahá, ale bokovka. EV jsou kromě politiky pořád taková ta TVR, GT86, dvanáctiválce, osmiválce, sporťáky - strašně moc lidí by to kupovalo, málo kupuje.
Pekne nezmyselny prispevok. Ak by si ovladal predajne cisla, nemohol by si ho napisat. V historii ludstva nedosiahlo ziadne ine auto (ICE ci EV) tolko predobjednavok ako Tesla Model 3, takze ICE autam sa moze len snivat o takom zaujme hned pri uvedeni, mnohi dokonca vytvarali zavazne platene objednavky este predtym ako auto videli. A co realne pradaje? Kazde jedno vyrobene auto je okamzite predane, o com sa zase VW vyrabajucom desatisice aut na sklady kde ich musi prerabat kvoli podvodnym emisiam a neskor ich tam nechat kvoli klesajucemu dopytu moze iba snivat. Naopak Tesla Model 3 decimuje US predaje etablovanych automobiliek BMW. MB a Audi na celej ciare a tie musia znizovat objem vyroby. Predaje TM3 urcuje jedine objem vyroby, nic ine, kedze dopyt nasobne prevysuje vyrobu. A ktore auto ma druhy najvyssi pocet predobjednavok v historii.. Tesla Cybertruck 😊
To ze pre VW to je bokovka je len smutna realita, ich plan bol predavat viac kusov ID.3 ako z mnohych ich ICE modelov, avsak velke reci a zosmiesnovanie Tesly narazilo teraz na krutu realitu. Predaj ICE aut im klesa a z novo uvedenych EV pod roznymi znacakami predavaju 0.
Ked chcu za 10 rokov predat 22 milionov EV a maju tvorit 40% ich predajov tak nezmyselnejsie prirovananie ako bokovka neexistuje 😊
To ze pre VW to je bokovka je len smutna realita, ich plan bol predavat viac kusov ID.3 ako z mnohych ich ICE modelov, avsak velke reci a zosmiesnovanie Tesly narazilo teraz na krutu realitu. Predaj ICE aut im klesa a z novo uvedenych EV pod roznymi znacakami predavaju 0.
Ked chcu za 10 rokov predat 22 milionov EV a maju tvorit 40% ich predajov tak nezmyselnejsie prirovananie ako bokovka neexistuje 😊
Takže trocha faktů. Předobjednávky na Trojku byly nezávazné a za 1.000 USD, které byly v případě storna vratné. EM se chlubil, ža takových objednávek má na půl mega. Dobře si pamatuji, jak jsem tu v té době schytával minusy za to, že jsem tvrdil, že logicky se na poslední z těchto předobjednávek dostane v roce 2019 nebo dokonce až 2020. Jak jsem se sekl? Kdy Tesla prodala půlmiliontou trojku?
Osobně jsem tehdy ani teď nechápal, proč si někdo rezervuje auto 4 roky dopředu. Nehleděna to, že ostatní automobilky nemají takové opičky zapotřebí - těžko si u nich bude někdo objednávat F150 nebo Golfa s dodáním za 4 roky. Protože na rozdíl od Tesly ani nemusí, zaběhlé automobilky rozjedou výrobu nového modelu obvykle na vysokou/plnou kapacitu velmi rychle, netřeba roky sledovat, než se vůbec rozjede a pak jak pomaličku leze nahoru.
A otázka, na kterou mi rok a půl nebyl nikdo z Tesla nadšenců schopen odpovědět. Když měla Tesla půl milionu předobjednávek, jakto, že se v USA dala koupit prakticky ihned (s dodacím termínem v řádu pár týdnůmax.) ve chvíli, kdy celkový počet vyrobených kusů byl něco přes pouhých 200K? Vždyť v té době tam přece bylo ještě 300K majitelů, kteří už skoro 3 roky čekali ...
Osobně jsem tehdy ani teď nechápal, proč si někdo rezervuje auto 4 roky dopředu. Nehleděna to, že ostatní automobilky nemají takové opičky zapotřebí - těžko si u nich bude někdo objednávat F150 nebo Golfa s dodáním za 4 roky. Protože na rozdíl od Tesly ani nemusí, zaběhlé automobilky rozjedou výrobu nového modelu obvykle na vysokou/plnou kapacitu velmi rychle, netřeba roky sledovat, než se vůbec rozjede a pak jak pomaličku leze nahoru.
A otázka, na kterou mi rok a půl nebyl nikdo z Tesla nadšenců schopen odpovědět. Když měla Tesla půl milionu předobjednávek, jakto, že se v USA dala koupit prakticky ihned (s dodacím termínem v řádu pár týdnůmax.) ve chvíli, kdy celkový počet vyrobených kusů byl něco přes pouhých 200K? Vždyť v té době tam přece bylo ještě 300K majitelů, kteří už skoro 3 roky čekali ...
Tomogo
... ale budu vycházet, z toho, co tu zaznělo.
Každé běžné auto má na každou věc nějakou řídící jednotku. Každá ta jednotka se stará o jednu danou věc. Tyto jednotky jsou kompletní počítače/automaty, které reagují na nějaké vstupy a podle toho řídí výstupy. V každém případě jsou tyto jednotky (a jsou jich i desítky) víceméně samostatné. Každá jednotka byla vyvinuta pro daný účel. Auto pak funguje jako celek složený z mnoha malých jednotek, které spolu mohou, ale i nemusí komunikovat.
Pokud ID.3 byl vyroben opačně, to znamená jako jeden počítač s vlastním operačním systémem, který řídí vše. Tak to musel být opravdu velký projekt a nemá v automobilismu asi zatím obdoby. Představte si jednu jednotku, která řídí od motoru, brzd až po stahování okének a nastavení sedaček. A teď si vzpomeňte na Microsoft, který vyvíjí svůj operační systém od 90 let minulého století? Nebo Linux? Jak to byla dlouhá cesta, než se operační systémy dostaly od příkazového řádku do dnešní podoby. A přeci mají dnes mnoho chyb a nedodělků, možností napadení virem atp! Stejně tak hardware, jakou si prošel cestou od 8. bytových PC až po 64 bitové osobní počítače. Kolik chyb se nasekalo v daných návrzích! Některé dokonce nešli ani řešit a musel přijít nový hardware, který nahradil a opravil chyby před ním.
Teď přijde nějaký mager z VW a dostane fantastický nápad, jak ušetřit a tím vydělat spoustu peněz. Vyrobit auto pouze s jedním počítačem a svým vlastním operačním systémem, co řídí vše. No a dílo je dokonáno! Jenže asi to nebude tak jednoduché, jak si chlapci ve VW mysleli.
A ač si myslím, že je to zajímavý nápad, mít na vše jeden počítač, tak to taky přináší mnoho komplikací a osobně si nejsem jist, jestli je to dobrý nápad (z mnoha důvodů). Proto asi narazili a proto se jim teď tady smějeme.
Ale jak jsem řekl, nic o tom nevím a mé představy o ID.3 a jejih "operačním systému" jsou možná zcela milné. Tak pokud někdo o tom víte něco víc, než co uniká do éteru, tak sem s tím.
Každé běžné auto má na každou věc nějakou řídící jednotku. Každá ta jednotka se stará o jednu danou věc. Tyto jednotky jsou kompletní počítače/automaty, které reagují na nějaké vstupy a podle toho řídí výstupy. V každém případě jsou tyto jednotky (a jsou jich i desítky) víceméně samostatné. Každá jednotka byla vyvinuta pro daný účel. Auto pak funguje jako celek složený z mnoha malých jednotek, které spolu mohou, ale i nemusí komunikovat.
Pokud ID.3 byl vyroben opačně, to znamená jako jeden počítač s vlastním operačním systémem, který řídí vše. Tak to musel být opravdu velký projekt a nemá v automobilismu asi zatím obdoby. Představte si jednu jednotku, která řídí od motoru, brzd až po stahování okének a nastavení sedaček. A teď si vzpomeňte na Microsoft, který vyvíjí svůj operační systém od 90 let minulého století? Nebo Linux? Jak to byla dlouhá cesta, než se operační systémy dostaly od příkazového řádku do dnešní podoby. A přeci mají dnes mnoho chyb a nedodělků, možností napadení virem atp! Stejně tak hardware, jakou si prošel cestou od 8. bytových PC až po 64 bitové osobní počítače. Kolik chyb se nasekalo v daných návrzích! Některé dokonce nešli ani řešit a musel přijít nový hardware, který nahradil a opravil chyby před ním.
Teď přijde nějaký mager z VW a dostane fantastický nápad, jak ušetřit a tím vydělat spoustu peněz. Vyrobit auto pouze s jedním počítačem a svým vlastním operačním systémem, co řídí vše. No a dílo je dokonáno! Jenže asi to nebude tak jednoduché, jak si chlapci ve VW mysleli.
A ač si myslím, že je to zajímavý nápad, mít na vše jeden počítač, tak to taky přináší mnoho komplikací a osobně si nejsem jist, jestli je to dobrý nápad (z mnoha důvodů). Proto asi narazili a proto se jim teď tady smějeme.
Ale jak jsem řekl, nic o tom nevím a mé představy o ID.3 a jejih "operačním systému" jsou možná zcela milné. Tak pokud někdo o tom víte něco víc, než co uniká do éteru, tak sem s tím.
Tesla to zvladla, VW myslel ze to da taky. Tesla to ale stavi na Linuxu. VW nakonec nezbyde nic jineho nez koupit reseni od Googlu.
Jestli u Tesly použili Linux, tak jen využili toho co je a funguje v mnoha platformách a jen to obalili něčím dalším. Jestli VW chtělo vlastní operační systém, tak tam už asi silně narazili. Prostě to se mi zdá už přehnané.
Vemte jed na to, že v autě není jeden "systém". Koncern VW používá od začátku tisíciletí tzv. multiplexní elektronické sítě.
Klasickým příkladem je Fabie první generace z roku 1999. Fabie měla dvě sítě.
Základní síť obsahuje řidicí jednotky motoru, ABS/ESP, airbagu, posilovače řízení atd., prostě vše důležité pro to, aby auto jelo. Jednotlivé řidicí jednotky této sítě spolu mohou komunikovat přes tzv. centrální řdiicí jednotku a nebo decentralizovaně napřímo. Tato základní síť má největší propustnost dat.
Vedlejší síť, tzv. komfortní,která me menší propustnost dat, obsahuje řidicí jednotku klimatizace, komfortní výbavy, dveří atd. prostě vše, co se není vyloženě nuzné k jízde. Opět spolu tyto řidicíjednotky mohou komunikovat přes centrální řidicí jednotku, nebo napřímo. Komunikace mezi sítěmi probíhá přes centrální řidicí jednotku.
Hypoteticky mohou být v autě další decentralizované sítě, ale Fabia měla jenom tyto dvě.
Jak to má ID.3, to nevím. Ale prakticky jisté je, že základní síť (motor, ABS/ESP, airbagy) bude mít decentralizovanou, protože jde o otázku bezpečnosti. Ale je možné, že komforní síť, případně nějaká další multiplexní síť týkající se infotainmentu, je už víceméně centralizovaná a má nějaký ten "operační systém". A ten je právě zdrojem problémů.
Klasickým příkladem je Fabie první generace z roku 1999. Fabie měla dvě sítě.
Základní síť obsahuje řidicí jednotky motoru, ABS/ESP, airbagu, posilovače řízení atd., prostě vše důležité pro to, aby auto jelo. Jednotlivé řidicí jednotky této sítě spolu mohou komunikovat přes tzv. centrální řdiicí jednotku a nebo decentralizovaně napřímo. Tato základní síť má největší propustnost dat.
Vedlejší síť, tzv. komfortní,která me menší propustnost dat, obsahuje řidicí jednotku klimatizace, komfortní výbavy, dveří atd. prostě vše, co se není vyloženě nuzné k jízde. Opět spolu tyto řidicíjednotky mohou komunikovat přes centrální řidicí jednotku, nebo napřímo. Komunikace mezi sítěmi probíhá přes centrální řidicí jednotku.
Hypoteticky mohou být v autě další decentralizované sítě, ale Fabia měla jenom tyto dvě.
Jak to má ID.3, to nevím. Ale prakticky jisté je, že základní síť (motor, ABS/ESP, airbagy) bude mít decentralizovanou, protože jde o otázku bezpečnosti. Ale je možné, že komforní síť, případně nějaká další multiplexní síť týkající se infotainmentu, je už víceméně centralizovaná a má nějaký ten "operační systém". A ten je právě zdrojem problémů.
kesumb
Nedá mi to a napíšu sem svojí zkušenost s "infotaimentem online" v jednom z prvních Superbů iV. To auto je po stránce softu neuvěřitelnej močál a v reálu je na tom stejně jako Tesla X z roku 2016, kterou jsem jezdil vloni.
Rozchodit aplikaci pro správu vozu online se mi povedlo pouze s jedním klíčem, při pokusech s druhým to beznadějně mrzne. Aplikace funguje tak 5 dní ze sedmi. V ostatních nefunguje vůbec. K čemu je pak nezávislý topení (k dispozici buďto na elektřinu - lze is baterie, nebo klasické benzínové webasto, když to jde zapnout pouze ovladačem na desítky metrů daleko.
Po každým zapnutí zamrzne infotaiment na první obrazovce (konfigurační asistent, k čemu je to sakra dobrý..). Nicméně couvací kamera ani 360 kamera se neprobudí ani po dalších snad minutách. Celá funkce k ničemu. Zvláštní je, že třeba přepnout jízdní režim jde. Ovšem rádio zapnout ne.
V určitých jízdních režimech po vystoupení a telefonování a pak znovu nastoupení do auta v autě už pak celou dobu jízdy nefunguje žádnej zvuk. Rádio, média, telefon, vyzvánění ale ani třeba hlasový ovládání, prostě ticho. Opravit to lze pouze odstavením na aspoň 10 minut.
Já jízdy se celej infotaiment umí restartovat třeba třikrát za sebou.
Navigace s 3d funkcí (k čemu je to sakra dobrý) nejde fixně donutit mířit na sever. Takže za jízdy se po čase zase otočí. Pak na tý mapě zkuste něco najít. Ikonka pro orientaci na sever nereaguje.
Přes aplikaci nelze do auta poslat cíl dotykem do mapy v telefonu, pouze zadáním textu.
Chybovejch hlášek od poruch nabíjení 12V baterie až k chybám hybridního režimu, pokračujete pouze na "D". Nebo po přeřazení na P už nebude možné pokračovat v jízdě ani nemluvě. Zapínání parkovacích čidel a pípání v rychlostech kolem 70km/h atd.
Co je nepochopitelný, že nic z toho nemá žádnej vliv na jízdu auta. I když po tý hlášce o chybě pohonu když tam dáte "P", tak chyba zmizí a normálně to jede jako by se nechumelilo. Prostě to jezdí pořád bez problému. Vůbec celej pohon funguje opravdu výborně a jsem z toho nadšenej. Ale ten zbytek je příšernej. Dřív jsem si myslel, že Škodovka prostě musí bejt horší než zbytek koncernu VW, ale teď už vím, že oni to prostě neumí.
Takže jestli je Superb po implementaci online funkcí i přes to, že se dělá snad 5 let takovejdle průšvih, tak je mi jasný co bude zbrusu nový iD3..
Rozchodit aplikaci pro správu vozu online se mi povedlo pouze s jedním klíčem, při pokusech s druhým to beznadějně mrzne. Aplikace funguje tak 5 dní ze sedmi. V ostatních nefunguje vůbec. K čemu je pak nezávislý topení (k dispozici buďto na elektřinu - lze is baterie, nebo klasické benzínové webasto, když to jde zapnout pouze ovladačem na desítky metrů daleko.
Po každým zapnutí zamrzne infotaiment na první obrazovce (konfigurační asistent, k čemu je to sakra dobrý..). Nicméně couvací kamera ani 360 kamera se neprobudí ani po dalších snad minutách. Celá funkce k ničemu. Zvláštní je, že třeba přepnout jízdní režim jde. Ovšem rádio zapnout ne.
V určitých jízdních režimech po vystoupení a telefonování a pak znovu nastoupení do auta v autě už pak celou dobu jízdy nefunguje žádnej zvuk. Rádio, média, telefon, vyzvánění ale ani třeba hlasový ovládání, prostě ticho. Opravit to lze pouze odstavením na aspoň 10 minut.
Já jízdy se celej infotaiment umí restartovat třeba třikrát za sebou.
Navigace s 3d funkcí (k čemu je to sakra dobrý) nejde fixně donutit mířit na sever. Takže za jízdy se po čase zase otočí. Pak na tý mapě zkuste něco najít. Ikonka pro orientaci na sever nereaguje.
Přes aplikaci nelze do auta poslat cíl dotykem do mapy v telefonu, pouze zadáním textu.
Chybovejch hlášek od poruch nabíjení 12V baterie až k chybám hybridního režimu, pokračujete pouze na "D". Nebo po přeřazení na P už nebude možné pokračovat v jízdě ani nemluvě. Zapínání parkovacích čidel a pípání v rychlostech kolem 70km/h atd.
Co je nepochopitelný, že nic z toho nemá žádnej vliv na jízdu auta. I když po tý hlášce o chybě pohonu když tam dáte "P", tak chyba zmizí a normálně to jede jako by se nechumelilo. Prostě to jezdí pořád bez problému. Vůbec celej pohon funguje opravdu výborně a jsem z toho nadšenej. Ale ten zbytek je příšernej. Dřív jsem si myslel, že Škodovka prostě musí bejt horší než zbytek koncernu VW, ale teď už vím, že oni to prostě neumí.
Takže jestli je Superb po implementaci online funkcí i přes to, že se dělá snad 5 let takovejdle průšvih, tak je mi jasný co bude zbrusu nový iD3..
CICERO
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
To je smutné čtení. Chtěl jsem říci, že díky vašemu příspěvku můžou další zájemci o Superb vyškrtnout "Infotaiment online" ze specifikace objednávaného auta. Ale bohužel naprostá většina Superbů už to má v základní výbavě.
Insideri vi, jak to chodi v automobilkach a znaji jejich potencial/know-how. A vi jak bude prechod na elektromobilitu u tradicnich automobilek slozity...
Ono to nakonec neni tak jednoduchy, vyrobit poradnej elektromobil. 😲
Drzim palce VW at to co nejrychleji napravi.
A zacne dodavat ve velkem.
https😐/archiv.ihned.cz/…razi-ji-i-pocasi
https😐/www.info.cz/…-vozu-44152.html
https😐/autobible.euro.cz/…ich-bez-nahrady/
Ked uz sme u tej elektriky,tak rovnako klesla aj case krizy 2009..a ako rychlo padla,tak sa rychlo aj vratila hore s pokracujucou stupajucou tendenciou.
Myslis si,ze to bude teraz inac?
Tak hlupy nie si ani ty,aby si si to myslel
Ked uz,tak pisem do diskusie o chybnom softwary VW..do poddiskusie "To bylo chytrejch komentaru o Tesle",kde Mr.ElektriKAR dal link,ktorym reagoval na Cicera a ja som mu sem hodil par linkov len tak na precitanie,ktore nemali s nicim suvisiet,len mu mali ukazat ako vsetko "klesa" a ako je super a "lacne" vlastnit EV auta...dufam,ze teraz to uz konecne pochopis Stenli :-!
K těm francouzským nabíječkám znáš ten vtip, ne? Které auta jsou totálně na pi..? Všechna na F.Fiat, ford a všichni francouzi 😒] 😒] :yes:
Kdo má pod čepicí a potřebuje jezdit víc, než 400 km denně, koupí se Teslu a tím se stane členem Super charger a Destination charger networku umožňující pohodlné cesty po celé evropě.
https😐/electrek.c👋2018/03/11/tesla-increases-cost-supercharger/
https😐/www.tesla.com/…_CZ/supercharger?…
Aj na dopyt ludi s RD pozeras z nespravneho uhla. Ked spocitas celosvetovu produkciu EV a zapocitas aj ocakavany narast, bude stale trvat desatrocia kym pokryje iba dopyt ludi ktory maju moznost nabijat doma (RD alebo nabijacka v garazi bytovky) takze dopyt ludi po EV je ten najnezmyselnejsi argument anitEV lobby.
A btw, tohle je mj. smrt pro budování EV infrastruktury, kdy opět všichni, stát i firmy budou muset valit peníze do mnohem "efektivnějších" veci než dotovaných nabijecek.
A bohuzel lidem ve mestech plice desitky let nicily dieselovy auta.
Vse bude snad pokracovat, uz kvuli zdravi lidi.
Nevim kde zijes ty.
Ale tady tvori vyznamnou cast vozovyho parku spinavy diesely.
Ty emise jsou sileny. Jak saze, tak nox.
PS Pokracovat pdopora EV muze. Ty uspesnejsi automobilky nad limitama nebreci. A naopak jeste dobrovolne prispivaji..
https😐/www.auto.cz/…spiratory-133875
Teď tam už cpou i mechaniku, hardware a simulace. Takže radši vozte nákup z Lidlu nadvakrát a nedotýkejte se ničeho vodivého. Po tom, co jsem viděl design jednoho nosníku z Indie s požadavkem na materiál o mezi pevnosti někde na úrovni superkvalitních vrtáků se děsím okamžiku, kdy se splní mokrý sen mnohých netestovat, ale spoléhat na simulace. Ale tomu klukovi to nepřišlo divné, vždyť takový materiál existuje...
Mas pocit,ze po tejto krize niekto bude kupovat EV v plnej cene?