Technika
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářePět aut s motorem s turbodmychadlem a karburátorem: Než přišlo vstřikování
10 komentářů
kalousek
Bylo by fajn, kdyby pan Dusil konečně pochopil že detonace NEJSOU samozápaly.
Zkusím mu to ještě jednou vysvětlit😒br />
Samozápal je předčasné zapálení směsi od přehřátého místa ve spalovacím prostoru, například od žhavého izolátoru nevhodné svíčky, ventilu nebo od kousku karbonu. Směs se v takovém případě zapálí sama ještě před přeskokem jiskry a tím se defakto neřízeně zvětšuje předstih se všemi důsledky. Neznamená to však že by muselo dojít i k detonaci.
Klepání neboli detonační spalování je spontánní zapálení části směsi ve spalovacím prostoru z důvodu nadměrného tlaku, vyvolaného hořením směsi. Tedy směs se zapálí standartně svíčkou (případně zažehne sama z důvodu samozápalu) a poté postupně hoří. Příliš vysoký tlak nebo teplota směsi však způsobí, že během normálního postupného hoření nastane v určitém okamžiku spontánní vznícení zbývajícího objemu směsi. Což vyvolá tlakový ráz silně zatěžující mechanické části motoru a slyšitelný jako klepání.
Detonace a samozápaly jsou tedy dva odlišné jevy, které mohou nastat zcela nezávisle na sobě, ale mohou také nastat současně. Například předčasný samozápal způsobí zvýšený tlak ve válci a ten následně způsobí detonaci.
Snad to bude stačit
Zkusím mu to ještě jednou vysvětlit😒br />
Samozápal je předčasné zapálení směsi od přehřátého místa ve spalovacím prostoru, například od žhavého izolátoru nevhodné svíčky, ventilu nebo od kousku karbonu. Směs se v takovém případě zapálí sama ještě před přeskokem jiskry a tím se defakto neřízeně zvětšuje předstih se všemi důsledky. Neznamená to však že by muselo dojít i k detonaci.
Klepání neboli detonační spalování je spontánní zapálení části směsi ve spalovacím prostoru z důvodu nadměrného tlaku, vyvolaného hořením směsi. Tedy směs se zapálí standartně svíčkou (případně zažehne sama z důvodu samozápalu) a poté postupně hoří. Příliš vysoký tlak nebo teplota směsi však způsobí, že během normálního postupného hoření nastane v určitém okamžiku spontánní vznícení zbývajícího objemu směsi. Což vyvolá tlakový ráz silně zatěžující mechanické části motoru a slyšitelný jako klepání.
Detonace a samozápaly jsou tedy dva odlišné jevy, které mohou nastat zcela nezávisle na sobě, ale mohou také nastat současně. Například předčasný samozápal způsobí zvýšený tlak ve válci a ten následně způsobí detonaci.
Snad to bude stačit
Kalousku, jak je to jednoduché, když tomu někdo rozumí. Myslím, že to ani nikdo nedocení, jak jsi to geniálně srozumitelně popsal.
Myslím, že už jsi se mu to snažil vysvětlit několikrát. I já jsem si tvůj příspěvek rád přečetl a děkuji za něj.
Ovšem Dusil....
[odkaz]
Ovšem Dusil....
[odkaz]
Chtěl bych dodat, že k samozápalům často docházelo i po vypnutí zapalování, když karburátory stále dodávaly směs a ta se pak od některé výše jmenované nažhavené součástky nebo carbonu vznítila. Mikuni karburátory s tímto jevem bojovaly zařízením, které po vypnutí zapalování uvolnilo magnet, který pak aktivoval přepouštěcí vzduchový ventil a ten pak následně umožnil "ochuzení" směsi.
Na samozápaly trpěla embéčka včetně stovky. Řada 105 a 120 už měla v karburátoru elektromagnetický ventil, který po vypnutí zapalování uzavřel přívod paliva. Po vhodném zapojení se dal využít jako spořič paliva při deceleraci.
je to marný, je to marný, je to marný :no😒br />
Taky by tomu frankofilovi mohl někdo vysvětlit, že vstřikování je tu mnohem déle, než se domnívá: [odkaz]
Taky by tomu frankofilovi mohl někdo vysvětlit, že vstřikování je tu mnohem déle, než se domnívá: [odkaz]
ymel
měl jsem deltu hf turbo s karburátorem a větší * jsem už nikdy s ničím nezažil, akorát trochu žrala gumy 😄
Přišlo na trh v roce 1979 a o pár let později se dal i koupit sedan Giulietta se stejným motorem....