Videa
Přihlásit pro přidání komentáře
gil54
Tenhle článek a další tři [odkaz] [odkaz] [odkaz] Za chvíli se zase budou měnit gumy a tak pořád dokola.
Tak tohle se píše v prvním odkazu😒br />
Černý kabel by neměl přijít do styku se záporným pólem vybité baterie, protože může dojít k jiskření, při němž akumulátor vypouští chemické výpary. Ty by mohly ve výjimečném případě i e😜lodovat.
Celá kostra je spojena se záporným pólem.
Černý kabel by neměl přijít do styku se záporným pólem vybité baterie, protože může dojít k jiskření, při němž akumulátor vypouští chemické výpary. Ty by mohly ve výjimečném případě i e😜lodovat.
Celá kostra je spojena se záporným pólem.
no ale ved tu jde o to, aby to jiskreni probehlo nekde mimo baterku, (jakoze super safe) proto kostra. Samozrejme ze je nutno uzavrit obvod..
kesumb
Jen bych doplnil, že ideální kabely (použitelný pro startování osobních aut s velkými motory) by měly mít průřez 50mm2 a délku aspoň 3-4m. Takže s ohledem na to, že takový kabel stojí kolem 170kč/m a svorky na 1000A vyjdou kolem 700Kč/kus, nebudou pak kompletní kabely stát v OBI 299Kč nebo případně startovací powerbanka 1100Kč....
wakantanka
pre časopisy Květy, Žena a život či Nový čas pre ženy. 😄 Ale na špecializovanom motoristickom portáli, kam v poslednej dobe chodí len hŕstka verných? Nabudúce navrhujem spracovať témy 😒br />
1. Ako správne doliať tekutinu do nádobky ostrekovača.
2. Ako správne skontrolovať tlak v pneumatikách
3. Ako tie pneumatiky správne nafúkať či upustiť
prípadne teraz výsostne aktuálna téma: Ako si správne očistiť sklá od snehu a ľadu.
PS : a nezabudnúť na rozsiahle inštruktážne video ! >😁 pre nás menej bystrých 😄
2. Ako správne skontrolovať tlak v pneumatikách
3. Ako tie pneumatiky správne nafúkať či upustiť
prípadne teraz výsostne aktuálna téma: Ako si správne očistiť sklá od snehu a ľadu.
PS : a nezabudnúť na rozsiahle inštruktážne video ! >😁 pre nás menej bystrých 😄
>😁
4. Jak správně natankovat.
5. jak umýt auto a proč.
6. Co dělat, když začne pršet.
Jen tak narychlo. 😄
4. Jak správně natankovat.
5. jak umýt auto a proč.
6. Co dělat, když začne pršet.
Jen tak narychlo. 😄
Vetchý Kmet
V souvislosti s uvedeným o startovacích kabelech, ale platí to prakticky ve všech oborech: Jak je možné, že obchodníci pprodávají aušusové, nepoužitelné věci? To už není třeba mít u prodávaných věcí od výrobce vyjádření Státní zkušebny a vyjádření o shodě? Startovací kabely, prodávané v jistém řetězci za 269 Kč opravdu byly 3 ks drátků a když jsem viděl přes ně srtartovat, tak krom toho, že topily jako o život se nedělo nic...
mam podobnou zkusenost z asi pred 5 lety
po nekolika dnech stani v hotelu v podzemnim parkovisti za mnou prisel manik, ze nemuze nastartovat, ale ze ma kabely a jetli bych k nemu zajel. zapojili jsme , chvilku jsme nechali prenaset energii, on skocil do auta a jen cvak. tak jsem sednul do auta, par minut tocil na 2tis ot, zase sednul do auta, a zase jenom cvak. sahnul jsem na kabely tlusty jako palec a v miste pripojeni k aku uplne horky, myslel jsem, ze nejakej prechodak, tak jsem to drzel, ale nepovedlo se. tak jsme sedli do auta a privezli novou baterku. po tydnu otevru na internetu test na startovaci kabely a cumim na to jako vyvorana mys. z 10 kabelu 7 absolutne nevyhovely, 2 s odrenejma usima a jeden jedinej byl OK - delanej na zakazku...
do ty doby me ani nenapadlo, ze nekdo muze dratek obalenej 1cm izolaci nazvat startovacimi kabely. predstava, ze po tydennim statni na horach v -20, s promrzlou manzelkou a detma na palube a presvedceni, ze pomoci tech startovacich kabelu, co jsem si pred chvili na benzince koupil nenastartuju, protoze jsou k nicemu, se mi otevira kudla v kapse
po nekolika dnech stani v hotelu v podzemnim parkovisti za mnou prisel manik, ze nemuze nastartovat, ale ze ma kabely a jetli bych k nemu zajel. zapojili jsme , chvilku jsme nechali prenaset energii, on skocil do auta a jen cvak. tak jsem sednul do auta, par minut tocil na 2tis ot, zase sednul do auta, a zase jenom cvak. sahnul jsem na kabely tlusty jako palec a v miste pripojeni k aku uplne horky, myslel jsem, ze nejakej prechodak, tak jsem to drzel, ale nepovedlo se. tak jsme sedli do auta a privezli novou baterku. po tydnu otevru na internetu test na startovaci kabely a cumim na to jako vyvorana mys. z 10 kabelu 7 absolutne nevyhovely, 2 s odrenejma usima a jeden jedinej byl OK - delanej na zakazku...
do ty doby me ani nenapadlo, ze nekdo muze dratek obalenej 1cm izolaci nazvat startovacimi kabely. predstava, ze po tydennim statni na horach v -20, s promrzlou manzelkou a detma na palube a presvedceni, ze pomoci tech startovacich kabelu, co jsem si pred chvili na benzince koupil nenastartuju, protoze jsou k nicemu, se mi otevira kudla v kapse
traveldrive
"Nemůžete po mrazivé noci nastartovat auto? Můžou pomoct startovací kabely. Jak se ale správně používají?"
Neviem jak vy ostatní, ale ja som sa odpoveď v "článku" nedočítal. Za takúto prácu by som autorovi nepodal ani pohár vody, resp. asi by som mu ten pohár rozbil o tekvicu...možno by sa mu v nej rozsvietilo.
Neviem jak vy ostatní, ale ja som sa odpoveď v "článku" nedočítal. Za takúto prácu by som autorovi nepodal ani pohár vody, resp. asi by som mu ten pohár rozbil o tekvicu...možno by sa mu v nej rozsvietilo.
Anonym
lepší je booster >😁
Jak se to vezme. Kabely mám v autě pořád, léta, nemusím se o ně starat a nezaberou žádné místo, nemusím st hlídat, aby byly nabité a jsou levnější. Je fakt, že k nim potřebuješ ještě to druhé auto.
booster holt doma čas od času nabiješ a když to náhodou nechytne, vrátíš se pro něj domů. Jako bonus to mívá ještě svítilnu nebo kompresor na dofukování pneu.
jen si rikam, jestli neni jednodussi a levnejsi mit kvuli startovani druhou baterku
No je pokud výrazně těžší jí tahat k auta, než booster s linkou. Ceny pro běžná auta do cca 3,0 benzín sou cca 2500-3000 za booster.
kalousek
A stejně by mě zajímalo, proč si pan Machala myslí, že s litrovým tříválcem nepůjde nastartovat osmiválcová nafta. Případně proč by měly být shodné výkony motorů ??
Ze by odhad kapacity a startovacieho prudu akumulatoru a alternatoru podla druhu paliva, kubatury resp. vykonu? Ale ked neveris vyskusaj. Zrovna v tomto ma pan autor nahodou pravdu.
Kapacita nemá žádný vliv, spíše startovací proud ovšem ten je výrazně dopovaný pracujícím alternátorem. A navíc sám pan Machala ve videu říká, že druhé auto startovali až když ho nechali chvilku nabíjet, tj. na startu se výrazně podílí i ten vybitý akumulátor. Stačí mu krátké oživení proudem jaký bezproblémů poskytne i 70 A alternátor litrového tříválce. A nakonec největší vliv má kvalita startovacích kabelů. A když se bavíme o výkonu, například čtyřválec 2,0 TDI může mít 100 kw i 180 kW. Jak se liší jejich startovací proud ?
Takže zkus vymyslet nějaké serióznější argumenty
Takže zkus vymyslet nějaké serióznější argumenty
Tak kapacita baterie má vliv na startovací proud, ono ta olověná baterka není nijak extrémně tvrdý zdroj. Pokud budeš odebírat nějaký extrémní proud typu těch 1000A tak pokles napětí u 100Ah baterie bude znatelně menší než třeba u 44.
Ale zase něco pokreje alternátor, nicméně by mě zajímalo jak mu takovéhle krátkodobé přetížení prospívá..
Ale zase něco pokreje alternátor, nicméně by mě zajímalo jak mu takovéhle krátkodobé přetížení prospívá..
Jestli baterka má psané třeba 600 A startovacího proudu a tu hodnotu plní, je úplně fuk jakou má přitom kapacitu. Samozřejmě nějaká závislost mezi kapacitou a proudem existuje, ale stejně tak proud závisí i na druhu aku konstrukci materiálech atd. Takže rozhodující pro start je proud, kapacita je velmi podružný údaj. Snad ještě startovací kapacita má trochu vliv, ale ve spolupráci s alternátorem opět dost podružný.
Třeba některé motorky mají jen kondenzátor s velkým proudem a nepatrnou kapacitou a stačí to ke spuštění motoru
Třeba některé motorky mají jen kondenzátor s velkým proudem a nepatrnou kapacitou a stačí to ke spuštění motoru
Jenže to je spíš teorie, v praxi je vidět, že maximální možný odebíratelný proud má téměř vždy hodnotu kolem 10 násobku kapacity. VartaSilver dynamic😒br />
52 AH (kapacita) : 520 A (maximální proud - krátkodobě)
61 : 610
74 : 750
85 : 800
110 : 920
Ono moc není možný s tím něco udělat, co mám zkušenosti s namáháním olověných baterií je to vždycky docela bída. Ale totéž je to i u LiXX, byť tam už se dají najít extrémy se schopností krátkodobě poskytovat desetinásobky (klidně 90C) kapacity. Ale teda s vazbou na extra malou žinotnost.
Jak říkám, neznám možnosti a chování alternátoru (bežícího auta), když se extrémně přetíží startováním jinýho, nikdy jsem s tím ale problém neměl.
61 : 610
74 : 750
85 : 800
110 : 920
Ono moc není možný s tím něco udělat, co mám zkušenosti s namáháním olověných baterií je to vždycky docela bída. Ale totéž je to i u LiXX, byť tam už se dají najít extrémy se schopností krátkodobě poskytovat desetinásobky (klidně 90C) kapacity. Ale teda s vazbou na extra malou žinotnost.
Jak říkám, neznám možnosti a chování alternátoru (bežícího auta), když se extrémně přetíží startováním jinýho, nikdy jsem s tím ale problém neměl.
Ano, obecně se schopnost podávat proud odvíjí od kapacity. Tedy u baterií stejného typu. Přesto není od věci pojmenovávat věci správnými jmény. Startovací baterie mají tenhle parametr a ne náhodou. Ani u motoru to není otázkou výkonu.
Souhlas. V každém případě startérem netočí kapacita ale proud. A ten proud vznikne na třech místech najednou - jednak jde z mírně oživlého vybitého aku, a zároveň z altenátoru nastartovaného auta + z jeho akumulátoru. Pokud jsou k dispozici velmi kvalitní kabely, podílí se na proudu hlavně běžící auto a v tom případě na velikosti jeho aku i alternátoru mírně záleží. Pokud jsou k dispozici horší kabely, startovací proud bude dávat především ten vybitý aku a je proto nutné jej nechat pár mintu nabíjet, na což stačí s velikou rezervou i ten 1,0 tříválec. Kromě toho je možnost zvýšit jeho otáčky a tím i výkon alternátoru, to nám pan Machala rovněž zatajil.
Jinak alternátor by neměl výrazněji přetížit nebo poškodit ani zkratový proud, alternátory mají díky své konstrukci přirozené omezení proudu
A co píše kesumb o "maximálním odebíratelném proudu" taky není úplně přesné, startovací proud je měřený po specifikovanou dobu tuším 15 nebo 20 sekund (nesmí při něm poklesnout napětí pod nějakou mez) ale není to určitě maximální odebíratelný proud. Ten může být krátkodobě ještě vyšší a navíc je tam podpora z alternátoru
Jinak alternátor by neměl výrazněji přetížit nebo poškodit ani zkratový proud, alternátory mají díky své konstrukci přirozené omezení proudu
A co píše kesumb o "maximálním odebíratelném proudu" taky není úplně přesné, startovací proud je měřený po specifikovanou dobu tuším 15 nebo 20 sekund (nesmí při něm poklesnout napětí pod nějakou mez) ale není to určitě maximální odebíratelný proud. Ten může být krátkodobě ještě vyšší a navíc je tam podpora z alternátoru
Ze Ty budes nejak akademik od stola? Moj posledny argument bol, aby si si to isiel vyskusat a potom na prid porozpravar ako si pri minus 20 startoval naftovy sestvalec fabkou htp. Vies, papier znesie vela...
Nebudeš tomu věřit ale zúčastnil jsem se třeba akce kdy se oživoval nafťák v Pajeru fávem. A chytlo to taky, jen se muselo chvíli počkat než se trochu oživí ta vybitá baterka. Odhadem 10 minut se to dobíjelo a pak to normálně chytlo. Měli jsem ale mizerné kabely, s lepšími by to samozřejmě šlo rychleji
Ale ja ti samozrejme verim, ze to pojde. Ide o to, co pojde jednoduchsie. Urcite mi das za pravdu, ze pri -20 je kazda minuta statia vonku zbytocne vela. Btw. kolko bolo stupnov ked ste favoritom ozivovali to pajero? 😉
Tak jasne T72 fabkou budes startovat tazko. 😄 Ale ako pise kalousek nizsie, s dobrymi kablami natocis kde co aj s nalym motorom.
Přesně tak. Klíčovým trikem, ať už máš "slabého dárce", nebo mizerné kabely, je dát baterii čas, trochu ji dobít a auto pak nastartovat z velké části na jeho vlastní baterii. Problém máš ve chvíli, kdy je baterie v opravdu špatném stavu.
jam2015
Toľko som sa napočúval a načítal o hrúbke káblov a super medi, že môj príbeh z Chorvátska je skoro sci-fi.
Tu je story😒br /> Večer mi zabúchal ukrajinský sused, že nevie naštartovať a že skoro ráno musí vyštartovať. Ja mu hovorím, že nemám štartovacie káble. Povedal, že nevadí, že on má.
Molodec vytiahol bielu dvojlinku-elektrokábel a hovorí, že je to čínska kvalita a že má veľa medi.
Až po dlhej chvíli mojej nerozhodnosti som to teda zapojil. A bomba, môj P307 1,6 HDi na šupu natočil jeho naftový Tiguan!
P.S. Jeho "kábliky" ostali celé - akurát matka na kostre bola akási teplá.
😄
Tu je story😒br /> Večer mi zabúchal ukrajinský sused, že nevie naštartovať a že skoro ráno musí vyštartovať. Ja mu hovorím, že nemám štartovacie káble. Povedal, že nevadí, že on má.
Molodec vytiahol bielu dvojlinku-elektrokábel a hovorí, že je to čínska kvalita a že má veľa medi.
Až po dlhej chvíli mojej nerozhodnosti som to teda zapojil. A bomba, môj P307 1,6 HDi na šupu natočil jeho naftový Tiguan!
P.S. Jeho "kábliky" ostali celé - akurát matka na kostre bola akási teplá.
😄
Ja ti to kludne uverim. V lete to nie je az taky velky problem. Raz som takto startoval poliaka v kamione s kablom od predlzovacky mojim mensim nakladakom a nezhorelo nic. 😄
kdyz das plus na plus a minusem se dotknes kostry, tak se nic nestane
proto nejdriv plus na plus, ale nejspis si delas srandu, protoze neverim, ze bys byl az takovy pako