Profi
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeNeznámý příběh Avie S 430: Proč se letňanský nástupce legendární Pragy V3S nevyráběl?
28 komentářů
Stejsn
0
kdo si chce přečíst něco o vejtřasce, na moje.auto.cz mám recenzi [odkaz]
Ada je zase tady
k čemu benzínový motor? Vždyť by to bylo v boji jak pojízdný zapalovač. Do auta patří diesel!
Pozadavek na benzinovy motor v te dobe daval smysl. Zadny ridic se nechtel tehdy ani za nic vzdat benzinoveho nakladaku (v armade i civilu). Proc? Protoze vsechny soukrome osobaky v domacnostech jezdily take na benzin. A v armade byl samej lampasak, ktery by takto ziskal snadno palivo do sveho auta. Pokud by byly nakladaky vymeneny vsechny na naftove verze, nebylo by pak v armade tolik benzinu pro odliti na malou domu. Nehlede na to, ze i jine nakladaky te doby byly na benzin (kacena, ruske vozy...). Tak nejak bych to videl.
Bubáq
Prosím neměl byste více informací o tomto vozidle? Proč byl pro něj navržen benzínový motor? Proč byla opuštěna koncepce portálových náprav, které se tolik osvědčily? Proč má kabina Avie tolik společných rysů s kabinou Tatry 813? A kde je tento prototyp k vidění?
Všiml jsem si, že fotografie se shodují s těmi, které jsou na stránkách VHÚ ([odkaz] Nestálo by to za zmínku ve Vašem článku?
Všiml jsem si, že fotografie se shodují s těmi, které jsou na stránkách VHÚ ([odkaz] Nestálo by to za zmínku ve Vašem článku?
Zdravím, jeden prototyp mají vystaven v Armádním muzeu v Lešanech - dlouho jsem ho tam okukoval, takže jestli máte zájem... 😉
Díky za tip! Rád se podívám na řešení náprav- podle fotky tuším, že bylo už v polovině 60. let výrazně lepší, než u Tatry.
ČSSR v té době neměla k dispozici vhodný naftový motor o takovém výkonu a motory Tatra byly zase příliš velké a těžké na náhradu V3S.
Pokud tomu rozumím, Avia vyvíjela benzin pro toto vozidlo. Určitě se ale také mohli rozhodnout pro naftu. Bez přejímání tatrováckého motoru. Kde se u aviáckých konstruktérů vzala víra, že benzín bude pro tento náklaďák lepší?
Motor nejspíše nevyvíjeli od píky ale oprášili nějakou starou Pragovku. Pravděpodobně zadání armády. Orientace na Rusko? Zimní starty? Nedivím se, že ten ZIL vycházel lépe, koncepčně se muselo jednat proti němu o zastaralý agregát. ZIL 131 se uměl dostat na silnici taky na 40L a hnal přitom větší vozidlo s větší nosností.
Neuměli z dost lehkého nafťáku dostat potřebný výkon. Podívej se, kolik zvládla tehdejší těžká vozidla: T138 měla 132 kW a to byl dvanáctilitrový osmiválec. Turbo se ještě nepoužívalo. Z malého nafťáku by tak zase dokázali vydolovat maximálně výkon, jaký měla V3S a to bylo fakt zoufale málo.
wladyk
Zil 131 měl menší spotřebu? Pár kousků jsme měli na útvaru a žraly 80 l/ 100 km.
Jo, ale kolik toho ten Zil, na druhou stranu, uvezl? V tomhle poměru byla Avia skutečně neuvěřitelně žravá.
Tam hrozně záleželo jestli se jezdilo po silnici, po terénu, jak to bylo seštelované. Mluvil se pánem v Lešanech, co měl benzínový Kraz, a říkal že to s lehce uškrceným výkonem umí jet za 40 na sto po silnici.
Navíc i v sojzu se od konce 70. let začly Zily 157 a 131 přestovat na naftové motory.
Navíc i v sojzu se od konce 70. let začly Zily 157 a 131 přestovat na naftové motory.
Jirka_26
Úspěch V3S byl právě v jednoduchosti a portálových nápravách. Zkrutný rám a portálové nápravy měly pozitivní vliv na jízdu v terénu, kdy se dokázaly přizpůsobit většině jízdních profilů, což nová konstrukce neumožňovala. Poznal jsem v terénu jak V3S, tak Tatry a Tatry se svou centrální rourou byly vhodné jen do tvrdého terénu, jinak měly snahu zapadnout a sednout na centrální rouru, pak se měly problém vybrabat i s pomocí navijáku. Tatra byla, na rozdíl od Pragy, velmi bytelná a dala se neskutečně rasovat (Praga by se rozpadla), ale byla vhodná spíš do civilu na stavby, kde nehrozilo zapadnutí do bahna.
Benzínový motor - pro tuto katgorii měl jedinou výhodu, a to startovatelnost v zimě a pro daný výkon nižší hmotnost. Obecně je problém se spotřebou proto, že vojenská vozidla jsou koncipována jako vícepalivová, tedy musí umět jet na kdeco, proto mají nízký stupeň komprese, aby zvládaly nízkooktanový benzín, který je za války k dispozici prakticky vždy. Osobně bych spíš použil nějaký vodou chlazený naftový motor, ale za bolševika byl všechno problém, nevím, jestli byl v té době nějaký vhodný k dispozici (z autobusu?). Na druhé straně vzducháč snášel jakékoli okolní teploty a hlavně netrpěl na úniky chladící kapaliny, protože žádnou neměl.
ZIL 131 měl osmiválcový šestilitr s normovanou spotřebou 49,5 l/100 km na silnici, v terénu se hodnoty u všech vojenských vozidel zvyšují i na více, než dvojnásobek. Když porovnám spotřebu nové Avie s V3S, nevychází zase tak špatně, 30 l při 73 kW a diesel proti 45 l a 117 kW a zážehový motor.
Osobně jsem rád, že se to auto do armády nedostalo, byly by s ním jen potíže. Na druhé straně stačilo udělat rekonstrukci původní V3S, jak se o to snažili někdy v osmdesátých letech, zachovat to dobré ze staré konstrukce, více ji zpevnit, aby víc vydržela, zvýšit výkon motoru a lépe ho odhlučnit. Víc kvaltů v převodovce a odstranit problém se zařazením zpátečky při zkroucení rámu v terénu. A předělat elektroinstalaci na 24 V.
Pravdou je, že V3S bylo neskutečně jednoduché auto a dobře opravitelné i terénu, nebyla zapotřebí žádná speciální technika. U T 813, když jsem se chtěli dostat k prostřednímu diferenciálu, rozebrali jsme skoro polovinu auta. Navíc Tatry neměly rády nečinnost, většina aut, vytažená při cvičné mobilizaci z NZ nebo uloženek začala trpět záhadnými závadami, kde to nejmenší byly popraskané vstřikovací trubky...
Benzínový motor - pro tuto katgorii měl jedinou výhodu, a to startovatelnost v zimě a pro daný výkon nižší hmotnost. Obecně je problém se spotřebou proto, že vojenská vozidla jsou koncipována jako vícepalivová, tedy musí umět jet na kdeco, proto mají nízký stupeň komprese, aby zvládaly nízkooktanový benzín, který je za války k dispozici prakticky vždy. Osobně bych spíš použil nějaký vodou chlazený naftový motor, ale za bolševika byl všechno problém, nevím, jestli byl v té době nějaký vhodný k dispozici (z autobusu?). Na druhé straně vzducháč snášel jakékoli okolní teploty a hlavně netrpěl na úniky chladící kapaliny, protože žádnou neměl.
ZIL 131 měl osmiválcový šestilitr s normovanou spotřebou 49,5 l/100 km na silnici, v terénu se hodnoty u všech vojenských vozidel zvyšují i na více, než dvojnásobek. Když porovnám spotřebu nové Avie s V3S, nevychází zase tak špatně, 30 l při 73 kW a diesel proti 45 l a 117 kW a zážehový motor.
Osobně jsem rád, že se to auto do armády nedostalo, byly by s ním jen potíže. Na druhé straně stačilo udělat rekonstrukci původní V3S, jak se o to snažili někdy v osmdesátých letech, zachovat to dobré ze staré konstrukce, více ji zpevnit, aby víc vydržela, zvýšit výkon motoru a lépe ho odhlučnit. Víc kvaltů v převodovce a odstranit problém se zařazením zpátečky při zkroucení rámu v terénu. A předělat elektroinstalaci na 24 V.
Pravdou je, že V3S bylo neskutečně jednoduché auto a dobře opravitelné i terénu, nebyla zapotřebí žádná speciální technika. U T 813, když jsem se chtěli dostat k prostřednímu diferenciálu, rozebrali jsme skoro polovinu auta. Navíc Tatry neměly rády nečinnost, většina aut, vytažená při cvičné mobilizaci z NZ nebo uloženek začala trpět záhadnými závadami, kde to nejmenší byly popraskané vstřikovací trubky...
Netreba zabudat, ze hmotnost vozidla PV3S bola 5,5t zatial co vozidlo Tatra 11t, takze len prazdne vozidlo Tatra bolo rovnako tazke ako plne nalozena Praga 😉
Ono je to kategoria uplne odlisna Praga bola navrhnuta ako podporne vozidlo pre zasobovanie armady v vynikajucimi vlastnostami v terene. Celkova hmotnost Pragy bola 11t, zatial co Tatra mala vozit naklady ved celkova hmotnost Tatry bola 26t to je 2,5 Pragy.
Preto ma Praga take vlastnosti v terene, je lahka a super navrhnuta na tu dobu. Dnes uz asi tazko niekto nieco take vyrobi 😉
Ono je to kategoria uplne odlisna Praga bola navrhnuta ako podporne vozidlo pre zasobovanie armady v vynikajucimi vlastnostami v terene. Celkova hmotnost Pragy bola 11t, zatial co Tatra mala vozit naklady ved celkova hmotnost Tatry bola 26t to je 2,5 Pragy.
Preto ma Praga take vlastnosti v terene, je lahka a super navrhnuta na tu dobu. Dnes uz asi tazko niekto nieco take vyrobi 😉
Bohužel opravdu nevyrobí a mizí i alespoň trochu v terénu schopná menší nákladní vozidla a větší dodávky. Zabíjí je legislativa a drahé homologace pro takové malosériové produkty. Vznětové motory pro aktuální nákladní automobily malé i střední kategorie už jsou všechny Commonrail a schopnost běhu bez elektrického proudu ztratily již jejich předchůdci někdy na počátku (spíše již ale před) tisíciletí.
Jistě, Tatra je těžké auto, ale jejím problémem nebyla ani tak hmotnost, jako malá světlá výška a navíc ty slavné výkyvné nápravy, které pro auto do terénu nejsou nejvhodnější.
Plný souhlas. Na požadavky armády mnohem lépe reagoval pozdější Děvín, kdy se už mohl použít tehdy nově dostupný přeplňovaný naftový šestiválec Zetor. Diesel střední kategorie, pomineme-li beznadějně zastaralou Tatru 912 (v podstatě vyráběnou pouze pro Pragu V3S a železniční drezíny, sama o sobě byla derivátem předválečného motoru Tatry 111), se do té doby v ČR vůbec nevyráběl. Avie 3,6L 80k - LIAZ 12L bez přeplňování 180-210k ale hmotnost k tuně a mezitím nic. Děvín měl i krátkou kapotu jako Unimog nebo ta Praga a byl i poněkud větší.
Škoda, že Děvín přišel příliš pozdě. Jako náhrada V3S byl skvělý. Nová T-810 je sice taky fajn auto, ale už je to z vojenského hlediska moc elektronické.
Tým Devínom myslíte chlapi toto [odkaz] ?
Paradox je že nedávno tu bol článok o tom malom okienku na pravej strane u Scanie a tento prototyp to už mal na konci 80 😄 Inak tá kabína bez čumáku, ako keby Fordu Cargo z oka vypadla 😄
Paradox je že nedávno tu bol článok o tom malom okienku na pravej strane u Scanie a tento prototyp to už mal na konci 80 😄 Inak tá kabína bez čumáku, ako keby Fordu Cargo z oka vypadla 😄
Ano, to je přesně ono. V podstatě výrazně modernizovaná V3S, kvůli tomu taky kabina vypadá tak podobně, jen moderněji.
Hej, toto myslíme. Prakticky zůstal podvozek zachovaný, ale dostal novou boudu a nový motor. Nádherná evoluce vétřasky, tímto vozidlem měli pokračovat a nevymýšlet už vymyšlené.
Ten prototyp mi bol známy, len mi nejak nedošlo že sa volal Devín. 😄 Nevyzeralo to zle a v spojení s iným novším motorom to mohol byť dôstojný nástupca V3Sky to je fakt. Hlavne ho mali postaviť a následne pustiť do výroby aspoň o 10 rokov skôr.
Osobně jsem to auto viděl v zimě 85 - 86, mělo oranžovou boudu a chvíli mi trvalo, než jsem auto identifikoval. Vzadu už nemělo dvojmontáže, ale široké pneumatiky. Stálo u Zbrojovky ve Vyškově, motor jsem neslyšel, tak už nevím, jestli v něm byla stará 912 nebo něco novějšího.
Na youtube lze najit video privatne prestavene PV3S se zastavbou motoru ze Zetoru Crystal. Delali to nekde na Slovensku.