Testy
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeTEST Za volantem vodíkové Hondy Clarity jsme vyzkoušeli budoucnost. Pro české chalupáře zatím není...
33 komentářů
Peto02
Nieje to moj nazor, ale skopiroval som sem odborny nazor z inej diskusie ohladom stavby vodikovych cerpacich stanic.
"Staviam rozne cerpacie stanice na vodik v celej Europe. Problemom nie je kompresia ale kompresory samotne. Ked mas dost energie na elektrolyzu, tak mas dost aj na kompresiu.
Problem je, ze kompresory vykonovo vhodne pre sucasne vodikove cerpacie stanice su male a drahe. Navyse nevydrzia dlho a ich udrzba je draha. A tu sa zacina bludny kruh pretoze niet dostatok aut na vodik, aby sa stavali vacsie stanice (cena stanice je hodne vysoka) a auta sa nekupuju lebo niet kde tankovat. Sucasne stanice maju kapacitu asi 10-20 aut denne. Stalo sa ze prislo natankovat naraz 10 Hyundai a pri 3. sa stanica pokazila. Co dalej? Vsetci zostali stat.
Vacsi zmysel to zatial ma pri takych dopravnych prostriedkoch ako autobusy a vlaky. Tam je kapacita nadrzi vacsia a tak sa da aj stanica postavit vacsia. Navyse sa da pouzit iny typ kompresora ako klasicky piestovy ci membranovy.
Iny problem, povedal by som este vacsi je doprava vodika z miesta vyroby. Klasicky naves s tlakovymi nadobami prevaza 200- 400 kg vodika (podla velkosti a pracovneho tlaku), co staci na natankovanie 2-3 vlakov primestskej dopravy alebo asi 50 aut. A taku ponorku nenatankujes 1 navesom ale ich potrebujes aspon 5 aj viac. Pri cene za dopravu a cene navesu samotneho je to pre auta neekonomicke a neekologicke. Jedina rozumna alternativa je kvapalny vodik pri preprave vacsich mnozstiev. Kvapalny vodik ale vyzaduje odber, inak sa ohrieva a straca cez poistne ventily. V buducnosti sa uvazuje o primiesavani vodika do plynovej siete a izolovani v mieste spotreby tak, aby sa vyuzila na prepravu vodika sucasna siet na zemny plyn. To je ale daleka buducnost. "
"Staviam rozne cerpacie stanice na vodik v celej Europe. Problemom nie je kompresia ale kompresory samotne. Ked mas dost energie na elektrolyzu, tak mas dost aj na kompresiu.
Problem je, ze kompresory vykonovo vhodne pre sucasne vodikove cerpacie stanice su male a drahe. Navyse nevydrzia dlho a ich udrzba je draha. A tu sa zacina bludny kruh pretoze niet dostatok aut na vodik, aby sa stavali vacsie stanice (cena stanice je hodne vysoka) a auta sa nekupuju lebo niet kde tankovat. Sucasne stanice maju kapacitu asi 10-20 aut denne. Stalo sa ze prislo natankovat naraz 10 Hyundai a pri 3. sa stanica pokazila. Co dalej? Vsetci zostali stat.
Vacsi zmysel to zatial ma pri takych dopravnych prostriedkoch ako autobusy a vlaky. Tam je kapacita nadrzi vacsia a tak sa da aj stanica postavit vacsia. Navyse sa da pouzit iny typ kompresora ako klasicky piestovy ci membranovy.
Iny problem, povedal by som este vacsi je doprava vodika z miesta vyroby. Klasicky naves s tlakovymi nadobami prevaza 200- 400 kg vodika (podla velkosti a pracovneho tlaku), co staci na natankovanie 2-3 vlakov primestskej dopravy alebo asi 50 aut. A taku ponorku nenatankujes 1 navesom ale ich potrebujes aspon 5 aj viac. Pri cene za dopravu a cene navesu samotneho je to pre auta neekonomicke a neekologicke. Jedina rozumna alternativa je kvapalny vodik pri preprave vacsich mnozstiev. Kvapalny vodik ale vyzaduje odber, inak sa ohrieva a straca cez poistne ventily. V buducnosti sa uvazuje o primiesavani vodika do plynovej siete a izolovani v mieste spotreby tak, aby sa vyuzila na prepravu vodika sucasna siet na zemny plyn. To je ale daleka buducnost. "
jj
CO PANELÁKŮ, ROVNOU CELÝCH SÍDLIŠŤ !!! No rozum do hrsti lidi, kde jinde seženete takovou parádní vodíkovou 700 bar tlakovanou bombu na kolečkách !!??? Ideální na e😜or do problémových oblastí kde ten problém vyřeší za vás
>😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁
PS: votvírák na konzervy v podání 200 bar CNG zemáku metáku [odkaz] 😉
CO PANELÁKŮ, ROVNOU CELÝCH SÍDLIŠŤ !!! No rozum do hrsti lidi, kde jinde seženete takovou parádní vodíkovou 700 bar tlakovanou bombu na kolečkách !!??? Ideální na e😜or do problémových oblastí kde ten problém vyřeší za vás
>😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁
PS: votvírák na konzervy v podání 200 bar CNG zemáku metáku [odkaz] 😉
Stejsn
" interiér je proti interiéru (a hlavně oproti Mirai) o poznání usedlejší" >😒]
unicorn64
Z mojho pohladu😒br />
1. Pre krajiny, ktore nemaju energeticke zdroje (napr. Japan) to moze byt alternativa, ak vyriesia technicke problemy. Samozrejme pre Blizky Vychod to buducich 50r. nema zmysel, ani pre Norsko vzhladom na vodne elektrarne.
2. Palivo sa da skladovat, prevazat a vytvarat zasoby. To je pre bezpecnost spolocnosti nevyhnutne (katastrofy, utoky, atd.)
3. Mame 2 miliardy aut s nizkou zivotnostou, t.j., pohon by mal byt co najlahsi a ekologicky. Idealny pripad je "lahky pohon + nadrz s palivom". Vodik moze byt kandidat ak sa bude zdokonalovat: "Honda tvrdí, že dnes hnací ústrojí s palivovými články zabírá zhruba stejně místa jako 3,5litrový vidlicový šestiválec s převodovkou."
2. Palivo sa da skladovat, prevazat a vytvarat zasoby. To je pre bezpecnost spolocnosti nevyhnutne (katastrofy, utoky, atd.)
3. Mame 2 miliardy aut s nizkou zivotnostou, t.j., pohon by mal byt co najlahsi a ekologicky. Idealny pripad je "lahky pohon + nadrz s palivom". Vodik moze byt kandidat ak sa bude zdokonalovat: "Honda tvrdí, že dnes hnací ústrojí s palivovými články zabírá zhruba stejně místa jako 3,5litrový vidlicový šestiválec s převodovkou."
V čem je vodík proboha výhoda pro země, které nemají energetické zdroje?
Mozu ho vyrabat pripadne aj z odpadu. Neriesim technologiu, to riesia vedci.
hele posadil bys na zadní sedačky děti? [odkaz] [odkaz] 😉
To je otazka na urovni: "70 ludi denne zomiera v EU na cestach, stovky su denne zmrzaceni ... Kupis svojim detom auto?" 😉 Navyse, sediet na vysokonapatovej baterii tiez nie je vitazstvo, atd.
Ano, vědci řeší technologii a neřeší, kolik to bude stát. Pak zjistíš, že máš úžasnou technologii, ale nikdo ji od tebe nekoupí, protože v reálném provozu je brutálně drahá.
1) K výrobě vodíku jsou potřeba energetické zdroje. Takže v zemi s nedostatkem energetických zdrojů bude poměrně nákladné ho vyrobit.
2) Vodík je nejhůře skladovatelný plyn.
3) 5 kg paliva ... provozní hmotnost auta 1,9 tuny. Ten pohon totiž není nijak lehký.
2) Vodík je nejhůře skladovatelný plyn.
3) 5 kg paliva ... provozní hmotnost auta 1,9 tuny. Ten pohon totiž není nijak lehký.
K benzinu/nafte ako palivu tiez nebola lahka cesta (vrtne sustavy na pusti alebo v Sev. mori, rafinerie, tankery, rozvoj chemie, atd.), ale vysledok je luxusny pre spotrebitela, natankuje raz za 2-3 tyzdne a o nic sa nestara.
Ano, nebyla. První zážehové motory jezdily na svítiplyn a jiná plynná paliva. Benzín přišel až později a ze začátku nedosahoval kvalit plynných paliv, míval o dost menší oktanové číslo. Prosadil se díky tomu, že se snáze skladuje, přepravuje a tankuje. A právě skladování, přeprava a tankování je zásadním kámenem úrazu u vodíku.
A co je svítiplyn? Není to náhodou prakticky vodík? Natankovat vodík není takový problém. I efektivní přepravu a skladování zvládneme vyřešit. Ale jinak souhlasím.
Vodík je podle mne atraktivní hlavně proto, že při jeho použití nevznikají skleníkové plyny. Je to krásná představa. I když to nic neříká o jeho výrobě. Jako palivo je však dost nepraktický. Z vodíku se dají připravit složitější, praktičtější paliva. A lze udělat i palivové články, které takové palivo zvládnou využít. Avšak výroba takových paliv sežere ještě víc energie. Bude tedy otázkou, kolik energie jsme ochotni dát za pohodlí. Armády si klidně budou syntetizovat relativně složitá, energeticky náročná paliva, když na to přijde.
Vodík je podle mne atraktivní hlavně proto, že při jeho použití nevznikají skleníkové plyny. Je to krásná představa. I když to nic neříká o jeho výrobě. Jako palivo je však dost nepraktický. Z vodíku se dají připravit složitější, praktičtější paliva. A lze udělat i palivové články, které takové palivo zvládnou využít. Avšak výroba takových paliv sežere ještě víc energie. Bude tedy otázkou, kolik energie jsme ochotni dát za pohodlí. Armády si klidně budou syntetizovat relativně složitá, energeticky náročná paliva, když na to přijde.
Prakticky vzato ne, je to směs plynů, ve které je vodík, ale i jiné plyny. Svítiplyn má vyšší objemovou výhřevnost než vodík a je také "lépe stlačitelný" než vodík.
Ano, není to čistý vodík, ale ten má zdaleka největší podíl (složení záviselo na tom, jak ho vyrobili). Ve výhřevnosti pak mezi nimi myslím není zase takový rozdíl (je tam, to ano, ale ani svítiplyn na tom není dobře). Předpokládám, že svítiplyn byl hlavně jednodušší na přípravu (takový "špinavý" vodík). Pointa byla, že jsou si snad dostatečně podobné a když jsme zvládli jeden, měli bychom zvládnout druhý. Ale jak píšeš, kapalná paliva to tenkrát pro svou praktičnost vyhrála. S tím souhlasím.
Vodík se jako plyn skladuje normálně. Jen má celkem mizernou energetickou hustotu. Problém máš ve chvíli, kdy si chceš hrát s kapalným, nebo s lehoučkými nádržemi z materiálů, které už nejsou tak nepropustné.
Ano, skladuje se zdánlivě normálně. Ale má ze všech plynů nejnižší hustotu. A to v praxi znamená, že je nejhůře skladovatelný, protože potřebuješ buď velké nádrže, nebo velký tlak.
Jak říkám, mizerná energetická hustota. Ani kapalný v tomhle není nějaký zázrak. Tomu ale neříkám složité skladování. Jen nepraktické, protože zabere hodně místa a nádrže tak mají na hmotnosti větší podíl.
kalousek
Moc mi není jasné z čeho by měly vyplývat ty ležérnější reakce na plyn o kterých píše autor článku, když akcelerace je kryta hlavně proudem z baterií.
Jo může to být kvůli nízkému výkonu baterií, ale ani tenhle údaj ani kapacitu baterie, ani výkon palivového článku jsme se z článku vůbec nedozvěděli. Stejně tak by mě zajímal výkon kompresorů pro pal. články - tj. kolik enegrie spotřebuje systém pro svůj vlastní provoz.
A taky proč auto s výkonem 130 kW má maximálku pouhých 165 km/h
Jo může to být kvůli nízkému výkonu baterií, ale ani tenhle údaj ani kapacitu baterie, ani výkon palivového článku jsme se z článku vůbec nedozvěděli. Stejně tak by mě zajímal výkon kompresorů pro pal. články - tj. kolik enegrie spotřebuje systém pro svůj vlastní provoz.
A taky proč auto s výkonem 130 kW má maximálku pouhých 165 km/h
zlysoused
a teď ještě vymyslet způsob, jak ten vodík s nějakou smysluplnou účinností vyrábět a zároveň ho nevyrábět z fosilních paliv.
Johnn
Hlavně je potřeba aby zdejší odborníci vysvětlili všem blbcům,že něco nejde.A když to nejde,tak to prostě nikdy nepůjde.
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
"Jak si lze dovtípit, problémem celého procesu jsou velké finanční náklady. V současné době, kdy jsou ceny ropy trvale nízké, se palivo Fischer-Tropschovou syntézou prakticky nevyrábí. " Citát přimo z tvého odkazu. Tahle technologie se nevyplatí ani za války. Navíc je, jak se dočteš níže, zase založena na elektrolýze vody, což je energeticky hodně náročný proces.
Ano, Američané si pohrávají s výrobou syntetického paliva na palubách letadlových lodí. A předběžné výpočty prý vypadaly slibně, co se týče ekonomiky. Když teď pomineme, že odhady kolikrát vůbec nevyjdou, jsou tu dva hodně důležité faktory: a) letadlové lodě mají jaderné reaktory, tedy hromadu energie k dispozici; b) jejich zásobování je velmi nákladné a litr paliva je stojí jiné peníze než nás.
Tohle patří k těm věcem, které sice umíme a to už dlouho, ale v současné době to prostě běžný člověk nezaplatí. Když teď pominu projekty, jako provozuje Audi, kde vyrábí metan z vodíku a CO2 (ten neberou z mořské vody, ale ze sousední elektrárny), který by pak měli dodávat do sítě pro distribuci zemního plynu (což je z valné části metan).
Základní problém však nezmizí. Tyhle procesy jsou celkem energeticky náročné. V baterii také dochází k přeměně elektrické energie na chemickou a zpět, ale pokud za něco stojí, bude mít relativně malé ztráty. Výhodou výroby paliva je, že se dá snadno vyrábět do zásoby. Dá se tak pěkně oddělit nabídka od poptávky, což je dobré pro obnovitelné zdroje.
Tohle patří k těm věcem, které sice umíme a to už dlouho, ale v současné době to prostě běžný člověk nezaplatí. Když teď pominu projekty, jako provozuje Audi, kde vyrábí metan z vodíku a CO2 (ten neberou z mořské vody, ale ze sousední elektrárny), který by pak měli dodávat do sítě pro distribuci zemního plynu (což je z valné části metan).
Základní problém však nezmizí. Tyhle procesy jsou celkem energeticky náročné. V baterii také dochází k přeměně elektrické energie na chemickou a zpět, ale pokud za něco stojí, bude mít relativně malé ztráty. Výhodou výroby paliva je, že se dá snadno vyrábět do zásoby. Dá se tak pěkně oddělit nabídka od poptávky, což je dobré pro obnovitelné zdroje.
NENÍ NAD PLNOU NÁDRŽ 700 BARŮ NATLAKOVANOU EXTRÉMĚ VÝBUŠNÝM VODÍKEM [odkaz] CO ZBOURÁ I PANELÁK schovanou pod ZADNÍ SEDAČKOU někdy i dětskou autosedačkou a to po tisících volně zaparkovaný na ulici >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁 >😁
PS: Pro ty největší dementy jen připomenu že výroba vodíku elektrolýzou je 60% ztrátová a ti nejměnší blbci ho samozřejmě vyrábí z ropy a zemního plynu 😉
A jen pro ilustraci co dovede jen 200 BAR CNG [odkaz] 😉
>😁
>😁 >😁
>😁 >😁 >😁
>😁 >😁 >😁 >😁
>😁 >😁 >😁 >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D :yes: