Videa
Zpět na článek
Jak to dopadne, když se nerespektují pravidla o přípojných vozidlech? Řidič dostal tvrdou lekci
50 komentářů
overdrive
5
ono to kmitání dává o sobě celkem v předstihu vědět, kdo to necítí je dement
Přejít do diskuze
kesumb
Asi tak nějak..
Stabiliizaci vleku má kde co, Tiguan, Passat atd. Když se to začne kmitat, tak to malinko brzdí jednotlivé strany auta a udržuje to v počáteční fázi, kdy je to ještě řiditelné.
Jinak zásadní vliv na kmitání má naložení vleku a jak je udělanej. Nikdy jsem neměl problém s malým vlekem s velkými koly vedle o rozměru 1,5x3m naloženým ideálně sypaným pískem. Tam se dají naložit přes 2t a chová se to naprosto normálně a jistě.
Ale jakmile je vlek dlouhej, má sám blbě rozloženou hmotnost nebo je to mizerně udělaná sklopka, která se sama kroutí, je to dost boj. Průšvih taky je, pokud není dost dlouhej na to, aby na něj člověk to auto uvázal do rozumný polohy.
No a pak poslední věc, pokud člověk táhne auto, tak to chce jet fakt pomalu. Ale tím pomalu je dobrý myslet opravdu 80km/h a ne 100-130 jako když člověk veze sekačku.
No a když už se to kmitat začne, tak držet pevně volant, nedělat kraviny a spíš přibržďovat. Ono to jednak zamáčkne nájezdovku (teda tu to chce mít fakt dobře seřízenou, ne jenom na nic-nic-zablokovaný kola) a přibržděním kol se to trochu srovná. Krom toho se dnešní auta pod brzdama snaží držet směr volantu. Takže to zase ESP rovná.
Pak je taky dtrašně znát poměr hmotností auta a vleku. Pokud má vlek do 70% aktuální hmotnosti auta tak je to v pohodě. Pokud se to začne rovnat, chce to fakt dávat pozor. Pokud je to ale nějaký SUV, který táhne 1,5 násobek své celkové hmotnost, tak to stojí za to.
Každopádně to chce mít v pořádku auto, vlek, gumy, kurty, tlak v gumách, správně naloženo a dávat prostě bacha.
Stabiliizaci vleku má kde co, Tiguan, Passat atd. Když se to začne kmitat, tak to malinko brzdí jednotlivé strany auta a udržuje to v počáteční fázi, kdy je to ještě řiditelné.
Jinak zásadní vliv na kmitání má naložení vleku a jak je udělanej. Nikdy jsem neměl problém s malým vlekem s velkými koly vedle o rozměru 1,5x3m naloženým ideálně sypaným pískem. Tam se dají naložit přes 2t a chová se to naprosto normálně a jistě.
Ale jakmile je vlek dlouhej, má sám blbě rozloženou hmotnost nebo je to mizerně udělaná sklopka, která se sama kroutí, je to dost boj. Průšvih taky je, pokud není dost dlouhej na to, aby na něj člověk to auto uvázal do rozumný polohy.
No a pak poslední věc, pokud člověk táhne auto, tak to chce jet fakt pomalu. Ale tím pomalu je dobrý myslet opravdu 80km/h a ne 100-130 jako když člověk veze sekačku.
No a když už se to kmitat začne, tak držet pevně volant, nedělat kraviny a spíš přibržďovat. Ono to jednak zamáčkne nájezdovku (teda tu to chce mít fakt dobře seřízenou, ne jenom na nic-nic-zablokovaný kola) a přibržděním kol se to trochu srovná. Krom toho se dnešní auta pod brzdama snaží držet směr volantu. Takže to zase ESP rovná.
Pak je taky dtrašně znát poměr hmotností auta a vleku. Pokud má vlek do 70% aktuální hmotnosti auta tak je to v pohodě. Pokud se to začne rovnat, chce to fakt dávat pozor. Pokud je to ale nějaký SUV, který táhne 1,5 násobek své celkové hmotnost, tak to stojí za to.
Každopádně to chce mít v pořádku auto, vlek, gumy, kurty, tlak v gumách, správně naloženo a dávat prostě bacha.
kyklop
Asi tak,na strane druhej, pán na videu hodne dlhú chvíľu ignoroval začínajúce kmitanie ;-\
Ja Prvni 123
Dovolim si nesouhlasit... ucinne pomaha kratce pribrzdit - ty vleky maji najezdouvou brzdu = vlek pribrzdi a tim se souprava "natahne".
Jen u toho nesmis cist smsky... kdyz uz se to rozkyve takhle nadivoko, pak uz fakt zbyva jen modlitba... zaplatpambu tak daleko jsem se nikdy nedostal.
Jen u toho nesmis cist smsky... kdyz uz se to rozkyve takhle nadivoko, pak uz fakt zbyva jen modlitba... zaplatpambu tak daleko jsem se nikdy nedostal.
Zetti
Pokud uz prives kmita, sundej nohu z plynu a hlavne chyt pevne volant do rovne polohy a drz. Kamenna ruka a modlitba. Nic jineho.
Pro pana odpornika - vsechny Freelandery muzou tahat 2 tuny+ - [odkaz] O tom jak se temhle problemum vyhnout muzu napsat skoro roman
Pro pana odpornika - vsechny Freelandery muzou tahat 2 tuny+ - [odkaz] O tom jak se temhle problemum vyhnout muzu napsat skoro roman
Ja Prvni 123
Jak píše kyklop - musel bys mít auto se zvířecím vykonem... a hlavně, je to trochu ruská ruska ruleta: pridas... místo 80 máš 100... nepomohlo, přidáš ještě jednou? Místo 100 máš 120... atd.
Jezdil jsem s těžkým vlekem roky, po celé Evropě. Pomáhá krátké, ale ostré pribrzdeni... aby to vlek prostě "nakoplo" na tu najezdovku... a to ještě tehdy, kdy je vlek rovné, nebo těsně před tim...
Neříkám, že je to jednoduchy.
😉
Jezdil jsem s těžkým vlekem roky, po celé Evropě. Pomáhá krátké, ale ostré pribrzdeni... aby to vlek prostě "nakoplo" na tu najezdovku... a to ještě tehdy, kdy je vlek rovné, nebo těsně před tim...
Neříkám, že je to jednoduchy.
😉
kyklop
Na natiahnutie potrebuješ hodne silný motor. Ubratie plynu je asi istejšie 😉
kesumb
Díky, jenže já ani náhodou nemám možnosti a čas jezdit tolik aut jako redaktoři. Spíš nechápu, proč neumí aspoň čas od času napsat článek trochu slušnějc. Místní technické rubriky jsou vyloženě odpad, bežné články povětšinou akorát reklama. Chtěl jsem napsat skrytá, ale pak jsem si to rozmyslel 😄.
No a výsledky testů vůbec ani nečtu, protože hodnotit dvě auta bodovým systémem s celkovým rozdílem v desetinkách je naprostej nesmysl. Každý auto má něco do sebe a každej má jiný preference. Bylo by podstatně lepší napsat výhody a nevýhody, aby si čtenář mohl udělat závěr ve vztahu ke svým potřebám.
Hodně mi vadí, že testeři nejsou schopni popsat a možná ani poznat softwarové rozdíly mezi auty. Mám zásadní podezření, že se Haldex chová jinak v Passat a v Kodiaqu. Passat Bitdi se normálně choval přetáčivě (teda pokud zrovna vinou těžkýho čumáku nešel po tečně ven) a při plným plynu okamžitě sepnul spojku, zatímco Kodiaq na kluzku nejdřív prohrábne a pak se teprve sepne. A do přetáčivýho smyku nejde vůbec.
No a pak co mě vyloženě žere je, že automaty řadí v zatáčkách až v kickdownu, ale projev je u každýho jinej.
No ale to je pláč na cizím hrobě..
No a výsledky testů vůbec ani nečtu, protože hodnotit dvě auta bodovým systémem s celkovým rozdílem v desetinkách je naprostej nesmysl. Každý auto má něco do sebe a každej má jiný preference. Bylo by podstatně lepší napsat výhody a nevýhody, aby si čtenář mohl udělat závěr ve vztahu ke svým potřebám.
Hodně mi vadí, že testeři nejsou schopni popsat a možná ani poznat softwarové rozdíly mezi auty. Mám zásadní podezření, že se Haldex chová jinak v Passat a v Kodiaqu. Passat Bitdi se normálně choval přetáčivě (teda pokud zrovna vinou těžkýho čumáku nešel po tečně ven) a při plným plynu okamžitě sepnul spojku, zatímco Kodiaq na kluzku nejdřív prohrábne a pak se teprve sepne. A do přetáčivýho smyku nejde vůbec.
No a pak co mě vyloženě žere je, že automaty řadí v zatáčkách až v kickdownu, ale projev je u každýho jinej.
No ale to je pláč na cizím hrobě..
kyklop
Čo ti vyrieši nižšie auto? Asi nič a väčšinou nižšie znamená ľahšie a to ti pri väčších a ťažších prívesoch nepomôže. O chvíľu sem doletí sakra a hneď nám to vysvetlí a pridá svoje skúsenosti 😄 . Rozkmitať tvoj mini vozík chce veľké umenie pokiaľ nie je vyslovene zle naložený ( rozloženie váhy)
kesumb
Abych se přiznal, se současnýma generacema aut vyšší střední nemám s vlekem zkušenost. Minulá A6 C6 ale měla tuším maximální hmotnost vleku pod 2t, předpokládám kvůli převodovce. Každopádně tyhle auta mají zadní převis docela velký. Ono to má 5m na délu, 3m rozvor ale přední kola jsou hned vepředu (BMW 5), takže převis vzadu je docela velkej.
Co vím, tak hodně lidí tahalo v minulosti vleky za BMW 7 nebo A8. Ale dneska už to nikdo nemá a mají všichni Q7, Touregy nebo RR. Ale v téhle kategorii s tím zkušenosti nemám, tak nevím.
Ono hlavní výhoda SUV v tomhle je pohon všech kol, možnost vyjet někam na obrubník nebo do trávy (přeci jen ta souprava je dost dlouhá) a pak vyšší hmotnost. Aby se projevily nevýhody vyšší stavby karoserie, to by člověk musel jet jak pitomec. A jezdit s vlekem na nasolenejch silnicích bude jenom ten, kterej to má půjčený. Protože jakmile vidí i značkovej vlek sůl, tak celej okamžitě okysne. Teda plaťáky za 1/4 milionu možná ne, ale ty za běžné (humbaur) vypadají po pár kilometrech v soli jako by zestárly o 10 let.
edit😒br /> ikdyž teď koukám na rozměry a převisy a mezi těma autama je maximálně 20cm. Tiguan má zadní převis 90cm, škodiaq 100cm a passat přes 110cm (stejně jako třeba 5er). Jenže ono to v součtu s poměrem délky asi udělá dost no. Myslel jsem, že to je ale víc.
Co vím, tak hodně lidí tahalo v minulosti vleky za BMW 7 nebo A8. Ale dneska už to nikdo nemá a mají všichni Q7, Touregy nebo RR. Ale v téhle kategorii s tím zkušenosti nemám, tak nevím.
Ono hlavní výhoda SUV v tomhle je pohon všech kol, možnost vyjet někam na obrubník nebo do trávy (přeci jen ta souprava je dost dlouhá) a pak vyšší hmotnost. Aby se projevily nevýhody vyšší stavby karoserie, to by člověk musel jet jak pitomec. A jezdit s vlekem na nasolenejch silnicích bude jenom ten, kterej to má půjčený. Protože jakmile vidí i značkovej vlek sůl, tak celej okamžitě okysne. Teda plaťáky za 1/4 milionu možná ne, ale ty za běžné (humbaur) vypadají po pár kilometrech v soli jako by zestárly o 10 let.
edit😒br /> ikdyž teď koukám na rozměry a převisy a mezi těma autama je maximálně 20cm. Tiguan má zadní převis 90cm, škodiaq 100cm a passat přes 110cm (stejně jako třeba 5er). Jenže ono to v součtu s poměrem délky asi udělá dost no. Myslel jsem, že to je ale víc.
MariAchi
Ten muj veteran uz protestuje, ted je na servisu a do duchodu si ho urcite nenecham, na to jsou tu lepsi kandidati 😉
speedfred
časom budeš musieť,bo nič iné nebude v ponuke. Jedine,ze by sme si tie naše veterány nehali do dôchodku. 😄
MariAchi
El. rucka je zlo, ktere nam vyrobci nuti, abychom si s auty nemohli uzivat, takove auto BYCH si v zivote nekoupil! 😉
kyklop
Ešte je podstatné s tým pribrzdením "trafiť" chvíľu keď je príves presne v rovine za autom . Trafenie brzdy v zlej chvíli len zväčší výkyv prívesu a odtiaľ cesty späť už niet, väčšinou
kyklop
Pri rovnako ťažkých áno, ale to suv / mpv má voči obdobnému hb/kombi nejaký ten metrák naviac. Prípadne aj viac metrákov naviac 😄
O5kar
Bylo to na D1 před Prahou, kde maník táhl velký dvouosý obytňák. Do stoupání tomu nakládal tak, že jel s tou soupravou až přes 130. Po překonání vrcholu stoupání a následném klesání tomu tažnému dehtu ubral plyn. Souprava se rozvlnila tak, že postupně pro sebe potřeboval 3 pruhy. Od svodidla ke svodidlu. Měl kliku, že byl opravdu malý provoz. Nikdo se ho nesnažil předjet a s odstupem jsme čekali, co bude. Hoch to postupně ustál, po ujetí značné vzdálenosti a srovnal se do pravého pruhu. Když jsem ho míjel, tak seděl v autě kolmo, vyvalený, nalepený na volantu. Asi se nemohl opřít, protože tam nebylo čisto.
ozawasan
díky - upřímně - když něco neumím, tak se do toho nes..montuju. takže fakt jen malej na písek a štěrk. Jednou jsem přijel k nehodě, kdy plaťák skočil do protisměru na auto... nic moc.....
WinDiesel
V článku píše někdo kdo je pouze teoretik. Někdo tady psal že je dobré soupravu "natáhnout". Možná že opatrné přidání plynu by mohlo pomoci a potom hned nechat brzdit motor.
WinDiesel
ten kdo by si přečetl Nonstop od Briana Aldisse, našel by lepší perly, dílem od překladatele - například co je to "provuch" 😄
Zetti
Bohate staci vyuzit brzdeni motorem. Znovu opakuj nedotykat se brzdy. Muzes mi verit. V devadesatkach jsem natahal na svoji kouli stovky karavanu z Nemecka a Holandska, odhadem kolem 400 kusu. Malych, velkych, starych i jinych. Nejvetsi byl asi 9,6m dlouhy, mel dva vchody a dve mistnosti s extra vytapenim. Autickari tahali auta a ja si delal poradniky na karavany. Vim jak se chovaji jednotlive podvozky. Peitz, resp. Knott, ALKO v nekolika generacich, pamatuju jugoslavske Adrie na puvodnich podvozcich IMV, az pozdeji se stavely na ALKO.
Zna nekdo kyvadlove brzdy a vi jak fungovaly? Byly mechanicke i hydraulicke, zlate ceske rucicky.
Zna nekdo kyvadlove brzdy a vi jak fungovaly? Byly mechanicke i hydraulicke, zlate ceske rucicky.
ozawasan
byl násobně větší profík, než ten, co táhnul. Věděl to už dost dlouho dopředu a ještě, než se kola odlepila, tak říká "že jdou přes boudu"(volně přeloženo....)
Já jsem vozík táhnul jen párkrát a vždycky jsem měl napamperskováno - a to nebylo vůbec takhle naložené....
Zeptám se těch, co tahají - a znovu opakuji, já s tím zkušenost takovou nemám - proto se ptám.... píšete o mírném přibrždění - co opak - přidání plynu(pokud na to samozřejmě auto má)?
Já jsem vozík táhnul jen párkrát a vždycky jsem měl napamperskováno - a to nebylo vůbec takhle naložené....
Zeptám se těch, co tahají - a znovu opakuji, já s tím zkušenost takovou nemám - proto se ptám.... píšete o mírném přibrždění - co opak - přidání plynu(pokud na to samozřejmě auto má)?
ozawasan
při stejně těžkých autech hraje roli výška těžiště - máš-li jí za stejných podmínek blíže k povrchu - máš větší šanci. Je-li výš - je větší tendence k rotaci. To je v mnoha případech důvod toho, proč se vysoká, byť těžká auta dostanou do "výkrutu" i při malém impulzu ze strany....
MariAchi
Jak se prives rozvlni, zatahneme prudce rucni brzdu a tim vlneni prevedeme na pretacivy smyk. A pokud clovek v zime na prakovisti u Kauflandu trenoval, tak to uz pak zvladne uplne v pohode. Amateri...
rmt
Taky souhlasím s lehcim přibrzďováním. U bržděné kary mi pomahalo , kdyz se přibrzdilo trochu více, ale nikdy jsem ro nenechal rozhoupat tak, abych měl problém. Nejhorší je stará kára na listovým peru, kterou si občas půjčím. Tu naložit vice na zadek, tak je to neřiditelný. Moderní kary do 750 a většina i nad 750 už jsou hodně stabilní, a jen ignorant to nechá dojit tak daleko.
kyklop
Pri vleku je váha auta len prínosom, teda aspoň mne sa to tak javí. Ja ťahám vlek s rozmermy d x š x v cca 6,5-7,5x 2,3 x 2,7 a váha od 1100 po cca 1800 kg 😄 a vyskúšané sú všeliaké autá .... Pokiaľ je neja
Ozzman
Narážel jsem na velké auta, typu A6/BMW5, nebo dokonce A8/7er. Tam už s velkým motorem tak lehké nebudou.
Jasné, že SUV se převrátí v každé zatáčce jsem taky slyšel. Za posledního půl roku jsem byl účastníkem, či přímým svědkem pár nehod a vždy bych si radši vybral sedět v tom vyšším autě (což se mi naštěstí povedlo) 😉
U mne to bylo vinou vozovky a to jsem jel 50km/h 😉 Rozvlní se tam i auto s delším rozvorem, natožpak s přívěsem
>😁 >😁
Jasné, že SUV se převrátí v každé zatáčce jsem taky slyšel. Za posledního půl roku jsem byl účastníkem, či přímým svědkem pár nehod a vždy bych si radši vybral sedět v tom vyšším autě (což se mi naštěstí povedlo) 😉
U mne to bylo vinou vozovky a to jsem jel 50km/h 😉 Rozvlní se tam i auto s delším rozvorem, natožpak s přívěsem
>😁 >😁
Ozzman
Díky za informace. Pokud by tedy bylo nižší auto stejně těžké, 4x4 a s menšími převisy a delším rozvorem, je to tedy lepší ? Napadá mne něco jako Audi A6-BMW5 a podobné.
kesumb
Hele lidi jsou fakt pitomci, viděl jsem jedničkovou oktávku a na vleku BMW 7er. A u MCdonaldu jsem nedávno zahlédl MB ML s vlekem a dvě auta a na něm Touareg a Q7. V tu chvíli ten vlek musel vážit aspoň 5,5tuny.
kesumb
Teď mám nějaký kilometry naježděný s Škodiakem a předtím s Passatem a přijde mi, že v běžných situacích je to SUV na tažení daleko lepší z důvodu většího rozvoru k menší délce. Passat měl převis jak kráva a to tomu moc neprospívalo. Zatížení nápravy je strašne znát, stejný auta se vždy líp chovali s 4motionem. Taky je Kodiaq trošku těžší. Co je super, že jak DQ250 (Mokrá 6DSG) tak DQ500 (mokrá 7 DSG) mají kraťounký jedničky, takže se to s tím docela dobře rozjíždí.
Ale když jsem měl vlek naloženej tak asi 800kg (bržděná 2,5t dvounáprava, kola 15 ven, rozměr plochy 1,5x3m) a jel jsem s tím svižnějc (..), už bylo cítit naklánění toho SUV a v tomhle byl Passat lepší. Ale to jsem to tak nějak chtěl zkusit na prázdný okresce 3 třídy. Ostatně jak se ten kodiaq rozskáče příčně, tak je to fakt blbý.
Já ale jezdím s vlekem docela opatrně, tohle bylo fakt pro zkoušku a byl to docela extrém.
Ale když jsem měl vlek naloženej tak asi 800kg (bržděná 2,5t dvounáprava, kola 15 ven, rozměr plochy 1,5x3m) a jel jsem s tím svižnějc (..), už bylo cítit naklánění toho SUV a v tomhle byl Passat lepší. Ale to jsem to tak nějak chtěl zkusit na prázdný okresce 3 třídy. Ostatně jak se ten kodiaq rozskáče příčně, tak je to fakt blbý.
Já ale jezdím s vlekem docela opatrně, tohle bylo fakt pro zkoušku a byl to docela extrém.
Daffy Duck
blbe je ze pri 80ke sa na mna lepia na dialnici kamiony 😄 henten pripad pomeru tahaca a privesu je este v pohode, ale uz som videl transporter t5 co mal vozik s dvomi nalozenymi autami. a neboli to smarty.
Ma007
ešte dosť dôležité je ako má auto zaťaženú zadnú nápravu.
Kombíky nižšej strednej s veľkým previsom za nápravou a popritom krátky rázvorom a blbo rozloženou hmotnosťou (rozumej 70% hmotnosti auta na predku) alá Oct I. v TDi je blbý základ ťažného vozidla.
Veľmi dobrá vec je stabilizovaný vozík aspoň cez trecie segmenty na spájacom zariadení ako to mávajú obytňáky. Veľmi milo ma prekvapila stabilita takejto súpravy.
Kombíky nižšej strednej s veľkým previsom za nápravou a popritom krátky rázvorom a blbo rozloženou hmotnosťou (rozumej 70% hmotnosti auta na predku) alá Oct I. v TDi je blbý základ ťažného vozidla.
Veľmi dobrá vec je stabilizovaný vozík aspoň cez trecie segmenty na spájacom zariadení ako to mávajú obytňáky. Veľmi milo ma prekvapila stabilita takejto súpravy.
Ozzman
Když to tak čtu, jsem rád, že mám jednoduchý vozejk s jednou nápravou a max rychlostí 80km/h >😒] I ten se mi podařilo na zvlněné vozovce nepříjemě rozkmitat, ale jeho váha je desetinová oproti váze auta, který ho táhne.
P.s. možná taková blbá otázka, není lepší v takovém případě mít nižší auto? Místo SUV spíše těžký sedan/kombi ? Tady to je situace, kdy SUV díky těžišti jde na střechu.
P.s. možná taková blbá otázka, není lepší v takovém případě mít nižší auto? Místo SUV spíše těžký sedan/kombi ? Tady to je situace, kdy SUV díky těžišti jde na střechu.