Technika
Přihlásit pro přidání komentáře
Ted
Opravdu objevny clanek, vsem nam rozsiril obzory. Dekujeme pane Dusile, jako vzdycky informacni hodnota zero...
Bohužel ano. Těšil jsem se a nic. Možná ten plný rejd u uzávěrky diferenciálu může někomu zachránit peněženku.
kalousek
Pan Dusil velmi se velmi správně vůbec nezmínil o velké skupině aut s mezinápraovým diferenciálem Torsen. Protože ví, že se jich žádně z vyjmenovaných probémů prakticky vůbec netýkají
A že jich jezdí tak málo, že to nemá cenu zmiňovat. 😉
A když jsme u toho, byl bys tak hodný (bez ironie) - jaké problémy se můžou torsenu týkat a na co je potřeba si dávat pozor? Dík!
A když jsme u toho, byl bys tak hodný (bez ironie) - jaké problémy se můžou torsenu týkat a na co je potřeba si dávat pozor? Dík!
Podle mě může vadit když by se jedno kolo (nebo náprava ) nechalo rychle protáčet při větším zatížení, například při velmi dravé jízdě na sněhu. Pak by byl Torsen pochopitelně přetížen tepelně z vnitřního tření. Ale v praxi k tomu asi nedochází, sám se díky účinné samosvornosti takovému stavu brání a o poruše torsenu jsem ještě nikdy neslyšel
Když jste nakousli ten torsen, tak bych měl na něj dotaz... Nejakou dobu se ho snažím pochopit.. ale nejsem si zcela jistý principem jeho fungování..
Zda to chápu správně tak uvnitř vzniká tření a to "přenáší" točivý moment na kolo s lepší adhezí, respektive nesníží se s prokluzujícím kolem? A co otáčky? může nastat prokluz?
Zda to chápu správně tak uvnitř vzniká tření a to "přenáší" točivý moment na kolo s lepší adhezí, respektive nesníží se s prokluzujícím kolem? A co otáčky? může nastat prokluz?
Jo s tím třením je to správně - ostatně tření vzniká asi v každém samosvoru, jde jen o to jakým způsobem se vyvolává
A torsen prokluz určitě připustí taky, pokud rozdíl v momentech na kolech - tedy v jejich adhezi - překročí mezní koeficient torsenu. V takovém případě se překoná vnitřní tření a kolo začne prokluzovat. I při prokluzu ale torsen nadále momenty přerozděluje ve prospěch neprokluzujících kol
A torsen prokluz určitě připustí taky, pokud rozdíl v momentech na kolech - tedy v jejich adhezi - překročí mezní koeficient torsenu. V takovém případě se překoná vnitřní tření a kolo začne prokluzovat. I při prokluzu ale torsen nadále momenty přerozděluje ve prospěch neprokluzujících kol
možná blbá připomínka s jasným vysvětlením... Ale jak se mohou kola v zatáčce točit různou rychlostí když to torsen omezuje?
Torsen se zavírá až při rozdílu momentů. Pokud jsou momenty na kolech přibližně stejné, torsen je relativně uvolněný a umožní rozdíl otáček.
V zásadě dobrý vysvětlení.
Snad jen dodám, že Torsen pořád pracuje s poměrem momentů.. tedy násobkem. Takže v okamžiku, kdy jedno kolo ztratí moment úplně, násobí se nulou = výsledek je vždycky nula a kolo se točí, jako by diferenciál byl normálně oteveřenej.
I já pominu detaily a vyjímky.. Torsenů existují vlastně 4 typy řešení, a tohle platí pro 3 nejrozšířenejší.
😄
Snad jen dodám, že Torsen pořád pracuje s poměrem momentů.. tedy násobkem. Takže v okamžiku, kdy jedno kolo ztratí moment úplně, násobí se nulou = výsledek je vždycky nula a kolo se točí, jako by diferenciál byl normálně oteveřenej.
I já pominu detaily a vyjímky.. Torsenů existují vlastně 4 typy řešení, a tohle platí pro 3 nejrozšířenejší.
😄
Ja Prvni 123
"Třeba v takové Škodě Octavii s pohonem všech kol, jak známo realizovaným elektronicky řízenou lamelovou spojkou Haldex, se až tak hlídat nemusíte....".
Ten film byl dobrej, ale tahle nekonečná masáž je otravná. Na "novinkách" to ještě pochopím, ale tady by to mělo být pro lidi, co mají auta rádi.
Ten film byl dobrej, ale tahle nekonečná masáž je otravná. Na "novinkách" to ještě pochopím, ale tady by to mělo být pro lidi, co mají auta rádi.
no, chtěl jsem to sem napsat, ale je to zbytečný.
V Haldexu jde zničit čerpadlo. Navíc kombinace motoru s větším krouťákem, DSG, brždění kol v zatáčkách a ježdění stylem plnej rejd a taky plnej plyn a vůbec veškerý přetěžování systému dost likviduje převodovku. Konkrétně 6s DSG v kombinaci s silnějším TDI je hodně na hraně. A teda ani ostatní komponenty pohonu tohle nemají rády..
V Haldexu jde zničit čerpadlo. Navíc kombinace motoru s větším krouťákem, DSG, brždění kol v zatáčkách a ježdění stylem plnej rejd a taky plnej plyn a vůbec veškerý přetěžování systému dost likviduje převodovku. Konkrétně 6s DSG v kombinaci s silnějším TDI je hodně na hraně. A teda ani ostatní komponenty pohonu tohle nemají rády..
Když k převodovce, kterou původně navrhli na 350 Nm, dají motor s více než 350 Nm... To vždy smrdí. U takového produktu lze očekávat, že bude celkem optimalizovaný a že to nebude otázka drobné změny, takže se zakusuješ do rezervy. Člověk jim může věřit, že ví, co dělají, ale na hraně je správný výraz, pokud to už není za hranou.
gil54
... že zde tentokrát vyhrál v soutěži redaktor, co přidává vykřičníky nad tím, co dává otazníky.
Vykřičníkář - otazníkář 5😁 😄
Vykřičníkář - otazníkář 5😁 😄
ozawasan
Do sněhu hodíme Suzuki Kizashi a nezapomeneme zmínit Škodu Octavia......No nic - aut s Haldexem různých generací, či jejich klonů je taková halda....a sémě autorova brku spočine zrovinka na Škodovce. Snad náhoda, či co...
Ale jinak k článku - zajímavá osvěta. Leč pokud řidič nemumí číst - manuály - tak je mu tenhle článek stejně k ničemu, protože neobsahuje haldu obrázků...
To ničení při zavření mezinápravy - kolik auto to dneska má? Tedy natvrdo, bez toho, aby se systém nevyplnul samočinně nad určitou rychlost vozu?
Moc mi jich na mysl, krom pár pracovních pickupů na mysl nepřijde.
Takže jízda v běžných silničních čtyřkolkách je tak ***nfest, že to zvládne i cvičený ministr financí. Jinak to prokluzování až do zničení diferáku - ehm - mno - dost aut má něco jako protiprokluz, který to omezí. Pokud už by řidič byl ovád a zkoušel haldex takhle trápit, tak dojde k diskotéce na přístrojovce a to snad už pak zmastí jenom Sobotka.
Jinak ano - pamatuju pár případů, kdy majitelé Touaregů s uzavíratelným předním diffem - je louskali, páč jim přišlo cool, mít je zavřené na asfaltu a ten prvek to jaksi nevydržel. Nečetli manuál - inu tak...
Takže Škodovku jsme do článku dostali - uděláme si čárku a počkáme si na další článek...
Ale jinak k článku - zajímavá osvěta. Leč pokud řidič nemumí číst - manuály - tak je mu tenhle článek stejně k ničemu, protože neobsahuje haldu obrázků...
To ničení při zavření mezinápravy - kolik auto to dneska má? Tedy natvrdo, bez toho, aby se systém nevyplnul samočinně nad určitou rychlost vozu?
Moc mi jich na mysl, krom pár pracovních pickupů na mysl nepřijde.
Takže jízda v běžných silničních čtyřkolkách je tak ***nfest, že to zvládne i cvičený ministr financí. Jinak to prokluzování až do zničení diferáku - ehm - mno - dost aut má něco jako protiprokluz, který to omezí. Pokud už by řidič byl ovád a zkoušel haldex takhle trápit, tak dojde k diskotéce na přístrojovce a to snad už pak zmastí jenom Sobotka.
Jinak ano - pamatuju pár případů, kdy majitelé Touaregů s uzavíratelným předním diffem - je louskali, páč jim přišlo cool, mít je zavřené na asfaltu a ten prvek to jaksi nevydržel. Nečetli manuál - inu tak...
Takže Škodovku jsme do článku dostali - uděláme si čárku a počkáme si na další článek...
Opravdu měly nějaké touaregy zavíratelný přední dif ? To slyším poprvé
A popravdě tomu ani moc nevěřím
A popravdě tomu ani moc nevěřím
neměly..
První verze měla obdobu dnešního Xmotionu a uměla zavřít prostředek a zadek.
První verze měla obdobu dnešního Xmotionu a uměla zavřít prostředek a zadek.
na čem tedy rozstřelili ty přední diffy? je možné, že mne na dílně kluci tahali za nohu, když ho tam měli zvedlého a předek dole. Na 4M se přední zavírá sám?Elektronicky a jízda na suchu může přivodit jeho zničení?
Tak zničit se dá i neuzavíratelný diferenciál..
Touareg má elektronicky "uzavíratelný" přední diferenciál tak, že to brzdí druhý kolo. Ale plnohodnotnou špéru to nemá. Na některý auta to šlo dokoupit z aftermarketu. Tuším na LR na Disco a jeho deriváty, jde to sehnat na různý Ameriky. Ale standartně to opravdu běžné není. V dnešní době bohužel už není běžná ani uzávěrka středu a zadního.. Na silniční auto to nevadí, ale velká (a drahá) SUV by to mít mohla..
Touareg má elektronicky "uzavíratelný" přední diferenciál tak, že to brzdí druhý kolo. Ale plnohodnotnou špéru to nemá. Na některý auta to šlo dokoupit z aftermarketu. Tuším na LR na Disco a jeho deriváty, jde to sehnat na různý Ameriky. Ale standartně to opravdu běžné není. V dnešní době bohužel už není běžná ani uzávěrka středu a zadního.. Na silniční auto to nevadí, ale velká (a drahá) SUV by to mít mohla..
tak jsem za * - volal jsem mu a vyprudil ho - to má za to. Chyba je na mé straně přijímače, za což se omlouvám - cituju - vynechám lichotky 😉 od roku cca 03 až 05 se s.ali přední diffy, pokud to někdo hodně tahal mimo cesty. Když zavřeli zadek a střed a někde uvízli a naložili tomu. Tak to vnitřek předního difu, kterýmu do toho kecala elektronika(klasickej elektronickej dif, kdy do toho elektronika kecá přibrždováním kol) moc libě nenesl a díky tomu měl dobrej kšeft. Protože to nebyla levná záležitost.
Pak prý provedli nějakou konstrukční změnu nebo co a už to nebyla taková sláva.
Ani sem nestačil poděkovat a poslal mě do vývoje 😄
No dneska to má už jen pár aut. Klasickýho patrola přestali dělat. LCéčka (80ky)dělají, ale to se sem už standardne netahá - snad Dajbych ale je to raketa. Pár jich mají v dolech.
Tak upřímně - k čemu by to na polní cestu max lidem bylo. Jediný, co se dneska dělá na tři uzamykatelný, tak je snad jedině Géčko. Jiný auto mne nenapadne....
Pak prý provedli nějakou konstrukční změnu nebo co a už to nebyla taková sláva.
Ani sem nestačil poděkovat a poslal mě do vývoje 😄
No dneska to má už jen pár aut. Klasickýho patrola přestali dělat. LCéčka (80ky)dělají, ale to se sem už standardne netahá - snad Dajbych ale je to raketa. Pár jich mají v dolech.
Tak upřímně - k čemu by to na polní cestu max lidem bylo. Jediný, co se dneska dělá na tři uzamykatelný, tak je snad jedině Géčko. Jiný auto mne nenapadne....
Ono taky kdo si vezme auto za 3+ mil. Kč a pojede s tím do terénu, kde využije přední uzávěrku...
Každopádně Tureg toho dá docela dost, podstatně lepších SUV moc není, krom RR a RRS teda.
To auto mi trochu leží v krku, pokud by byla třetí generace k světu, možná bych se do toho nechal ukecat..
Každopádně Tureg toho dá docela dost, podstatně lepších SUV moc není, krom RR a RRS teda.
To auto mi trochu leží v krku, pokud by byla třetí generace k světu, možná bych se do toho nechal ukecat..
Snad jediné auto s uzávěrkou předku, které mě napadá, je G. Snad nějaké staré Land Cruisery to měly z továrny. H1 (možná i ty pozdější). Ale z toho, co je na trhu, asi jen to G. A i v dobách prvního Touaregu to byla, řekl bych, vzácnost.
Uzamikatelny predni diff meli Jeepy Grand Cherokee WJ a WK + Commander, ktery pouzival stejnou techniku jako WK. Jeep na tehle modelech pouzival el. rizenej samosvor na predni i zadni naprave. WJ tusim nezamykalo na 100%, ale WK a Commander jo a vyjede to nesmysl ozkouseno mockrat osobne.
Dal ma z vyroby predni uzaverku Jeep Wrangler ve vybave Rubicon, tam se predek prirazuje manualne.
Dal ma z vyroby predni uzaverku Jeep Wrangler ve vybave Rubicon, tam se predek prirazuje manualne.
ale ano - byla to volitelka - zadej do vyhledávače - vw touareg locking front diff... zpočátku výroby to měli...
A zavíratelný byl jen přední nebo více ?
EDIT: zadal jsem do vyhledávače a nenašlo to nic, jen zavíratelný střední a zadek.
Jaký odkaz jsi našel ty o předním ??
EDIT: zadal jsem do vyhledávače a nenašlo to nic, jen zavíratelný střední a zadek.
Jaký odkaz jsi našel ty o předním ??
tak teď mne kesumb rozkýval. Jestli sem se nechal zblbnout od kluků na dílně - tak se na ně těším. Stopro jako můj patrol zadek a mezinápravu. abych nebyl za úplnýho vola, frajeřili s tím, že první měli zavíratelný předek, což mělo určitě Géčko od Mercedesu, což jsem jim záviděl. Dělali několik předních diferáků. Až půjdu na pinčes, tak se znova zeptám. Jinak nechápu, proč by se ten přední dif tak s.al.....
wladyk
Octavia a další s Haldexem by se měli značit 2+2 apod., protože nejsou plnohodnotnými 4x4.
stejně jako třeba BMW...
Nemáš pravdu, Haldex od verze 4 funguje proaktivně a malá část výkonu jde na zadek vždy.
Nemáš pravdu, Haldex od verze 4 funguje proaktivně a malá část výkonu jde na zadek vždy.
To je spíše na závadu a důsledek faktu, že se neumí odpojit úplně. Hlavním úkolem Haldexu je přece maximální odpojování pro omezení spotřeby
Mělo by jít spíš o to, aby připojení bylo rychlé a hladké.
Rychlost a hladkost se často navzájem vylučují.
Buď spojka sepne rychle ale pak to není hladké, nebo spíná pomalu a prokluz zajistí tu hladkost
Nicméně ta "trvalost" pohonu u Haldexu je stejně jen důsledkem předpětí pružiny držící lamely pohromadě
Buď spojka sepne rychle ale pak to není hladké, nebo spíná pomalu a prokluz zajistí tu hladkost
Nicméně ta "trvalost" pohonu u Haldexu je stejně jen důsledkem předpětí pružiny držící lamely pohromadě
duvod minimalniho momentu proudiciho u haldexu dozadu je podle me uplne jiny - kdyz to cele odpojim, stejne tu zadni skupinu (poloosy, diferak, kardan) pohanim pasivne odvalovanim kol. a to je zasadne nechteny zpusob (zadni kola stale trochu pribrzdena) se vsemydusledky z toho plynoucimi (opotrebeni pneu, zhorseni jizdnich vlastnosti, zvysena spotreba) proto je v principu veci potreba nejaky minimalni moment dozadu posilat vzdy, cimz eliminuju ty prvni dva parazitni jevy a se spotrebou jsem na tom zhruba stejne. rovnez v takovemto pripade je vzdy reakcespojky v principu hladsi a rychlejsi (hlavne ten dopad na jizdni projev auta).
Spotřeba je stejná jestli kola a celý mechanizmus roztáčím pasivně silnicí nebo aktivně motorem.
... Copak jsem snad napsal něco jiného?
kuny: kardan se od kol nepohání ale jinak můžeš mít pravdu, ovšem praktický důsledek je stejně nula prd
No, počkej, pokud máš haldex vpředu u motoru a nemáš na kardanu například volnoběžku, tak se ti při odvalování zadních kol kardan pohání, ne?
u kterého auta je haldex vpředu u motoru ?
No to nevím, to jsem si myslel, že u každého 😉
Neznám ani jedno
Tak se neptej tak blbě a rovnou mi to napiš, že to maj auta až za kardanem, ne? 😉 ...
edit: A ten praktický důsledek není "nula prd" ten je zcela podstatný - od minimalizace zbytečného ničení plášťů po principiálně výrazně zlepšenou rychlost funkce, včetně principiálně zlepšených jízdních vlastností.
edit: A ten praktický důsledek není "nula prd" ten je zcela podstatný - od minimalizace zbytečného ničení plášťů po principiálně výrazně zlepšenou rychlost funkce, včetně principiálně zlepšených jízdních vlastností.
S tím ničením plášťů to nebude tak jednoznačné. Pokud je haldex trvale trochu připojený, tak i těmi pár procenty brání nezávislému otáčení přední a zadní nápravy. Vnáší tak do pohonu přídavnou sílu která může opotřebení pneu naopak zvyšovat.
Tak moje zkušenosti s léty provozu s dvěma haldexy 4. generace (Tiguan, Sharan) říkají, že opotřebení na přední a zadní nápravě je prakticky totožné a prakticky se rovná pohonu quattro s třemi diferenciály (Passat b5.5).
Pak myslím že je s odpojováním haldexu něco špatně
... a z ceho tak usuzujes? pneu na hnane naprave trpi vetsim opotrebenim zejmena diky smykani, kteremu se tu a tam zejmena pri rozjezdech nevyhnes. jestlize tohle smykani efektivne potlacis tim, ze zejmena v techto inkriminovanych okamzicich silu rozlozis na vsechna kola, pak se zrejme neni cemu divit. na prednich pneu pozoruju obvykle vetsi opotrebeni boku (rejd) a samozrejme celkove ten vzorek ubyva nepatrne rychleji (vetsi celkova zatez a vetsi prenos sil pri brzdeni). ale nepochybuju, ze clovek tvych znalosti tohle bezezbytku chape.
a jen tak mimochodem, mas nejake prakticke zkusenosti s auty s haldexem?
a jen tak mimochodem, mas nejake prakticke zkusenosti s auty s haldexem?
Myslím že k tomu smýkání moc nedochází, od toho je tam to připojitelné 4x4. Podle mě se pneumatiky opotřebovávají především dlouhodobým přenosem hnací síly a proto by se měl opotřebovávat trvale poháněný předek. Ale je to jen můj názor
A praktické zkušenosti s haldexem a jinými 4x4 připojováky mám že jsem s takovými auty najel cca 20 tis.km, ovšem ani jedno nebylo moje. Vím není to moc, s fulltime 4x4 mám najeto desetkrát víc. Proč se ptáš ?
A praktické zkušenosti s haldexem a jinými 4x4 připojováky mám že jsem s takovými auty najel cca 20 tis.km, ovšem ani jedno nebylo moje. Vím není to moc, s fulltime 4x4 mám najeto desetkrát víc. Proč se ptáš ?
no ptam se proto, ze kdyz jsem prisel o b5.5 a misto nej mel tiguana, tak jsem se prave bal toho, ze mi to sezere ty predni kola jako klasicka predokolka. no a opak je pravdou, k cemuz jsem dospel po cca 40 tisicich kilometrech s tiguanem a stejne chovani mi potvrzuje i sharan (30 tisic). z toho mam odtusenou vyse uvedenou "teorii".
edit: o smykani jsem mluvil v souvislosti s jednou hnanou napravou zejmena pri rozjezdech. tohle haldex bezezbytku eliminuje. tzn. nesmyka se.
edit: o smykani jsem mluvil v souvislosti s jednou hnanou napravou zejmena pri rozjezdech. tohle haldex bezezbytku eliminuje. tzn. nesmyka se.
Myslím že na žraní zadních gum má vliv i nastavení geometrie, konkrétně jsem slyšel že u 4x4 se dává větší sbíhavost zadních kol (říkají tomu agresivní geometrie) s cílem lepší směrové stability auta. Negativem je právě větší jsíždění gum, takže bych to nesváděl jen na zadní pohon. Nezkoumal jsem ale přesně jak to je takže mě tady neber úplně doslova
ale urcite, geometrie ma zasadni vliv. vetsi sbihavost zpusobuje vetsi opotrebeni na vnejsich stranach gum, rozbihavost pak na vnitrnich. ja ale mluvim o stavu, kdy na letnim obuti dam v pohode prinejmensim 50 000 km (a fakt to nejezdim na 1,6mm), pricemz s predokolkou jsem dal na stejne opotrebeni cca pulku. a vychazelo mi to stejne s tim haldexem jako s torsenem. ten haldex mi oproti jedne hnane naprave eliminuje ty vecne drobne prokluzy pri rozjezdech, pricemz vetsinu hnaci sily stejne zene pres predek, z cehoz prave plyne to me "poznani", ze ty gumy zerou hlavne ty ustavicne drobne prokluzy zejmena pri rozjezdech. take jsem jednou videl rozhozenou geometrii v predu tak, ze jedna guma mela ometeny vnitrek a druha vnejsek. to jsem moc nechapal.
takze abych to shrnul - ctyrkolky (mam na mysli systemy zalozene na trojici diferencialu nebo haldexu 4+ apod.) maji obecne blahodarny vliv na opotrebeni pneu jako celku. tot muj poznatek (k tem trem autum, ktere jsem zminoval a ktera jsem osobne vlastnil/vlastnim je potreba jeste pripocitat z nasi sirsi rodiny dva systemy s viskozni spojkou a nekolikero po sobe jdoucich plnohodnotnych premiovych suv ctyrkolek - z hlediska opotrebovani pneu vsude stejny nalez 😉 )
takze abych to shrnul - ctyrkolky (mam na mysli systemy zalozene na trojici diferencialu nebo haldexu 4+ apod.) maji obecne blahodarny vliv na opotrebeni pneu jako celku. tot muj poznatek (k tem trem autum, ktere jsem zminoval a ktera jsem osobne vlastnil/vlastnim je potreba jeste pripocitat z nasi sirsi rodiny dva systemy s viskozni spojkou a nekolikero po sobe jdoucich plnohodnotnych premiovych suv ctyrkolek - z hlediska opotrebovani pneu vsude stejny nalez 😉 )
Proti seriózně zjištěným empirickým údajům se nedá asi nic namítat 😄
😄 dekuji... pouze bych k tomu namitnul, ze ne kazdy prispevek je nutne od toho, aby se k nemu muselo neco namitat. 😉
ano v celku bych souhlasil. Namítnul bych jen že bez námitek není diskuze protože bychom si tak jen bez jakýchkoliv námitek odsouhlasili jednotný pohled na věc. Ovšem ten často nemáme takže k jednotnému pohledu se díky námitkám teprve dopracujeme časem. Anebo taky ne. Doufám že nic nenamítáš
Starší Haldexy to takhle neměly. Problém byl v tom, že reakce systému byla pomalá a náhlá. Snad třetí generace přišla s předpětím pro zlepšení rychlosti reakce. Tou hladkostí jsem narážel právě na tu skokovost, kdy spíš chceš, aby to bylo progresivnější a čitelnější (rychlejšímu systému se situace tolik nevymkne z rukou, takže může reagovat plynuleji). Pokud si dobře vzpomínám, problém byl v hydraulice a to předpětí dělala právě hydraulika. Čtvrtá generace snad přidala akumulátor. Pátá ho už zase nemá, její elektrické čerpadlo by prý mělo být dostatečně rychlé, aby nebyl potřeba.
Tak u haldexů 1-3 byl problém nutnost protočení kol. Hlavní čerpadlo bylo poháněno rozdílem otáček, elektrické čerpadlo u Haldexu 3 to trošku napravilo že dokázalo zajistit určitý přítlak předem, ale plné nezávislé ovládání přišlo až se čtyřkou. Haldexy 1-3 osobně považuju za velký konstrukční přehmat
A všechny haldexy 1 - 5 mají lamely tlačené pružinou, která samozřejmě zajišťuje určitý přenos momentu i v nulovém stavu. Nicméně jedná se o konstantní moment takže se těžko dá mluvit o nějakém procentu z hnací síly která je velmi proměnlivá.
U 4 a 5 je ovšem možné libovolné naprogramování takže skutečné chování je spíše věcí konkrétního SW a nemám bohužel k dispozici přesnější popis jeho nastavení
A všechny haldexy 1 - 5 mají lamely tlačené pružinou, která samozřejmě zajišťuje určitý přenos momentu i v nulovém stavu. Nicméně jedná se o konstantní moment takže se těžko dá mluvit o nějakém procentu z hnací síly která je velmi proměnlivá.
U 4 a 5 je ovšem možné libovolné naprogramování takže skutečné chování je spíše věcí konkrétního SW a nemám bohužel k dispozici přesnější popis jeho nastavení
Tu je dalsi zo servisnych dokumentov, tentoraz k H4 : [odkaz]
A pre zaujimavost😒br /> ESP or ABS Intervention
When a wheel slip control system is activated, the amount of clutch engagement is controlled indirectly through the ABS Control Module J104.
For example, the clutch may be disengaged entirely for an ABS intervention while it can be engaged for an ESP intervention.
A pre zaujimavost😒br /> ESP or ABS Intervention
When a wheel slip control system is activated, the amount of clutch engagement is controlled indirectly through the ABS Control Module J104.
For example, the clutch may be disengaged entirely for an ABS intervention while it can be engaged for an ESP intervention.
Proc neni plnohodnotne 4x4? Ze se zadek pripojuje jen kdyz je potreba? To byl snad u 4x4 standart az do nedavne doby..
Ne to byl standard u Haldexu 😉
To těžko. Jsou systémy, které dávají řidiči možnost druhou nápravu úplně odpojit. Podle mne je to celkem běžné řešení. Myšlenka tedy byla mít ji odpojenou, pokud pohon všech kol není potřeba. Ať už to byl systém s elektronicky ovládanou spojkou, jako Haldex, nebo něco mechanického (viz třeba Jimny, kde nemáš nic mezi odpojeno a "uzamčeno" - žádný mezinápravový diferenciál nemá, nejde tedy vyloženě o uzávěrku, ale o pevné spojení náprav).
Aha, takže starší Jeppy, land rovery a další offroady s vypínatelným předkem bez mezinápravového diferenciálu nejsou skutečná 4x4?
No v podstatě ne. Naprostou většinu času fungují v režimu 4x2
ale to je právě normální - setkal jsem se i s definicí, že označení 4x4 se vztahuje právě na vozy s přiřaditelnou nápravou, zatímco stálý pohon všech kol se označuje AWD
jo to může být ale třeba volvo má označení awd a stejně se připojuje, takže je v tom chaos
asi by to chtělo nějaké doplňkové značení protože ani z 4x4 nepoznáš která náprava je trvalá a která se připojuje
asi by to chtělo nějaké doplňkové značení protože ani z 4x4 nepoznáš která náprava je trvalá a která se připojuje
Ani jedno označení takové rozdělení ani nenaznačuje. Nedává to žádný smysl. 4x4 říká, že auto má poháněná čtyři kola ze čtyř (dvoumontáž se bere jako jedno), a AWD říká, že jsou poháněna všechna kola, tedy u aut se čtyřmi koly naprosto to samé.
martin.tuky
Autor clanku by mal rozumiet o com pise.
Podla clanku by vsetky auta lamali poloosy na parkoviskach, spojka by bola za diferencialom a olej by bol asi pieskom.
Jediny problem pri trvalom awd je situacia ked clovek pretaca 1 koleso a ostatne stoja. Awd nie je stavane aby takyto stav trval dlhsiu dobu. Cize ak ma nikto starsie audi, subaru apod, nie je dobre "turovat" motor s 1 pretacajucim sa kolesom. Diferencial na naprave s pretacajucim sa kolesom sa rychlo prehreje.
Inak je awd a 4x4 podobne 4x2.
uzavierky su dnes zriedkave a mechanicke uzavierky nema takmer nikto
Podla clanku by vsetky auta lamali poloosy na parkoviskach, spojka by bola za diferencialom a olej by bol asi pieskom.
Jediny problem pri trvalom awd je situacia ked clovek pretaca 1 koleso a ostatne stoja. Awd nie je stavane aby takyto stav trval dlhsiu dobu. Cize ak ma nikto starsie audi, subaru apod, nie je dobre "turovat" motor s 1 pretacajucim sa kolesom. Diferencial na naprave s pretacajucim sa kolesom sa rychlo prehreje.
Inak je awd a 4x4 podobne 4x2.
uzavierky su dnes zriedkave a mechanicke uzavierky nema takmer nikto
Intercool
Jezdím Mercedes, 400 ps a 4x4 špéra předek, mezináprava i zadek a je to fajn. Jo a je to Arocs sypač 😄
_Teddy_
"...kde je místo samočinné lamelové spojky použit centrální diferenciál. Díky němu se všechna čtyři kola točí stále a tedy ne pouze v případě, kdy elektronika vyhodnotí, že je to potřeba pro zvýšení bezpečnosti či zlepšení trakce při rozjezdu..."
Tak to som teda fakt netusil, ze u haldexu sa NETOCIA stale vsetky 4 kolesa! Celkom by ma zaujimalo, ako to v praxi vyzera. Mozno zo traja-styria silnejsich chlapi dvihnu oktavku vzadu za kufor, aby sa zadne kolesa nedotykali cesty...
Tak to som teda fakt netusil, ze u haldexu sa NETOCIA stale vsetky 4 kolesa! Celkom by ma zaujimalo, ako to v praxi vyzera. Mozno zo traja-styria silnejsich chlapi dvihnu oktavku vzadu za kufor, aby sa zadne kolesa nedotykali cesty...
MrBeranek
Co mi bylo řečeno od technicky znalých hlav, tak např. 😁rive údajně nejvíc "rasí" driftování na suchu, protože zpravidla chybějící nebo minimální prokluz znamená, že všechno musí pobrat rozvodovka 😁rivu a to ji nadměrně opotřebovává. Bylo mi tedy doporučeno, abych na suchu takové věci nedělal a když si chci zablbnout, tak raději volil mokro nebo sníh, kde prokluz kol sníží působení sil na rozvodovku.
Faktem ale je, že utahat se dala i na sněhu. Po hodině smýkání a driftování na zasněženém letišti (ještě s původní E91kou) se přehřála a vypnula.
Do dneška si pamatuju slova prodejce v BMW, který říkal:"Chcete odolnou čtyřkolku? Kupte si EVO nebo Imprezu!"
Faktem ale je, že utahat se dala i na sněhu. Po hodině smýkání a driftování na zasněženém letišti (ještě s původní E91kou) se přehřála a vypnula.
Do dneška si pamatuju slova prodejce v BMW, který říkal:"Chcete odolnou čtyřkolku? Kupte si EVO nebo Imprezu!"
Ada je zase tady
nikdo tu neřešil couvání s Haldexem 1 ve srovnání s ostatními systémy
Je horší připlatit si za čtyřkolku než za adaptivní tempomat, větrané sedadla nebo vyhřívaný volant?
A odvětrávaný sedačky sou super :yes: 😄
Já bych si auto s kůží nekoupil ani za nic, a přesto by mě nenapadlo plakat nad tím, že někdo jiný je chce.
Taky nebrečim = jen řikám 😄
(peace Hammunasakro 😉 )
A co teda? Válku? 😐
I když takovej RRS SVR 😄
Ale je to o preferencích, jeslti máš radši větrané sitze já ti to neberu
První auto na kterym mě teta učila řídit bylo Subaru Legacy = a pár dalšíma sem od tý doby taky jel. Vliv 4x4 se spíš přeceňuje. Ne že je nesmysl ale tak 90% se ho prodá tak nějak navíc zbytečně = spíš pro pocit
Kdo pravidelně jezdí v zimě do hor a bydlí na konci polňačky atd. tam neni o čem = mluvim o tom drtivym zbytku kterýmu řikám 90% 😄
Ale nikdy neřikej nikdy = vyzkoušel sem všechny pohony a je to i o modelu. Možná dokonce víc o modelu 😄
Jazdne to auto bolo super a aj bez ESP som nepoznal slovo šmyk. Ale na gumách som nikdy nešetril a rozloženie hmotnosti medzi nápravy bolo tiež lepšie ako u bežných predokoliek.
No a ľad je proste problém bez ohľadu na pohon. Zažil som situáciu, kde ani 4x4 nemala šancu. Jak moje Subaru, tak predošlí Xtrail. Pomohli len reťaze. Teraz chodím na hory menej, tak som zvoli predokolku + reťaze. Zatiaľ som tie reťaze použil raz.
A jazdu ako mi dovolilo predošle auto mi teraz nedovolí manželka, takže horšie jazdné vlastnosti ma tak netrápia 😄
2) nesrovnatelně lepší vlastnosti při tahání přívěsů. Dej si za auto 2t plaťák a vyjeď z mokrá trávy
3) s autem je nesrovnatelně větší zábava na sněhu
4) auto se podstatně lépe chová při přejíždění sněhových podélných jazyků
5) reálně se to chová líp i v zatáčkách na suchu pokud je to pod plynem
Dá se pokračovat dlouho, já bych auto bez pohonu všech kol nechtěl.
2) netahám = ale to jo
3) to bych neviděl tak jednoznačně [odkaz]
4) to taky neni úplně jednoznačný ale jo na sněhu obecně jo
5) to bych neviděl tak jednoznačně, záleží čemu řikáš líp [odkaz]
Klidně pokračuj 😉
3) ok, zadokolka je zábavnější, přesně do doby, než to jednou nevyjde a vyjedeš trochu ven. Když má samosvor, je to lepší, ale i tak bída. Průšvih driftů se 4x4 je ten, že to pořád dost zrychluje aubývá prostoru na chyby
5) kroutící moment od pohonu se rozloží na větší plochu více kol, oddálí to předokolkovou nedotáčivost. Ale mluvím o běžném autě, respektive o předokolce vs 4x4. Pochopitelně, že nemluvím o extrému na slikách na okruh. Prostě beru auto, kde si lze vybrat 4x4 nebo polovinu. Zadokolku pro tento bod vynechme, to je fakt.
a dále😒br /> můžu si zajet k baráku kam chci, když ve sněhový vánici jede proti na okresce autobus, můžu mu uhnout. Když si chci zastavit můžu klidně do krajnice. A vůbec o vlastnostech na sněhu nemá smysl mluvit.
Jen nechápu, že se v každý diskuzi najde někdo, kdo tvrdí, že je pohon obou náprav k ničemu. Přitom neznám nikoho, kdo to v autě měl a už by to nechtěl. Já bych to bral i do kabria na léto kdyby se to tam dělalo.
K ničemu není = těch třeba 10% majitelů ho využije 😄
Do toho kabria chceš krom 4x4 doufám i naftu 😉
Znám 160 cm vysokou holku co to na mokru s 525 PS mastí stejně jako na suchu.
Na mokru má na smyk násobně větší vliv rychlost a stav pneu = než systém pohonu [odkaz]
5) výhody a nevýhody 4x4 viz odkaz = tak to prostě je
a dále: uhneš s jakymkoli autem. Čtyřkolka má smysl na sněhu = tam to rozdíl fakt je
A to ani netestovali auta za horších podmínek
Podle tebe to vyhrála? To ses na čtení hodně nesoustředil 😄
[odkaz]
Ale o plusy a mínusy koncepcí = a 4x4 neznamená vždy ve všem lepší. Tak sem to myslel
Když paušalizovat tak čtyřkolka je lepší na sněhu = na mokru přesto že si to většina lidí představuje ne. Neni automaticky lepší = větší vliv maj pneumatiky a rychlost
Respektive zásadní vliv má rychlost a pneumatiky = abych byl konkrétní: čtyřkolka na ojetějších pneu je průser, zado- předokolka na normálních je v pohodě 😄
Že do hor, na polní cesty, nebo sněhem zaváté = je 4x4 = to jo. Od toho je 😉
To je ale těch 10% vs těch 90%. Ale sou lidi co radši kombík = co kdyby jednou něco chtěli převést 😄
Fyziku znám = často mě tu z její neznajlosti obviňujou = už je to takový oblíbený klišé = naposled tu na mě fyziku zkoušeli na to že SUV nejsou automaticky bezpečnější 😄
Já to chápu = problém že většina lidí ne = a myslí si že na mokru je 4x4 atomaticky bezpečnější 😉
Viz video = není 😄
Daleko větší vliv než pohon má stav pneu a rychlost = můžeš tomu řikat fyzika 😉
?
Konkrétně třeba můj otec si myslí, že quattro je lepší i bez plynu z kopce v odkloněný zatáčce, to je pochopitelně hovadina. Já ale psal, že se to chová líp pod plynem a to pravda je.
Mimochodem ta holka na mokru to sem mluvil taky o SL = sice o 20 let novějšim ale SL 😄
Tady je poměrně názorně vysvětleno proč😊
[odkaz]
více výkonu a pohon 4x4 prohrává s menším výkonem a pohonem zadní nápravy. a na mokru.
čtyřkolka je řidičsky tupá a nedotáčivá. víc žere a víc váží. ve sněhových kalamitách potkávám čtyřkolky jak jedou v pravém pruhu pokorně za pluhem. aspoň mi nepřekáží v levém😊
Hamunasakra LOL holka 150 cm a 58 let😊))
Hele týhle je dokonce 62 [odkaz] gerontofile >😒]
Jinak ale konečně někdo normální >😁
Ale uplne si to zabil tymi kalamitami.
Kludne si v tom zi aj nadalej 😄
Na suchém okruhu v extrému může být dvoukolka třeba krapet rychlejší, ale pro celoroční silniční provoz to nic neznamená
Moje denní jízda se víc podobá rychlé sportovní nebo sněhové kalamitní😊 pro mně je důležité mít svižné auto ochotné zatáčet, než to, které vyjede sjezdovku až nahoru😊
Ale jestli se ptáš vážně tak já opravdu využiju čtyřkolku tak 30 - 60 dnů za rok a z toho tak 10-20x dost hodně (patlat se s řetězama se mi fakt nechce) a i ve zbytku roku mi dělá radost. Mimochodem jen letos jsme měli zimu 40 dnů v kuse - ještě není konec zimy - a pamatuju i zimu kdy jsme měli nasněženo 5 měsíců v kuse, bylo to tuším kolem 2004 - 2005.
Kromě toho čtyřkolku využiješ po celý rok při každé prudší akceleraci a při zhoršených pomínkách. Nemusíš se bát zaparkovat u lesa na blátě, atd. Při cestě v létě k moři ji asi potřebovat nebudeš, ale pokud vytahuješ z vody loď na přívěsu zase se pohon všech kol šikne. Záleží kam jezdíš, proč a za jakých podmínek.
Když jedu s FWD, na suchém asfaltu mi ještě na dvojku zasahuje protiprokluz. To u stejně výkonné 4x4 neznám ani na jedničku
pro můj styl, pro moje auto a jeho kategorii je čtyřkolka naprosto zbytečná a na obtíž... když budu tahat přívěs s lodí, bude to něco naprosto jiného a potom můžu nad čtyřkolkou uvažovat. když budu jezdit do terénu, můžu nad čtyřkolkou uvažovat. na běžné ježdění po zpevněných silnicích je čtyřkolka faktorem zhoršující jízdní vlastnosti...
Lebo akosi mi nenapada, v com vseobecne dobre spravena 4x4 s vektorovanim krutiaceho momentu na suchej ceste zhorsuje jazdne vlastnosti. Ak sa teda nebavime o napevno zamknutom offroade, co by ma v tejto debate na druhu stranu neprekvapilo...
Jezdim osobnim autem, netaham lode, netaham karavan, nejezdim nikam, kam bych nedojel s RWD.
Skus nieco ine (co zhorsuje jazdne vlastnosti).
Btw, kto je to "vasi" ?
Jak delat, co delat. Mne je jedno, co preferujes, ja ta tu o nicom nepresviedcam.
Ale ked raz napises "na běžné ježdění po zpevněných silnicích je čtyřkolka faktorem zhoršující jízdní vlastnosti...", tak chcem pocut preco. Lebo to je nieco ine, ako ked napises, ze subjektivne sa ti lepsie jazdi s RWD alebo niecim inym, ze je to pre teba vacsia zabava. proti comu sa neda namietat. To je kazdeho vec.
Fyzika! Pohon všech kol dělá auto nedotáčivým, to je celé. Nejrychleji projedeš zatáčku na suchu s pohonem zadních kol.
Co sa tyka F1, tam sa samozrejme take uvahy boli kedysi, lenze F1 je odjakziva regulovana, ci uz hmotnostne alebo inak. A bolo vyhodnotene, ze narast hmotnosti pri 4wd by bol prilis velky (udajne az desiatky % celeho auta) a naviac je tam pridana zlozitost. Dalsi problem je aerodynamika, sedenie by muselo byt vyssie a to ma cele brutalny vplyv na rychlost. A teraz je tam uz v pravidlach specificiky dane, ze pohon musi byt maximalne dvojkolesovy a samozrejme su zakazane vsetky systemy na smerovanie krutiaceho momentu. Preco ? Lebo by to prinasalo vyhodu.
V F1 sa trakcia riesi najma pritlakom, je to jednoduchsie a ucinnejsie pri sucasnych podmienkach.
WRC je samozrejme o inom.
Mimochodom, v LeMans nejazdia aj 4WD ?
A vela stastia pri jazdeni na dokonalych cestach a v dokonalom pocasi.
Audi s pohonem všech čtyř je pomalejší než méně výkonné BMW s pohonem zadních kol. Jak je to možné? když papírově je Audi S5 rychlejší?
děkuju, ale já spoléhám spíš na svoje řidičské schopnosti než na štěstí😊 A docela rychlý umím být i ve sněhu a v dešti... bez pohonu všech 4😊
Preco asi sa robia najvykonnejsie cestne/plechove auta ako 4x4 ? Pozri si napr. TOP100 Nurburgring medzi plechacmi, mimo prototypov.
Preco asi aj taky vyrobca cistych sportiakov ako Porsche, cim dalej, tym viac pouziva AWD ?
A tu mas este cosi k casom tych dvoch : [odkaz]
Podle mě se není o čem bavit. Moc nechápu, že to na webu o autech může být takové téma- jestli je čtyřkolka přínosem a nebo není. Samozřejmě- jak pro koho, podle toho, co od auta chce a jak ho používá.
😉
Neviem preco stale motas tie penumatiky, to plati uplne vzdy, takze naco tym manipulovat a odvadzat od podstaty ? A neviem preco mam pocit, ze tu podsuvas, ze 4x4 auta chodia na horsich pneu.
Trakce a stabilita za zhoršených podmínek? Jednoznačně.
Tahání přívěsů? Není o čem.
Ale
Větší zábava na sněhu? Pouze v případě opravdu ostrých sportovních čtyřkolek, jinak bych preferoval zadokolky. Ne, není to jen o pomalém zmítání se na sněhu.
Lepší chování v zatáčkách na suchu? Cože prosím? Ledaže by lepší znamenalo synonymum pro tupější a neohrabanější.
A s tím bavením na sněhu s RWD, musím konstatovat že zatím všichni co se bavili zůstali vždy daleko vzadu, aniž bych se musel ve čtyřkolce nějak moc snažit (určitě nejsem žádný pilot).
Takže ani nevím jestli je to opravdu tolik pobavilo 😄
A samozřejmě, že na sněhu 4x4 vždy ujede, to by bylo na světě něco opravdu špatně, kdyby tomu tak nebylo. Nicméně, "daleko vzadu" je relativní pojem.
[odkaz] - třeba tady jde hezky vidět, jak je běžná čtyřkolka i na tom sněhu zprvu nedotáčivá a zadokolka naopak reaguje vybočením od prvního okamžiku
Rozdíl mezi fabkou 1.0 a autem poznáš hned a cejtíš každou minutu každej kilometr = nebo ty ne? 😉