Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Jak se v zimě starat o autobaterii? A opravdu může při dobíjení vybouchnout?

47 komentářů

kalousek
Dělám to podobně, o baterky v autech se nijak nestarám a pouze je nabíjím když je sám nedopatřením vybiju. A protože ty naposled měněné vydržely jedna 14 let a druhá 13 roků, nemyslím že bych dělal nějakou velkou chybu
Neurotic
O baterku se nestarám a už vůbec ji nenechávám kontrolovat v servisu. Když je vybitá tak ji hodím na nabíječku a pokud hned klekne znova tak letí a kupuju novou. Na jakékoliv častější dobíjení a doufání jestli nastartuju nemám náladu >😁
_Teddy_
"...Ideálem je tak nabíjet proudem ve výši jedné desetiny náboje akumulátoru po dobu deseti hodin, tedy např. u baterie s nábojem 44 Ah použít proud 4,4 A..."

Take nieco, ze😒br /> I = U / R
to ste este nepoculi? Je to naznamejsia myslienka pana Ohma. Udava vztah medzi prudom, napatim a odporom. Dve z tych velicin mozete menit, velkost tretej je dana tou rovnicou.

A kedze akumulator v aute ma svoje menovite napatie a svoj vlastny vnutorny odpor (dany stavom nabitia), vyplyva z toho ze LEN samotny dobijaci prud nemozete volne definovat. Menit vlastny odpor baterie nie je dost dobre mozne, a upravovat s prudom aj napatie je najlepsia cesta ako si bateriu znicit. Oba sposoby (nabijat vyssim alebo nizsim napatim) jej nerobi dobre.

"...U údržbového akumulátoru navíc uvolněte jeho víko. Při nabíjení v něm vzniká vodík, který by při uzavření baterie neměl kam odcházet, a hrozil by tak výbuch baterie..."

No tak v prvom rade, nevznika ziaden vodik (odkial by asi vznikol?), ale z elektrolytu sa uvolnuje plyn sirovodik (H2S). Plyn s charakteristickym zapachom. Ten ale nevznika pri beznom nabijani, ale az pri prebijani, ked elektrolyt v baterii zacne vriet. Okrem toho, aj tzv. "udrzbovy" akumulator ma samozrejme odvetravacie otvory, takze sa ziadneho "vybuchu" netreba bat.
kalousek
Teddy: Sorry ale tvé znalosti jsou hodně chatrné. Když už píšeš že v aku není žádná voda ale zředěná kyselina sírová, zamyslel ses čímpak je asi zředěná ?
Takže si napříště pamatuj, že vodík i kyslík vznikají elektrolýzou vody, která je obsažená v roztoku kyseliny sírové. V průběhu nabíjení není elektrolýza příliš silná, ale před koncem nabíjení když napětí výrazněji přesáhne 14V je už docela intenzívní a oba plyny bublají zřetelně ven. To je to nebezpečí výbuchu

A druhý tvůj omyl, nabíjecí proud samozřejmě můžeš měnit ve velkém rozsahu změnou napětí nabíječky a akumulátoru to nijak neublíží. Jen je potřeba pokud možno nepřekračovat hodnotu C/10
kuny
... ale na toho silvestra poctive trenuji cely rok >😒]
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
náboj - AUTO CZ nás baví - asi nacvičují Silvestra ... 😄
Avatar - white label
white label
:yes: 😉
Avatar - Floyd
Floyd
>😁 >😁 >😁 :yes:
kuny
... je to neuplny popis tveho problemu - tech 12V na vystupu jsi nameril a nebo je to tam proste nekde napsano na svorkach? nabijecka, ktera by na vystupu svorek mela 12V nemuze samozrejme nabit akumulator na vetsi napeti nez sama dava.
kuny
... a obvykle se k tomu jeste pridava zvyšeny odpor promrzleho motoru, ktery ten starter ma protocit a nahodit 😉
Avatar - praděda7
praděda7
Náš 4 roky starý Yaris stál na letišti (pod střechou) 7 týdnů do 10 prosince a nastartoval napoprvé...ale měl jsem malou dušičku, když jsme si pro něj šli... 😉
kalousek
Teddy: už jsi někdy slyšel o elektrolýze vody a plynech které se při ní vytvářejí ?
kalousek
topten: no nedopadl jsem tak. Po těch dlouhých letech provozu jen začaly obě baterky zvolna slábnout tak jsem je preventivně vyměnil. Možná by fungovaly doteď
kalousek
V mrazu klesá kapacita a zároveň roste vnitřní odpor. Po ohřátí se obojí vrátí do původního stavu

Omyl autora článku spočívá v tvrzení, že horší startování je způsobeno ztrátou kapacity. Ve skutečnosti je na vině nižší startovací proud spojený s větším poklesem napětí aku, což sníží výkon spouštěče
topten
staci si ji nechat premerit (neplet si to s pouhym zmerenim napeti)
Neurotic
Tomu by ovšem spolehlivě zabránila pouze nově koupená baterie. A nevím jak ty, ale já nebudu kupovat novou baterku kvůli tomu, že bude auto někde stát, když do ted bezproblémů funguje
topten
evidentne nechapes co je proudovy zdroj.
topten
a pak dopadnes jako ja, když sem po 14 dnech na letisti prisel k autu a nenastartoval.
při dennim jezdeni se aku tak nejak udrzoval, ale po 14 dnech statni byl spolehlive kaput.
ve 2 rano, velice prijemny...
Avatar - dokopy
dokopy
Aj to je možné. Môže tam byť 0 V a nabíjačka sa spustí až napätím pripojenej batérie.
dnpa
Odemykání Toyoty bez baterie (předpokládám, že auto je vybaveno Smart Entry, protože jinak by mělo normální klíč, kterým se dá odemknout i bez baterie) se provádí tak, že se stiskne malá západka po straně klíče Smart Entry a vytáhne se nouzový kovový klíč. Potom se odstraní plastová krytka na dveřích řidiče, která skrývá zámek. A pak se dveře odemknou. 😄
peterle
Ako ho zamkol? A to nemá normálnu mechanickú zámku na kľúč?
kuny
muze byt. ja si ale spis myslim, ze dokud to nikam nepripojis, bude tam napeti nulove. ono navic napeti na elektronicky regulovanem nezatizenem vystupu nic neznamena. jakmile se to pripoji na tu baterku, tak to napeti se srovna s napetim baterky, jak pises. lehkym navysovanim napeti na svorkach dojde k tomu teceni proudu (cca 260mA) a tohoto proudu dosahuje zdroj prave tou regulaci napeti na svorkach (pomalu stoupa, jak se baterka nabiji). pokud ma strop 13,5V, znamena to, ze nad toto napeti nepujde a pravdepodobne pri dosazeni tohoto napeti prepne do rezimu vybijeni, kdy bude naopak nejakym odporem baterku zatezovat a cekat, az jeji napeti klesne na tech 12,5V a pak zase prepne na nabijeni. zhruba takto nejak si predstavuju, ze by to mohlo fungovat, nicmene reseni je cela rada.
Dušan10
O batériu sa nikdy nestarám a ani to nemienim robiť. Jedine samozrejme kontrolovať uchytenie kontaktov - môžu sa uvoľniť.

Na Ceede som mal baterku ktorú som nikdy nedobíja .. a tom som ju cca tri krát "vybil" cez zapnuté svetlo v interiéri. Trochu som pojazdil po štarte cez káble a stačilo to.

Nikdy som ju externe nedobíjal. A po šesť a pol roka, keď už mi pri servisnej akcii predajca oznámil, že stráca kapacitu, tak som ju pri pravidelnom servise (ešte mi dali za všetko zľavu cenu batérie, takže vlastne bola zadarmo).

Už som auto vymenil, ale nemienim behať s nejakými káblami ... auto má slúžiť ... nie aby som ja okolo neho behal s takýmito "hovadinami".

Najviac ma pobavil kamarát čo sa staral a dobil doma batériu z Toyoty. Akosi nedomyslel, ako si otvorí bez batérie zámok ... otvorili mu to až servisáci ráno za 75 eúr >😁
Avatar - dokopy
dokopy
Odhadujem, že na kábloch nabíjačky nepripojenej k baterke bude nejakých 15 V i viac. Po pripojení k baterke napätie klesne na aktuálne napätie baterky a pri dobíjaní sa bude zvyšovať. Striedavé nabíjanie a vybíjanie malým prúdom nevyvolá nejaké väčšie kolísanie napätia.
Avatar - dokopy
dokopy
Nechcem sa hrať na odborníka, ale pri takom používaní auta by s baterkou nemal byť problém. Ja by som pre istotu skontroloval jej stav, poprípade stav auta - napríklad dočasnou zámenou baterky za inú. Odhadujem, že by mohlo ísť o zvýšené samovybíjanie. Kedysi sa odporúčalo z nabitej baterky vypláchnuť kal a naliať správny elektrolyt. Teraz to už asi nepôjde.
kuny
nemas zac... hlavne bacha na preklady. jakmile to vyrobil nekdo v cine a prekladala mu to nejaka vzdelana profesorka z karlovky, tak jsou pak manualy plne takovychto bludu, ktere vytvori lide, kteri proste problematice nerozumi. no a oni i ti cinani tam mohli napsat buhvico.

jinak ten vystup nema v tomto pripade zadne jmenovite napeti. to je pak k tomu pristroji zavadejici udaj. mas ho akorat pripojit na akumulator o jmenovitem napeti 12V.
Avatar - lettro
lettro
Je to přesně jak píšeš. Stejně mi to vysvětlili i z e-shopu Compass, na který jsem se také s dotazem obrátil. Vše je tedy jasné, nabíječku používám, ale přesto jsem přesvědčený, že pokud je v Technických datech uvedeno :
pro akumulátory : 12 V 5 - 125 Ah
jmenovitý výstup : 12 V =
nabíjecí proud : cca 260 mA
atd.
je to špatně, pokud jmenovitý výstup je ve skutečnosti (asi) 13,5 V. Přece to, že se to má připojit k 12 V akumulátoru je už uvedeno v 1. řádku Technických dat !
Díky za odpovědi a snahu zjistit "co tím chtěl básník říct".
kuny
no tak to bych netvrdil, u spousty starsich aut majitele rovnez odpojovali baterku, protoze to proste proud zralo. ne snad palubni elektronika, ale ruzne neuplne rozepnute kontakty, apod. navic driv nebyl problem baterku vyflusnout tim, ze jsi treba zapomnel vypnout cteci lampicku. dnes se ti podobne serepeticky automaticky vypnou se zamknutim auta (ano, neni to 100😖. jiste jsou v cinnosti stale systemy, ktere neco odebiraji, takze moderni auto neustale neco z baterky bere, ale urcite bych v tomto ohledu nevyzdvihoval stara auta.
kuny
hele, to bude jen popis svorek, ze se k tomu ma pripojovat baterie 12V. aby to fungovalo, jak pises (proudem 250mA nabijet a vybijet), tak tam musi byt nejaky rozum, ktery vytrvale tim napetim cvici (zrejme v tom rozmezi 12,5-13,5V). takze bych to klidne pripojil a asi bych se toho nebal.
Avatar - lettro
lettro
I dobrá baterka se může vybít trvale krátkými jízdami, poři kterých se energie spotřebovaná startováním nestačí obnovit jízdou. Např. používám auto denně na cesty do práce tam 5 km, zpět 5 km. Když takto auto provozuji např. měsíc a mezitím jsem nejel delší cestu, baterku vybiji. Je to sice extrém, ale na druhé straně popisuji skutečný případ z obchodu mého syna, kdy mu zákazník přišel reklamovat novou baterku po měsíci používání.
Avatar - lettro
lettro
Co tím myslíš "při špatném odpojování" ? A s tím vybuchováním - proč by k němu mělo dojít ? Svého času jsem brigádničil v autobazaru a tam jsme periodicky dobíjeli auta z placu. Na nabíječkách stála auta běžně několik dní, nikdo to nehlídal. Až když bylo potřeba nabíjet další auto a nebylo místo, měřilo se zátěžovým voltmetrem a auto s vyhovujícím stavem akumulátoru se opět odstavilo z nabíječky a dalo do řady. Nikdy nic nevybuchlo. K výbuchu může teoreticky dojít, když se pod kapotou nahromadí vodík, který se opravdu uvolňuje při rozkladu vody a následném přeskočení jiskry, když se manipuluje se svorkami. To je opravdu reálná teorie, ale v praxi se nikdy tolik vodíku nenahromadí - díky průběžnému odvětrávání článků.
Avatar - dokopy
dokopy
V lete sa dobrá baterka prakticky nemôže vybiť. Ak auto v zime odstavím na dlhšiu dobu, tak neuškodí trvalé pripojenie k najhlúpejšej amatérskej dobíjačke prúdom do 50 mA. Ak máte pocit, že v zime baterka dostala zabrať, tak ju treba dobiť štndardným spôsobom. Každá baterka raz kľakne a to jej už nepomôže ani svätená voda.
Avatar - lettro
lettro
V tom mém krámu je podstatné to UDRŽOVACÍ. Není to nabíječka, která by byla schopná akumulátor nabít. Její funkce (té mojí) je strřídavě nabíjet a vybíjet aku v rozmezí 12,5 - 13,5 V. Nabíjí proudem pouze 250 mV - to vše by měla dělat podle popisu.
Avatar - lettro
lettro
Údaj o výstupním napětí jsem čerpal přímo ze štítku adaptéru, ke kterému je připojená "krabička", ze které jde káblík se svorkami na akumulátor. Změřit výstup z adaptéru tedy bez destrukce zařízení nelze. Nezbývá než věřit, že výstup je ve skutečnosti takový, aby vyhovoval deklarované funkci a údaj 12V se tam ocitl z nepochopitelného šlendriánu výrobce (samozřejmě Čína, koupeno v e-shopu Compass.cz).
Avatar - Mangalica
Mangalica
Nejsem tedy odborník, ale takový ty automatický nabíječky, co se dnes běžně prodávají, dávají max tak 14,5V, záleží v jaké fázi cyklu jsou. Asi před měsícem jsem doma jednou takovou dobíjel akumulátor a ze zvědavosti měřil napětí na svorkách...
topten
jak jednocestnej usmernovac nabiji i vybiji soucasne?
mozna o tom malicko něco vim, a jediny co me napada, tak ze nabiji jen jednou půlvlnou, to vybijeni se nejak nedovedu představit (jestlize teda paralelne k vyvodum baterky není nejakej odpor)
topten
14 roku je opravdu obdivuhodna zivotnost
dřív auta mely nevic tu vyhodu, ze když jsi vytahnul klicek ze zapalovani, zabouch a zamknul dveře (samozrejme klickem), tak auto opravdu nic nezralo.
_Teddy_
Ano pocul, ale co to ma spolocne s bateriou? V nej nie je voda, ale zriedena kyselina sirova, a pri dobijani nejde o elektrolyzu...
Avatar - Fána
Fána
Správně. I zdevastovaná baterie klidně ukáže 12V, ale kapacita nula. Správnost ukáže jen zátěžový test. A to doma s dnešními zalitými bateriemi nelze.
Avatar - Fána
Fána
V minulém století (v pravěku) nám odborníci přes baterie říkali že baterie se nabíjí 1/10 a když začne bublat tak 1/15. Já mám nabíječku jednocestně usměrněnou ( nabíjí i vybíjí současně ), což opět odborníci doporučovali. Dnešní chytré nabíječky, to je pohoda. Jen je potřeba ji správně nastavit. Baterie opravdu při špatném odpojování při několika hodinovém nabíjení umí vybouchnout.
Vypočítávání nabíjení dle Ohmova zákona? To patří do odborných statí, ale pro nás ostatní? 98% čtenářů je to fuk.
Avatar - JirkaV8
JirkaV8
Co to vidím na fotce vpravo? Martin má Lanďáka J12? 😄 ňamka. Baterku mám vždy Vartu a nijak se o ni nestarám. Stará auta nastartovala na poprvé i po ročním stání. Ty moderní s velkými vnitřními odběry co nejdou odstranit vycucají baterku při stání do cca 3 měsíců. Takže do 3 měsíců na drnc. Pokud stojím déle, tak vytrhnu jeden kabel a před startem nasadím. Rozhasí to akorát vnitřní hodiny s čímž se dá žít. Vybouchnout ne, ale v knížce k jednomu sovětskému vezu jsme kdysi měli napsáno nabíjet, dokud elektrolit nezačne vřít. Což je dneska trošku hard core.
Avatar - lettro
lettro
Dosavadní diskuse se týkala převážně chyb v článku. Já bych se rád od znalců dověděl následující : koupil jsem si udržovací nabíječku, která podle popisu střídavě nabíjí a vybíjí akumulátor v rozmezí 12,5 - 13,5 V. Jmenovitý výstup je však pouze 12 V. Může nabíječka, která dává pouze 12 V nabít akumulátor na 13,5 V ?
Avatar - michal.t
michal.t
To mě taky zarazilo - kapacita přeci neklesá, baterka jen není schopna podat takový el. výkon při nízkých teplotách. Stačí ji přenést na pár hodin do tepla a bude se zas chovat jako "plně nabitá".
topten
nabijeni se udava v 0.1C, 0,5C, 1C ... a o naboj rozhodne nejde, to je v clanku docela matouci.
Sina
Náboj má jednotku C (coulomb) a ne Ah. Ah udává kapacitu akumulátoru, jaký proud umí dodávat po dobu jedné hodiny. Tvrdit ze zvyšený přechodový odpor oslabuje baterii. Myslíte to dobře, ale říkáte dost nešťastně. A jste si jistí ze v mrazu klesá kapacita baterie a nebo se spíš zvyšuje její vnitřní odpor?
topten
ty ses teda perla
kazda normalni nabíječka funguje jako zdroj proudu s napetovym omezenim.
vnitrni odpor v radu miliohmu vůbec neres
_Teddy_
Kto tu preboha hovori o odpore nabijacky? Ja som hovoril o BATERII! Ta ma svoje menovite napatie, a svoj vlastny vnutorny odpor. Takze prud nemozes regulovat ako chces, ohmov zakon nepusti...