Motorky
Přihlásit pro přidání komentáře
Fabia RS
I za totáče dokázali naši konstruktéři vyvinout a vyrobit prototypy konkurenceschopné s tehdejším světem. Problém byl, že to totalitní režim nebyl schopen zavést do sériové výroby. Proto i po roce 1989 byl zájem ze strany Hondy nebo BMW o spolupráci. [odkaz]
Podobně to bylo s VW a AZNP Škoda (Favorit, hliníkové motory,...). Takže na likvidaci Jawy se podepsal starý i nový režim a starý režim určitě více, ale jak dlouho se ještě budeme vymlouvat na komunisty?
Podobně to bylo s VW a AZNP Škoda (Favorit, hliníkové motory,...). Takže na likvidaci Jawy se podepsal starý i nový režim a starý režim určitě více, ale jak dlouho se ještě budeme vymlouvat na komunisty?
AZNP mělo obrovské štěstí, že se Favorit stihl dostat do výroby a automobilka tak měla v prodeji relativně nový typ, byť technicky už zaostalý za západní konkurencí. Pokud by ještě vyráběla zadomotory, je z ní dneska dávno jen montovna.
Škoda Ml.Bol. a Barum Otrokovice měly štěstí na programově promyšlenou a uvážlivou privatizaci za ministra p.Vrby a za p.Pitharta. Ve smlouvách se pohlídaly investice / rozvoj, zachování vývoje atd. a vracení části zisku zpět do výroby. Po odchodu p.Vrby nastal překotný režim privatizací a jejich následky.
Dyzl
Nutno podotknout, že Jawu privatizoval jistý Gerle, který se spolupodílel na předplyšovém úpadku strakonicke Čezety, kde dělal technického ředitele. Byl to protekční bolševik jehož bratr byl ministr průmyslu. Motorkám nerozuměl a naslouchal našeptávačům kteří mu mlátili klíny do hlavy. I tito se dostávali do funkcí ne díky odbornosti, ale stranickému průkazu. ČZ tehdy vyráběla 80% komponetntů pro Jawu, včetně motorů. V šedesátých letech jsme byli největší výrobci motocyklů na světě.
Na technický vývoj šly tehdy obrovské peníze do Jawy i Čezety a byla i možnost vyvinout novější modely které by nahradily archaické dvoutakty. Tyto peníze byly ovšem prošustrovány díky bezkoncepčnosti tupého bolševického vedení a hlavně i díky obrovskému chaotickému nepořádku ve výrobě, když za peníze určené k vývoji, byly lepeny nedostatky pracovníku ve výrobě. I vývojoví pracovníci chodili na brigády na výrobní pásy. Tehdy býval ředitel ČZ jistý Koubek ( nutno podotknout, že jeho netalentovaný syn protekčně závodil na motorce vyráběné a udržované v Čezetě) a ten byl takový tupec, že i sami komunisté jej sesadili a nasadili tam nového ředitele jménem Varmuža. Ten kupodivu začal měnit fabriku k lepšímu, začalo se uklízet, fabrika postupně lépe fungovala, na motorkách se ale zatím neprojevilo, Varmuža důvěřoval sebevědomému nadutému Gerlemu. Po Plyšáku byl Varmuža "revolučně" vyhozen za stranickou příslušnost a vedení se ujal recyklovaný komunista z roku 68. Pod jeho vedením, získala motocyklovou výrobu Cagiva. Tak aniž by přinesla haléř, podvodně získala celou motocyklovou výrobu, vytunelovala ji, zlikvidovala původní výrobní zařízení včetně toho pro Jawu. A za pár let vypadla a zůstaly jen vyrabované haly a dluhy.
Tehdy přišla do výroby jediná motorka ČZ - Cagiva Roadster 125/200 jako dílo českých inženýrů a techniků. Tato mohla v té době konkurovat čínským maloobsahovým motocyklům a dnes se i zajímají a vyhledávají fandové značky. Začátkem devadesátých let byli Číňané na podobné technické úrovni jako naše zastaralé kolbenky. Jenže oni koupili japonské licence a začali vyrábět i pro Japonce a dnes jsou motocyklovou velmoci a my jsme skončili. Nepočítám tedy Jawu překabátěného bolševika žijící z dotací a kubanského trhu. Býval jsem leta prodejce Jawy, do jejich údolí hrůzy jsem i jezdíval, takže znám jejich postupy a podmínky. Nic tam nefungovalo, hlavně že utráceli obrovské peníze za vystavování na Motocyklu. Kdysi tam bývala obrovská sbírka motocyklů ze slavných dob, včetně závodních, dnes je vše pryč, prodané, zašantročené.
Chybí zde blicí smajlík.
Na technický vývoj šly tehdy obrovské peníze do Jawy i Čezety a byla i možnost vyvinout novější modely které by nahradily archaické dvoutakty. Tyto peníze byly ovšem prošustrovány díky bezkoncepčnosti tupého bolševického vedení a hlavně i díky obrovskému chaotickému nepořádku ve výrobě, když za peníze určené k vývoji, byly lepeny nedostatky pracovníku ve výrobě. I vývojoví pracovníci chodili na brigády na výrobní pásy. Tehdy býval ředitel ČZ jistý Koubek ( nutno podotknout, že jeho netalentovaný syn protekčně závodil na motorce vyráběné a udržované v Čezetě) a ten byl takový tupec, že i sami komunisté jej sesadili a nasadili tam nového ředitele jménem Varmuža. Ten kupodivu začal měnit fabriku k lepšímu, začalo se uklízet, fabrika postupně lépe fungovala, na motorkách se ale zatím neprojevilo, Varmuža důvěřoval sebevědomému nadutému Gerlemu. Po Plyšáku byl Varmuža "revolučně" vyhozen za stranickou příslušnost a vedení se ujal recyklovaný komunista z roku 68. Pod jeho vedením, získala motocyklovou výrobu Cagiva. Tak aniž by přinesla haléř, podvodně získala celou motocyklovou výrobu, vytunelovala ji, zlikvidovala původní výrobní zařízení včetně toho pro Jawu. A za pár let vypadla a zůstaly jen vyrabované haly a dluhy.
Tehdy přišla do výroby jediná motorka ČZ - Cagiva Roadster 125/200 jako dílo českých inženýrů a techniků. Tato mohla v té době konkurovat čínským maloobsahovým motocyklům a dnes se i zajímají a vyhledávají fandové značky. Začátkem devadesátých let byli Číňané na podobné technické úrovni jako naše zastaralé kolbenky. Jenže oni koupili japonské licence a začali vyrábět i pro Japonce a dnes jsou motocyklovou velmoci a my jsme skončili. Nepočítám tedy Jawu překabátěného bolševika žijící z dotací a kubanského trhu. Býval jsem leta prodejce Jawy, do jejich údolí hrůzy jsem i jezdíval, takže znám jejich postupy a podmínky. Nic tam nefungovalo, hlavně že utráceli obrovské peníze za vystavování na Motocyklu. Kdysi tam bývala obrovská sbírka motocyklů ze slavných dob, včetně závodních, dnes je vše pryč, prodané, zašantročené.
Chybí zde blicí smajlík.
Počkej, ČSSR bylo v šedesátejch letech největší výrobce motorek na světě?? Máš nějakej odkaz? Přijde mi to až skoro nemožný..
Myslím, že to není pravda, Československo bylo největším producentem motocyklů někdy chvilku po válce,kdy zmizelo z trhu Německo, v šedesátých letech asi těžko, v době kdy Honda vyráběla super Cub v objemech přes půl milionu kusů ročně mohla Jawa a ČZ vyrábět tak 100 - 150 tisíc kusů ročně..
Bylo to v předhondové době. O číslech se ale přít nemohu. Sám bych rád znal přesné statistiky. Jen do Ruska mělo jít přes dva miliony motorek.
V roce 89 jsme byli již v hlubokém úpadku. A nebýt ruského trhu, tak se už motorky snad nedělaly. Jenže Rusáci primitivní jednoduché lehce opravitelné Jawy stále požadovali. Český bolševik někde na sjezdu prohlásil, že přece do socialismu nepojedeme na motorce. A motocyklové fabriky patřily pod ČAZ. Byla to ale obrovská schiza, protože se dávalo ale i tak spousty peněz na vývoj nových modelů i závodění. V Čezetě se tehdy začali přeorientovávat na auta. Vyvíjeli automatickou převodovku kterou měli dělat pro celou RVHP, hlavně pro ruskou Ladu. Do Ruska to ale padlo, pak i pro nás, tak v tom jen utopili spousty peněz a vývojových kapacit. A hejna papalášů z ČZ, Motokovu a bolševických byr měli "zkušební" auta a vozili si zadky za erární prachy. Když v ČZ padla automatická převodovka, tak tam začali vyrábět převodovky do Favoritu a kamiony vozili do Boleslavi. Pak to přestěhovali definitivně do Boleslavi. ČZ také koupila krachující Destu a chtěli dělat vysokozdvižné vozíky. Také zmizelo. Býval to největší strojírenský podnik v kraji s 6000 zaměstnanci. Teď údajně živoří s třetinou.
V roce 89 jsme byli již v hlubokém úpadku. A nebýt ruského trhu, tak se už motorky snad nedělaly. Jenže Rusáci primitivní jednoduché lehce opravitelné Jawy stále požadovali. Český bolševik někde na sjezdu prohlásil, že přece do socialismu nepojedeme na motorce. A motocyklové fabriky patřily pod ČAZ. Byla to ale obrovská schiza, protože se dávalo ale i tak spousty peněz na vývoj nových modelů i závodění. V Čezetě se tehdy začali přeorientovávat na auta. Vyvíjeli automatickou převodovku kterou měli dělat pro celou RVHP, hlavně pro ruskou Ladu. Do Ruska to ale padlo, pak i pro nás, tak v tom jen utopili spousty peněz a vývojových kapacit. A hejna papalášů z ČZ, Motokovu a bolševických byr měli "zkušební" auta a vozili si zadky za erární prachy. Když v ČZ padla automatická převodovka, tak tam začali vyrábět převodovky do Favoritu a kamiony vozili do Boleslavi. Pak to přestěhovali definitivně do Boleslavi. ČZ také koupila krachující Destu a chtěli dělat vysokozdvižné vozíky. Také zmizelo. Býval to největší strojírenský podnik v kraji s 6000 zaměstnanci. Teď údajně živoří s třetinou.
Nějaká čísla můžu dohledat, ty dva miliony motorek do SSSR by mohly být reálné, někdy ke konci 70. let se objevila ve Světě motorů fotka milionté Jawy do Sovětského svazu.. Tady [odkaz] je přehled produkce čs motorek z různých zdrojů, nejsou tam ovšem Čezety, předpokládám že jejich produkce nebyla tak velká jako u Jawy.. V knížce Motocykly s dvoudobým motorem jsou i tabulky celosvětové produkce motocyklů, dělené na socialistické země, kapitalistické a Japonsko, večer můžu nafotit.
Můj bývalý spolužák jako zapálený Jawista nastoupil hned po škole do Jawy a v podstatě hned od začátku začal pracovat na vývoji nové Jawy 1000. Je to už tak 9! let a dodnes s ničím nepřišli. Před cca 5 lety jsem se byl dokonce v tom jejich panoptiku (údolí hrůzy je trefné přirovnání) podívat. Nevěřil jsem vlastním očím, připadalo mi, že jsem se strojem času přesunul tak o 40 let zpátky. Prototypy jsem viděl (prý už tenkrát jezdily), dost by mě zajímalo, komu a za kolik to chtěj prodávat. Ta fabrika je tunel na dotace, nic víc, nic míň. 😒
Ještě na počátku 90.ých let měla ČZ připravenu šestistovku s vodou chlazeným motorem a další typy, které vystavovala vedle motorek Cagiva s předělanými jejich motory na vzducháče (to byl pohřební její program) na pražském autosalonu v Holešovicích a měla s nimi odjet na výstavu do Milána. Mluvil jsem tehdy na zmíněném autosalonu s konstruktérem ČZ a on říkal, že na šestistovce už několik let jezdí a že mu dalo hodně práce, aby to mohli vystavit v Praze - a do Milána pak nevím, jestli to dopadlo.
Nikdy jsem sice nepatřil k obdivovatelů české Jawy. Vlastnil jsme spíše východoněmecké motocykly Simson a MZ ETZ 150m přišly mi lepší, modernější. Samozřejmě jsem na Jawách něco odjezdil a třeba na 125 Dandy jsem jezdil v autoškole. Mám ale strach, že sláva Jawy je nenávratně pryč. Ano model 660 Sportard se mi líbí a nevypadá špatně, ale pokud jawa nepřijde s novými modely bude jen živořit.
K tomu znárodnění - to asi není v principu ten hlavní problém poválečného československa, znárodňovalo se i na západě, hlavní zlo bylo vystoupení z MMF a nekonvertibilita koruny a tímpádem obrovské problémy s nákupem jakékoliv zahraniční technologie
No ty technologie mohli dávno nakoupit a zvuk, ten se buduje blbě no.
Ono i kdyby měli komanči výstavní technologie v roce 1989, tak z nich v roce 2017 opravdu nejde žít. Takže chyba je v tom kdo to po roce 1989 koupil. Tam je problém.
V práci mám 2 kolegy kteří ještě před 6 lety dělaly v Jawě. Známého co tam dodnes dělá a pár tatíků, kteří tam dělali celý život.
Nyní to chtějí vzkřísit. Opravují budovy v Týnci, chtějí udělat museum, ale nemají co tam vystavit. Časem se jim motorky nějak poztrácely. Mají tam pod plachtou Minor, ale ten se rozpadá.
Vyráběné 650ccm si kupují jen zapálenci Jawy. Kámoši z Týnce mají 5ks. Což je asi měsíční produkce 😄
Jawu v podstatě drží při životě 2takty.
Mám chalupu od Týnce 12km, do Jawy ve Strašnicích to mám 2 minuty autem, nebo 20minut na Jawě. 😄
Takže mám relativně přesnou představu o stavu Jawy.
Asi největší reklamu Jawy, dělá Jawa klub. Její Jáwáč je slušná párty.
Když se podíváte na Jawa stránky, tak zapláčete.
Jawa má super značku, ale to je vše.
Cili Jawe opravdu ujelo cele nadrazi i s vypravcim a dale neni na cem stavet. Posledni at zhasne svetlo.