Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Evropské Automobily roku: Citroën XM (1990)

44 komentářů

Avatar - Hammunasakra
Hammunasakra
Tohle sem nezažil nejezdil ale mám pocit že tehdy byl svět možná lepší než dneska :-!
Dixik2
Já si ho ještě pamatuju,když nový stál v plné výbavě 1M.Taky jsem s ním nejezdil.
Avatar - Jeremy.McKvak.ANTIDIESEL
Jeremy.McKvak.ANTIDIESEL
CO JE TODLE ZA POŠAHANOU NOSTALGII NĚJAKÁ 25tiletá POPELNICE Citrón XM (1990) ??
ZAPOMĚNTE NA ŠUNTY !! UŽ ZA ROK SE TĚŠTE NA NEJLEPŠÍ SEDAN NA SVĚTĚ [odkaz]
😉 :yes:
moudřejší se na tu dobu připraví [odkaz] 😉
T.E.S.L.A už na ACZ serie
Ty máš popolnicu namiesto hlavy.
Avatar - pallas
pallas
tesla model 3 je relatívne malé vozítko.
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
jo.... i ryby brali lip ... 😄

zlate 90-te automobilove roky .. :yes:
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Nepovedený pokus zopakovat DS-ko. Nic víc, nic míň. To auto mělo svoje plus i mínus, ale glorifikace tohoto modelu není na místě.
Avatar - pallas
pallas
XM-ko v kombíku, motor 2,5TD - v tej dobe neexistoval pohodlnejší ťahač prívesu.
Avatar - Ruprecht_007
Ruprecht_007
Nepovedený? To auto byla esence komfortu za dostupný peníz. Kdo v něm nejel, vůbec netuší...
Avatar - vabis
vabis
DS jsem v reálu nikdy nezažil. Ale XM V6 byl ve své době špičkový kočár téměř srovnatelný s nejlepší dobovou konkurencí, avšak za polovinu. Pamatuji si jak dneska, jak jsme po revoluci jezdili každý druhý týden dolů do Vídně na jednání. To jsis dal podvozek dolů a už od Libavé (dálnice nebyla) jsi držel trvale 180. Nebála se ani slečna překladatelka, to auto se totiž pilotovalo, ne řídilo. Říkali jsme tomu Aladin, jako létající koberec. V dobách áčkových Vecter a Favoritů neskutečná věc.

A druhý naprosto špičkový vůz byla 124 500. Vždycky jsem tomu smál, že to je jen taxík s osmiválcem, který mám taky, ale ve větším modelu. Chyba lávky, to auto byl ve skutečnosti speciál stavěný na zakázku u Porsche. Nejvím jak to, ale to bylo měkoučké jak peřinka v určitém rozsahu, ale i když si dosáhl svého řidičského maxima tak to drželo jak motokára. Za plynem šlo výrazně víc než dvanáctiválcový mamut, ten se sice ve všech situacích konzistentně sbíral od volnoběhu po omezovač, ale ta čtverka šla nad volnoběhem ještě samozřejměji. Předjet kolonu v táhlém stoupání na 1500-2000 otáček, jak by nic. Mělo to speciální kůži, název už si nevzpomenu, ale tlustá jak base ballová rukavice a super pohodlná. Dnešní 221 ji má jak papír.

Nová auta jsou tišší v rychlostech nad 200, nereznou, můžeš se vybourat atd atd. Ale s takovou přirozenou kinematikou podvozku to už dneska nestaví nikdo. A třeba Scorpio, 605, Safrane byly tehdá jízdně oproti XM nesrovnatelně níž.
dakk68
Jojo bejvalo..Dnes se ze všech aut snažej dělat kosmos,,ale furt to má pisty valce čtyři kola,,akorát komplikovanější,unifikované,,skoro všechno nehezké hundajovsky podobné a neskutečně neodolné......
Anonym
Hele, ta kára měla něco do sebe. Ale měla i minusy.
Každopádně měla úplně nejvíc bočních oken ze všech aut (hlavně ta vládní prodloužená) >😒]
Avatar - Ruprecht_007
Ruprecht_007
No tak který Citroen nějaké minusy nemá, že jo... 😄
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
KAŽDÉ auto má nějaké mínusy. Nic není dokonalé. :-!
Avatar - pallas
pallas
ale niektoré autá majú unikátne vlastnosti.
No schválne - ktoré auto dokáže toto?
T.E.S.L.A už na ACZ serie
Video neexistuje. Že by nejaká chyba na trase?
Avatar - pallas
pallas
neviem prečo vždy zblbne ten youtube odkaz.

napríklad terénna jazda s XM
[odkaz]

a jazda na 3 kolesách
[odkaz]
Avatar - euro89
euro89
Bývalo, o tom žádná. Na druhou stranu užívej plnými doušky dnešní dobu, protože bude už jenom hůř.
Avatar - pallas
pallas
pozrite si video
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
Video je zde😒br /> [odkaz]
mbrzda
přesně na tohle video si vzpomenu vždycky, když čtu test C5 a novinářští závodníci píší o téměř nemožnosti udržet auto ve větší rychlosti na cestě......
Avatar - pallas
pallas
petr07 díky za opravu, nejako mi ten odkaz zblbol
Avatar - pallas
pallas
[odkaz]

"Jsou auta, která každý zná, každý o nich mluví a každý na ně má nějaký názor. Představují měřítko určitých kvalit, nebo jsou to prostě jen legendy samy o sobě. Bývají s nimi srovnávány nové modely. A vyvolávají dlouhé hádky, kdykoliv se o nich někdo zmíní v internetové diskusi. Postupem času ale zjistíte, že o nich sice všichni mluví, ale většina lidí je nikdy neřídila – což se často týká dokonce i motoristických novinářů."
koos323
Ano, je to skutečně tak. Spousta motoristických novinářů řadu aut neřídila, protože jim je dnes 25 let a těm autům o kterých všichni mluví a tak je uctívají mnohdy taky. 😄 No a pak by se třeba svezli a byli by zklamaní. Nevěřili byste, kolik aut jsem si jako mladý jinoch v pubertálním věku vysnil. Mám to štěstí, že jsem se k nim později dostal. Ale také smůlu, protože moje někdejší sny občas berou za své. Za všechny zmíním Opel Calibra, krásné auto, které ale jízdně, pokud to tedy nebylo Turbo 4x4 příliš nenadchne. nebo řeba když glorifikovaný řadový šestiválec od BMW M30B35, tedy 535i porazí v subjektivně vnímané dynamice nová 1.6 BiTurbo CDTI od Opela. Opravdu ten diesel jel lépe. je to vážně k nevíře. A tak bych mohl pokračovat. Citroën XM (nebo Xm) jsem ale nikdy neřídil. Tak snad se to ještě někdy podaří.
Avatar - pallas
pallas
XM si nenechaj ujsť, ak budeš mať príležitosť. Je to naozaj zvezenie ako na lietajúcom koberci. No a potom ešte CX (je oveľa mäkší) a Xantia Activa - k tej sa nedá v zákrutách prirovnať nič.

A s tými testami a novinármi, a celkovo povedomím - zober si, koľko ľudí ťa presviedča, že francúzske auto nikdy, lebo sa kazia. Potom sa popýtaš, odkiaľ to zobral, a on ti povie, že o tom čítal, alebo že jeho kolega/sused mal dovezenú nejakú starú plečku,a tá sa mu kazila.
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
Když to člověk čte, to je pastva pro oči.
Co z toho nabídnou dnes auta?
Odpružení kdy se nechá nastavit inteligentně světlá výška auta?
Šestiválcové motory?
Nádrž na 80litrů paliva?
Vyšší střední s V6 a hmotností 1420kg?
U kombi kufr 750l?
Pasivní řízení zadní nápravy?

Jak ten automobilový svět spěje?

V Holandsku mají jasno, alespoň vláda. Ta navrhuje zákaz prodeje aut na spalovací motor po roce 2025. To je za 9 let. 😄
Avatar - Emel
Emel
Tenkrát jsem ještě papíry neměl, ale u táty ve firmě byly dvě benzínové XM jako služebáky, s šestiválcem. No, jezdilo to parádně, žralo to i trávu okolo cesty (a jen tu lepší)... a spolehlivost také nebyla právě nejsilnější stránkou. Ale celkově parádní auto :yes:
koos323
No vidíte a zrovna v Holandsku jezdí s youngtimery normálně lidé do práce, stejně jako třeba ve Švýcarsku či Anglii. Třeba jen v Amsterodamu jich je sposuta běžně k vidění. A většina v krásném stavu. Jezdím tam rád. 😄 Holanďani tato auta milují, takže něveřím, že jim je jejich vláda zakáže.
Avatar - Emel
Emel
V Holandsku to je komplikovanější, myslím, že tam auta platí nějakou daň podle data uvedení do provozu, což youngtimerůmu nahrává... zároveň ale tlak na emise půjde proti tomu.
Sky for everybody
Protoze jsem v Holandsku stravil pulku zivota, musim potvrdit... Laska Holandanu k automobilum je diametralne odlisna od te nasi... A zakaz spalovacich motoru... To je jen takova populisticka hra 😄
Martin
XM V6 automat, plno tlačítek, kosmický interiér, neskutečně pohodlný křesla (hlavně vzadu), koule!!!, prostě kočár. Tohle auto bylo nejlepší auto mého života, zcela jednoznačně a kdybych o něj nešťastnou náhodou nepřišel, měl bych ho dodnes. Spotřeba na dálnici se dala ukočírovat kolem 8litrů, což na V6 super. Kolony po Praze samozřejmě průšvih 😄 , ale 80ti litrová nádrž byla velmi dostačující. Vnitřní prostor obrovský, komfortní (naštěstí jsem neměl kožená sedadla), digi klima dokonalá a těch tlačítek na skoro všechno. No prostě radost. Kick down automatu paráda. A ano, jel jsem několikrát až na maximum - pocit skoro jako v letadle. Teď si vozím * v Dacii s 55kW a raději o tom moc nepřemýšlím, zlatý časy pořádných motorů jsou za námi. Leda si koupit nějakou ameriku s hemi 5.7
Avatar - Emel
Emel
Dálnice za 8? To se očividně bavíme o jiném autě... nebo o jiné dálnici.
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
"Spotřeba na dálnici se dala ukočírovat kolem 8litrů, což na V6 super."
Když na ní to XMo plavalo 100-110km/h tak bych těm 8 věřil.
Martin
100-110Km/h ano - psal jsem to jako nejnižší možnou spotřebu při provozu-"dala se ukočírovat", ale většinou jsem to logicky nevydržel. Při 230km/h to vzalo 23-25litrů. Ale třeba výjezd na Ještěd při PP 23L - to bylo levnější vyjet nahoru lanovkou 😊. Na dlouhodobý průměr si nevzpomínám, jezdil jsem hodně po Praze a tuším že to bylo kolem 11-12L/100, ale za to ruku do ohně nedám.
Avatar - Emel
Emel
Ok, při 100km/h dejme tomu, může být 😄
Avatar - pallas
pallas
Martin, a pamätáš si aj vychytávku XM-u: dve zadné sklá? jedno na zadných výklopných dverách, a druhé za opierkami hlavy pasažierov vzadu?
jam2015
Pamätám si, keď sme na ňom išli do Francúzska. Kto si chcel odpočinúť, tak si sadol dozadu. Paráda pohodlie.
A po diaľnici ti išlo spanilo pokojne. Tak-tak som zo 180 km/h ubrzdil odbočku z diaľnice.
Avatar - dock37
dock37
Opäť stará pesnička,je to super auto a nikto to nepochopí,lebo sa v ňom neviezol.OK.No ale predaje hovorili jasnými číslami.Auto v tomto smere bolo za očakávaniami!Je to stále o tom istom.My sme Francúzi a vymyslíme auto aké tu ešte nebolo,že sa toľko nepredáva nevadí!Alebo vadí,asi preto C6 nemala nasledovníka.Ekonomika nepustí,ani Francúzov! :no:
Avatar - pallas
pallas
ale veď to vôbec nejde o to, aké kvality malo auto.
Nemecká trojka Audi, BMW, Mercedes proste dávala do reklamy a testov toľko peňazí, že mohla predávať svoja autá za násobok ceny. O nič iné nejde.
A naviac - XM-u vytýkali, že luxusné auto predsa nemôže byť 5-dverové. Že keď to nie je klasická 4-dverová limuzína, tak nemá nárok.

A pozri sa dnes - BMW 5GT, Audi A5 a A7.
Avatar - speedfred
speedfred
Francúz veľa krát v tomto predbehol dobu. Po rokoch s tým prišiel Nemec a úspech,nerozumiem tomu.
dakk68
No na to nelze říct absolutně nic zlého..Osobitý,svébytný vůz..Tehdy auta ještě nesplývala,,ani nezaujatým..Fajnový pohodlný kočár..Jojo citrouš a jejich dizajn,,už za války měli hezký auta,no a pak později ta jejich deeska nemá ve světě obdoby..Škoda že je pohltila unifikace...-)
Arese
XM je pro mě (bohužel) poslední pořádný Citroën se vším, co k tomu patří. Současný stav této automobilky je přímo tristní (s čestnou výjimkou nejnovějšího Picassa a Berlinga) a zatím není vidět svételko na konci tunelu... 😒 :no:
Avatar - pumpkin
pumpkin
Jedno leto na strednej som brigádoval v autoservise, kde v kúte stálo zaprášené XM-ko ležiace na bruchu s francúzskymi značkami. Neporiadok okolo neho naznačoval, že je tam už dlho a hoci som si prial ho zažiť v pojazdnom stave, tak podľa mechanikov to nebolo moc reálne. Bol tam nejaký problém s elektronikou. Ale raz, keď som prišiel po víkende, tak XM-ko sa podarilo oživiť a išli sme sa povoziť. Na tú jazdu nezabudnem. 😄
Veľké mäkké sedadlá alebo rovno fotely so zažratým cigaretovým dymom, bohaté presklenie, pod kapotou V6-ka (už prerobená na plyn) a hlavne to filtrovanie nerovností. A po jazde si auto poslušne sadlo ako pes. Vtedy som si značku Citroen začal viac vážiť.
Tu je spomienkové foto: [odkaz]
Avatar - euro89
euro89
Často čtu a slýchám, že pravověrní fanoušci značky považují za poslední opravdový Citroën CX, neboť jde o poslední model z éry samostatné automobilky. Pro mě je však tím posledním opravdovým Citroënem právě XM. Jasně, měl už motory od Peugeotu, ale jinak šlo o klasický velký Citroën s neotřelým designem, pohodlným podvozkem, bohatou výbavou a spoustou technických fines. Jako malej jsem o něm snil a dokonce jednou v Jugoslavii na dovolené přemluvil rodiče, aby necelý kilometr od hotelu vzali taxi, protože to byl zrovna úplně nový XM a já se s ním chtěl svést. 😄 Po XM jsem pokoukával průběžně i v době, kdy už jsem dávno vlastnil řidičák, ale po informacích z mnoha různých zdrojů o (ne)spolehlivosti hydraulického podvozku a el. výbavy v kombinaci s mizernou dostupností originálních dílů a všeobecně mizerným značkovým servisem, pokud jde o youngtimery, vždy zůstalo jen u toho pokoukávání. Je to škoda, kdyby u PSA fungoval alespoň ten servis, člověk by jim některé (často početné) nedostatky v kvalitě výroby i odpustil. Moc by se mi líbil XM V6 se starším řetězem poháněným PRV motorem, manuální převodovkou a maximální výbavou. Bohužel však patřím k lidem, kteří mají rádi, když jejich auto i po letech funguje jako v den předání prvnímu majiteli... Jenže pokud jde o péči pro majitele youngtimerů, můžou si francouzi v tomhle ohledu potřást rukou s italama nebo GM. :-! :no: