Novinky
Přihlásit pro přidání komentáře
zlysoused
Moc nevěřím rozšíření autonomních aut. Na železnici, kde je autonomní provoz nesrovnatelně jednodušší a kde je možný už docela dlouho, se nijak zásadně nerozšířil.
a ses si tim v zeleznicni doprave opravdu jistej? skoukl jsi treba jake tendry jsou vypsane v zaostale CR na zeleznici? jiz dnes jsou v "zapadni" Eu strojvudci spise jen jakasi pojistka, na zeleznici autonomni rizeni z velina davno funguje
jsem "spoluautorem" jiste hry kde jde v prvni rade o zeleznici a vlaky, a to ze ma strojvudce v kokpitu vsechny ty ovladaci prvky, je dnes spis jen pro to, aby fungoval jako takovej "hlavni" stevard, ale jo na lokalkach to bude trvat jeste hodne dlouho nez se autonomie rozsiri, ono dnes to stoji nejakych cca 1 milion na 1km trate, kuprikladu v CR maji tento system primestske vlaky v Praze, vpodstate dnes vsechny Elefanty a par dalsich vlaku, a vsechny ty se daj dnes ovladat z velina
jsem "spoluautorem" jiste hry kde jde v prvni rade o zeleznici a vlaky, a to ze ma strojvudce v kokpitu vsechny ty ovladaci prvky, je dnes spis jen pro to, aby fungoval jako takovej "hlavni" stevard, ale jo na lokalkach to bude trvat jeste hodne dlouho nez se autonomie rozsiri, ono dnes to stoji nejakych cca 1 milion na 1km trate, kuprikladu v CR maji tento system primestske vlaky v Praze, vpodstate dnes vsechny Elefanty a par dalsich vlaku, a vsechny ty se daj dnes ovladat z velina
Jak může být autonomní, pokud je na dálku řízený? Autonomní je samostatný, nezávislý.
rizeny pocitacem na dalku, na dispecingu je pouze personal co to sleduje, tam zadny clovek co by umel ridit masinu fakt neni, to jsou logistici a lidi co umej ridit dopravu jako celek, tam je ta autonomie resena proste trosku jinak neb na zeleznici nefunguje tak nejak "anarchie" jednotlivce, ridi se to jako celek
a jak jsem psal, prvni vlaky a trate vybavene kuprikladu ETCS se objevuji jiz i v CR, a mezi Decinem a Breclavi (hlavni koridor zkrz CR a prvni koridory co maji prijit dobudoucna s VRT) jiz tento system funguje v testovacim provozu a kuprikladu vsechny Elefanty na tehle trase a okolo Prahy coby primestshke vlaky jiz funguji v rezimu kdy strojvedouci proste je jen loutka a pojistka kdyby dany system selhal, ono pokud chce CR nekdy v budoucno koridory pro VRT, tak tohle proste bude nutnost, tam to funguje tak ze systemy funguji narodne a na hranicich si dany vlak proste prebyra system daneho statu a zalokuje ho presne tak aby neohrozil vlaky v danem statu, takze si ridi jeho trasu, jeho rychlost a skrz kuprikladu rekneme CR si ho provede sam, strojvedouci tam jen sedi a diva se jestli to nekde neselhalo treba ze by projel navestidlo, nebo nekde jel rychleji, pak muze strojvedouci zasahnout
ono je to vpodstate inspirovane hrama, kde hraci zeleznicnich symulatoru to znaji a kdys jedou nejakou trasu a porusi predpisy, tak jim to da vedet signalizaci obrazem a zvukem, a ted se to postupne prevadi do provozu v realu, a strojvedouci v realu ma podobny system, takze vlak jede sam a kdys by se vychylil z normalniho stavu tak to zacne pipat a blikat a zobrazi se mu co presne je spatne, ale vlak jede sam, sam zastavi ve stanicich, sam se rozjizdi, atd...
a jak jsem psal, prvni vlaky a trate vybavene kuprikladu ETCS se objevuji jiz i v CR, a mezi Decinem a Breclavi (hlavni koridor zkrz CR a prvni koridory co maji prijit dobudoucna s VRT) jiz tento system funguje v testovacim provozu a kuprikladu vsechny Elefanty na tehle trase a okolo Prahy coby primestshke vlaky jiz funguji v rezimu kdy strojvedouci proste je jen loutka a pojistka kdyby dany system selhal, ono pokud chce CR nekdy v budoucno koridory pro VRT, tak tohle proste bude nutnost, tam to funguje tak ze systemy funguji narodne a na hranicich si dany vlak proste prebyra system daneho statu a zalokuje ho presne tak aby neohrozil vlaky v danem statu, takze si ridi jeho trasu, jeho rychlost a skrz kuprikladu rekneme CR si ho provede sam, strojvedouci tam jen sedi a diva se jestli to nekde neselhalo treba ze by projel navestidlo, nebo nekde jel rychleji, pak muze strojvedouci zasahnout
ono je to vpodstate inspirovane hrama, kde hraci zeleznicnich symulatoru to znaji a kdys jedou nejakou trasu a porusi predpisy, tak jim to da vedet signalizaci obrazem a zvukem, a ted se to postupne prevadi do provozu v realu, a strojvedouci v realu ma podobny system, takze vlak jede sam a kdys by se vychylil z normalniho stavu tak to zacne pipat a blikat a zobrazi se mu co presne je spatne, ale vlak jede sam, sam zastavi ve stanicich, sam se rozjizdi, atd...
Je rozdíl mezi autonomií a automatizací. Kde přesně se projevuje samostatnost toho tvého "autonomního" vlaku? Nezávislost na člověku nebo systému. O čem si rozhoduje sám? Že se dokáže rozjet a zastavit, když mu to velín odsouhlasí, není autonomie. Ani to, že zvládne trefit nástupiště (nemá žádnou volbu v tom, jestli zastaví, nebo ne; a předpokládám, že má díky nějaké infrastruktuře k dispozici informaci o vzdálenosti od místa, kde má zastavit, na základě které si snadno dokáže spočítat, jak má brzdit). I adaptivní tempomat je dál (nepotřebuje infrastrukturu).
Porovnej tohle s auty, kde očekáváme, že budeme moci říct, jeď se zaparkovat nebo přijeď tam a tam, a ono to prostě udělá. V běžném provozu. Se všemi nečekanými situacemi, které k němu patří.
Porovnej tohle s auty, kde očekáváme, že budeme moci říct, jeď se zaparkovat nebo přijeď tam a tam, a ono to prostě udělá. V běžném provozu. Se všemi nečekanými situacemi, které k němu patří.
sak jsem psal ze to neni primo autonomni rizeni ve vlaku, ale je to rizene pocitacem z velina, jinak urcite senzory ty vlaky maj a kdyz se zaznamena na kolejich treba prekazka tak sam zacne brzdit i bez pokynu z velina, ono u tech vlaku toho neni tolik co by se muselo sledovat, precijen nikam jinam nez kam vedou koleje se uhnout neda
Ano. Ale pořád máš situace jako aktivace nouzové brzdy (zastavit není problém, ale co pak), selhání dveří a skřípnutí cestujícího v nich, nebo zachycení oblečení atd. Nikdy nevíš, co cestující udělají. Člověk se dokáže přizpůsobit a zasáhnout. Samotné řízení vlaku by zvládla i cvičená opice (a proto to může dělat počítač). U podobných systémů bývá složitost v zajištění bezpečnosti/ spolehlivosti. Vím, kolik úsilí jde i do takového rychloměru pro vlak.
[odkaz]
První vlaštovky centrálního řízení vlaků v ČR. Možná bude někde i lepší článek, ale tento mi přijde dostatečně srozumitelný. 😉
První vlaštovky centrálního řízení vlaků v ČR. Možná bude někde i lepší článek, ale tento mi přijde dostatečně srozumitelný. 😉
Mám stejný názor. Pochybuji, že by se v dohledné době podařilo vychytat technologii plně autonomního řízení tak, aby byla 100% spolehlivá a bezchybná za všech možných okolností a dalo se jí svěřit lidské životy. Navíc jsou tu stále problémy s řešením kritických situací, trestní odpovědností, zákony...A osobně mě to vůbec netrápí, protože nějaké autonomní řízení jde jaksi zcela mimo mé zájmy.
Nicméně dovedu si představit, že se v blízké době v nějaké formě rozšíří autonomní křižování dálnic (viz Tesla, Volvo...) s tím, že před sjezdem bude nutné řízení zase pěkně převzít.
Nicméně dovedu si představit, že se v blízké době v nějaké formě rozšíří autonomní křižování dálnic (viz Tesla, Volvo...) s tím, že před sjezdem bude nutné řízení zase pěkně převzít.
Podívej, co dnes umí adaptivní tempomaty. Ten v Q7 si umí přibrzďovat do zatáček. Stačí vyřešit předjíždění a jsi skoro tam (ve spojení s bezpečnostními systémy). Skutečně autonomní však nebude. Jen bude fungovat v širším spektru situací.
jozephko
Určite to nebude tak, že od 1.januára/ledna niektorého roku bude plošne na celom území nejakého štátu povolená prevádzka auta bez zásahu vodiča. Veľmi pravdepodobne sa to bude riešiť krátkymi skúšobnými úsekmi na bežných cestách a diaľniciach (napr. úseky dlhé 10 či 20 kilometrov), ktoré budú podrobne monitorované kamerami a bude sa vyhodnocovať, ako si bežné a autonómne autá spolu rozumejú. A podľa výsledkov nehodovosti sa buď bude alebo nebude sieť takýchto úsekov rozširovať.
To že náběh bude postupný je nejspíš pravda. Nicméně bych si myslim, že to nebude o tom ,,kde,, ale ,,jak moc to auto bude řídit samo,, - bude tam muset člověk vůbec sedět? Může to ,,řídit,, i malý dítě? Atd.
S těma úsekama jak si psal ty, se mi to zdá jako blbost, je to podbný jako kdyby chtěli zvednout limit pro alkohol, tak by řekli: ok, tadytěch 20 km můžete mít do 0,6 promile a uvidíme jak se bude bourat. Takle to přece nefunguje...chce to studie, testy a pak až aplikace do provozu.
S těma úsekama jak si psal ty, se mi to zdá jako blbost, je to podbný jako kdyby chtěli zvednout limit pro alkohol, tak by řekli: ok, tadytěch 20 km můžete mít do 0,6 promile a uvidíme jak se bude bourat. Takle to přece nefunguje...chce to studie, testy a pak až aplikace do provozu.
qp
Volvo 2020
Tesla 2019
Audi 2025
VW 2028
Škoda 2050 >😁
Tesla 2019
Audi 2025
VW 2028
Škoda 2050 >😁
Rád řídím (velmi), ale z toho jsou chvíle, kdy bych řízení předal vozidlu. Kupříkladu, když jedu za přítelkyní a čeká mě 12km dlouhá cesta po široké, rovné a v podstatě nudné silnici. Za tu dobu bych si raději vyřídil popracovní maily. Stejně tak při cestě do práce.
Kdybych k ní jezdil jednou za čas, bylo by to v poho, ale tak je to furt stejná rutina, ve které mi klidně může pomoci elektronika.
Hele. Do jisté míry máš pravdu, nicméně za 10-15 to bude součástí výbavy, jako dnes adaptivní tempomat (mimo jiné od poloviny roku by ho měla mít i Fóbie). U některých automobilek i dřív.
A k tomu že máš pravdu: plno lidí má elektrická zrcátka ale jen někdo si při parkování nastaví, aby víděl obrubník. Často to využívám na 15 let staré Octavií (2 klepnutí po joystick dolů) a díky tomu nepotřebuji parkovacího asistenta a přesto zaparkuju stejně přesně a nepodřu si kola.
Co z toho plyne? Bude fajn, když to bude možnost volby, nicméně je jen na lidech, jestli toho budou vyžívat a v jaké míře.
Nejde všechno hned a hlavně nejsem zastáncem nájmů a hypoték, jestli mi rozumíš. Tak jsem si 2 roky počkal a našetřil na byt(rok s ní) a budu ve svojem se svojí >😁