je moje designová srdcovka, velká škoda, že vzniklo "kolem" wankelu, mít konvenční motor, bylo by to jedno z nejúspěšnějších aut své doby.
Alespoň jednou ročně, když jedu po A6, se zastavím v Sinsheimu, v muzeu, kde mají tři kusy NSU, vždy u nich chvíli postojím a potěším oko pohledem na dokonalost tvarů a dokonalý příklad toho, jak vypadá geniální nadčasový design.
On Luthe byl opravdu jeden z nejlepších, Ro80 je asi jeho nejznámější kus, ale BMW mu v podstatě vděčí za to, co dnes považujeme za kořeny designu BMW, převedl značku z éry designu šedesátek do doby konce století. :yes: 😉
Mně ten design vždycky přišel strašně podivný, hlavně z zadní části. Vždycky mi to připadalo jako sedan odvozený z citroenu GS nebo CX. Jenže citroeny se splývavou zádí mají eleganci, kterou NSU postrádá. Můj názor, no.
To je ako s nedoceneným funkcionalizmom v architektúre. Mnohí si jednoducho neuvedomujú kedy to skutočne vzniklo. V 67. muselo byť Ro 80 ako zjavenie. :yes:
Ano.
A než se přišlo na negativa motoru, zejména v životnosti, vypadalo to tehdy téměř na technický převrat. Pamatuji si, že Wankela byly, v té době, plné časopisy s motoristickou tématikou a to i v ČSSR. Méně pohyblivých součástí, poměrně vysoký výkon výkon (třeba i jen ve vztahu k hmotnosti) a menší zástavbové nároky byly hlavní pozitivní vlastnosti. Spotřeba paliva byla sice vyšší, ale v kontextu doby ani klasické motory s písty s vratným pohybem a podobnými výkony nebyly tehdy zase až o moc úspornější. Horší byla spotřeba oleje. Ale jen v porovnání se čtyřdobými motory. Tehdy ještě bylo i několik aut, které navážno jezdily a vyráběly se s dvoudobými motory a ty olej spotřebovávaly v podobných množstvích, možná i větších.
Design byl také, v té době, velmi pokrokový a - podle mě - nadmíru atraktivní a zdařilý.
Tenkrát pohřbila tento motor a tím i celé auto hlavně poruchovost a nízká životnost.
Alespoň jednou ročně, když jedu po A6, se zastavím v Sinsheimu, v muzeu, kde mají tři kusy NSU, vždy u nich chvíli postojím a potěším oko pohledem na dokonalost tvarů a dokonalý příklad toho, jak vypadá geniální nadčasový design.
On Luthe byl opravdu jeden z nejlepších, Ro80 je asi jeho nejznámější kus, ale BMW mu v podstatě vděčí za to, co dnes považujeme za kořeny designu BMW, převedl značku z éry designu šedesátek do doby konce století. :yes: 😉
NSU 1967, Citroën GS 1970, Citroën CX 1974.
A než se přišlo na negativa motoru, zejména v životnosti, vypadalo to tehdy téměř na technický převrat. Pamatuji si, že Wankela byly, v té době, plné časopisy s motoristickou tématikou a to i v ČSSR. Méně pohyblivých součástí, poměrně vysoký výkon výkon (třeba i jen ve vztahu k hmotnosti) a menší zástavbové nároky byly hlavní pozitivní vlastnosti. Spotřeba paliva byla sice vyšší, ale v kontextu doby ani klasické motory s písty s vratným pohybem a podobnými výkony nebyly tehdy zase až o moc úspornější. Horší byla spotřeba oleje. Ale jen v porovnání se čtyřdobými motory. Tehdy ještě bylo i několik aut, které navážno jezdily a vyráběly se s dvoudobými motory a ty olej spotřebovávaly v podobných množstvích, možná i větších.
Design byl také, v té době, velmi pokrokový a - podle mě - nadmíru atraktivní a zdařilý.
Tenkrát pohřbila tento motor a tím i celé auto hlavně poruchovost a nízká životnost.