Řešení se mi moc líbí a oceňuji Ford, že má odvahu jít do nových řešení. Ale stejně si myslím, že je to trochu nebezpečné řešení - v případě nárazu do obou boků se z auta posádka bez pomoci hasičů nedostane. Typický příklad je, když řidič B-Maxu při přejíždění hlavní silnice nedá přednost v jízdě - dojde k nárazu do jednoho boku, odhození vozu do protisměru, kde ránu dostane ještě druhý bok. Samozřejmě, že u konvenčních dveří taky nemusí jít dveře otevřít, ale nějaká šance tam pořád je.
Neřekl bych, že se dá jednoduše odhadnout větší šance na otevření u klasických dveří.
Spíše by mohl být větší problém právě právě při tom vyproštění, vzhledem k výztuhám ve dveřích.
Videl som focus po podobnom naraze zboku pri realnej nehode, tiez cca 50km/h. Ani jedny z dveri na strane narazu nesli otvorit. Nevidim to teda ako nevyhodu len tohto usporiadania. Jednoducho pri takom naraze sa silne zdeformuju dvere aj ram, a pravdepodobne poskodi aj mechanizmus v dverach. Potom je uz len na nahode, ci naraz dvere vytrhne zo zamku, alebo zatlaci tak ze sa nedaju rukou otvorit.
Pritom vyberat zranenych na druhej strane, kde mi otvorene dvere vytvoria velky otvor, je podla mna ovela jednoduchsie ako pri klasickom usporiadani. Palec hore pre Ford!
"Bezstředový sloupek"? To ako myslis ze sa odpili stredna tretina stlpika a zostanu trcat len dva pahyle, zospodu a zhora? Tak to hej, to by bol skutocne unikat! :-)
Lenze tu hovorime o karoserii "bez středového sloupku". Nie je to sice unikat (v historii automobiloveho priemyslu tu toto uz bolo), ale aut ktore by sa dnes vyrabali v takejto konfiguracii vela nie je. V tom zmysle je to teda tiez unikat...
Pominu to, že středový sloupek jako překážka pro nastupování byl objeven spíše v marketingovém oddělení Fordu, něz že by opravdu trápil uživatele. ( Podobně jako byly protisměrně otevírané dveře objeveny u nové Merivy, a dnes spíše její prodeje brzdí). Stejně je za sloupkem opěrka předního sedadla a mnohdy naopak sloupek slouží méně pohyblivým osobám jako madlo. A dlouhé předměty se jednoduše vkládají zezadu. Takže Ford 3 roky pracoval a utratili těžké peníze za vývoj a testy, aby přišel s něčím, co si sice můžou napsat do prospektu, ale jinak nepřináší prakticky nic. Snad jen že budoucí majitelé budou moci sousedům ukázat velkou díru do auta a vychutnávat opojný pocit, že já to mám a oni nééé.
Jasné ale bylo, že když už s tím přijdou, bydou to mít udělané tak, aby standardní testy proběhly za velkého halasu a samozřejmě bez ztráty kytičky. Co se ale stane v případě nestandardního nárazu, nebo třeba při otočení na střechu, ví bůch. Žádné údaje k tomu nejsou a teprve zákazníci to otestují na sobě - jak říká reklamní slogan - testováno na lidech.
Vnímám to podobně. Auta bez středových sloupků už tu byla, dokonce i mpv (třeba Nissan Prairie měl úplně stejný systém v roce 1987). Také v tom nic praktického nevidím, jen módní věc. Dveře už se otvíraly v historii do všech možných stran - dopředu, dozadu, nahoru, šikmo, spouštěly se do prahů, snad jen se ještě nevyklápěly dolů jako u letadel. I když možná i to už tu někdy bylo. Prostě módní výstřelky, praxe za ty desítky let jasně ukázala, co je nejpraktičtější.