
Designový duel: BMW 4 vs. Cadillac ATS Coupe
Na autosalonu v Detroitu byl představen Cadillac ATS Coupe, dvoudveřová varianta sedanu ATS. Od něj se ale neliší jen počtem dveří, ale také estetickými úpravami, které novému modelu propůjčily osobitost. Vůz, osazený novým firemním logem se zjednodušeným designem, tak obohatí nejen modelovou nabídku své firmy, ale i segment, v němž se utká s BMW řady 4 – nástupcem kupé řady 3 a automobilem, v němž se promítají rysy již produkovaných řad.
BMW 4 – Realizace detroitského konceptu
Kupé BMW 4 je pozoruhodný automobil. Vnímáme-li jej s ohledem na postupný tvarový vývoj bavorských vozidel, lze si všimnout postupné kultivace designu a příklonu k tradiční sportovní eleganci. I přes vnější uhlazenost jde však o model, který vychází z etapy designu BMW, na jejímž počátku stojí Chris Bangle – součástí exteriéru kupé řady 4 jsou tedy emocionální křivky a řešení, s nimiž jsme se poprvé setkali právě v experimentálním období, kdy v čele designu mnichovské automobilky stál zmíněný americký vizionář.
I přes vizuální svěžest a novost je design řady 4 syntézou již známých řešení, jež známe z ostatních modelů BMW. Pojetí přídě – včetně světlometů a jejich napojení na masku chladiče, která je oproti ostatním vozům značky plastická – pochází z řady 3, podobně jako atraktivní linka, jež protíná kliky dveří a slouží jako bod zlomu dvou hlavních ploch pontonu. Vraťme se však k čelním partiím a poukažme na neobyčejně vysokou míru propracovanosti nárazníku, který je díky použití dvou sportovních křivek elegantně napojen na světlomety. Přičteme-li k tomu nápadité provedení kapoty se dvěma dvojicemi různě vedených prolisů, máme před sebou zdařilou příď, kterou jen tak nepřehlédneme – dynamickou, přiměřeně dekorativní a originální.
Záď plně vychází ze zkušeností s prokládáním ploch, které započal koncept Z9 (1999) a jež se postupem času promítlo do všech modelových řad – od kompaktní řady 1 až po kreativní X6. Klenutí zadního čela zvýrazňuje horní hranu víka zavazadlového prostoru – zároveň si povšimněme citlivě provedené prohlubně pro registrační značku, která (ne však rušivě) kontrastuje s ostrými linkami, jež kromě víka dekorují nárazník a obrysy koncových světel. Střet ostrosti a tvarové jemnosti se promítá do kabiny, jíž dominuje přístrojová deska se sportovními dekoracemi a elegantními křivkami, mezi nimiž zaujme zejména dvojitě zakřivená linka na horní polovině desky.
Cadillac ATS Coupe – Americký sok
Nové kupé od Cadillacu – stejně jako sedan ATS – důkladně rozvíjí styl, který pramení v roce 1999, kdy byl na autosalonu v Detroitu představen prototyp Evoq. Šlo o průkopníka designového jazyka Art & Science, jehož evoluční článek (poprvé prezentovaný prostřednictvím retro-futuristické kreace Ciel z roku 2011) je dnes aktuální. Podobně jako BMW 4, i Cadillac ATS Coupe je emocionální automobil se sportovními proporcemi a důrazem na tvarovou dynamiku. Nepřekvapí však, že oba vozy k těmto aspektům přistupují jinak – zvláště kvůli zcela odlišné historii designu německé a americké automobilky.
Zatímco BMW upoutá pozornost klasicky rozvrženými proporcemi dvoudveřové sportovní karoserie (s neodmyslitelnými prvky značky, prověřenými po mnoho desetiletí), karoserie Cadillacu je moderní a poměrně objemná. Tento dojem umocňuje mohutná maska s citlivě obroušenými hranami a dvěma štíhlými lamelami, s níž ladí vertikální světlomety s výrazným horním zalomením a plynulou návazností na linku pod okny, též známou pod označením beltline. V porovnání s kupé řady 4 je nárazník ATS Coupe tvořen ostrými zásahy do hmoty a mírným zešpičatěním, což dodává celku na dynamičnosti.
To, co bylo řečeno o čelních partiích (zešpičatění celku pomocí vertikálního zlomu uprostřed, světlomety se zalomením nahoře), najdeme také na zádi, kde s ostrostí kontrastují kulaté koncovky výfuku. Také Cadillac pracuje s výraznou hranou víka zavazadlového prostoru, v jeho případě je však součástí tohoto dílu propracovaný výstupek se zabudovaným brzdovým světlem a návazností na sloupky C – jde o řešení, jež vyniká zejména při pohledu na profil.