Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ferrari
Ferrari
Ferrari
Ferrari
14 Fotogalerie

Další automobilky zavírají evropské továrny kvůli koronaviru. Nemocného hlásí už i Škoda

Po Lamborghini přerušují výrobu ve svých evropských továrnách z důvodu pandemie koronaviru také Ford nebo Ferrari. Škoda Auto pak už musela desinfikovat jedno pracoviště.

Pandemie koronaviru už silně ovlivňuje evropskou automobilovou produkci. Už dříve vybrané automobilky trápil nedostatek výrobních komponentů kvůli omezeným dodávkám z Číny, nyní už některé musejí omezovat provoz, kvůli preventivním opatřením před dalším šířením onemocnění COVID-19.

Největší dopady má pandemie samozřejmě na italské výrobce, Itálie totiž zůstává v rámci Evropy nejvíce zasažena pandemií koronaviru. Už minulý týden Lamborghini oznámilo, že zcela zavře své prostory, a to až do 25. března. Nyní se k podobnému kroku uchýlilo také konkurenční Ferrari, které zavřelo oba své závody, v Maranellu a Modeně.

Maranellská automobilka uzavřela své výrobní prostory do 27. března. V oficiálním prohlášení pak přiznala, že toto opatření je nejen preventivní před dalším šířením nemoci COVID-19, ale také reakcí na začínající nedostatek výrobních dílů. Všechny nevýrobní aktivity Ferrari tak budou pokračovat. Podle zákulisních zpráv pak zaměstnanci budou dostávat plnou výši svého platu.

„V takové době patří můj vděk patří především ženám a mužům Ferrari, kteří svým nesmírným nasazením v posledních několika dnech prokázali vášeň a odhodlání definující naši značku. Spolu s našimi dodavateli zajišťovali výrobu naší společnosti. Na paměti jsou v tuto chvíli také naši klienti a fanoušci, připravujeme totiž silný restart,“ říká k situaci generální ředitel Ferrari Louis Camilleri.

Podobně už zareagoval také koncern Fiat Chrysler Automobiles. Až do 27. března budou uzavřeny jeho italské závody Melfi, Pomigliano, Cassino, Mirafiori, Grugliasco a Modena. Stejně tak na čas zavřou továrny v polských Tychách a srbském Kragujevaci.

Zavření španělských závodů

Situace je ale vážná také ve Španělsku, kde rovněž roste počet nakažených koronavirem. Z toho důvodu už Ford oznámil, že na týden zavře svůj závod ve Valencii. To je největší továrna Fordu mimo USA, zaměstnávající na 5.400 osob a vyrábějící více než 400.000 aut ročně, jako jsou modely Mondeo, Kuga nebo Galaxy.

„Během posledních 24 hodin jsme měli tři pozitivní případy onemocnění COVID-19 v továrně Ford Valencie,“ vysvětlila krok firma s tím, že s ohledem na místní regule byli všichni pracovníci, kteří přišli do kontaktu s nemocnými, izolováni do karantény. Továrna je prozatím zavřena na týdne, počínaje tímto pondělím.

Podobně už reagovaly i další automobilky, vyrábějící ve Španělsku. Seat dočasně uzavřel svoji domovskou továrnu Martorell nedaleko Barcelony, a to v reakci na problémy s logistikou a nedostatek výrobních komponent. V tuto chvíli není jasné, jak dlouho zavření továrny potrvá, tamější šéf odborů Matias Carnero ale varuje, že to může trvat až šest týdnů.

Podobně Nissan už v pátek zavřel své dva závody v Barceloně, a to v reakci na nedostatek kol. Jejich dodavatel z města Odena byl totiž zasažen vyhlášením karantény. Na dva dny jsou pak zavřeny továrny Renaultu v Palencii a Valladolidu.

První nakaždený ve Škodě Auto

Nejedná se ale jen o záležitost týkající se nejvíce zasažených zemí koronavirem. třeba německý Volkswagen zvažuje zavření svých závodů na Slovensku.

Postižena pandemií koronaviru je pak už i domácí Škoda Auto. Ta hlásí prvního nakaženého pracovníka, konkrétně zaměstnance Škoda Parts Center, skladu dílů leží v Řepově, který je mimo hlavní závod značky v Mladé Boleslavi. Údajně se nakazil během dovolené v Rakousku.

Škoda z toho důvodu dezinfikovalo tamější pracoviště, stejně jako společné prostory jako závodní jídelna či sociální zařízení, které infikovaný zaměstnanec využíval. V tuto chvíli je navíc sledován i stav kolegy nemocného, další zaměstnanci, který s ním přišli do styku pak mají na 14 dní nařízenou karanténu.

 

I z toho důvodu už škodovácké odbory volají po dočasném zastavení produkce. „Odborové organizace Odbory KOVO Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí u vědomí složité zdravotní situace v České republice, která může tvrdě zasáhnout společnost Škoda Auto, v období skokového nárůstu počtu osob nakažených koronavirem či v karanténě, žádají o čtrnáctidenní volno pro zaměstnance (karanténu) formou překážky v práci na straně zaměstnavatele,“ říká předseda Odborů KOVO Jaroslav Povšík s tím, že o této možnosti bude jednat přímo s předsedou představenstva automobilky Bernhardem Maierem.