Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DAF Hydroaxle+: Hydraulický pohon

Ladislav Černý
Diskuze (3)

Společnost DAF používá od firmy GINAF přídavný pohon předních kol, který proti trvalému šetří hmotnost a palivo. Jezdí již v Česku.

Řešení pro příležitostnou pomoc v trakci vozidla pomocí přenosu tlaku oleje do nábojů předních kol převzala automobilka DAF od další nizozemské firmy GINAF (Van Ginkels Automobiel Fabriek), která byla založena bratry Ginkelovými již v roce 1948.

Pomocný pohon s využitím v lehkém stavebnictví i komunálním sektoru či zemědělství montuje externě pro DAF společnost GINAF, jež byla a je dlouholetým úpravcem vozidel DAF. Nejedná se pouze o pomocné hydraulické pohony, ale i o úpravy a přidávání náprav až do konfigurace 10x8.

Hydraulický pohon Hydroaxle+ se montuje na klasický návěsový tahač a je určen přesně pro ten typ přeprav, které tvoří z větší části jízda po silnici a pouze v malém měřítku se vozidlo pohybuje v terénu. Dopravci zpravidla pro takový typ přeprav rovnou zvolí plněpohonné vozidlo, popřípadě tahač v provedení 6×4. Speciálně trh v České republice je historicky orientován na vozidla s pohonem všech kol. Taková konfigurace však při detailním ekonomickém pohledu poměrně hodně a především zbytečně celou přepravu prodražuje.

Tahač v provedení 6x4, popřípadě plněpohonná varianta vozidla do terénu je však proti tahači osazenému systémem Hydroaxle+ až o dvě tuny těžší na úkor užitečného zatížení. Zásadní je pak rozdíl ve spotřebě. Konfigurace 6x4 už z principu zvyšuje spotřebu paliva proti provedení 4x2 až o 5–6 l/100 km.

Tahače a podvozky DAF CF a XF k dostavbě jsou z výrobního závodu DAF vybaveny přední nápravou 183 N s nosností 9 t, konektorem CAN, zadním motorovým PTO s kardanovou přírubou a trvalým zapojením, volným prostorem na pravé straně podvozku pro montáž nádrže na hydraulický olej a chladiče. Většina konfigurací pak ještě vyžaduje přemístění vzduchových ventilů umístěných mezi hlavními nosníky rámu na pravou stranu podvozku.

Pohon předních kol je zajištěn tlakem oleje, který ovládá pístky s rolnami v nábojích kol s vnitřním s hvězdicovým tvarem. Hydraulický pohon předních kol funguje od nulové až do maximální rychlosti 28 km/h. Při jejím překročení se systém sám deaktivuje. Celý systém neustále sleduje a porovnává otáčky všech kol a úhel natočení volantu. Úpravou tlaku, který dodává hlavní čerpadlo, je zajištěno rovnoměrné rozložení pohonu předních kol v porovnání s ostatními přímo poháněnými koly. Systém funguje identicky pro jízdu vpřed i vzad.

V současnosti se v Česku nacházejí dvě soupravy, které jezdí v barvách společnosti NIKA Logistics, která je součástí Šmídl holdingu. NIKA Logistics se ve velké míře pohybuje v segmentu komunální a stavební přepravy a existují režimy s pouze malým podílem jízdy v terénu, které jsou pro Hydroaxle+ ideálním režimem.

Vedoucí střediska přeprav sypkých hmot a zemních prací NIKA Logistics Vladimír Michalec k tomu říká: Stali jsme se průkopníky v používání tohoto systému u nás. Přibližně měsíc provozujeme dvě soupravy a sledujeme technické i ekonomické parametry. Musím říci, že jsme velmi spokojeni z obou úhlů pohledu. Proto jsme se rozhodli uzavřít kontrakt se společností NAPA Trucks zastupující DAF na dodání dalších vozidel s tímto systémem.“

Jednotlivé součásti

Samotný systém se skládá z nádrže na hydraulický olej, chladiče oleje, hlavního axiálního čerpadla, přídavného zubového čerpadla, kardanové hřídele pro pohon čerpadel, nábojů kol, přes které je zajištěn samotný pohon, a řídicí jednotky systému. Uplatní se nejen ve stavebnictví, ale například i k vyvážení odpadu na skládku či velkoobjemovému odvozu odvoz cukrovky či zrní z pole.

Ladislav Černý
Diskuze (3)

Doporučujeme

27. 12. 2019 23:38
Životnost?
Pokud někdo s traktorbagrem s hydropohonem dělá často dlouhé přejezdy po silnici, hydropohon se brzo pokazí a pak už traktorbagr nevyjede ani malý kopeček. Zde to možná bude podobné - princip stejný.
27. 12. 2019 12:34
Hydraulický pohon předních kol není žádná novinka
Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje využívá tuto techniko ve svém nosiči kontejnerů značky MAN už přibližně 10 let. V článku není uvedena pravděpodobně největší výhoda tohoto pohonu 4x4. Protože pod motorem nemusí být umístěn diferenciál přední nápravy je vozidlo s hydraulickým náhonem o cca 20 cm nižší než obdobné s diferenciálem a tím je umožněno podjíždět nižší mosty.