Dacia oslavila 1.000.000 prodaných aut na LPG. Ostatní tomuhle pohonu přitom nevěří
Rumunská značka je předním výrobcem aut na LPG. Tuhle alternativu ke klasickým palivům aktuálně nabízí ve všech modelech s konvenčním palivem.
Není tomu zase tak dávno, kdy LPG neboli zkapalněný ropný plyn nabízelo vcelku široké spektrum automobilek. Jenže s rozvojem motorů s přímým vstřikováním spousta z nich tuhle alternativu nakonec vypustila (třeba Opel a Subaru). V případě Dacie je tomu ovšem naopak. Rumunská značka totiž patří k předním výrobcům aut na LPG, přičemž v současné době tohle palivo dokáže spalovat celé portfolio. Výjimkou je logicky pouze elektrická Dacia Spring.
Pro Dacii se jedná o relativně jednoduché řešení, jak snížit emise škodlivin. Ve srovnání s konvenčním zážehovým motorem jednotka 1.0 Eco-G100 vykazuje zhruba o 10 procent nižší emise oxidu uhličitého a až o 90 % nižší exhalace jemných částic. Tříválec navíc díky vyššímu oktanovému číslu na LPG vykazuje o sedm kilowattů vyšší výkon a o 10 Nm vyšší točivý moment než na benzin.
Vedle nižších nákladů na ujetý kilometr (úspora může dosáhnout i několika desítek procent) je velkou výhodou dacií na LPG jejich obrovský akční rádius. Automobilka totiž svým modelům zachovává standardní objem palivové nádrže na benzin (v závislosti na modelu až 50 litrů), díky čemuž bez nutnosti tankování benzinu či zkapalněného ropného plynu lehce ujedete hodně přes tisíc kilometrů. Přepínání mezi oběma palivy přitom dochází automaticky, respektive tak můžete učinit i ručně.

Dacia se LPG věnuje již od roku 2010, přičemž celosvětově slaví 1.000.000 prodaných aut s tímto pohonem. Na konci letošního července jí v případě LPG patřil tržní podíl zhruba 67 procent, přičemž v Česku v rámci značky tahle alternativa představuje více než polovinu prodejů.
V případě modelových řad Sandero a Sandero Stepway je to asi 50 % (970 vozů), u kombi Jogger dokonce 67 procent prodaných aut na našem trhu (1166). Nová generace Dacie Duster si drží 37% podíl, který odpovídá asi 378 vozům.