Dacia Logan MCV - ještě větší auto za málo peněz
Dacia Logan MCV (Multi Convivial Vehicle) je nadstandardně prostorné kombi s velkým zavazadlovým prostorem, které neztratilo nic z dobrých vlastností sedanu, k tomu však přidává variabilní interiér a univerzálnost. Logan MCV nabízí až sedm míst pro dospělé cestující, což je v této třídě poměrně revoluční řešení. Předpremiéra Loganu MCV se konala během podzimního autosalónu v Paříži, prodej odstartoval v Rumunsku během října. Na začátku roku 2007 se auto objeví na nejdůležitějších trzích.
V jednoduchosti je síla
Podobně jako sedan i Logan MCV byl navržen s vědomím, že auto bude provozováno v nejrůznějších podmínkách. Hlavním kritériem volby jednotlivých řešení byl proto důraz na životnost a jednoduchost. Koncepce palubní desky vyrobené z jednoho kusu plastu zůstala zachována, protože toto řešení se ukázalo jako spolehlivé a kvalitní. Rovněž výplně dveří jsou z jednoho kusu materiálu.

Logan MCV například dostal nové, mnohem širší boční lišty.
Auto je rovněž vybaveno panelem, který zespodu chrání motor a novým utěsněním převodovky a pohonného ústrojí. Ve spojení s velkou světlou výškou (155 mm), o 20 mm větší než je evropský standard, a velkým rozsahem odpružení si Logan MCV troufne vyjet na nejhorší silnice. Modifikované větrání a optimalizované průduchy zvýšily v porovnání se sedanem cirkulaci vzduchu o 40 kg/h, díky čemu se zlepšily klimatické podmínky v autě.
Paleta moderních motorů
Logan MCV bude vybaven stejnými motory, které zajistily úspěch sedanu. Paleta motorů pro Logan MCV je složena ze tří zážehových (1,4 a 1,6 MPI, 1,6 16V) a jedné vznětové (1,5 dCi) jednotky a odpovídá potřebám různých trhů a různých skupin zákazníků. Motory o objemu 1,4 MPI a 1,6 MPI přesně odpovídají charakteru Loganu. Obě jednotky jsou osmiventilové a ideálně plní požadavky na nízkou spotřebu, životnost a jednoduchost konstrukce.
Charakteristickým rysem těchto jednotek je dobrý točivý moment při nízkých otáčkách, dosahovaný mezi 3000 a 5000 ot./min. I když je Logan MCV velkým autem, jeho hmotnost zůstala relativně nízká. Základní verze váží jen 1165 kg(!). Díky výhodnému poměru hmotnosti a výkonu motoru jsou jízdní výkony uspokojivé a spotřeba se drží na nízké úrovni. Motor 1,4 dosahuje výkonu 55 kW (75 k) při 5500 ot./min a točivého momentu 112 Nm při 3000 ot./min.
Jednotka o objemu 1,6 l disponuje 64 kW (87 k) při 5500 ot./min a točivým momentem 128 Nm při 3000 ot./min. Oba motory spolupracují s 5stupňovou, ručně řazenou převodovkou známou z modelů Laguna II a Mégane II. První tři stupně jsou ve všech případech krátké a zajišťují nadprůměrnou dynamiku auta během rozjezdu. Čtyřka a pětka jsou odstupňovány tak, aby snížily spotřebu a hluk.

Interval výměny oleje v zážehových motorech Loganu MCV je 30.000 km. Vznětová jednotka 1,5 dCi rovněž pochází od Renaultu. Jde o moderní jednotku vybavenou přímým vstřikováním paliva common-rail druhé generace, jež zajišťuje kultivovaný projev při nízké spotřebě. Logan MCV 1,5 dCi spotřebuje v průměru 5,3 l/100 km, do ovzduší přitom vypustí pouze 140 g CO2 na km.
Pro motor jsou charakteristické kompaktní rozměry a nízká hmotnost (127 kg s olejem). Přeplňování zajišťuje turbodmychadlo s nízkou setrvačností, což eliminuje turbo efekt a zvyšuje komfort a pružnost jednotky. Patnáctistovka vyvine maximální výkon 50 kW (68 k) při 4000 ot./min a maximální točivý moment 160 Nm při 1700 ot./min, přičemž 85 procent maxima je dostupných od 1500 do 3500 ot./min.
Motor spolupracuje s pětistupňovou bezúdržbovou manuální převodovkou. Delší převody dovolují využít potenciál vznětové jednotky. Při vývoji motoru se konstruktéři soustředili na nízkou spotřebu paliva, snížení hluku, a zároveň výkonnost.
Bezpečnost
Stejně jako sedan i MCV stojí na podvozkové platformě B vyvinuté v rámci alianční spolupráce, která splňuje bezpečnostní standardy Renaultu. Přední náprava typu McPherson s trojúhelníkovými rameny pochází z modelu Clio II, zatímco zadní nápravu ve tvaru „H“ s torzní příčkou a vertikálními stabilizátory používají všechny modely postavené na této podvozkové plošině.
Brzdový systém se skládá z kotoučových brzd vpředu a bubnových vzadu. Verze vybavené systémem ABS používají nejnovější generaci Bosch 8.0 s elektronickým korektorem brzdné síly EBV, známou z Meganu II. Pokud jde o pasivní bezpečnost, výbava Loganu MCV odpovídá evropským standardům. Celkově může být vybaven čtyřmi airbagy. Dva přední airbagy, nabízené v sériové výbavě, výrobce opatřil vypouštěcím ventilem snižujícím tlak v airbagu a tím pádem i tlak na těla cestujících.
Později se na seznamu příplatkové výbavy objeví také boční airbagy. K dalším prvkům bezpečnostní výbavy patří tříbodové pásy a opěrky hlavy na všech sedadlech (včetně třetí řady v sedmimístném provedení). Optimální rozložení komponentů v motorovém prostoru způsobí, že se při čelním střetu jednotlivé díly vzájemně deformují. Stejně důležitým prvkem bezpečnosti při čelním střetu je palubní deska.
Její struktura pláství medu, provedena z polypropylenu schopného vstřebávat velké množství energie nárazu, umožňuje snížit nebezpečí poranění nohou částmi desky. Tvar spodní části a víko schránky před spolujezdcem jsou navrženy tak, aby rovnoměrně vstřebávaly energii. Konstrukce sedadel během nárazu udržuje pánev v nejvhodnější pozici.
Speciální výplně umístěné pod chodidly pasažérů rovněž pohlcují část energie a chrání tak posádku. Během bočního nárazu zajišťuje pánvi ochranu konstrukce středového sloupku, která doplňuje ochrannou funkci sedadel a pohlcování energie výplněmi dveří. Pozornost Renault věnoval i nárazům zezadu. Nádrž nalezla umístění pod podlahou, daleko od zadní nápravy, což snižuje riziko deformace komponenty podlahy nebo zadní nápravy.
Místo pro sedm osob
Už Logan v provedení sedan se chlubil velkým vnitřním prostorem a dlouhým rozvorem, u Loganu MCV Renault zašel dokonce ještě dál. Rozvor narostl o neuvěřitelných 27 cm, což umožnilo nainstalovat třetí řadu sedadel. Dvě poslední místa jsou optimální pro osoby do 1,90 m výšky. Tak výborného výsledku mohlo být dosaženo pouze zvolenými stylistickými ústupky. Šířka ve výšce područek je 1421 resp. 1287 mm, a poloměr ve výšce kolen je 170 resp. 174 mm.

Velký kufr
Objem zavazadlového prostoru má rekordní hodnoty. V pětimístném uspořádání lze do Loganu MCV naložit až 700 l nákladu, v dvoumístném uspořádání pak 2350 l. Pouze v sedmimístném provedení se kufr Loganu MCV smrskne na necelých 200 l. Samozřejmě nemusíte hned otevírat kufr, chcete-li v autě uložit drobné předměty. Celkový objem všech schránek a přihrádek je až 54 l.

Další karosářské verze na cestě
MCV je druhou karosářskou verzí Loganu, podle plánu Renaultu však bude modelová paleta složena z šesti modelů. Logan MCV potvrzuje ambice Dacie/Renaultu expandovat na mezinárodní trhy. Logan MCV se vyrábí v závodě v rumunském Pitesti. Výrobní kapacita Loganu MCV je 360 vozů denně. Aby byla výroba v Pitesti možná, byly nákladem 110 milionů Eur rozšířeny výrobní kapacity.
Prodej Loganu MCV začal v Rumunsku během října 2006, a na začátku příštího roku se auto objeví na zbývajících evropských trzích (od Španělska po Turecko) a na vybraných trzích Afriky a Jižní Ameriky. Zatím jedinou nezodpovězenou otázkou zůstává cena. V
Tip: Několik testů Dacie Logan (sedan) najdete zde.
Rozměry

| OBJEM ZAVAZADLOVÉHO PROSTORU (l) 5/7 místná verze | 700/198 |
| ROZMĚRY (mm) | |
| A - Rozvor | 2 905 |
| B - Délka | 4 450 |
| C - Přední převis | 769 |
| D - Zadní převis | 769 |
| E - Rozchod kol vpředu | 1 481 |
| F - Rozchod kol vzadu | 1 458 |
| G - Šířka | 1993 |
| H - Výška / s hagusy | 1 640 /1674 |
| J - Výška hrany zavazadlového prostoru | 564 |
| K - Světlá výška naloženého auta | 160 |
| L - Podélný prostor (od pedálů do opěradel druhé řady/třetí řady) | 1678 / 2573 |
| M - Vnitřní šířka nad područkami vpředu | 1407 |
| M1 - Vnitřní šířka nad područkami ve druhé řadě sedadel | 1432 |
| M2 - Vnitřní šířka nad područkami ve třetí řadě sedadel | 1192 |
| N - Vnitřní šířka mezi područkami vpředu | 1 388 |
| N1 - Vnitřní šířka mezi područkami ve druhé řadě sedadel | 1 421 |
| N2 - Vnitřní šířka mezi područkami ve třetí řadě sedadel | 1 287 |
| P1 - Výška vpředu od sedadla ke stropu pod úhlem 14° | 954 |
| P2 - Výška vpředu od sedadla ke stropu pod úhlem 14° ve druhé řadě sedadel | 934 |
| P3 - Výška vpředu od sedadla ke stropu pod úhlem 14° ve třetí řadě sedadel | 871 |
| Y - Šířka otvoru zavazadlového prostoru | 1 047 |
| Y3 - Šířka zavazadlového prostoru mezi podběhy | 1 009 |
| Z1 - Maximální delka zavazadlového prostoru | 1 500 |
| Z2 - Výška zavazadlového prostoru | 906 |
| Z3 – Minimální délka zavazadlového prostoru | 450 |
TECHNICKÉ ÚDAJE
| Zážehové | př. vznětový | |||
| Motor | K7J | K7M | K4M | K9K |
| Převodovka | Manuální | Manuální | Manuální | Manuální |
| Emisní norma | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 |
| Počet míst k sedění | 5 | 5 (7) | 5 (7) | 5 (7) |
| MOTOR | ||||
| Typ motoru | K7J 710 | K7M 710 | K4M 690 | K9K 792 |
| Zdvihový objem (cm3) | 1 390 | 1 598 | 1598 | 1 461 |
| Vrtání x zdvih (mm) | 79,5 x 70 | 79,5 x 80,5 | 79,5 x 80,5 | 76 x 80,5 |
| Počet válců | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Kompresní poměr | 9,5 | 9,5 | 9,8 | 17,9 |
| Počet ventilů | 8 | 8 | 16 | 8 |
| Maximální výkon kW / KM | 55 / 75 | 64 / 90 | 77 / 105 | 50 / 70 |
| při ot./min | 5 500 | 5 500 | 5 750 | 4 000 |
| Maximální točivý moment Nm | 112 | 128 | 148 | 160 |
| při ot./min | 3 000 | 3 000 | 3 750 | 1 700 |
| Typ vstřikování | Vícebodové | Vícebodové | Vícebodové | Přímé Common Rail + vícebodové |
| Přeplňování | x | x | x | Turbo + mezichladič vzduch-vzduch |
| Palivo | Benzín | Benzín | Benzín | Nafta |
| Katalyzátor | Standard | Standard | Standard | Standard |
| PŘEVODOVKA | ||||
| Typ | JH1 | JH3 (JR5) | JR5 | JR5 |
| Počet stupňů vpřed | 5 | 5 (5) | 5 | 5 |
| ŘÍZENÍ | ||||
| Prům. otáčení (m) | 11,25 | |||
| Počet otáček volantem mezi krajními polohami (bez/s posilovačem) | 4,5 / 3,2 | |||
| PODVOZEK | ||||
| Přední náprava | Typu McPherson s trojúhelníkovm ramenem | |||
| Zadní náprava | Ve tvaru „H“ s torzní příčkou | |||
| KOLA - PNEUMATIKY | ||||
| Kola | 6,0 J 15 | |||
| Standardní pneumatiky vpředu/vzadu | 185/65 R 15 | |||
| Zážehové | př. vznětový | |||
| SILNIK | K7J | K7M | K4M | K9K |
| Převodovka | Manuální | Manuální | Manuální | Manuální |
| Emisní norma | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 |
| Počet míst k sedění | 5 | 5 (7) | 5 (7) | 5 (7) |
| BRZDOVÝ SYSTEM | ||||
| Typ | Dvouokruhový | |||
| A.B.S. Bosch 8.0 | Standard | |||
| Korektor brzdné síly | Standard | |||
| Vpředu: kotoučové (mm) | 259 | |||
| Vzadu: bubnové (palce) | 8” | |||
| PROVOZNÍ VLASTNOSTI | ||||
| Maximální rychlost (km/h) | 155 | 167 (167) | 174 (174) | 150 (150) |
| 0 - 100 km/h (s) | 15,6 | 13,4 (13,7) | 11,8 (12,1) | 17,7 (18) |
| 1000 m z pevného startu (s) | 36,9 | 35 (35,2) | 33,6 (33,8) | 38,8 (39) |
| AERODYNAMIKA | ||||
| Cx | 0,36 | |||
| SPOTŘEBA PALIVA PODLE NORMY ES č. 93/116 (l/100 km) | ||||
| CO2 (g/km) | 179 | 184 (189) | 178 (178) | 140 (140) |
| město (l/100 km) | 10,0 | 10,4 (10,6) | 9,8 (9,8) | 6,2 (6,2) |
| mimo město (l/100 km) | 6,2 | 6,3 (6,5) | 6,3 (6,3) | 4,8 (4,8) |
| kombinovaná (l/100 km) | 7,6 | 7,8 (8,0) | 7,5 (7,5) | 5,3 (5,3) |
| OBJEM | ||||
| Nádrž (l) | 50 | |||
| HMOTNOST (kg) | ||||
| Pohotovostní hmotnost | 1165 | 1165 (1195) | 1195 (1225) | 1205 (1245) |





























