Dacia chce elektrifikovat mezi posledními a špatné výsledky nárazových testů ji netrápí
Šéf Dacie v rozhovoru s britskými novináři sdělil, že úkolem Dacie je být v řadě věcí poslední, což platí i pro elektrifikaci. Také vysvětlil, proč ho netrápí nelichotivé výsledky v Euro NCAP.
Šéfem rumunské automobilky Dacia, spadající pod francouzský Renault, se na začátku loňského roku stal Denis le Vot, který je zároveň členem představenstva skupiny Renault. Zdánlivě se nebojí upřímnosti, jež je mezi vedoucími pracovníky automobilek vcelku vzácná. Přesvědčit se o tom mohli kolegové z britského magazínu Top Gear, kterým řekl, že Dacia bude elektrifikovat mezi posledními a že ho netrápí špatné výsledky nárazových testů.
Kolegové z Top Gearu měli příležitost le Vota vyzpovídat při příležitosti odhalení konceptu Dacia Manifesto. Protože bylo terénní vozítko poháněno elektřinou, první dotaz pochopitelně směřoval na to, jak se značce zaměřené na levná auta daří popasovat s elektrifikací. Odpovědí jim bylo, že účelem Dacie je přijít na trh pozdě a využít již ověřenou (a tedy levnější) techniku Renaultu.
Už víme, že se prvním hybridním vozem značky stane model Jagger, jehož provedení vybavené technikou E-Tech dorazí v příštím roce. Co ale bude se zbytkem modelového portfolia, to zatím není zřejmé. Denis le Vot říká, že se jako šéf značky, která je součástí skupiny Renault, může jedině usmívat, protože má možnost s elektrifikací vyčkat jak dlouho to bude možné a pak jednoduše adaptovat již vyvinutou techniku Renaultu.
Elektrifikace ale proběhne v typickém stylu Dacie: „…nevyvineme Sandero s dojezdem 800 kilometrů, rychlonabíjením a 800V architekturou za 35.000 euro (863 tisíc korun). To nejsme my. To je Renault.“ Dacia si samozřejmě bude muset pohrát s vysokonapěťovými systémy, rychlostí nabíjení a nějakou formou autonomní jízdy, ale vždy se bude snažit najít správnou kombinaci, která vyhovuje jejím zákazníkům. Za příklad le Vot dává model Spring, který je postavený specificky pro dojíždění do práce a po okolí. Proto má hmotnost do jedné tuny, díky čemuž může využít menší baterii a stát kolem půl milionu korun.
Podobně otevřený byl le Vot i v okamžiku, kdy padl dotaz na jedno- a dvouhvězdičkové hodnocení modelů Dacia v posledních letech v nárazových testech pořádaných nezávislou organizací Euro NCAP. V dubnu loňského roku jsme vás informovali, že si model Sandero dojel pro pouhé dvě hvězdičky z pěti a model Jogger se dokonce proboural k jediné. „Vlastně se ničeho neobávám,“ řekl Denis le Vot.
„Je to velmi filozofické, mohli bychom o tom mluvit sedm hodin, ale je to vlastně volba. Děláme ji velmi vážně a velice nám záleží na pasivní bezpečnosti, ale v oblasti aktivní bezpečnosti se rozhodujeme. Není pro nás klíčová,“ uzavřel v rozhovoru s kolegy z Top Gear Denis le Vot.
