Co v zimě s sebou do auta? Přípravu na kalamitu se nevyplatí zanedbat
Cestování autem v zimě přináší jistá rizika, která vás můžou stát několik hodin času. Abyste dlouhé stání v koloně přečkali snáze, je vhodné přibalit do auta pár věcí navíc – a nejsou to jen sněhové řetězy.
Jedna z prvních pořádných sněhových nadílek nadcházející zimy, která navíc je plošná a týká se velká části Česka, připomíná riziko takových situací – mnohem snáze může dojít k zablokování silnice ať už nehodou, nebo tím, že kamion nezvládne vyjet nějaký kopec.
Zatímco totiž sníh padá všude a pořád, sypače nemůžou být všude najednou. A tak se může kdykoliv stát, že člověk zůstane hodinu či pět trčet v nějaké koloně. Na takové situace je dobré se připravit – není to zas tak náročné ani drahé.
Co tedy mít s sebou při zimních cestách autem? Povinná výbava v podobě lékárničky, trojúhelníku a reflexní vesty je samozřejmost, stejně jako zimní pneumatiky s hloubkou dezénu min. 4 mm v hlavních drážkách. Samozřejmostí by měla být i nabíječka na mobil či powerbanka, abyste nepřišli o možnost komunikace s okolím. Navíc se ale hodí řada věcí, které vám pomohou přečkat tu kolonu.
V prvé řadě jde o zásobu vody a nějaké jídlo. Balík vod dává nejlepší smysl, protože je kompaktní a drží pohromadě, ale pozor na to, že když voda zmrzne, může láhev roztrhat. Zrovna vodu je tedy lepší vzít vždy čerstvou z domu, když člověk vyráží. Nouzovou svačinu můžou zastoupit krekry či obilné sušenky, kterým nevadí delší skladování v autě, a je dobré mít i něco sladkého, zejména cestujete-li s dětmi; čokoláda zvedne morálku. Nezapomeňte také na případné léky.
Hodit se můžou také sněhové řetězy, zejména máte-li auto s pohonem pouze jedné nápravy. U těch je vhodné si vyzkoušet jejich nasazování předem, abyste to pak na zasněžené silnici snadno zvládli. Zejména s řetězy souvisí i pracovní rukavice a svítilna, díky níž uvidíte, co děláte. Ideální je čelovka, při jejímž použití budete mít volné ruce.
Také se může hodit lopatka na vyhrabání ze sněhu či odházení parkovacího místa, příp. pytel s pískem nebo jiným materiálem, který se dá použít jako posyp. A samozřejmě škrabka a smetáček; jízda s autem neočištěným od sněhu a ledu hrozí pokutou i kromě své nebezpečnosti.
Pro situaci, kdy opravdu zůstanete dlouho trčet v koloně, se hodí také deky a záložní teplé oblečení. Také je vhodné nevyjíždět nádrž paliva či baterii elektromobilu až do rezervy, ale zastavit pro doplnění energie dřív, třeba už se čtvrtkou nádrže či stavu nabití.
Tady je důvodem, abyste si mohli v autě déle topit. Čtvrtka padesátilitrové nádrže paliva znamená 12,5 litru, i kdyby palivoměr na čtvrtině své stupnice značil skutečně čtvrtku nádrže a ne o něco víc kvůli rezervě. Takové množství vystačí na 6 hodin nepřetržitého běhu motoru na volnoběh. Když budete vždycky chvíli topit a pak motor vypnete, dokud vám není i pod dekou zima, zásoba paliva vám vydrží dvakrát i víckrát déle.
Elektromobilisté tady mají výhodu – při stání v koloně elektromotory nespotřebovávají žádnou energii a všechna se může využít na topení. Před nějakou dobou americký majitel tesel Model X a Model Y experimentem zjistil, že baterie nabitá na 90 % zvládne v autě udržovat 21 °C opravdu dlouho.
Model X bez tepelného čerpadla tím, že se vytopil a pak teplotu udržoval, spotřeboval 43 % využitelné kapacity své baterie za 12 hodin. Model Y s tepelným čerpadlem potřeboval na stejné vytápění po stejnou dobu 33 % využitelné kapacity své baterie. Když se uskromníte a teplotu nastavíte jen na 16 °C, doba, po kterou bude auto topit, než mu dojde energie, bude výrazně delší – v řádu jednotek dnů.
Konečně, vhodnou výbavou je také tažné lano a startovací kabely – i kdybyste je sami nepotřebovali, můžete s nimi pomoci někomu, kdo se nepřipravil tak dobře. Ovšem, při vyprošťování auta ze sněhu buďte opatrní a za pevné lano neškubejte – tažné oko jednoho z aut se může utrhnout, vymrštit se a rozbít nějaké sklo či někoho zranit.
Ze stejného důvodu je vhodné přes lano při vyprošťování přehodit např. bundu nebo deku. Její hmotnost stáhne náhle uvolněné lano dolů a utržené tažné oko tak poletí k zemi, nikoliv do prostoru.

Ještě před mrazy se vyplatí dolít nemrznoucí kapalinu do ostřikovačů; i kdybyste ji smíchali se zbytkem té letní, snížíte bod tuhnutí a to může stačit. Také je vhodné pomocí tzv. hustoměru zkontrolovat, zda je bod tuhnutí chladicí kapaliny alespoň -25 °C; takový mráz nejspíš nebude, ale zejména na horách nad ránem se to stát může. Od věci také nemusí být natřít těsnění dveří lojem proti námraze a nemáte-li vyhřívané čelní sklo, koupit tekutý rozmrazovač na stěrače.
Samozřejmě, všechno tohle zabere nějaký prostor v kufru, ale je lepší tyhle věci vozit a nepotřebovat je, než je nemít a dostat se kvůli tomu zbytečně do problémů.