Co se děje s Bugatti Divo před odesláním k zákazníkovi? Absolvuje pětihodinovou testovací jízdu
Bugatti aktuálně k zákazníkům odesílá první kousky svého modelu Divo. Ještě před tím však každý z nich absolvuje pětihodinové testování a šestihodinovou prohlídku.
Bugatti je značka nabízející jedny z nejdražších automobilů na světě. Takový produkt si ale žádá také speciální zacházení. Nemluvíme tu přitom jen o individualizaci vzhledu takového auta podle osobních preferencí klienta nebo ruční výrobě, ale také třeba o speciálních procesech před odesláním hotového vozu ke klientovi. Co všechno auto z Molsheimu absolvuje, nyní Bugatti prezentuje na příkladu modelu Divo.
Speciál se svébytnou karoserií pro co nejlepší schopnosti v zatáčkách na bázi modelu Chiron sice byl představen již v roce 2018, až nyní však jeho první kousky míří k zákazníkům. Ještě předtím však pracovníci Bugatti pečlivě otestují, zda všechno na autě funguje, a ještě pečlivě prozkoumají, zda je všechno v nejlepším pořádku. Jen tak lze garantovat tu nejvyšší kvalitu, kterou si klienti od Bugatti slibují.
Speciální oblek i svébytná kola
„Chceme se co nejvíce přiblížit dokonalosti. Naši zákazníci to od nás očekávají,“ tvrdí Christophe Piochon, ředitel továrny v Molsheimu a člen představenstva Bugatti pro výrobu a logistiku. Na pečlivou kvalitu totiž dbal již zakladatel firmy Ettore Bugatti.
Z toho důvodu Divo před odesláním zákazníkovi pečlivě otestuje a prozkoumá hned šest speciálně vyškolených zaměstnanců továrny. Nejprve je na řadě pětihodinová testovací jízda, následovaná pečlivou inspekcí trvající dokonce šest hodin.
Na testovací jízdu přitom Divo vyjíždí oděné ve speciální ochranné fólii a obuté do speciálních zkušebních kol. Jen tak je zajištěno, že se originální kola během testovací jízdy nepoškrábají. Ze stejného důvodu je dokonce na dobu testování vyměněn kryt podvozku. Technici následně zkontrolují všechny elektronické funkce a nastaví podvozek.
Až po tomto procesu může Divo vyrazit na silnici. Přitom bude za jeho volantem s největší pravděpodobností sedět Steve Jenny, který od roku 2005 zkontroloval na 95 % všech postavených Bugatti. „Svoji práci snů jsem našel před 15 lety. Je to ale práce s množstvím odpovědnosti,“ říká Jenny s tím, že kontrolní seznam kvality pro Divo čítá hned 100 položek.
300 testovacích kilometrů
Jenny kontroluje třeba i to, jestli auto splňuje homologační normu státu, do kterého míří, nebo zda skutečně odpovídá konfigurace objednaná zákazníkem. Dále otestuje funkčnost klimatizace nebo elektricky ovládaných oken. Až po všech těchto nudných krocích může nastartovat šestnáctiválec Diva a vyrazit na testovací jízdu, během níž během pěti hodin ujede na 300 kilometrů v okolí Molsheimu. Trasa Jennyho zavede na klikaté silničky i dálnice, aby bylo možné řádně otestovat řízení, práci podvozku i chování převodovky.

Na ranveji letiště v Colmaru pak následují vysokorychlostní jízdy tempem přes 250 km/h. Tam je mimo jiné testována funkce launch control a chování při rychlé změně směru ve vysoké rychlosti. Poté už je tu jízda klidnějším tempem po dálnici, kvůli řádnému uchlazení osmilitrového agregátu.
„S takovým individuálním vozidlem, jako je Divo, které bylo z velké části vyrobeno ručně, může po jízdě dojít k několika věcem, které musíme opravit. Chceme najít jakékoli malé, ale přesto možné chybky a odstranit je před dodáním. Teprve potom bude zákazník se svým Divem spokojen,“ vysvětluje Jenny, proč během jízdy zaznamenává sebemenší zvuky a ruchy, které po jízdě s kolegy analyzuje. I proto následuje ještě jedna kratší testovací jízda dlouhá 50 kilometrů.
Šestihodinová prohlídka
Pokud se jeví všechno v pořádku, je Divo svlečeno ze své ochranné fólie a jsou mu nasazena ta správná kola i původní kryt podvozku. A na řadu přichází pečlivá vizuální obhlídka, trvající více než šest hodin. Tu mají na starosti čtyři pracovníci odění mimo jiné do bílých bavlněných rukavic pracující ve speciálním světelném tunelu.
„Vkládáme do toho obrovské množství času a úsilí, ale jen to nám umožňuje zajistit, aby pouze takřka dokonalá vozidla opouštěla Ateliér,“ říká šéf výroby a logistiky Bugatti Christophe Piochon.
Nejen dokonalá technika v útrobách tak vysvětluje důvod, proč Divo stojí neuvěřitelných pět milionů eur bez daně, což je v přepočtu 132 milionů korun. Klienti ale zřejmě dobře vědí, za co platí. Vždyť produkce Diva činící pouze 40 exemplářů byla vyprodána jen krátce po první soukromé prezentaci vozu potenciálním majitelům.