Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Výroba v Kvasinách
Škoda Kushaq
Škoda Kushaq
Škoda Enyaq iV
25 Fotogalerie

Co pro automobilky znamená nedostatek čipů? Nevyrobí se kvůli němu pět milionů aut!

Nedostatek čipů letos silně ovlivňuje výrobu aut. Kvůli němu se proti původním plánům nevyrobí na pět milionů aut, přesto má být globální produkce vyšší než loni.

Kvůli nedostatku čipů se letos ve světě vyrobí proti původním plánům asi o pět milionů aut méně. Do konce roku by jich mělo být 74,8 milionu, což bude o 9,3 procenta více než loni, kdy se na na začátku pandemie výroba na některých místech zastavila a výrazně omezovala. Ukazuje to analýza duisburského centra Ferdinanda Dudenhöffera pro výzkum automobilismu, o které dnes informuje agentura DPA. Analýza varuje i před možným budoucím nedostatkem lithium-iontových baterií.

Pokud by byl polovodičů dostatek, vyrobilo by se v letošním roce zhruba 80 milionů nových vozidel. Centrum vyhodnotilo již uskutečněné i očekávatelné výpadky výroby a ukázalo se, že druhá polovina roku bude horší. „Termíny dodávek se protáhnou a výpadky výroby budou nastávat i v roce 2022,“ uvedl Dudenhöffer.

V prvních pěti měsících letošního roku se celosvětový automobilový trh zvýšil ve srovnání se stejným obdobím loni o 34 procent, vyplynulo z průzkumu. V další části roku by měl být růst slabší.

Německý svaz automobilového průmyslu (VDA) v pondělí zveřejnil upravený výhled domácí produkce. Z dříve uváděných čtyř milionů snížil odhadovaný počet letos vyrobených vozů v Německu na 3,6 milionu.

Dudenhöfferův institut předpokládá, že nedostatek polovodičů, které tvoří základ mikročipů, se bude projevovat až do začátku roku 2023. Pak ale nastane problém s bateriemi do elektromobilů. Přechodně totiž hrozí, že bude poptávka po lithium-iontových bateriích silnější než nabídka, uzavírá studie.