Čínu kritizujeme, Amerika to dělá taky. USA rozdělí automobilkám miliardovou podporu
Celkem 1,7 miliardy dolarů rozdělí americká vláda mezi firmy působící v USA v automobilovém sektoru. Největšími příjemci dotací jsou koncerny Stellantis a General Motors, ale něco dostane i Harley-Davidson či výrobce charakteristických žlutých školních autobusů.
Vládní podpora čínských automobilek je trnem v oku nejen Evropské unii, která říká, že to znamená pro elektromobily z této země nefér konkurenční výhodu. Čínská vláda však není jediná, která pomáhá firmám na svém území – americké ministerstvo energetiky ohlásilo, že mezi výrobce aut a subdodavatele působící na svém území rozdělí 1,7 miliardy dolarů, tedy 39,7 miliardy korun, a to právě k usnadnění výroby elektrifikovaných aut a komponent pro ně.
Rozdíl tu přeci jen je – ze strany americké vlády jde o jednorázovou podporu, nikoliv dlouhodobou snahu. V prohlášení americké vlády stojí, že peníze pomůžou jedenácti „výrobním a montážním závodům, které byly uzavřeny nebo jim uzavření hrozí“ v jedenácti státech – Michiganu, Ohiu, Pennsylvánii, Georgii, Illinois, Indianě, Marylandu a Virginii.

Prohlášení se místo detailů orientovalo spíše ne politická prohlášení, jako že krok „vytvoří a udrží tisíce dobře placených pracovních míst, chráněných odbory, a podpoří komunity okolo amerického automobilového průmyslu, které po generace poháněly americkou ekonomiku“ tím, že „automobilkám pomůžou přezbrojit, restartovat a znovu najmout zaměstnance ve stejných továrnách a komunitách“.
Částečný seznam příjemců dotací odhalil, že nejvíce peněz dostanou koncerny Stellantis a General Motors. Tomu prvnímu přistane na účtě 334,8 milionu dolarů (7,79 miliardy korun) na znovuotevření továrny Belvidere, kde se do února 2023 vyráběly Jeepy Cherokee a od té doby závod stojí. Má se z ní stát „komplex pro elektrifikaci“. Dalších 250 milionů dolarů (5,82 miliardy korun) z eráru nateče do fabriky v indianském Kokomo, aby k výrobě převodovek mohla přidat výrobu modulů elektrického pohonu.
Koncern General Motors je v množství přijatých peněz na druhém místě. Dostane 500 milionů dolarů (11,63 miliardy korun) na transformaci továrny Lansing Grand River, kde se dnes montují cadillaky CT4 a CT5, na výrobní hub pro elektrická vozidla.
Zbylých zhruba 615 milionů dolarů (14,3 miliardy korun) vláda rozdělí mezi další výrobce vozidel či subdodavatele, jako je Harley-Davidson, ZF, Volvo Group, American Autoparts, Cummins nebo Blue Bird, který vyrábí školní autobusy.
Není to poprvé, co soukromým firmám v Severní Americe tamní vláda pomáhá – na jaře roku 2009 rozdělily vlády USA a Kanady dohromady 85 miliard dolarů (tehdejším kurzem 1,7 bilionu korun) mezi koncerny General Motors a Chrysler (který je dnes součástí Stellantisu), aby odvrátila jejich přímo hrozící bankrot. Nynější dotace jsou zlomkem tehdejších, ale taky nejde o bankrot firem, které patří celosvětově k největším.