Čínské Chery chce v Barceloně vyrábět „evropská“ auta. Hledá lokální dodavatele
Španělská firma EV Motors bude vyrábět několik aut čínské značky Chery. Nemá jít jen o montáž vozidla z několika celků, jako v případě italské firmy DR Automobiles, která kvůli tomu dostala vysokou pokutu za klamání spotřebitelů.
Španělský partner čínské automobilky Chery, společnost EV Motors, oznámil, že pracuje na zajištění lokálně vyráběných komponentů pro svůj společný podnik s Číňany. Cílem je, aby jejich vozidla mohla být označována jako evropská.
„Detailně jsme analyzovali situaci a pracujeme na tom, aby vozidlo bylo evropské,“ uvedl v rozhovoru prezident EV Motors Rafael Ruiz. Lokální dodávky by podle něj snížily náklady na dovoz a zlepšily produktivitu.
Zajištění místních dodavatelů je dvojnásob důležité ze dvou důvodů. Jednak, Evropská unie na konci října uvalila vysoká cla na dovoz čínských elektromobilů. Ačkoli partneři plánují v barcelonském závodě montovat auta z dovezených dílů, musí splnit minimální požadavky na místní obsah, aby mohla být považována za vyrobená v EU.
A jednak, před několika měsíci italský antimonopolní úřad udělil společnosti DR Automobiles pokutu 6 milionů eur (151,7 milionu korun) za klamání spotřebitelů ohledně čínského původu jejich vozů značek DR a EVO. Tyto vozy jsou vyráběny společnostmi Chery, JAC a BAIC v Číně, do Itálie jsou dovezeny rozmontované na několik velkých celků a v italské továrně se jen sestaví a opatří novými logy.
Značka Ebro společnosti EV Motors má tento měsíc zahájit výrobu konvenčně poháněných SUV. Chery odložila začátek výroby svého vlajkového elektrického modelu Omoda 5 v Barceloně na říjen 2025 vzhledem k novým clům.

Barcelonský závod bude mít kapacitu vyrábět jeden vůz každých 10 minut. Příští rok továrna otevře linku pro produkci označovanou slovy „completely knocked-down“, což je pořád montáž z dílů dovezených z Číny, ale je blíže k plnohodnotné výrobě. Podle webu Automotive News Europe bude ve Španělsku probíhat nejen montáž, ale také svařování či lakování. Také bude nutno zajistit většího množství komponent lokálně. Ruiz věří, že se Omoda 5 tak vyhne zmíněným clům.
Závod začne s 200 pracovníky ve dvou směnách, třetí směna má být přidána v únoru. Do roku 2026 se společnost zavázala zaměstnat až 1.250 lidí. „Chceme se stát referencí v sektoru a příkladem úspěchu,“ uvedl Ruiz. Ebro, založené v roce 1954, bylo kdysi součástí Nissanu. Společnost vstoupila na madridskou burzu BME Growth 14. října a k 14. listopadu měla tržní hodnotu 406 milionů eur.