Číňané si podmanili jeden západní trh. Tentokrát s velkým SUV
Nejprodávanějším autem v Izraeli byl loni elektromobil BYD Atto 3. V lednu trhu kraluje nováček v podobě Jaecoo 7, který se prodává hlavně jako plug-in hybrid.
Izraelský trh s auty je dlouhodobě podobný těm evropským, i zde má silnou pozici Škodovka. Rozdílem je jen o něco vyšší podíl asijských značek a sedanů. V poslední době se to ale mění. Za trend se dá označit i ústup evropských značek a zesilování pozic těch ze všech koutů Asie.
Čínské automobilky si zde ukrajují stále větší díl, loni už měly skoro třetinu trhu. Dobře se zde prodávají i značky, které jsou sice i v Evropě, tam ale na žádná lepší čísla nedosahují.
Nejprodávanější auta v Izraeli (2024) | |
Model | Prodeje |
1. BYD Atto 3 | 10.607 |
2. Hyundai Elantra | 8.374 |
3. Škoda Octavia | 7.461 |
4. Toyota Corolla Cross | 6.653 |
5. Toyota RAV4 | 6.634 |
6. Toyota Yaris Cross | 6.572 |
7. Chery FX | 6.489 |
8. Hyundai Kona | 6.377 |
9. Kia Niro | 6.286 |
10. Kia Picanto | 5.353 |
V první desítce nejprodávanějších značek jsou za leden hned čtyři čínské. Na šestém místě Chery, na sedmém MG, na osmém BYD a na devátém Jaecoo. Z 64 značek, které v Izraeli v lednu prodaly alespoň jeden vůz, je jich z Číny hned 25. Mimochodem Škoda si drží čtvrtou pozici.
Nejprodávanější auta v Izraeli (leden 2025) | |
Model | Prodeje |
1. Jaecoo 7 | 1.874 |
2. Hyundai Kona | 1.420 |
3. Hyundai Elantra | 1.366 |
4. BYD Atto 3 | 1.343 |
5. Toyota Corolla Cross | 1.252 |
Dominance čínských automobilek, z nichž většinu Češi ani neznají, je ještě výraznější u elektrických vozů. Mezi deseti nejprodávanějšími jich osm bylo z Číny, jen na páté a šesté místo se vklínily dva modely Tesly. Před českou Škodou Enyaq je dokonce 15 čínských elektromobilů.
Čínským vozům otevřely bránu hlavně izraelské dotace a daňové zvýhodnění na elektromobily. Čínská nabídka se lépe trefila do potřeb zákazníků. Letos jsou pravidla trochu jiná (méně vstřícná) než byla loni, proto elektromobily v žebříčcích trochu ustoupily.
Izrael může být pro Čínu něco jako testovací základnou. Na to, že jde o relativně malý trh (prodá se tam o něco více vozů než v Česku), je zde opravdu velké množství čínských výrobců. O každém jejich úspěchu také pravidelně reportují čínská média.

Češi si budou aktuální čínských bestseller také brzy koupit. Prodeje Jaecoo 7 se mají rozběhnout během jara. Vůz, který velikostí zapadne mezi škodovky Karoq a Kodiaq, by měl stát kolem 800 tisíc korun. Loňský izraelskou jedničku elektromobil BYD Atto 3 si v provedení s dojezdem 420 Češi mohou koupit také za 800 tisíc korun.