Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BYD Tang L
BYD Tang L
BYD Tang L
BYD Tang L
18 Fotogalerie

Čína nechce BYD schválit továrnu v Mexiku. Kvůli úniku technologií do USA

Michal Dokoupil

Dávno jsme si zvykli, že západní firmy působící v Číně se musí v podstatě smířit s tím, že zemi odevzdávají své technologie. Dnes jsme v situaci, kdy tamní automobilky umí nabídnout více a naopak se samy bojí úniků.

Čínská automobilka BYD poslední roky zažívá nevídanou expanzi. Doma sesadila z trůnu po skoro čtyřech dekádách Volkswagen, úspěšně expanduje do světa a každý rok je schopna zvýšit kapacitu až o 1,5 milionu vozů. Mimo Čínu už rozjela továrnu v Thajsku, staví v Indonésii, Brazílii nebo Maďarsku. Plánovaná továrna v Mexiku ale má problém s čínským ministerstvem obchodu a to z nečekaného důvodu.

Podle Číňanů je totiž riziko, že se Mexičani dostanou k technologiím vozů produkovaných v mexické továrně a že je dostanou i k severním sousedům do USA. Nebo že dokonce povolí Američanům přístup do továrny, aby si vše mohli okopírovat sami.

Reálný důvod ale může být spíše ne zrovna přátelská pozice nové mexické vlády vůči Číně. Něco podobného jsme ostatně zažili i v Evropě, kde se po zásahu čínských úřadů také začaly měnit plánované projekty. Například nedošlo na výrobu SUV Leapmotor B10 v polské továrně, po tom, co polská vláda hlasovala pro nová cla na čínské elektromobily.

O továrně BYD v Mexiku se začalo mluvit minulý únor, delegace BYD si byla prohlédnout pozemky a počítalo se s investicí kolem 600 milionů dolarů. Kapacita v počátku měla být 150.000 vozidel, se zdvojnásobením v pozdější fázi. BYD loni v zemi prodal kolem 40.000 aut a byl tak 12. Nejprodávanější značkou, letos chce prodeje zdvojnásobit.

Video placeholder
BYD YangWang U8 • CarNewsChina

BYD dosud nabízel zejména technologicky zajímavé baterie, poslední dobou ale pořádně šlápnul i do vývoje dalších prvků. Nově oznámená platforma Super e-platform má napětí 1.000 V, dokáže se nabíjet výkonem přes 1 MW a je tedy v nabíjení nejrychlejší na světě. Všechna auta BYD na domácím trhu mají nějakou formu autonomního řízení, včetně těch nejlevnějších modelů.

Všechny nové technologie se mají dostat také na globální trhy, strach o únik tedy může být i částečně oprávněný. Z pohledu Evropanů možná trochu smutný, protože právě tímto stylem se samotná Čína dostala k mnoha technologiím, poté, co tam západní firmy postavily své továrny.