Chevrolet Impala: Jak se americká vlajková loď objevila v roce 1960 v Praze
Jedním z mála modelů americká automobilky Chevrolet, který se vyráběl více než šedesát let až do února 2020, byl model Impala. Poprvé se představil už v roce 1956. Tehdy ještě jako koncept určený pro výstavu Motorama, kterou koncern General Motors pořádal každoročně v letech 1949–1961.
Dvoudveřový automobil s maskou ve stylu corvette a bohatě prosklenou střechou hardtop předznamenal uvedení vlajkové lodi značky Chevrolet. Nese název podle jihoafrické antilopy, nazývané v jazyce Zulu Impala.
My dnes představíme první generaci, vyráběnou v letech 1959 až 1960. Jinak prakticky každý rok Chevrolet přicházel s nějakou změnou, ať kosmetickou, nebo technickou, a to nejen u nových generací. Hlavní inženýr Ed Cole koncem padesátých let definoval model Impala jako prestižní vůz, který si může dopřát každý průměrný Američan. A nemýlil se. S řadovým šestiválcem začínal Chevrolet Bel Air Impala, jak zněl celý tehdejší název, na ceně dva a půl tisíce dolarů.
První okřídlená impala debutovala v roce 1956, ale pouze v malé sérii, čítající zhruba 180 tisíc kusů, což tehdy činilo patnáct procent produkce automobilky Chevrolet. Ani o rok později vzhledem k výstřednostem moc nenadchla a teprve v roce 1960 nastal zlom.
Není divu, protože odborníci Chevroletu ohlašovali na počátek šedesátých let zvýšený zájem o automobily u zákazníků středních vrstev. Naštěstí se nemýlili. První generace Chevroletu Impala se prodalo půl milionu kusů. Za přibližně tři tisíce dolarů jste získali pohledný, rychlý, pohodlný a dobře vybavený automobil. Za menší příplatek jste si mohli objednat luxusní varianty s klimatizací, elektrickým ovládáním oken, šesti polohovatelnými sedadly, posilovačem řízení i brzd, na přání pak čtyřstupňovou ruční nebo dvoustupňovou samočinnou převodovku či ozdobné chromované poklice a módní bílé boky pneumatik.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!