Chevrolet Cruze: Druhá generace pro čtyřicítku trhů. Vyjma Evropy
Možná namítnete, že Cruze s pořadovým číslem II už debutoval loni v Pekingu, tedy před zhruba čtrnácti měsíci. Jenže horká novinka nejen pro Severní Ameriku se od něj hodně liší svým vzhledem. Zvenčí je vlastně úplně jiná, auta se podobají pouze linií střechy. Americká specifikace má jiné prolisy na bocích, příď i záď. Karoserie přitom vyniká špičkovou aerodynamikou, součinitel odporu vzduchu 4666 mm dlouhého, 1795 mm širokého a 1458 mm vysokého vozu je jen 0,29. Jasnou příbuznost obou modelů však prozrazuje interiér, který oproti globálnímu předchůdci poskytne více místa vzadu hlavně pro nohy a samozřejmě i kvalitnější materiály. A spojuje je i to, co není vidět na první pohled, tedy technika.
Platforma D2XX s rozvorem 2700 mm a rozchodem kol 1544/1557 mm se navíc shoduje s nedávnou odhalenou Astrou K od Opelu... Vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu vlečená náprava s torzní tyčí, pouze nejluxusnější verze Premier má víceprvkové závěsy. Čtveřici kotoučových brzd doplňují standardní bezpečnostní prvky včetně kontroly trakce, kola mají průměr od 15 do 18 palců. Zlepšila se ovladatelnost i řízení, byť s moderním elektrickým posilovačem. Čtyřdveřový sedan Cruze je také ve srovnání s prvním globálním bestsellerem lehčí, zhubl dle specifikace až 113 kg i díky štědřejšímu použití hliníku na zavěšení, samotná karoserie s vyšší porcí vysokopevnostní oceli shodila 24 kg a je 27 % pevnější.
Pod přední kapotou najdeme zatím pouze jeden jediný motor: turbodmychadlem přeplňovaný zážehový celohliníkový čtyřválec objemu 1,4 l s výkonem 113 kW/5600 min-1. Podařilo se snížit tření mechanických částí a přímovstřikovému celohliníkovému agregátu s rozvodem DOHC, čtyřventilovou technikou a proměnným časováním ventilů CVVT nechybí ani nenáviděný start-stop. „Lidová“ divize General Motors slibuje nejen dálniční spotřebu 5,9 l/100 km dle zámořské normy EPA (na jednu nádrž ujede auto přes 850 km), ale hlavně zrychlení z klidu na stovku za zhruba 8,2 s. Tyto předběžné údaje platí pro verzi se šestistupňovou samočinnou převodovkou, která přenáší dopředu točivý moment až 240 N.m. Hodnota je k dispozici v rozmezí od 2 do 4 tisíc otáček. Základ ovšem představuje přímo řazené ústrojí, také se šesticí stupňů, kde bude jistě totožná.
Nový Cruze má samočinné projektorové světlomety s denními diodami, deset vzduchových vaků, vyhřívaný kožený volant i sedačky a doplňky v hliníku či klavírním laku, záleží na výbavě. Stupně pro Američany nesou názvy L, LS, LT a vzpomínaný Premier, třešničkou na dortu je pak sportovnější RS s jinou maskou a spoilery. Druhá generace se nevzdává ani elektronických pomocníků včetně zadní kamery, hlídače mrtvého úhlu, varování před čelní kolizí a udržení v jízdním pruhu. Jasnou věcí je také USB propojení s chytrými telefony, jejich bezdrátové dobíjení, Apple CarPlay a Android Auto od Googlu, fanoušci moderních multimédií si tak přijdou rozhodně na své. Připojí se i na internet prostřednictvím rychlé wi-fi 4G LTE a využijí on-line služeb OnStar. Standardním komunikačním rozhraním je sedmipalcová dotyková obrazovka MyLink i s navigací a rádiem, za příplatek může být ještě o palec větší.
Do prodejen se druhá generace dostane na začátku roku 2016. Za rok má přijít i turbodiesel, končící předchůdce se v Lordstownu (Ohio) vyráběl také s naftovým motorem. Místo produkce novinky se nemění.