Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG
Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG
Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG
Škoda Fabia Combi Tour 1.0 TSI DSG
29 Fotogalerie

Český trh v roce 2021: Ojetin skoro jako nových aut, minimální poptávka po elektrovozech

Rok 2021 byl na českém trhu s novými automobily turbulentní. Po optimistickém prvním pololetí nastal pád, výsledkem je však nakonec mírný nárůst oproti roku 2020.

Na českém trhu bylo za rok 2021 registrováno 206.876 osobních automobilů, což bylo o 1,9 % více než o rok dříve. I přes mírný meziroční nárůst to moc pozitivní výsledek není, z hlediska registrací nových aut šlo o nejhorší rok od roku 2014. Vyplývá to ze Statistik svazu dovozců automobilů.

Šlo o velice turbulentní rok. První měsíce se zdály pozitivní, hlad po autech i po covidových lockdownech byl vysoký, a tak značky hlásily meziroční růsty registrací. Jenže zhruba v polovině roku přišel zlom, automobilky totiž řešily nedostatek výrobních komponentů, který opět omezoval výrobu, důsledkem čehož zpomaloval i odbyt. V druhé polovině roku tak registrace spíše meziročně klesaly. A tak po nadějných prvních měsících roku činí konečný výsledek jen mírný meziroční nárůst.

To je ale zároveň jedna z mála pozitivních zpráv. Tak málo nových osobních automobilů bylo na českém trhu (s výjimkou roku 2020) naposledy registrováno v roce 2014, tehdy to bylo 192.314 aut.

I kvůli nedostatku nových automobilů tak rostl dovoz ojetin. Zákazníci zkrátka začali hledat jinde, přičemž meziroční nárůst dovezených ojetin narostl o 23,2 %, výsledkem čehož u nás v uplynulém roce bylo registrováno takřka tolik ojetin jako nových vozů. Konkrétně jich bylo u nás registrováno 185.663 kusů. Více než polovina z nich navíc bylo starších 10 let, což zpomaluje obměnu vozového parku u nás.

Turbulentní rok je samozřejmě patrný také na výsledcích jednotlivých značek. Díky silné pozici si drží první příčku domácí Škoda, jejích 70.946 registrací však bylo o 5,1 % méně než před rokem. Na druhou příčku se pak vyšvihlo Hyundai, jehož 20.200 registrací je meziroční skok o 26 %. Na to nestačil Volkswagen, který byl třetí, přestože si meziročně mírně pomohl na 16.813 registrací.

Vynikající výsledek zaznamenala také celkově pátá Kia, s meziročním růstem o 17,5 %, podobným tempem rostl také Mercedes-Benz. Naopak Dacia se propadla až na devátou pozici, Renault byl dokonce až jedenáctý.

Český trh – registrace nových aut v roce 2021 podle značek
Poř.ZnačkaRegistrace 1-12/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda70.946-5,134,79
2.Hyundai20.200+26,09,76
3.Volkswagen16.813+0,38,13
4.Toyota10.334+3,15
5.Kia9.787+17,54,73
6.Mercedes-Benz8.226+17,13,98
7.Peugeot7.652-9,63,7
8.Ford7.038+3,43,4
9.Dacia6.821-30,03,3
10.Seat6.337+46,23,06
11.Renault5.457-27,22,64
12.BMW4.90902,37
13.Opel4.457+32,02,15
14.Citroën4.018-11,21,94
15.Audi2.910+18,81,41
16.Mazda2.492+39,31,2
17.Volvo2.480+23,51,2
18.Suzuki2.468-0,31,19
19.Nissan1.376+61,30,67
20.Mitsubishi1.326-27,40,64
-CELKEM206.876+1,9-

Měnilo se i pořadí mezi jednotlivými modely. Na první příčku se po letech opět vyšvihla Škoda Fabia, s 15.450 kusy překonala druhou Škodu Octavia (14.007 kusů). Třetí následuje Škoda Kamiq, dokazující, že o městský crossover je zájem větší než o kompaktní hatchback - Scala se stejnou technikou skončila šestá. Hierarchii mladoboleslavských modelů tak narušuje čtvrtý Hyundai i30.

Český trh – registrace nových aut v roce 2021 podle modelů
Poř.ModelRegistrace 1-12/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda Fabia15.450-3,47,47
2.Škoda Octavia14.007-26,66,77
3.Škoda Kamiq10.453+40,55,05
4.Hyundai i3010.304+38,94,98
5.Škoda Karoq9.671+20,24,67
6.Škoda Scala8.632-1,24,17
7.Škoda Kodiaq6.250-4,03,02
8.Hyundai Tucson5.696+27,92,75
9.Škoda Superb5.205-16,62,52
10.Volkswagen Golf4.654+18,12,25
11.Kia Ceed4.132+7,92
12.Dacia Duster3.439-2,81,66
13.Seat Arona2.883+184,01,39
14.Dacia Sandero2.790+26,51,35
15.Peugeot 20082.689+26,71,3
16.Renault Clio2.396-31,41,16
17.Volkswagen Tiguan2.368-9,51,14
18.Toyota Corolla2.082-11,61,01
19.Toyota RAV41.886+25,90,91
20.Opel Crossland1.664+43,50,8

Zajímavý je i pohled na jednotlivé kategorie. SUV v roce 2021 tvořily 42,51 % všech registrovaných aut. Kombíky následují druhé, s podílem 21,40 %.

Co se týče rozdělení vozů podle pohonu, stále je největší zájem o vozy se zážehovým motorem - ty tvořily 68,06 % registrací. Osobní vozy se vznětovým agregátem naopak klesly na 24,7% podíl, tratily na nástupu hybridů. Naopak o elektromobily zůstává minimální zájem, 2.646 registrací činí jen 1,28% podíl na trhu. Meziročně tak jejich registrace spadly o 19 %.

Důvod je nasnadě. "Mezi českými zákazníky není poptávka po elektrovozech," uvedl Jan Hurt, jednatel Porsche Česká republika, dovozce vozů většiny značek VW Group, na tiskové konferenci k oznámení statistik registrací za rok 2021. Jeho kolegové z řad dalších značkových zastoupení však zdůrazňují, že přestože nejde o univerzální řešení pro všechny, jedná se o technologii, která má smysluplné využití.