Český trh v roce 2009: Audi A6 uhájilo celkové vítězství ve vyšší střední
Měsíční žebříček
Celkem si trh v této kategorii meziročně pohoršil jen o 8,6 %. V prosinci 2008 bylo zaregistrováno 162 automobilů vyšší střední třídy, o rok později 148, tedy o 14 méně.
Nejinak tomu bylo i v prosinci. Éčko tedy opět zvítězilo, tentokrát se 48 novými registracemi. Audi A6 skončilo druhé, na kontě má za poslední měsíc loňského roku o 17 vozů méně, tedy 31. Na BMW pětkové řady zbylo třetí místo s 23 kusy. Do první pětky se protlačil i Allroad quattro (čtvrtý s 13 automobily). Pátou příčku sdílejí dva modely švédského Volva: běžná kombi V70 a terénní XC70, mají na kontě 10 registrací. V žebříčku se tentokrát objevuje rovná desítka modelů, což není mnoho.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v prosinci 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 12/2009 | 1-12/2009 | 12/2009 | 1-12/2009 |
1. | Mercedes-Benz E | 48 | 405 | 32,4% | 22,7% |
2. | Audi A6 | 31 | 496 | 20,9% | 27,8% |
3. | BMW 5 | 23 | 249 | 15,5% | 13,9% |
4. | Audi ALLROAD QUATTRO | 13 | 135 | 8,8% | 7,6% |
5. | Volvo V70 | 10 | 95 | 6,8% | 5,3% |
5. | Volvo XC70 | 10 | 155 | 6,8% | 8,7% |
7. | Volvo S80 | 9 | 71 | 6,1% | 4,0% |
8. | Mercedes-Benz CLS | 2 | 35 | 1,4% | 2,0% |
9. | Chrysler 300C | 1 | 21 | 0,7% | 1,2% |
9. | Lexus GS | 1 | 14 | 0,7% | 0,8% |
- | Ostatní modely | 0 | 109 | 0,0% | 6,1% |
- | CELKEM | 148 | 1785 | 100,0% | 100,0% |
Ve srovnání s předchozím rokem si první prosincová pětice (či spíše šestice) vede takto: Mercedes E hlásí rekordních +336,4 % (z pouhých 11 vozů), A6 si pohoršila o 13,9 %, před třinácti měsíci bylo zaregistrováno 36 kusů. BMW 5 je na tom o 14,8 % hůře (-4, předloni 27), Audi Allroad quattro mělo prosinec 2008 vcelku úspěšný, prodalo se jich 34, výsledek z roku 2009 tedy znamená razantní pokles o 61,8 %, titul propadáku mu tak náleží plným právem. Volv V70 bylo o 16,7 % méně (předloni 12), jeho sourozenec do lehkého terénu vykazuje pád o 58,3 % (z 24, tedy -14).
Podíly vznětových motorů mezi nejlepšími jsou tentokrát následující: u Mercedesu E 93,8 % (45 vozů), Audi A6 77,4 % (24 aut), BMW 87 % (20 kusů), Audi Allroad 92,3 % (12 registrací) a obou Volv, V70 i XC70 90 % (9 vozů). Sta procent dosáhly tentokrát jen dva automobily a oba mimo Top 5: Volvo S80 a Chrysler 300C.
Celkové výsledky za rok 2009
Český trh nových vozů vyšší střední třídy se poměrně značně propadl, oproti roku 2008 ztratil 20,2 %. Místo 2.236 vozů jich bylo zaregistrováno od ledna do prosince jen 1.785.
V celkovém pořadí od ledna zvítězilo Audi A6 se 496 kusy a podílem 27,8 % před Mercedesem E s 405 (22,7 %) a BMW 5 s 249 vozy (13,9 %). První trojka má tak takřka 65 % trhu. Následuje čtvrté Volvo XC70 s 155 kusy (podíl 8,7 %), první pětici pak uzavírá Audi Allroad quattro, pro které se rozhodlo od začátku roku 135 zákazníků (7,6 %). Je zároveň posledním vozem, který překročil stovku registrací. Volvu V70 k ní chybělo 5 aut (celkem 95 a podíl 5,3 %). Za ním se umístil poslední zástupce švédské automobilky, sedan S80 (71, 4 %). Od osmého místa níže, na kterém skončil Mercedes CLS s pouhými 35 kusy, již jsou modely, které nikdy do statistik výrazněji nepromlouvají.
Lídr této kategorie, Audi A6, si oproti předloňským 525 vozům pohoršil o 5,5 %. Mercedes E je na tom naopak lépe, a to díky loňským úspěchům výrazně: získal 113,2 %. Prodalo se o 215 kusů více (ze 190). Bavorská pětka zaznamenala pokles o 32,3 % (v roce 2008 368). Připomeňme jen, že nástupnická generace F10 přijde na jaře a určitě situaci konkurenci od Audi i Mercedesu zkomplikuje. V sestupném trendu pokračuje také Volvo XC70 (-42,2 %, předloni 268). Ani Audi Allroad není výjimkou, vykazuje dokonce -59 % (z 329 vozů v roce 2008). Dvouciferné pády zaznamenali i ostatní členové nejlepší desítky s jedinou výjimkou, a tou je Peugeot 607 s třetinovým nárůstem.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v roce 2009 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2009 | 1-12/2008 | [ks] | [%] | 1-12/2009 |
1. | Audi A6 | 496 | 525 | -29 | -5,5% | 27,8% |
2. | Mercedes-Benz E | 405 | 190 | 215 | 113,2% | 22,7% |
3. | BMW 5 | 249 | 368 | -119 | -32,3% | 13,9% |
4. | Volvo XC70 | 155 | 268 | -113 | -42,2% | 8,7% |
5. | Audi ALLROAD QUATTRO | 135 | 329 | -194 | -59,0% | 7,6% |
6. | Volvo V70 | 95 | 151 | -56 | -37,1% | 5,3% |
7. | Volvo S80 | 71 | 116 | -45 | -38,8% | 4,0% |
8. | Mercedes-Benz CLS | 35 | 62 | -27 | -43,5% | 2,0% |
9. | Peugeot 607 | 28 | 21 | 7 | 33,3% | 1,6% |
10. | Honda LEGEND | 23 | 31 | -8 | -25,8% | 1,3% |
11. | Chrysler 300C | 21 | 31 | -10 | -32,3% | 1,2% |
12. | Saab 9-5 | 16 | 6 | 10 | 166,7% | 0,9% |
13. | Hyundai GRANDEUR | 14 | 26 | -12 | -46,2% | 0,8% |
14. | Lexus GS | 14 | 23 | -9 | -39,1% | 0,8% |
15. | Jaguar XF | 11 | 39 | -28 | -71,8% | 0,6% |
- | Ostatní modely | 17 | 50 | -33 | -66,0% | 1,0% |
- | CELKEM | 1785 | 2236 | -451 | -20,2% | 100,0% |
Dalo by se říci, že skokan roku 2009 je jasný – Mercedes E. Jenže ve statistikách je ještě jeden vůz, který si oproti loňsku polepšil více, a to o 166,7 %. Pravda, ani zdaleka nedosahuje takového počtu registrací. Jenže ty se zvedly ze 6 na 16 aut a nakonec to nejdůležitější: je jím Saab 9-5. Propadákem byl loni Jaguar S-Type s -80 %, ale ten se doprodával a navíc se do první patnáctky těsně nevešel, patří mu šestnácté pořadí se šesti kusy. Nelichotivý titul tak připisujeme jeho nástupci, řadě XF, která si pohoršila o 71,8 %. Místo 39 předloňských našlo své majitele loni jen 11 vozů. Připomeňme, že se prodávala od jara roku 2009, tím spíš je její loňský výsledek tristní.
Největší novinkou sezony 2010 v této kategorii je bezesporu nová generace BMW řady 5 s kódem F10. Začátek prodeje je plánován na březen, kombi Touring bude následovat v září. Varianta GT (F07) se již nabízí a je tedy do registrací zahrnována k předchozí sérii E60/61.
Podobu druhé generace Saabu 9-5 známe již od podzimu loňského roku, vstup na evropské trhy jej čeká v květnu. Tedy, pokud k němu vůbec dojde a švédský výrobce nerozšíří řady těch automobilek, které potkal smutný osud a ukončily svou činnost.