Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi A6
Audi A6
Audi A6
Audi A6
18 Fotogalerie

Český trh v roce 2009: Audi A6 uhájilo celkové vítězství ve vyšší střední

Aleš Dragoun
V září nastoupil nový Mercedes E, jenže zástupce čtyř kruhů měl již takový náskok, že prvenství uhájil. Stuttgartská třída E ovšem od začátku podzimu této kategorii dominuje.

Měsíční žebříček

Celkem si trh v této kategorii meziročně pohoršil jen o 8,6 %. V prosinci 2008 bylo zaregistrováno 162 automobilů vyšší střední třídy, o rok později 148, tedy o 14 méně.

Nejinak tomu bylo i v prosinci. Éčko tedy opět zvítězilo, tentokrát se 48 novými registracemi. Audi A6 skončilo druhé, na kontě má za poslední měsíc loňského roku o 17 vozů méně, tedy 31. Na BMW pětkové řady zbylo třetí místo s 23 kusy. Do první pětky se protlačil i Allroad quattro (čtvrtý s 13 automobily). Pátou příčku sdílejí dva modely švédského Volva: běžná kombi V70 a terénní XC70, mají na kontě 10 registrací. V žebříčku se tentokrát objevuje rovná desítka modelů, což není mnoho.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v prosinci 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období12/20091-12/200912/20091-12/2009
1.Mercedes-Benz E4840532,4%22,7%
2.Audi A63149620,9%27,8%
3.BMW 52324915,5%13,9%
4.Audi ALLROAD QUATTRO131358,8%7,6%
5.Volvo V7010956,8%5,3%
5.Volvo XC70101556,8%8,7%
7.Volvo S809716,1%4,0%
8.Mercedes-Benz CLS2351,4%2,0%
9.Chrysler 300C1210,7%1,2%
9.Lexus GS1140,7%0,8%
-Ostatní modely01090,0%6,1%
-CELKEM1481785100,0%100,0%

Ve srovnání s předchozím rokem si první prosincová pětice (či spíše šestice) vede takto: Mercedes E hlásí rekordních +336,4 % (z pouhých 11 vozů), A6 si pohoršila o 13,9 %, před třinácti měsíci bylo zaregistrováno 36 kusů. BMW 5 je na tom o 14,8 % hůře (-4, předloni 27), Audi Allroad quattro mělo prosinec 2008 vcelku úspěšný, prodalo se jich 34, výsledek z roku 2009 tedy znamená razantní pokles o 61,8 %, titul propadáku mu tak náleží plným právem. Volv V70 bylo o 16,7 % méně (předloni 12), jeho sourozenec do lehkého terénu vykazuje pád o 58,3 % (z 24, tedy -14).

Podíly vznětových motorů mezi nejlepšími jsou tentokrát následující: u Mercedesu E 93,8 % (45 vozů), Audi A6 77,4 % (24 aut), BMW 87 % (20 kusů), Audi Allroad 92,3 % (12 registrací) a obou Volv, V70 i XC70 90 % (9 vozů). Sta procent dosáhly tentokrát jen dva automobily a oba mimo Top 5: Volvo S80 a Chrysler 300C.

Celkové výsledky za rok 2009

Český trh nových vozů vyšší střední třídy se poměrně značně propadl, oproti roku 2008 ztratil 20,2 %. Místo 2.236 vozů jich bylo zaregistrováno od ledna do prosince jen 1.785.

V celkovém pořadí od ledna zvítězilo Audi A6 se 496 kusy a podílem 27,8 % před Mercedesem E s 405 (22,7 %) a BMW 5 s 249 vozy (13,9 %). První trojka má tak takřka 65 % trhu. Následuje čtvrté Volvo XC70 s 155 kusy (podíl 8,7 %), první pětici pak uzavírá Audi Allroad quattro, pro které se rozhodlo od začátku roku 135 zákazníků (7,6 %). Je zároveň posledním vozem, který překročil stovku registrací. Volvu V70 k ní chybělo 5 aut (celkem 95 a podíl 5,3 %). Za ním se umístil poslední zástupce švédské automobilky, sedan S80 (71, 4 %). Od osmého místa níže, na kterém skončil Mercedes CLS s pouhými 35 kusy, již jsou modely, které nikdy do statistik výrazněji nepromlouvají.

Lídr této kategorie, Audi A6, si oproti předloňským 525 vozům pohoršil o 5,5 %. Mercedes E je na tom naopak lépe, a to díky loňským úspěchům výrazně: získal 113,2 %. Prodalo se o 215 kusů více (ze 190). Bavorská pětka zaznamenala pokles o 32,3 % (v roce 2008 368). Připomeňme jen, že nástupnická generace F10 přijde na jaře a určitě situaci konkurenci od Audi i Mercedesu zkomplikuje. V sestupném trendu pokračuje také Volvo XC70 (-42,2 %, předloni 268). Ani Audi Allroad není výjimkou, vykazuje dokonce -59 % (z 329 vozů v roce 2008). Dvouciferné pády zaznamenali i ostatní členové nejlepší desítky s jedinou výjimkou, a tou je Peugeot 607 s třetinovým nárůstem.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v roce 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
-Období1-12/20091-12/2008[ks][%]1-12/2009
1.Audi A6496525-29-5,5%27,8%
2.Mercedes-Benz E405190215113,2%22,7%
3.BMW 5249368-119-32,3%13,9%
4.Volvo XC70155268-113-42,2%8,7%
5.Audi ALLROAD QUATTRO135329-194-59,0%7,6%
6.Volvo V7095151-56-37,1%5,3%
7.Volvo S8071116-45-38,8%4,0%
8.Mercedes-Benz CLS3562-27-43,5%2,0%
9.Peugeot 6072821733,3%1,6%
10.Honda LEGEND2331-8-25,8%1,3%
11.Chrysler 300C2131-10-32,3%1,2%
12.Saab 9-516610166,7%0,9%
13.Hyundai GRANDEUR1426-12-46,2%0,8%
14.Lexus GS1423-9-39,1%0,8%
15.Jaguar XF1139-28-71,8%0,6%
-Ostatní modely1750-33-66,0%1,0%
-CELKEM17852236-451-20,2%100,0%

Dalo by se říci, že skokan roku 2009 je jasný – Mercedes E. Jenže ve statistikách je ještě jeden vůz, který si oproti loňsku polepšil více, a to o 166,7 %. Pravda, ani zdaleka nedosahuje takového počtu registrací. Jenže ty se zvedly ze 6 na 16 aut a nakonec to nejdůležitější: je jím Saab 9-5. Propadákem byl loni Jaguar S-Type s -80 %, ale ten se doprodával a navíc se do první patnáctky těsně nevešel, patří mu šestnácté pořadí se šesti kusy. Nelichotivý titul tak připisujeme jeho nástupci, řadě XF, která si pohoršila o 71,8 %. Místo 39 předloňských našlo své majitele loni jen 11 vozů. Připomeňme, že se prodávala od jara roku 2009, tím spíš je její loňský výsledek tristní.

Největší novinkou sezony 2010 v této kategorii je bezesporu nová generace BMW řady 5 s kódem F10. Začátek prodeje je plánován na březen, kombi Touring bude následovat v září. Varianta GT (F07) se již nabízí a je tedy do registrací zahrnována k předchozí sérii E60/61.

Podobu druhé generace Saabu 9-5 známe již od podzimu loňského roku, vstup na evropské trhy jej čeká v květnu. Tedy, pokud k němu vůbec dojde a švédský výrobce nerozšíří řady těch automobilek, které potkal smutný osud a ukončily svou činnost.