
Český trh v říjnu 2008: Pořadí značek
V říjnu bylo na českém trhu prodáno 17.979 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 290 ks méně než v říjnu minulého roku. To představuje meziroční pokles o 1,6 %. Říjen je letošním třetím měsícem, kdy český trh meziročně klesal. Dobrou zprávou pro obchodníky a automobilky je, že šlo o nejmenší letošní pokles. Špatnou pak skutečnost, že o výpadek registrací se zasloužily firmy. Zákazníků, kteří kupovali osobní auta s DPH, bylo letos v říjnu 72 %, loni v říjnu jen 66 %. Jsou firmy opatrnější než domácnosti? Je to začátek trvalejšího sestupného trendu? Nebo jen výsledek velmi atraktivní nabídky aut za rekordně nízké ceny, které přesvědčily ty, kteří se dlouho nemohli k nákupu auta rozhoupat? Jednoznačnou odpověď pro vás nemáme, ale slibujeme, že se o situaci na českém trhu budeme bavit s nejvyššími představiteli importérských firem v České republice.
Prodej automobilů v říjnu jinde ve světě |
Prodej nových osobních automobilů v Německu se v říjnu meziročně snížil o 8,2 procenta na 258.800 vozů. Za prvních deset měsíců letošního roku prodej nicméně vzrostl o 0,3 procenta na 2,63 milionu vozů. Poptávka po automobilech minulý měsíc podle dosud zveřejněných údajů klesala i na dalších západoevropských trzích. Ve Francii se prodej v říjnu meziročně snížil o zhruba sedm procent, v Itálii téměř o pětinu a ve Španělsku dokonce o 40 procent. Společnost J.D. Power and Associates v srpnu předpověděla, že celkový prodej automobilů v západní Evropě se v letošním roce sníží zhruba o pět procent na 14,01 milionu vozů z loňských 14,80 milionu. Ve Spojených státech se prodej automobilů v říjnu meziročně propadl o 32 procent na 838.156 vozů. Dostal se tak na nejnižší úroveň za více než 17 let. V přepočtu na celý rok činil prodej 10,56 milionu vozů, což představuje nejhorší výsledek za čtvrt století. |
Škoda Auto v září prodala 4923 vozů, což bylo o 23,7 % méně než před rokem. Obchodní výsledky Škody jsou v posledních měsících jako na houpačce, ale nedávno zavedené ceníky by měly domácí značku vrátit zpět do růstových sfér. Alespoň v to všichni v Mladé Boleslavi doufají. Tržní podíl v desátém měsíci roku činil jen 27,4 %.
S náskokem téměř pěti set jednotek byl v říjnu opět prvním dovozcem Ford. Meziroční nárůst Fordu činí 21 %, ale ani to v říjnu drží nestačilo na cílový desetiprocentní podíl na trhu. 9,7 % však patří k nejlepším výsledkům lídra mezi dovozci.
TEST Ford Fusion 1.4 (58 kW) – Nejprodávanější z dovážených |
Volkswagen a za ním francouzské trio Renault-Citroën-Peugeot rostli tentokrát jen jednociferně a drží si své dříve vydobyté pozice. Vyrovnanost značek skupiny PSA je až podezřelá, ale navenek nejsou z aktivit obou značek žádné známky týmové režie patrné.
Úspěšný měsíc mělo sedmé Hyundai a podruhé v řadě výrazně (o 37 %) rostla v říjnu osmá Toyota. Odbyt Kie se o necelých 10 % v říjnu meziročně propadl, ale nové ceníky Cee'du naznačují, že půjde jen o dočasný stav. Mimořádný prodejní výsledek - 533 registrací a meziroční nárůst o 41 % (!!!) - si v říjnu do ročního výkazu zapsalo Suzuki. Je v TOP 10!
Událostí hodnou pozornosti je bezpochyby nástup Dacie Sandero, která se v září začala zvolna prodávat a v říjnu se její odbyt rozjel naplno. V řeči čísel to znamená prodej 372 jednotek (z toho 186 Sandero) a meziroční nárůst o 170 % (!).
Mimořádná spokojenost vládne jistě také u Hondy (+37 %), Mazdy (+25 %) a Subaru (+25 %).
Naopak výrazné - dvouciferné - propady zaznamenal Fiat, BMW a Nissan.
Registrace na českém trhu v měsíci říjnu 2008 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 10/2008 | 10/2007 | [ks] | [%] | 10/2008 |
1. | Škoda | 4923 | 6453 | -1530 | -23,7% | 27,4% |
2. | Ford | 1742 | 1433 | 309 | 21,6% | 9,7% |
3. | Volkswagen | 1270 | 1177 | 93 | 7,9% | 7,1% |
4. | Renault | 1006 | 953 | 53 | 5,6% | 5,6% |
5. | Citroën | 994 | 966 | 28 | 2,9% | 5,5% |
6. | Peugeot | 982 | 961 | 21 | 2,2% | 5,5% |
7. | Hyundai | 878 | 746 | 132 | 17,7% | 4,9% |
8. | Toyota | 713 | 518 | 195 | 37,6% | 4,0% |
9. | Kia | 572 | 634 | -62 | -9,8% | 3,2% |
10. | Suzuki | 533 | 377 | 156 | 41,4% | 3,0% |
11. | Opel | 527 | 461 | 66 | 14,3% | 2,9% |
12. | Fiat | 423 | 513 | -90 | -17,5% | 2,4% |
13. | Mercedes-Benz | 404 | 448 | -44 | -9,8% | 2,2% |
14. | Dacia | 372 | 138 | 234 | 169,6% | 2,1% |
15. | Honda | 353 | 256 | 97 | 37,9% | 2,0% |
16. | Audi | 342 | 286 | 56 | 19,6% | 1,9% |
17. | Chevrolet | 301 | 311 | -10 | -3,2% | 1,7% |
18. | Mazda | 248 | 198 | 50 | 25,3% | 1,4% |
19. | BMW | 239 | 296 | -57 | -19,3% | 1,3% |
20. | Seat | 219 | 175 | 44 | 25,1% | 1,2% |
21. | Nissan | 184 | 222 | -38 | -17,1% | 1,0% |
22. | Mitsubishi | 160 | 147 | 13 | 8,8% | 0,9% |
23. | Volvo | 147 | 168 | -21 | -12,5% | 0,8% |
24. | Subaru | 112 | 89 | 23 | 25,8% | 0,6% |
25. | Iveco | 55 | 65 | -10 | -15,4% | 0,3% |
26. | Land Rover | 42 | 50 | -8 | -16,0% | 0,2% |
27. | Lexus | 33 | 18 | 15 | 83,3% | 0,2% |
28. | Porsche | 20 | 13 | 7 | 53,8% | 0,1% |
29. | Alfa Romeo | 17 | 31 | -14 | -45,2% | 0,1% |
29. | Jeep | 17 | 26 | -9 | -34,6% | 0,1% |
31. | Lada | 13 | 18 | -5 | -27,8% | 0,1% |
32. | Chrysler | 12 | 5 | 7 | 140,0% | 0,1% |
32. | Jaguar | 12 | 12 | 0 | 0,0% | 0,1% |
32. | Renault Trucks | 12 | 10 | 2 | 20,0% | 0,1% |
35. | Dodge | 11 | 12 | -1 | -8,3% | 0,1% |
36. | Hummer | 9 | 4 | 5 | 125,0% | 0,1% |
36. | Mini | 9 | 6 | 3 | 50,0% | 0,1% |
36. | Saab | 9 | 2 | 7 | 350,0% | 0,1% |
39. | smart | 5 | 2 | 3 | 150,0% | 0,0% |
40. | Ssangyong | 4 | 16 | -12 | -75,0% | 0,0% |
41. | Maserati | 3 | 0 | 3 | - | 0,0% |
41. | Santana | 3 | 4 | -1 | -25,0% | 0,0% |
43. | Lancia | 2 | 4 | -2 | -50,0% | 0,0% |
44. | Kaipan | 1 | 0 | 1 | - | 0,0% |
- | Cadillac | 0 | 0 | 0 | - | 0,0% |
- | Ferrari | 0 | 0 | 0 | - | 0,0% |
- | Rover | 0 | 0 | 0 | - | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 46 | 45 | 1 | 2,2% | 0,3% |
- | Celkem | 17979 | 18269 | -290 | -1,6% | 100,0% |
Vývoj trhu od začátku roku
Za deset měsíců roku 2008 bylo na českém území zaregistrováno 172.951 osobních a lehkých užitkových automobilů. Ve stejném období roku 2007 to bylo jen 158.722 ks. Pokračuje tedy meziroční růst trhu a to tempem 9 %.
Říjnový výsledek Škody vzdálil automobilku od loňských čísel, Škoda drží 29 % českého trhu a meziročně ztrácí 1730 registrací, tj. 3,3 %.
I v říjnu platí, že všichni dovozci z první desítky bez výjimky meziročně rostou. Ford jednoznačně dominuje mezi dováženými značkami. Volkswagen je na stabilní druhé importérské příčce. Pokud se nic zvláštního nestane a trh se bude vyvíjet dosavadním tempem, zřejmě na ní do konce roku zůstane. S příchodem nového Golfu se situace může, ale nemusí změnit.
Renault, Peugeot a Citroen jsou na svých tradičních místech z posledních měsíců. Tak jako Volkswagen čeká na Golf, čeká také Renault na Mégane. Souboj špičkových hatchbacků nižší střední třídy budeme sledovat v prvních měsících roku 2009. Cena bude v obou případech hrát velkou roli. Vždyť kolem 350 tisíc se dnes prodávají základní, ale slušně vybavené motorizace většiny konkurenčních modelů.
Zatím sedmá značka českého trhu - Hyundai - bude chtít v nejbližších měsících hrát Čechům na národní strunu v souvislosti se zahájením výroby modelu i30 v Nošovicích. V roce 2009 se pak očekává příchod nového silného konkurenta domácí Fabie - Hyundaie i20. I přes říjnové zaváhání zůstává nedynamičtější značkou českého trhu v TOP10 Kia. Prodává zatím o 28 % více než loni, ale poslední dva měsíce možná ještě tento údaj změní.
Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2008 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-10/2008 | 1-10/2007 | [ks] | [%] | 1-10/2008 |
1. | Škoda | 50382 | 52112 | -1730 | -3,3% | 29,1% |
2. | Ford | 14753 | 12004 | 2749 | 22,9% | 8,5% |
3. | Volkswagen | 13037 | 11034 | 2003 | 18,2% | 7,5% |
4. | Renault | 11666 | 9955 | 1711 | 17,2% | 6,7% |
5. | Citroën | 8629 | 8317 | 312 | 3,8% | 5,0% |
6. | Peugeot | 8531 | 8204 | 327 | 4,0% | 4,9% |
7. | Hyundai | 7334 | 6943 | 391 | 5,6% | 4,2% |
8. | Kia | 6112 | 4769 | 1343 | 28,2% | 3,5% |
9. | Toyota | 5521 | 5224 | 297 | 5,7% | 3,2% |
10. | Fiat | 5341 | 4670 | 671 | 14,4% | 3,1% |
11. | Opel | 4590 | 4811 | -221 | -4,6% | 2,7% |
12. | Mercedes-Benz | 4225 | 3808 | 417 | 11,0% | 2,4% |
13. | Suzuki | 3723 | 3181 | 542 | 17,0% | 2,2% |
14. | Chevrolet | 3595 | 2722 | 873 | 32,1% | 2,1% |
15. | Audi | 3176 | 2833 | 343 | 12,1% | 1,8% |
16. | Mazda | 2897 | 1486 | 1411 | 95,0% | 1,7% |
17. | Honda | 2736 | 2668 | 68 | 2,5% | 1,6% |
18. | BMW | 2639 | 2062 | 577 | 28,0% | 1,5% |
19. | Dacia | 2315 | 1505 | 810 | 53,8% | 1,3% |
20. | Nissan | 2236 | 1938 | 298 | 15,4% | 1,3% |
21. | Seat | 2176 | 1955 | 221 | 11,3% | 1,3% |
22. | Mitsubishi | 1520 | 1193 | 327 | 27,4% | 0,9% |
23. | Volvo | 1261 | 1295 | -34 | -2,6% | 0,7% |
24. | Subaru | 1010 | 655 | 355 | 54,2% | 0,6% |
25. | Iveco | 623 | 479 | 144 | 30,1% | 0,4% |
26. | Land Rover | 336 | 459 | -123 | -26,8% | 0,2% |
27. | Lexus | 215 | 209 | 6 | 2,9% | 0,1% |
28. | Jeep | 213 | 185 | 28 | 15,1% | 0,1% |
29. | Alfa Romeo | 192 | 247 | -55 | -22,3% | 0,1% |
30. | Porsche | 186 | 136 | 50 | 36,8% | 0,1% |
31. | Renault Trucks | 181 | 118 | 63 | 53,4% | 0,1% |
32. | Lada | 153 | 160 | -7 | -4,4% | 0,1% |
33. | Jaguar | 130 | 112 | 18 | 16,1% | 0,1% |
34. | Chrysler | 128 | 103 | 25 | 24,3% | 0,1% |
35. | Dodge | 109 | 130 | -21 | -16,2% | 0,1% |
36. | Saab | 98 | 55 | 43 | 78,2% | 0,1% |
37. | smart | 86 | 81 | 5 | 6,2% | 0,0% |
38. | Mini | 79 | 76 | 3 | 3,9% | 0,0% |
39. | Ssangyong | 70 | 148 | -78 | -52,7% | 0,0% |
40. | Hummer | 60 | 45 | 15 | 33,3% | 0,0% |
41. | Cadillac | 32 | 25 | 7 | 28,0% | 0,0% |
42. | Maserati | 28 | 14 | 14 | 100,0% | 0,0% |
43. | Ferrari | 24 | 22 | 2 | 9,1% | 0,0% |
44. | Lancia | 22 | 19 | 3 | 15,8% | 0,0% |
45. | Santana | 14 | 38 | -24 | -63,2% | 0,0% |
46. | Kaipan | 13 | 7 | 6 | 85,7% | 0,0% |
47. | Rover | 10 | 6 | 4 | 66,7% | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 544 | 504 | 40 | 7,9% | 0,3% |
- | Celkem | 172951 | 158722 | 14229 | 9,0% | 100,0% |