Česko spustí chytré dálnice. Výrazně snižují riziko nehod
Informovanost a dokonalý přehled o situaci na trase jsou základem pro bezpečnou jízdu. Chytré dálnice v kombinaci se systémem Car2X podpoří plynulost dopravy a pomohou i bezpečnostním složkám.
Česká republika činí významný krok v oblasti chytrých dálnic, které prostřednictvím technologie C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems) sdílejí informace s dopravní infrastrukturou a vozidly. Řidič je následně přímo na displeji multimediálního zařízení informován o dopravní situaci, rizikových úsecích nebo pohybu vozidel IZS s výzvou pro vytvoření záchranné uličky.
Jako první v České republice disponuje potřebným certifikátem pro využívání služeb značka Volkswagen. Průkopnickým vozem vybaveným komunikačním sdílením dat Car2X v sériové výbavě byla osmá generace golfu v roce 2019.
Nyní je Car2X součástí výbav People a Elegance v modelech Golf, Golf Variant, Passat, Tiguan, Tayron, Multivan, ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID.7 Tourer a ID. Buzz. V ostatních případech je systém dostupný v rámci příplatkového asistenčního balíčku. Pokud auto vyjelo z fabriky bez tohoto systému, dodatečná montáž není možná.
Služba se aktivuje přímo v menu nastavení soukromí, kde uživatel zvolí položku „Technologie Car2X“ a v případě modelů ID. musí v sekci asistence řidiče aktivovat „výstrahu nebezpečí“.
Seznam upozornění je bohatý. Posádka dostává informace o stojících a nepojízdných vozidlech, nehodách, kolonách, pracích na silnici a rizikových úsecích.
Nadstavba dále zahrnuje výstrahy o výskytu zvěře nebo člověka na silnici, snížené přilnavosti vozovky, zhoršené viditelnosti a jízdě vozidla v protisměru. Na tyto hrozby reagují prvky autonomní jízdy, například adaptivní tempomat je schopen automaticky přizpůsobit rychlost.
Volkswagen se obecně snaží zpříjemnit užívání svých vozů, a to i po ergonomické stránce. Novináři a majitelé totiž nepřijali s nadšením přesun ovládání většiny funkcí do dotykové obrazovky infotainmentu. Stejnou kritiku sklidila i haptická tlačítka na volantu. Lidé u základních ovládacích prvků preferují fyzická tlačítka s přirozenější odezvou. Začalo totiž přibývat nehod, kdy dotykové ovládání řidiče nadměrně rozptýlilo.
Volkswagen tedy postupně vrátí fyzické ovládání pro hlasitost audia, teplotu a intenzitu ventilátoru klimatizace a výstražná světla. Klasickou podobu dostanou také kliky dveří. Některé z těchto idejí přijme připravovaný nový městský elektromobil.

První zkušební provozy byly v České republice spuštěny v letech 2017 a 2018 a o rok později už systém fungoval v Praze a na dálnici D1. Infrastruktura chytré dálnice se aktuálně buduje na klíčových tazích, jakými jsou dálnice D0, D1, D2, D5, D8, D10 a D11.
Postupně se rozšíří i do velkých měst, například Brna, Hradce Králové, Karlových Varů, Mladé Boleslavi či Plzně. Na konci tohoto roku bude systém C-ITS dostupný na přibližně 800 kilometrech dálnic a integrován do 700 vozů Ředitelství silnic a dálnic. Systém pracuje s 5G sítí, kde výměna dat probíhá až desetkrát za sekundu.
Česká republika se zapojila do evropského projektu C-Roads Platform v roce 2015. Jeho cílem je sjednotit standardy, aby sdílení dat fungovalo ve všech zemích stejně.