Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Škoda

Černá magie: Vybrat ideální pneumatiku není tak snadné, jak by se mohlo zdát

Reklama

Letní v létě, zimní na zimu, odpovídající rozměry a tím to končí? Ano, i takto se dají nakupovat pneumatiky a legislativním požadavkům plně vyhoví. Není ale od věci si uvědomit, že těch pár centimetrů čtverečních gumy je vše, co drží auto na silnici – při brzdění, v zatáčkách i vyhýbacích manévrech, za deště i na sněhu. Vývojáři oddělení vývoje podvozků ze Škoda Auto mají několik tipů.

V oddělení vývoje podvozků Škoda Auto působí mimo jiné i experti zaměření speciálně na testování a vývoj nových pneumatik. Ty jsou ve spolupráci s dvanácti předními světovými výrobci konstruovány, testovány a přizpůsobovány vždy individuálně pro daný typ vozu, a to nejen v rámci modelových řad, ale i jednotlivých motorizací, karosářských variant nebo uspořádání hnacího řetězce. 

Pečlivý vývoj

Než se nový model dostane do prodeje a k prvním zákazníkům, tým škodováckých vývojářů stráví až dva roky cizelováním pneumatik, které jsou pro daný vůz optimální. Jenom na suchu se hodnotí minimálně dvanáct parametrů jako stabilita v přímém směru, boční vedení, akustický komfort, dále tzv. „mokrý handling“ i odolnost vůči aquaplaningu, na zřeteli jsou samozřejmě kritéria, která zajímají každého zákazníka, tedy hlučnost, životnost a jízdní komfort. A v neposlední řadě chování v mezních situacích, kdy je rozhodující, zda pneumatika pomůže auto stabilizovat, nebo naopak ustřelí do skluzu a když se pak opět chytne, auto navíc nakopne.

Co hrozí od nekvalitních pneumatik popisuje Jan Ševčík z vývoje podvozků Škoda Auto. „Začíná to nepříjemným hlukem a končí zrádnými vlastnostmi, které se projevují například tak, že na mokru má pneumatika nízkou přilnavost a může nečekaně ustřelit. Nejde jen o to, jak je mezní hranice vysoká, ale také jak je široká. Jsou pneumatiky, u nichž se dostanete na hranu, a auto se okamžitě utrhne do nekontrolovaného smyku. Znamená to, že pneumatika nemá žádnou tendenci automobil stabilizovat. Kvalitní pneumatiky mají mezní hranici širokou. Když se na ni dostáváte, tak vás varují a upozorňují, že se k ní dostáváte. I v případě, že se auto do smyku již dostalo, mají tendenci se stabilizovat rychle a zároveň plynule a bezpečně.“

Maximum možného

V Mladé Boleslavi s trochou nadsázky tvrdí, že konstrukce pneumatiky je vlastně kus černé magie. Požadavků je opravdu mnoho, často protichůdných. Ideální pneumatiky by neměla být hlučná, musí se dobře odvalovat s minimálním odporem, naproti tomu musí být dobrou trakci i boční vedení, chce se po ní, aby fungovala na suchu i na mokru, měla optimální vlastnosti za různých teplot, a ještě by měla co nejvíce vydržet a být komfortní.

„Obrazně si to můžete představit jako pavučinu, kdy jednotlivé vlastnosti pneumatiky leží navzájem propojené ve všech jejích vrcholech. Jakmile za jeden z vrcholů zatáhnete, nevyhnutelně tím ovlivníte i ostatní vlastnosti. Když například zlepšíte valivý odpor, tím samým krokem obvykle zhoršíte brzdnou dráhu nebo trakci na mokru,” říká Jan Ševčík z vývoje Škoda Auto.

Pneumatiky pro vozy Škoda dodávají výrobci z více zemí, ale ve všech případech mají poslední slovo v Mladé Boleslavi. Každý typ pneumatiky se dlouhodobě zkouší, proměřuje, posuzuje a testuje se v České republice na běžných silnicích, na testovacích polygonech VW i vývojových centrech renomovaných pneumatikářů jako Continental, Goodyear, Michelin, nebo Bridgestone. Pneumatiky určené pro sportovní verze vozů čeká nadto ještě „Zelené peklo“ - okruh Nürburgring. Vývojáři ze Škoda Auto platí mezi výrobci pneumatik za pedanty, nezřídka dojde až k osmi kolečkům připomínek, než jdou pneumatiky do výroby, doladěné přesně podle představ a zkušeností boleslavských odborníků.

Co znamená označení pneumatiky? (box)
205šířka pneumatiky v milimetrech [mm] od bočnice k bočnici – v tomto případě 205 mm
50profil pneumatiky. Jedná se o poměr výšky pneumatiky k její šířce v procentech [%] – zde 50 % z 205 mm, tedy 102,5 mm
R  označení konstrukce pneumatiky – v tomto případě se jedná o RADIÁLNÍ pneumatiku – tento pojem označuje postup skladby jednotlivých vrstev (tzv. kordových tkanin) pneumatiky, které jsou vždy uloženy kolmo na směr pohybu pneumatiky
17průměr ráfku v palcích ["]
XL označení zesílené konstrukce pneumatiky – Extra Load
93nosnostní index pneumatiky, který vyjadřuje maximální povolené svislé zatížení jednotlivé pneumatiky v kilogramech [kg] – v tomto případě 650 kg
rychlostní index pneumatiky vyjadřuje maximální možnou rychlost vozidla [km/h], pro jakou je pneumatika vyrobena – v tomto případě se jedná o 210 km/h
FR ochrana ráfku před poškozením při najetí k obrubníku

Jak na výběr nových pneumatik

Testováním pneumatik se kromě jejich výrobců a automobilek zabývá dle vlastních metodik i řada nezávislých institucí a medií. Brát v potaz výsledky sezonních testů je při výběru nového obutí bezesporu doporučeníhodné, není však od věci mít na paměti, že pneumatika v určitém rozměru a indexech může mít excelentní výsledky, což ale nutně neznamená, že pneu se stejným obchodním označením, avšak v jiném rozměru s odlišným hmotnostním a rychlostním indexem, bude nutně stejně dobrá. Například jeden typ, tedy obchodní označení, pneumatiky pro kompaktní hatchback může mít v testu špičkové výsledky, tentýž název nesoucí obutí třeba pro velké SUV dosáhne třeba jen na průměrné hodnocení. Nezřídka se také stává, že kromě jména výrobce, obchodního názvu pneumatiky a základních informací o ní (vizte box) se někde v koutku krčí podružné označení, kterého si běžný zákazník takřka nemá šanci všimnout a které značí, že pneumatika je určena pro konkrétní vůz konkrétní automobilky. Se značnou mírou zjednodušení lze říci, že čím výkonnější, těžší a podvozkově sofistikovanější auto je, a speciálně pokud má jiný rozměr pneumatik na jednotlivých nápravách, tím zásadnější rozdíl může tento „drobný detail“ znamenat. Chcete-li mít opravdu jistotu, že si kupujete optimální pneumatiku přímo pro svůj vůz, je ideální obrátit se na autorizovanou servisní síť.

Jednoduše a s výhodami

Autorizované servisy Škoda Auto vám kromě jistoty, že si kupujete pneumatiky doporučené a pečlivě testované automobilkou, nabídne i celou řadu dalších výhod. Není například třeba jezdit separátně do pneuservisu, výměnu pneumatik lze spojit třeba s plánovanou servisní prohlídkou, všechny autorizované servisy Škoda disponují plným zázemím pneuservisu. Sezonní přezutí či prohození kompletních kol zase významně ulehčuje služba Pneuhotel, tedy uskladnění pneumatik přímo v prostorách servisu, v optimálních podmínkách. Při výměně letních pneumatik za zimní a obráceně lze rovnou využít sezonní servisní akce, tedy pečlivou prohlídku vozu včetně diagnostiky za výrazně zvýhodněnou cenu. Zajímavým bonusem k nákupu samostatných pneumatik i kompletních sad disku s pneumatikou v autorizovaném servisu nebo na Škoda E-Shopu je i služba Pneugarance. Jde v podstatě o pojištění, které v případě neopravitelného poškození kryje až 70 % ceny nové pneumatiky, a které se vztahuje i na poškození vlastním zaviněním, například najetím na obrubník.