Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe (67 kW) CVT
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe (67 kW) CVT
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe (67 kW) CVT
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe (67 kW) CVT
60 Fotogalerie

Ceny aut: Zpomalí válka růst cen? Nebo to bude naopak?

David Šprincl

Zelená politika, kovid, nedostatečná výroba nových vozů, obří inflace, a do toho teď ještě válka v Evropě a oslabující koruna. Automobilová branže dostává ránu za ranou. Na jaké ceny aut se máme připravit?

Pandemie, nedostatek dílů, kauza čipů, opakovaně zastavovaná výroba, čím dál dražší vstupy od surovin typu oceli po vyšroubované ceny energií. A přitom chuť lidí nakupovat – to vše roztočilo cenovou spirálu na trhu nových i ojetých aut a ta se ne a ne zastavit.

Plus sto tisíc žádná míra

Stačí se podívat na naše vybrané příklady – když jsme se cenám nových aut věnovali naposledy, a to loni v říjnu, stál Fiat Tipo lehce přes tři sta tisíc, Peugeot 308 SW přes čtyři a Ford Kuga přes šest set tisíc korun.

Neuteklo ještě pět měsíců a stejné modely, někdy v nových kabátech, jsou klidně o sto tisíc dražší. U zmíněného hatchbacku Tipo značí růst ceny z 314.900 na 459.900 Kč skok o 46 procent!

Kodiaq: +147.000 korun

Růst cen najdeme napříč trhem včetně nejprodávanější značky. Pro komplexní srovnání ukazujeme nejen letošní a loňské ceny modelů „od“, ale i předloňské, kdy se rozjížděl kovid. Třeba startovací cena Škody Kodiaq se za tu dobu posunula ze 716.900 na 863.900 Kč.

Co je však pro zájemce o dostupná nová auta ještě horší, brutální zdražení potkalo i nejlevnější vozy.

Svět motorů 10/2022Svět motorů 10/2022 | Svět motorů

Sandero: Ze 174.900 na 275.900 Kč

Stačí se podívat na značku pro obyčejný lid: Dacii. Ještě dobře si pamatujeme, jaké haló u čtenářů Světa motorů způsobilo s příchodem nové generace zdražení sandera ze 174.900 na 211.400 Kč. Loni vyskočilo na 239.900 Kč, dnes už na 275.900 Kč. Duster, ne tak dávno auto za necelý čtvrtmilion, zdražil nejprve na 284.900 Kč a nyní už na 349.900 Kč.

Malá auta202020212022
Mitsubishi Space Star224 850 Kč245 850 Kč245 850 Kč
Dacia Sandero211 400 Kč239 900 Kč275 900 Kč
Hyundai i20249 990 Kč279 990 Kč289 990 Kč
Kia Rio274 980 Kč314 980 Kč314 980 Kč
Suzuki Swift269 900 Kč318 900 Kč318 900 Kč
Citroën C3274 900 Kč294 900 Kč319 900 Kč
Renault Clio265 000 Kč315 000 Kč335 000 Kč
Škoda Fabia279 900 Kč329 900 Kč339 900 Kč

Inflační tornádo

Kovidová opatření se sice s koncem zimy rozpouštějí, jenže s rokem 2022 dál vylétla inflace, u nových vozů ještě šponovaná tím, že automobilky musejí vedle drahých vstupů vydělávat i na „polštáře“ pokut za výrobu aut jezdících na benzin a naftu.

A do toho válka

Aby nebylo výkrut spirály málo, rozjela se válka na Ukrajině. A přidal se k ní pád koruny. Když jsme zkraje března oslovili zástupce automobilek, co může s cenami a vůbec vývojem na automobilovém trhu udělat válečný konflikt, dočkali jsme se strohých odpovědí typu „to ví jen bůh“.

„Je ale evidentní, že konflikt na Ukrajině bude mít mimo jiné za následek další výpadky v dodavatelském řetězci, což může mít dočasný vliv na výrobní proces a kapacity. Zároveň lze očekávat další zdražování některých vstupů,“ napsala nám Lenka Vaňková, a to nejen za svou značku Volkswagen Užitkové vozy, ale i za všechny ostatní ve společnosti Porsche ČR. Tedy Audi, Cupra, Volkswagen, Seat a další.

Kompakty202020212022
Hyundai i30329 990 Kč349 990 Kč359 990 Kč
Kia Ceed354 980 Kč394 980 Kč394 980 Kč
Škoda Scala397 900 Kč412 900 Kč417 900 Kč
Ford Focus389 900 Kč449 400 Kč452 900 Kč
Fiat Tipo289 900 Kč314 900 Kč459 900 Kč
Renault Mégane389 900 Kč470 000 Kč470 000 Kč
Opel Astra379 990 Kč419 990 Kč479 990 Kč
Peugeot 308375 000 Kč399 000 Kč490 000 Kč

Zjeví se auta, opadne chuť?

Na druhou stranu válka může dosavadní trend nikoliv vyšroubovat, ale naopak pozměnit. „Dovedu si představit, že nejistota a obavy ohledně budoucích důsledků války na Ukrajině nejspíš u řady zájemců o nové, ale i ojeté auto způsobí odložení koupě na neurčito,“ uvažuje Jindřich Topol z AAA Auto.

Čili náhlý pokles poptávky by v budoucích týdnech a měsících leckomu mohl dávat naději na zpomalení růstu cen. „Dále, pokud by se některé automobilky rozhodly zastavit dodávky nových aut do Ruska, výrobní kapacity pro evropský trh se tím navýší. Nabídka nových vozů v Česku tím vzroste a tlak na plošné zvyšování cen se může o něco snížit,“ pokračuje Jindřich Topol. Avšak s dodatkem, že v úplné zastavení, nebo dokonce obrat cenového trendu kvůli jiným faktorům, jež na současnou produkci a trh s auty působí, doufat nelze.

Růst sazeb = brzda koloběhu

K tomu do hry vstupuje další výpadek dodávek dílů pro výrobce aut, a sice od ukrajinských subdodavatelů, kterých není málo. „Navíc válka přináší nejistotu na finančních trzích a s tím související růst úrokových sazeb zabrzdí chuť firem skrze úvěry a leasingy obměňovat vozový park. Tím se celý koloběh automobilového trhu, který se po kovidu začínal pomalu rozbíhat, zase zpomalí. A nedostatek aut tím bude pokračovat i v bazarech,“ přibližuje Topol.

Kombíky202020212022
Škoda Fabia Combi328 900 Kč334 900 Kč359 900 Kč
Hyundai i30 kombi344 990 Kč374 990 Kč384 990 Kč
Kia Ceed SW374 980 Kč419 980 Kč419 980 Kč
Ford Focus kombi399 900 Kč449 400 Kč482 900 Kč
Fiat Tipo kombi334 900 Kč339 900 Kč489 900 Kč
Renault Mégane Grandtour419 900 Kč490 000 Kč490 000 Kč
Peugeot 308 SW410 000 Kč410 000 Kč510 000 Kč

Díky za diesel!

Už první dny války a následné přiškrcení obchodního styku s Ruskem přinesly zvýšení cen zemního plynu a ropy.

„To v současném tápajícím autosvětě přilije další olej do ohně. Pokud výrazně zdraží fosilní paliva i elektřina, která se z nich v Evropě vyrábí, dost možná si budou gratulovat ti, kdo odolali trendům posledních doby a nechali si v rodině starší úsporné dieselové auto. Přitažlivost dnešních bateriových elektromobilů může náhle klesnout. A kdoví, třeba se stránky automobilových médií začnou plnit novinkami o autech na vodík, která zatím byla veřejností vnímána spíš jako technická kuriozita. Plány Evropské komise na konec spalovacích motorů v roce 2035 za současné situace každopádně začnou mít stále více trhlin,“ uzavírá Jindřich Topol.

SUV202020212022
Dacia Duster249 900 Kč284 900 Kč349 900 Kč
Renault Captur395 000 Kč410 000 Kč450 000 Kč
Suzuki S-Cross489 900 Kč497 900 Kč508 900 Kč
Ford Kuga469 900 Kč609 900 Kč701 900 Kč
Toyota RAV4729 900 Kč734 900 Kč814 900 Kč
Honda CR-V679 900 Kč799 900 Kč834 900 Kč
Škoda Kodiaq716 900 Kč818 900 Kč863 900 Kč

Škoda opět omezuje výrobu

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto musela od března doma opět omezit produkci. Potýká se totiž s kritickým nedostatkem dodávek dílů od několika lokálních dodavatelů z Ukrajiny, což má vliv na některé modely. Škoda musela omezit například výrobu elektrického SUV Enyaq iV. Stejně jako koncern VW přerušila veškeré aktivity v Rusku. A vynuceně pozastavila i výrobu vozů na Ukrajině. Přímo tam dosud produkovala modely Superb, Kodiaq, Karoq a Fabia Combi. „Vozy vyrobené v závodě Solomonovo jsou ale určeny pouze pro zákazníky na ukrajinském trhu,“ uvedla automobilka. Dopady na výrobu a hospodářský chod firmy kvůli sankcím uvaleným na Rusko jsou podle Škody jasnou věcí. Přerušením aktivit je daný propad prodejů na Ukrajině a v Rusku, které bylo dosud jedním z nejvýznamnějších trhů značky v celosvětovém měřítku. V roce 2021 platilo Rusko za druhý největší trh vůbec. Firma na něj dodala přes 90.000 škodovek.

Anketa: Co udělá válka s cenami aut?

Arnošt Barna, Kia: Inflace celosvětově postihuje všechny oblasti a podle mého názoru se ji podaří zkrotit až ve střednědobém horizontu. Věřím, že válka na Ukrajině výrazně neovlivní ceny nových aut, přestože aktuální situace způsobuje jak logistické problémy v dodávkách surovin pro výrobu, tak růst jejich cen. Myslím, že po nynějších turbulencích bude v Česku tyto nepříznivé faktory časem tlumit vliv kurzu koruny k hlavním světovým měnám, který se po uklidnění mezinárodní situace vrátí k posilujícímu trendu. Co se v autosvětě další éry změní, je dnes těžké předvídat, protože je ve hře mnoho protichůdných tendencí a politicko-ekonomických otázek.

Josef Šopík, Opel: Pečlivě sledujeme vývoj inflace i možné dopady uplatňovaných ekonomických sankcí. Zatím nemáme výraznější signály, že by se tyto aspekty měly výrazněji projevit na našich výkonech nebo profitabilitě. Z pohledu zákazníků lze ovšem předpokládat růst cen všeho, tedy i aut.

Petr Burián, Ford: Těžko mohu být konkrétní, stále jsme v turbulentní době, kdy ceny kromě dlouhodobě plánovaných kroků ovlivňuje velmi proměnlivá volná kapacita výroby, poptávka a rychle se měnící ceny vstupních nákladů. Co se týče války, Ford do odvolání pozastavil veškeré obchodní aktivity na ruském trhu. Na Ukrajině sice nemáme významný objem obchodních aktivit, ale v naší společnosti pracuje po celém světě velký počet ukrajinských občanů, které budeme podporovat.

Tomáš Teufl, Suzuki: Nepříznivý vývoj inflace a válečný konflikt na Ukrajině budou generovat další tlaky na růst cen nových automobilů, které se pravděpodobně promítnou i do cen všeho, tedy i našich produktů.

Rozhovor s Janem Tejnorem: Už i velké ležáky odjely

Nová osobní auta nejsou. Jestli ano, prodejce je schovali. Dokonce některé firmy místo nových aut systematicky skupují ojetiny. Tak vidí praxi roku 2022 Jan Tejnor z MHC Mobility.

Ceny nových aut v tomto století nerostly nikdy tak prudce jako nyní. Co za tím je a kam až to povede?

Budou dál vzrůstat. To je prostě jasná věc. Nevidím totiž jediný důvod, aby to tak nebylo.

Jaké jsou ty hlavní, aby tomu tak bylo?

Rostou ceny surovin, protože se zvyšuje jejich spotřeba. Uvědomme si, že ceny byly poslední roky v deflaci. Folklor nakupování všeho v aukcích a v Asii celá léta některé ceny dokonce dlouhodobě snižoval. Teď, když je dodavatelský řetězec na konci, se karta obrátila. Jsou známé příklady součástek, které stávaly dolar, přitom dnes stojí šedesátkrát víc.

Jakou roli v tom všem sehrálo obrácení pozornosti na elektroauta?

Výrobci podporují jejich produkci. Musí je vyrábět, aby jim vycházely průměrné emise na vyrobenou flotilu, do čehož jsou tlačeni obrovskými pokutami. Všimněte si například toho, že když přišla první, legrační elektroauta před patnácti lety, byla to prdítka skoro za milion a stejně velká z kategorie malých aut stála čtvrtinu. Dneska je většina elektroaut velikosti středního SUV za spíše podobnou cenu jako vůz s konvenčním pohonem. Ceny se vzájemně přiblížily. Za čtvrt milionu jste si před pár lety vybíral z obrovské řady aut, brzy vás s tímhle rozpočtem pošlou naproti do prodejny elektrokol.

Co s tím budete dělat vy – společnosti, které na auta půjčují?

Naše reakce je jednoduchá. Hodně se na situaci díváme přes TCO, tedy celkové náklady spojené s vlastnictvím auta. Samozřejmě to vede k tomu, že často nahrazujeme konvenční značky méně rozšířenými. Už i zákazníci na to začínají reagovat. Tento postup aplikujeme jak v osobních, tak užitkových, ale i nákladních vozech. Obzvlášť v době zdražování, kterého jsme svědky, jsou zákazníci na cenu citliví a pohled přes TCO považujeme za ten nejsprávnější.

Můžeme čekat, že se v době vysokých pořizovacích cen vrátí obliba operativního leasingu?

Proč ne? Operativní leasing není pronájem automobilů, je to hlavně outsourcing operativy a rizik. V době cenové rozkolísanosti jako teď to platí dvojnásob.

Nová auta obecně nejsou. Mohou zájem lidí uspokojit ta skladová?

Jenže i ta nejsou – jestli ano, prodejci je asi schovali. Běžná čekací doba dosahuje roku. Už i hodně velké ležáky odjely. Dokonce některé firmy systematicky skupují ojetiny do tří let. Užitková auta do tří a půl tuny ještě nějaká existují. Bohužel většinou v nevyhovujících konfiguracích. Čekací lhůta je – velmi obecně řečeno – od půl roku do roku. Ta nákladní představují nedostatkové zboží a čekací lhůta je rok a více.

Jak na to reagují Češi? Nechávají si auta déle – i ta, která už měli třeba v operativním leasingu vrátit?

Protahování leasingu je viditelný trend dneška, ale v podstatě je to stejné, jako když vás bolí noha a vezmete si prášek proti bolesti. Řešení je to nekoncepční, nelze ho zopakovat a příčinu neřeší. Vraťme se na začátek. Kdysi byl trend držet auto čtyři roky, pak přišla doba krátkých leasingů a cenové deflace. Importéři si kratšími otočkami dramaticky navyšovali objemy, ale za cenu nižších marží a vyšších slev. Ta spirála se zastavila, když se zjistilo, že ojetiny po roce stojí jako nová auta. Řada obchodů byly skryté reexporty a tím, že každý poradce po škole jezdil v limuzíně, se devalvovaly některé modely. Druhým hřebíkem do rakve krátkých leasingů je současný nedostatek vozů. A jsme zpátky u toho, že firmy drží auta déle.

Je problém si leasing o rok prodloužit?

Není to problém. Ale co potom? Auto už je servisně neúnosně nákladné a třeba v případě užitkových vozidel tráví opravami tolik času, až je skoro nerentabilní ho provozovat. Nákupní mechanismy se změnily. Už to není podle zaběhnutého scénáře, že se sešlo pět výrobců aut, tři leasingovky a z těch patnácti kombinací nákupčí udělal elektronickou aukci a šel se pochlubit úsporami, které se začaly realizovat za tři měsíce po dodání aut. Dnes je třeba uvažovat a počítat v delším horizontu, plánovat s daleko delším předstihem a počítat s menší submisivitou dodavatelů.

Češi si na nové auto půjčují 306.821 Kč

Průměrná výše úvěru nebo leasingu na nový osobní automobil v Česku vzrostla meziročně o 14 %. Vyplývá to ze statistik České leasingové a finanční asociace. Zatímco v roce 2020 si domácnosti od členských společností asociace půjčovaly na nový osobní vůz v průměru 270.356 korun, loni to bylo 306.821 Kč. „Zvyšování průměrné výše leasingu nebo úvěru je způsobeno zdražováním nových aut. Můžeme očekávat, že v roce 2022 bude tento trend pokračovat. Na vině je vysoká inflace, pokračující nedostatek některých dílů nebo tlak evropských úřadů na nízkoemisní provoz i na povinnou instalaci pokročilých bezpečnostních asistentů do vozidel. To všechno se promítá do jejich cen,“ říká Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA. Pokud jde o produkty, kterými zákazníci financují nové osobní automobily, loňský rok potvrdil, že mezi domácnostmi je nadále nejoblíbenější spotřebitelský úvěr. Ten co do počtu uzavřených smluv dosáhl podílu na trhu na úrovni 87 %. Podíl operativního leasingu v roce 2021 u lidí činil 13 %. Ve firemní sféře byl podíl operativního leasingu 42 %. Šedesát procent podniků volících operativní leasing využívá jeho nejvyspělejší formu, tedy full-service leasing, jenž poskytuje komplexní péči o vozidlo.

Čísla z trhu financování

  • Prostřednictvím produktů členů ČLFA bylo financováno přes 25 % všech nových osobních aut prvně registrovaných v Česku.
  • Celkem členské společnosti ČLFA poskytly domácnostem na financování nových osobních aut 3,85 miliardy korun, meziročně o 8 % méně.
  • Počet profinancovaných nových osobních vozů určených pro privátní klientelu klesl o 19 %.
  • Ve firemní sféře činila průměrná výše leasingu anebo úvěru na nový osobní vůz 625.259 korun, o rok dříve to bylo 586.530 Kč.
  • Podniky si od členů ČLFA půjčily na nová osobní auta přes 25 miliard korun, meziročně o 17 % více.
  • Počet profinancovaných nových firemních osobních vozidel meziročně vzrostl o 10 %.

MHC Mobility

Název se zrodil spojením společností Hitachi Capital Corporation a Mitsubishi UFJ Lease and Finance Company Limited. Vznikl tím jeden z nejsilnějších světových hráčů v oblasti leasingů a financování aut: Mitsubishi HC Capital. V této oblasti představuje MHC Mobility společnost podnikající napříč kontinenty, podpořenou desítkami let odborných expertíz a majetkem v řádech miliard. V regionu Česka, Polska, Slovenska a Maďarska provozuje 16.000 vozidel, celosvětově jich je kolem milionu. Přímo česká společnost byla založena v roce 2020 a primárně se zabývá operativním leasingem.

Nejlevnější auta v čase
2012
1.Fiat Panda154 900 Kč
1.Renault Thalia154 900 Kč
3.Dacia Sandero159 900 Kč
4.Chevrolet Spark162 900 Kč
5.Renault Twingo164 900 Kč
2013
1.Renault Thalia139 900 Kč
2.Dacia Logan159 900 Kč
2.Dacia Sandero159 900 Kč
4.Toyota Aygo169 900 Kč
4.Citroën C1169 900 Kč
2014
1.Dacia Logan164 900 Kč
2.Dacia Sandero169 900 Kč
3.Chevrolet Spark173 100 Kč
4.Ford Ka179 990 Kč
5.Škoda Citigo183 900 Kč
2015
1.Dacia Logan169 900 Kč
2.Dacia Sandero174 900 Kč
3.Ford Ka184 990 Kč
4.Opel Corsa188 900 Kč
5.Dacia Logan MCV194 900 Kč
2016
1.Dacia Logan169 900 Kč
2.Dacia Sandero174 900 Kč
3.Ford Ka186 990 Kč
4.Dacia Logan MCV189 900 Kč
5.Škoda Citigo197 200 Kč
2017
1.Dacia Logan169 900 Kč
2.Dacia Sandero174 900 Kč
3.Dacia Logan MCV189 900 Kč
4.Škoda Citigo197 200 Kč
5.Nissan Micra199 900 Kč
2018
1.Dacia Logan169 900 Kč
2.Dacia Sandero174 900 Kč
3.Dacia Logan MCV189 900 Kč
4.Škoda Citigo197 900 Kč
5.Hyundai i10204 990 Kč
2019
1.Dacia Logan169 900 Kč
2.Dacia Sandero174 900 Kč
3.Dacia Logan MCV189 900 Kč
4.Škoda Citigo197 900 Kč
5.Dacia Dokker214 900 Kč
2020
1.Dacia Logan MCV204 900 Kč
2.Dacia Sandero211 400 Kč
3.Dacia Logan211 400 Kč
4.Toyota Aygo214 900 Kč
5.Fiat Panda221 900 Kč
2021
1.Dacia Sandero239 900 Kč
2.Hyundai i10239 990 Kč
3.Mitsubishi Space Star245 850 Kč
4.Fiat Panda259 900 Kč
5.Kia Picanto269 900 Kč
2022
1.Mitsubishi Space Star245 850 Kč
2.Hyundai i10249 990 Kč
3.Dacia Sandero275 900 Kč
4.Toyota Aygo277 900 Kč
5.Kia Picanto279 980 Kč