Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Autobazar
13 Fotogalerie

Ceny aut letí vzhůru: Ojetiny zdražují. A bude ještě o dost hůř!

David Šprincl

Ceny aut v Česku rostou pekelným tempem. Nových i ojetých. Na slevy letos rozhodně zapomeňte. Kde hledat? A jak dlouho se na vozy čeká?

Spotřebitelské ceny v Česku letí nahoru, v červnu vzrostly o 3 %. Největší vliv na zdražování mají ceny benzinu s naftou – a samotných aut. „Automobily byly v červnu meziročně dražší o šest procent,“ hlásí vedoucí oddělení statistiky spotřebitelských cen Českého statistického úřadu Pavla Šedivá.

Průměrná ojetina = 245.000 Kč

Rostoucí ceny platí pro nové i ojeté vozy. Průměrná cena bazarových aut na českém trhu v prvním pololetí meziročně stoupla o šestnáct procent na 245.000 Kč. Zatímco loni poskytovali prodejci někdy i výrazné slevy, letos naopak stále zdražují. „Ve druhém čtvrtletí cena proti začátku roku stoupla o pět procent. Nárůst letos zrychlil zejména v červnu a během července nadále pokračoval. Pravděpodobnost, že by šly ceny dolů, je prakticky nulová, neboť zhruba od června začaly růst také výkupní ceny vozidel,“ vysvětluje Barbora Minksová z Cebie.

Passat: +26.500 Kč

„Pokud se podíváme na pětku nejžádanějších modelů v bazarech, suverénně nejvyšší nárůst ceny za poslední půlrok zaznamenal Volkswagen Passat, kde medián ceny pět let starého vozu od ledna doteď vzrostl o 26.500 korun na 346.500 Kč. Takto rapidní nárůst ceny nepamatuji,“ odkrývá provozní ředitel center AAA Auto Petr Vaněček. Obrovská poptávka pochopitelně nutí prodejce i ke zvýšení výkupních cen. „Zákazníkům, kteří v současné době přemýšlejí o obměně vozového parku, se vyplatí koupit novější vůz teď. Ceny v nejbližších měsících porostou v řádu jednotek procent,“ doplňuje Vaněček.

Svět motorů  31/2021Svět motorů 31/2021 | Svět motorů

 

Rapid: +9 %

V procentech je nejvyšší nárůst u Škody Rapid, jejíž průměrná cena letos stoupla o 9 % na 218.000 korun. Ještě v lednu se přitom tento model nejčastěji prodával o 18.000 Kč levněji.

Podobně je na tom i Volkswagen Golf, který je nejčastěji nabízen za 288.000 korun, na začátku roku to bylo 269.900 Kč.

Chybí 30.000 aut

Zvýšení cen pětiletých, ale i dalších ojetin je důsledkem dlouho zavřených hranic se státy západní Evropy, odkud se v posledních letech běžně dováželo okolo 14.500 aut měsíčně. V loňském roce však do Česka dorazilo o třicet tisíc ojetin méně, v průměru tedy jen okolo 12.500 vozů měsíčně. „Třicet tisíc aut tak v současné době v Česku chybí a jsme závislí zejména na obchodu s tuzemskými ojetinami. Ty jsou pro zákazníky na druhou stranu bezpečnější variantou, protože je u nich výrazně jednodušší dohledat historii daného vozu, ale vzhledem k vysoké poptávce zkrátka letí jejich ceny nahoru,“ vidí Petr Vaněček.

Auta nečekají ani sto dní

Zatímco na nová auta se čeká dlouho, neb nejsou nebo stojí bez chybějících čipů na plochách továren, průměrná doba prodeje ojetého vozu se meziročně snížila ze 106 na 96 dní. „Ještě letos v zimě přitom stoupla na 118 dní, což ale bylo dáno tím, že po celou dobu směly autobazary nabízet vozy jen v režimu online. Po otevření se prodeje výrazně urychlily a díky extrémní poptávce se doba od června dále výrazně zkracuje, u některých obchodníků se pohybuje už jen okolo pětasedmdesáti dní. Zájem je obří. A ochota poskytnout slevu tedy prakticky nulová,“ odkrývá Barbora Minksová.

Průměrná cena nejžádanějších ojetin
Model201620172018201920202021
Škoda Octavia190 068193 089197 181205 598207 243218 532
Průměrné stáří v letech8,48,68,48,28,28,5
Škoda Fabia126 003136 117131 292139 310155 325160 416
 8,88,79,198,68,9
Volkswagen Passat221 292234 221253 988250 988270 056277 319
 8,487,47,26,77,6
Škoda Superb303 986327 905336 932311 804326 494351 081
 6,46,35,96,56,46,4
Škoda Rapid295 000277 948277 983272 039241 737235 885
 1,82,42,42,73,4,6
Volkswagen Golf191 632198 458211 068207 490199 124217 230
 8,58,68,38,38,68,7
Hyundai i30252 994252 405249 683235 956224 979245 490
 3,53,844,65,55,5
Ford Focus133 665122 023140 495137 528118 630145 290
 9,19,799,610,610,3
Kia Ceed205 249221 018205 538202 465219 378226 950
 5,24,95,765,76,1
Škoda Karoq732 499636 515640 253607 056602 161
 00,60,81,21,3
Ford Mondeo173 258168 396167 922176 192174 677203 324
 8,89,19,28,99,38,9
Dacia Duster293 125302 987290 270288 302286 008315 287
 2,62,62,93,64,13,6
Kia Sportage360 093359 913348 208345 883342 078383 360
 4,44,95,35,15,55,2
Volkswagen Touran228 252240 115228 130231 062250 182253 812
 7,67,48,28,27,78,7
Škoda Yeti356 894337 755312 309274 316248 641247 022
 3,544,76,17,18
Opel Astra145 278159 448166 579151 451132 079161 034
 98,88,18,79,78,8
Hyundai Tucson245 181322 811371 604412 284437 482465 238
 7,86,75,64,744,2
Volkswagen Tiguan443 778381 671366 545374 308350 818397 658
 4,66,26,46,57,37
Renault Mégane122 525158 006134 931152 049141 706147 956
 9,18,18,98,89,19,6
Škoda Kodiaq838 107810 251807 573786 298804 536
 0,40,70,91,62

Cena = 80 % rozhodování

Podle průzkumu společnosti Cofidis zůstávají Češi při koupi auta obezřetní. Do jednoho měsíce si vybere vůz polovina z nich, více než desetina Čechů vůz hledá déle než půl roku. Nejdůležitější roli hraje při výběru ojetiny cena, podle níž ji vybírají čtyři lidé z pěti.

Se startem léta výrazně ožil také trh zánovních ojetin. Podle statistik AAA Auto, které rozebíráme podrobně model po modelu v tabulce nahoře, bylo na českém trhu inzerováno ve druhém čtvrtletí přes 29.000 zánovních ojetin se stářím do tří let, což je skoro o dva tisíce víc než v prvním čtvrtletí.

„Je vidět, že hlad lidí po novějších autech je po pandemickém roce plném restrikcí a zákazů opravdu velký. Obchodníci tak musí stále reagovat na zvýšenou poptávku a vykrývat i výpadky ve výrobě, kde se velmi prodloužily dodací lhůty. Zákazníci, kteří s obměnou vozového parku nechtějí čekat třeba rok na to, než jim automobilka nový vůz vyrobí, proto často sahají po zánovních ojetinách, které jsou k dispozici hned a levněji než nové vozy,“ podotýká Petr Vaněček, s nímž jsme si o českém trhu na přelomu července a srpna povídali.

Nejlepší mizí za hranice

Z výzkumu NMS Market Research ve spolupráci se Sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA, který rozebíráme samostatně také na další dvoustraně, vyplývá, že polovina Čechů kupuje nyní ojeté auto v bazaru a dalších 35 % na inzerát.

Průměrně mají nyní ojeté vozy prodávané v Česku najeto 158.000 kilometrů, což je o pět procent méně než před rokem, kdy to bylo 166.000 km. Jedním z vysvětlení může být častější či razantnější stáčení tachometrů, ale také vývoz mladých ojetin za hranice Česka. Průměrné stáří vozů se totiž prakticky nemění a zůstává na devíti letech.

Analytici dumají, zda se zvedne dovoz opačným směrem: z ciziny do Česka. A varují. V případě Německa, hlavního zdroje ojetých aut, to totiž po nedávných záplavách u našich západních sousedů nemusí být zrovna příjemná vyhlídka.

Čísla z trhu

  • 22 %: Bazarovému trhu stále jasně vládnou auta s manuální převodovkou (78 %). Na automaty, jejichž poptávka výrazně roste u nových aut, připadá u ojetin jen 22 %.
  • 30 %: V Česku kombíky v loňském roce vytlačily z prvního místa u ojetin hatchbacky. Kombi chtějí tři z deseti Čechů, hatchbacků se prodává 29 % a stále roste kategorie SUV (18 %).
  • 83 %: Většinu ojetých aut si Češi kupují s pohonem předních kol. Na čtyřkolky připadá 14 %, zadní pohon mají tři procenta ojetin.
  • 29.171: Tolik inzerátů zánovních ojetin jsme našli v Česku ve druhém čtvrtletí roku 2021. To je o 1740 víc než v prvním čtvrtletí.
  • 245:000 Kč: Taková je nyní průměrná cena ojetých aut na českém trhu.

Analýza: 5 příčin, proč budou ojetiny zdražovat

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu v prvním pololetí roku 2021 stoupla meziročně o 16 % na 245.000 Kč. Rapidní zdražování ojetin nekončí, i když částečně jsou jeho důvodem přechodné faktory. Proč bude citelné zdražování ojetin pokračovat? „Příčin je víc. Já jich vidím pět,“ říká Lukáš Kovanda, ekonom Trinity Bank. Takhle je vysvětluje:

  1. Natěšení řidiči po pandemii: „Během uzavírek bylo dost obtížné pořídit ojetinu. Autobazary je směly prodávat pouze v režimu online, takže řada zájemců si raději počkala na ukončení všech omezení. Když letos na jaře nastalo, vzali bazary útokem.“
  2. Lidé mají víc peněz: „Během pandemie Češi naspořili průměrně čtyřikrát více peněz než za stejné období před ní. Od poloviny května tak některé bazary prodaly tolik ojetin co běžně za celý rok.“
  3. Čipový hladomor: „Důsledkem kovidu není jen to, že Češi mají kvůli odkládané spotřebě, opatrnostnímu spoření a masivním vládním záchranným programům hodně úspor. Ve světě i u nás také stále panuje dramatický nedostatek čipů do aut. Jejich výrobci totiž během pandemie dali přednost produkci pro domácí elektroniku a herní konzole, neboť nepočítali s tak rychlým zotavením autoprůmyslu. Zadrhávání výroby nových aut kvůli nedostatku čipů vede ke zhoršení jejich dostupnosti, což mnozí motoristé řeší tak, že se raději poohlédnou po ojetině.“
  4. Zelené regulace: „Zatímco první tři body jsou důsledkem pandemie a dříve, či později pominou, neznamená to, že se tím citelný růst cen ojetin zastaví. Na zdražování působí i faktory, které nejsou jen přechodného rázu. Evropská unie zesiluje svůj tlak na přechod k elektromobilitě a současně na útlum výroby vozů se spalovacím motorem. V červenci Evropská komise zveřejnila záměr, aby trh s novými vozy se spalovacími motory v EU skončil s rokem 2035. Už nyní ale musí automobilky vyrábět vozy tak, aby docílily přísné průměrně úrovně emisí svých vozů. Jinak čelí obřím pokutám. Rády by tak prodávaly papírově bezemisní elektromobily, o něž však kvůli vyšší ceně a horší uživatelské přívětivosti, jako je nutnost častého dobíjení, není valný zájem. Aby tedy splňovaly přísné regulace, nemohou prodávat zase tolik vozů se spalovacím motorem. To znamená, že cena benzinových nebo dieselových aut stoupá a stoupat bude. Je to kvůli jejich omezené nabídce na trhu a kvůli tomu, že je pro automobilky objektivně stále nákladnější vyrobit auto se spalovacím motorem tak, aby dostálo stále přísnější regulaci. Elektromobily zůstávají drahé a nová auta se spalovacím motorem zdražují. Tento vývoj pochopitelně zatraktivňuje ojetiny – a současně je ovšem také zdražuje. A zdražovat bude. Na dražší nové auto prostě dosáhne stále méně lidí, pozornost se obrací na vůz ojetý.“
  5. Víc podvodů: „Situace, kdy se kvalitní ojetina stává kvůli pandemii i zeleným regulacím až luxusem, představuje živnou půdu pro podvody. S růstem cen kvalitnějších ojetin je pro vykuky s nimi ještě lákavější než dříve uměle je zatraktivnit. Podvodům částečně nahrál i nákup aut z domova. Nekalí prodejci tak zdokonalují své praktiky v oblasti falšování původu vozidla, stáčení tachometru, padělání servisní knížky, maskování vážných poruch, havárií, a zejména legalizace kradeného vozu. Růst cen ojetin znamená, že podvodníci mohou „investovat“ více do své nekalé snahy učinit z nevalné ojetiny auto vcelku atraktivní, přičemž na tom stále vydělají. Zdražování ojetin tak znamená, že zájemce musí být ještě obezřetnější než dříve, aby se při jejich koupi nespálil. Ne vždy se to ovšem podaří.“

Ach, to papírování

Čekací lhůty na nová auta byly v posledních měsících ovlivněné komplikacemi při výrobě. „Tam, kde si zákazník nechává vůz konfigurovat na míru, se mohla prodloužit čekací lhůta až o měsíce,” vysvětluje Jaroslav Kumbera, který má na starosti financování aut ve společnosti Raiffeisen Leasing. Podle jeho průzkumu čtvrtina Čechů čeká nyní na své auto víc než měsíc. A dlouhodobě u nich roste tlak na zjednodušení procesu při nákupu vozu. „Lidé jednoduše řečeno chtějí omezit papírování,” shrnuje Kumbera. Samotnou výrobu považuje za hlavní příčinu dlouhého čekání jen třetina respondentů. Zákazníci, kteří si vybrali už vyrobený vůz, často musí počkat z administrativních důvodů. Čtvrtina respondentů v průzkumu uvedla, že nejvíc času jim při pořizování posledního vozu zabrala komunikace s úřady kvůli přepisu majitele. Dalších téměř 16 % pak nejvíc času strávilo řešením kupní smlouvy.

Pozor na naplaveniny

Německo, Belgie a Holandsko, těžce postižené povodněmi z minulého měsíce, patří mezi země, z nichž se do Česka dováží nejvíce ojetin. Po katastrofálních záplavách se dá čekat, že se naši západní sousedé budou v masové míře snažit zbavit vozů prolitých vodou. „Vzhledem k bleskovému charakteru těch v Německu, které je nejoblíbenější zemí pro dovoz ojetin, čekám, že aut bylo zaplaveno velké množství. Vždyť stovku vozů postihla rychlá povodeň dokonce přímo na dálnici v Severním Porýní - Vestfálsku. O to větší počet pokusů je prodat směrem na východ lze čekat,“ říká Petr Vaněček z AAA Auto. Podle údajů Svazu dovozců automobilů se nyní měsíčně doveze z ciziny na dvacet tisíc vozů. Stejný objem lze čekat i v následujících měsících, tedy až dalších 120.000 do konce roku. Většina importů pochází právě z Německa. Jak se ochránit? V kupní smlouvě požadujte ustanovení o tom, že vůz nebyl zatopen. V rámci reklamace pak můžete žádat finanční kompenzaci.

Češi a auta 2021: Ojetiny ano, prohlídky ne

Koupě auta je pro devět z deseti Čechů významnou událostí a pro řadu z nich hned po pořizování bydlení druhý největší výdaj v rodinném rozpočtu. Proto se na koupi auta 68 % zájemců pečlivě připravuje. Vyplývá to z výzkumu společnosti NMS Market Research „Češi a auta 2021“. Anketa se zaměřila na problematiku koupě a prodeje vozů. „Shrneme-li situaci, zákazníci hodnotí jako nejméně problematický nákup auta od rodiny, rizika zde vidí pouze 11 % z nich. Proti tomu až 53 % respondentů pozoruje nejvyšší rizika u nákupu auta na inzerát,“ uvádí Kamil Kunc z NMS. Nejvíce se na českém trhu prodávají ojeté vozy, které stojí za plnými třemi čtvrtinami odbytu. Že ojetinu kupovali na inzerát, přitom uvádí více než třetina kupujících (35 %). Jakkoliv je jejich příprava na nákup vozu důkladná, většina z nich se soustředí na funkčnost auta v okamžiku prohlídky. „Lidé si málo uvědomují dvě věci. Zaprvé vady auta mohou být skryté a projeví se nejčastěji až s odstupem času. A zadruhé i prodávající je nejčastěji opět laik, který nemusí rizika ani závažnost opotřebení vlastního vozu znát,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA, které se na výzkumu podílelo. Technická prohlídka podle něj chybí při soukromém nákupu v plné polovině případů. Druhou nejčastěji opomíjenou náležitostí je řádná kupní smlouva. „Lidem v zarážejícím množství případů stačí stáhnout nějaký papír z internetu a ihned podepisují,“ dodává Veselý. Z jeho zkušeností vyplývá, že nejčastějšími vadami kupovaných ojetin jsou stočené kilometry, padělaný rok výroby a oprava po závažné havárii či totální škodě.

Rozhovor: Lidé mají strach, zmizí auta na benzin. I to žene ceny výš

„Nedostatek ojetin je momentálně celosvětovým fenoménem,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti Aures Holdings, provozovatele sítě AAA Auto.

Jak letos Češi přecházejí k ojetinám, když ceny nových aut viditelně rostou?

Velmi rychle! Po skočení lockdownu desátého května prodeje zamířily k historickým rekordům. U nás jsme v květnu a červnu dvakrát po sobě prodali nejvíce vozů za měsíc v naší téměř třicetileté historii – přes osm tisíc. Je to logický vývoj.

V čem logický?

Mezi Čechy byla po ojetinách odložená poptávka, kterou nedokázal prodej on-line v době lockdownů plně uspokojit. Podíl na tom mají kromě zhoršené ekonomické situace lidí vinou pandemie růst cen nových vozů a jejich nižší dostupnost kvůli výpadkům ve výrobě. V době koronaviru také stoupla poptávka po individuální automobilové dopravě, která je za mě z hlediska rizika nákazy bezpečnější alternativou než letadlo, vlak nebo autobus. A pak jsou tu mladí s čerstvým řidičákem.

Těch po uvolnění přibývá. Jsou velkým tématem?

Ano. Setkáváme se mnoha případy prvořidičů, kteří si pořizují první vůz až ve vyšším věku, protože až do začátku pandemie měli pocit, že se bez auta obejdou – zároveň ale buď nemají prostředky na nové, nebo za ně nechtějí tolik utratit.

Letos Češi tráví víc léta doma, nelétají tolik. Je i tohle vidět?

Je. Lidé viditelně využívají vozy mnohem více k cestám na dovolené, když je letecké cestování do zahraničí kvůli řadě přetrvávajících restrikcí obtížnější. V neposlední řadě koronavirus omezil i dovozy ojetin ze zahraničí, které se zatím ani letos v celkovém objemu stále nedostaly na předpandemickou úroveň. Z uvedeného je vidět, že důvodů k vysoké poptávce po ojetinách je mnohem více než třeba na začátku minulého roku.

Jak kvůli tomu stoupají ceny v bazarech? Jak nákupní, tak výkupní?

Ceny mnoha modelů ojetin rostou víc než rok. Loni se zvýšily o deset až patnáct procent, podobný vývoj lze čekat i letos, spíš ještě razantnější. Začínáme pociťovat, že k růstu hodnoty ojetých aut přispívají i obavy lidí z překotného přechodu k elektromobilitě. V populaci existuje velká skupina zastánců či milovníků vozů s klasickými spalovacími motory, kteří začínají mít strach z toho, že za chvíli nebude možné si auto na benzin či naftu vůbec pořídit. To může v blízké budoucnosti hnát ceny ojetin ještě výše.

Zvedne nedostatek aut zase dovozy z ciziny?

Těžká otázka. Nedostatek ojetin je totiž momentálně v podstatě celosvětovým fenoménem, takže dovoz nebude z cenového hlediska moc atraktivní. Navíc v západní Evropě vzniká řada on-line prodejců, kteří potřebují auta zdrojovat, takže jich na trhu moc nebude. Možná jen těch nejstarších. To by ale bylo pro tuzemský autopark devastující.

V čem?

Protože jsou tato auta morálně, technicky a ekologicky zastaralá a velmi často také předmětem kriminálního jednání od stáčení tachometrů přes falšování data výroby po odcizená či po závažných haváriích.

A opačně: výkup aut z Česka?

Pokud jde naopak o cizince ze Západu, my v dnešní době prodáváme na export stovky aut měsíčně obchodníkům z Německa či Francie. Takže spíše půjde o tento způsob prodeje, než že by přímo jezdili jednotlivci k nám.