Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Celoroční pneumatiky: Jaká mají pravidla? A komu se sázka na kompromis vyplatí?

Celoroční pneumatiky: Jaká mají pravidla? A komu se sázka na kompromis vyplatí? Zdroj: acz

Celoroční pneu: Výhody a nevýhody. Kdy se vyplatí a jak je poznat?

Celoroční pneumatiky – ideální kompromis mezi letními a zimními. Prozkoumejte jejich výhody, jako je pohodlnost a úspora nákladů, ale také nevýhody, včetně delší brzdné dráhy. Zjistěte, pro koho jsou tyto pneumatiky vhodné a kdy se vyplatí.

Zima se blíží a s ní pro majitele aut i povinnost zimního obutí, v ČR platí za daných podmínek nasazení od 1. listopadu do 31. března. Avšak zimní a celoroční pneumatiky můžete mít celý rok.

Jak poznat celoroční pneumatiky?

  • Symboly 3PMSF nebo M+S na bočnici pneu
  • Obchodní označení All Season, 4Season, All Weather, CrossClimate apod.

Výhody celoročních pneumatik

Hlavní výhody celoročních pneumatik jsou pro motoristy zřejmé. Ta první pramení hned z jejich názvu: lze je používat letní i zimní sezonu. Majitel auta nemusí řešit výměnu gum na poslední chvíli a s tím ruku v ruce jdoucí přeplněné servisy.

Na celý rok má jednu sadu, takže odpadají i strasti se správným uskladněním té druhé. Pokud totiž sadu pneu neuskladníte korektně, může i během několika měsíců „odstavení“ dojít k jejich poškození a následně rychlejšímu opotřebení.

Nepřekvapí nečekaný vývoj počasí. Když třeba v dubnu nasněží, auto s celoročními pneumatikami bude na vozovce disponovat mnohem lepšími jízdními vlastnostmi než vůz na gumách letních. Celosezónní obutí se navíc v teplejších měsících opotřebovává podstatně méně než pneumatiky zimní.

Nevýhody celoročních pneumatik

Důležité je ale myslet i na druhou stranu mince. Třeba na to, že celoroční pneumatiky jsou a vždy budou pouhým kompromisem mezi obutím letním a zimním. V praxi to znamená, že v létě se lépe chovají letní a v zimě zimní. Celoroční pneu se při náročných testovacích disciplínách pravidelně umisťují někde na půl cesty.

Z toho plyne také delší brzdná dráha. Auto na celoroční sadě se za sucha při měření brzdné dráhy nikdy nevyrovná vozu s letními pneumatikami a to stejné platí i v porovnání se zimním obutím na sněhu. Řada profesionálních servisů kvůli tomu razí pravidlo, že průměrná letní či zimní pneumatika bude vždy lepší než nejlepší celoroční obutí.

Kdy se vyplatí celoroční pneu? Úspora je sporná

Mnoho zákazníků vidí v celosezónních pneumatikách hlavně finanční výhodu. Vždyť namísto dvou sad zaplatí jen za jednu a ušetří tak několik tisíc korun. Takhle řečeno je to sice pravda, ale je potřeba brát v potaz i další faktory.

Třeba ten, že celoroční obutí nevydrží takový nájezd jako pneumatika letní a jen o něco výraznějším než obutí zimní. Když obě sady sečteme, v nájezdové vzdálenosti celoroční gumy zaostanou o více než polovinu! A při takovém smýšlení se s cenovkou obratem dostáváme k výhodnějšímu vlastnění dvou sad.

Pro koho jsou celoroční pneu určeny?

Není divu, že na celoroční obutí sází zejména motoristé s ročním nájezdem v řádech jednotek tisíců kilometrů. Přesně takovým se tento typ obutí vyplatí. Doporučuje se zejména na městské popojíždění a pro řidiče, jenž za sněhu a námrazy vyráží na silnice jen spontánně. Naopak pokud vlastník auta už před zimou počítá s tím, že na přelomu roku bude sem tam muset vyjet i na delší trasy a dálnice, měl by určitě sáhnout po zimní sadě.

Celoroční pneumatiky v zimě

Celoroční gumy lze provozovat i v období povinnosti zimních pneumatik, tedy od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici během jízdy mohou tyto nástrahy vyskytnout. Jedinými podmínkami jsou minimální hloubka dezénu čtyři milimetry a označení M+S, jímž však disponuje drtivá většina celoročních pneumatik.

S celoroční pneumatikou pochodíte i v úsecích se značkami, jež upozorňují na nutnost zimní výbavy. Tyto pneumatiky totiž v legislativě nemají svá vlastní pravidla, tudíž se papírově chápou jako zimní gumy. Na rozdíl od letních pneumatik vám tak v těchto místech nehrozí peněžitý trest 2.000 Kč a udělení jednoho trestného bodu.

Trh je stále širší, majitelů celoroček více

Jde o celosezónní alternativu přinášející mnoho výhod, ale i nevýhod. Jedno se ale celoročním pneu upřít nedá: jejich podíl na trhu neustále roste! Poslední odhady hovoří o tom, že v letošním roce je po celém světě obuje zhruba 18 milionu aut. Přitom před šesti lety to nebyla zdaleka ani polovina.

Na rostoucí trend museli zareagovat i vyhlášení výrobci, kteří se tomuto typu gum nejprve bránili. Správně tvrdí, že celoroční obutí je pouhým kompromisem a nikdy neposkytne takové vlastnosti, jako letní pneumatika v létě a zimní v zimě. Jenže trh si je žádá, takže dnes můžete vybírat z široké nabídky, včetně zavedených značek Goodyear, Michelin, Continental nebo Pirelli.