Carvana: Jak funguje nákup auta z automatu
Usnadnění nákupu z automatu se prosazuje už i v automobilovém oboru. Stále více lidí si objednává auta z obýváku, specializovaná firma se postará také o prodej nahrazované ojetiny.
V době koronavirové hrozby se přizpůsobil obchod častým karanténám. Omezování setkávání lidí transformovalo zažitý prodej do digitální podoby, sociální kontakt v obchodech a prodejnách nahradilo rychlé vyzvednutí objednaného zboží nabízeného na internetu, vývěsní tabuli nebo v automatu.
Automatické budky nabízí už i osobní automobily. Severoamerická firma Carvana provozuje místa, kde si místo limonády nebo baleného jídla může zájemce vyzvednout automobil vystavený v proskleném boxu. Covid-19 paradoxně pomohl růstu zisků, zákazníci obavou z nákazy opustili vyhřátá dealerství a osobní přístup nahradil displej popisující technické parametry a postup platby.
Prodej ojetých aut z automatu probíhá od roku 2012, za deset let se Carvana dostala do respektovaných žebříčků profitujících firem, což ukazuje vyplnění díry na trhu. Podařilo se uspokojit velmi širokou poptávku podpořenou koronavirem a úbytkem možností nákupu nového automobilu. Vzkvétající podnik zavedl bezdotykové doručování a vyzvednutí, lidé mohou libovolně prohlížet, kupovat i prodávat auta bez opuštění domova v souladu s vlastním úsudkem či nařízením vlády.
Služba není odlišná od internetového nakupování oblečení či jídla, po vyhledání a filtru web seřadí nabídky z aukcí, dealerských partnerů, protiúčtů nebo soukromých prodejců a po rozkliknutí zvoleného kusu stránky zobrazí podrobný přehled dostupných informací včetně natočené vizualizace celkového stavu. Při výběru se ukáže také doba rezervace pro rychlejšího kupce. Alternativním postupem je označit líbivou nabídku oblíbeným štítkem a nechat si posílat do e-mailu aktuality z nabídky nebo oblíbené skupiny. Zásoby tvoří certifikované automobily po celkové prohlídce technického stavu a následků potenciálních nehod.
Finální pořízení a platba jsou podmíněny registrací uživatele. Stanovené ceny jsou konečné bez tradičního smlouvání, k dokončení nákupu Carvana vyžaduje splnit několik podmínek, smůlu mají zákazníci mladší 18 let a roční příjem musí přesahovat 10.000 $ (215.000 Kč). Rozsáhlá síť nevšedních prodejen v 31 státech USA zkracuje termíny doručení po Spojených státech, doplatky za dovoz před práh domu vznikají prý jen výjimečně u příliš dalekého bydliště nového majitele.
Prodej je založen podobně na jednoduchých úkonech. Prodejce přes web zadá co největší množství informací a ověřený zástupce firmy potvrdí či vyvrátí data po osobní prohlídce. Platná strategie si zakládá na snadných procesech v několika málo krocích, Carvana trumfuje uživatelskou přívětivostí, miliony dolarů jsou vydělávány jen díky lidské pohodlnosti či spíše lenosti sjednávat schůzky a fyzicky objíždět autobazary.
Výhodou je časově neomezená možnost prohlížet si tisíce vystavených aut přes mobil anebo počítač, pro někoho pozitivní je i minimální lidský kontakt. Nevýhodou se může stát týdenní zkušební doba, zaplacený zajíc v pytli může být vrácen do sedmi dnů, poté nezbývá než litovat a opravit skryté vady za vlastní náklady. Výhodou i nevýhodou jsou pevné ceny – prodejce je ušetřen od pokusů o slevu, obchodně zdatný kupec nic neušetří.