Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Bugatti Chiron
Bugatti Chiron
Bugatti Chiron
Bugatti Chiron
8 Fotogalerie

Bugatti Chiron: Jak zlomit rekord z 0-400-0 km/h? Chtělo to Juana Pabla Montoyu!

Při příležitosti frankfurtského autosalonu Bugatti oznámilo vytvoření nového světového rekordu ve zrychlení z klidu na 400 km/h a zpět do zastavení. Celé se to odbylo za neuvěřitelných 42 sekund!

Abychom byli přesní, celé se to odehrálo za 41,96 sekund. Celá záležitost se udála za přítomnosti komisařů z SGS TÜV Saar, organizace, která má pověření dohlížet na pokusy o překonání světových rekordů. Za volantem superauta při rekordní jízdě neseděl nikdo menší než Juan Pablo Montoya, vítěz závodů Formule 1 v Monaku, dvojnásobný vítěz v Indy a trojnásobný ve 24 hodin Daytona.

Akcelerační a decelerační rekord se odehrál na dráze dlouhé pouhých 3112 metrů. Což je také samo o sobě hodně zajímavé. Jen neprozradili kde to bylo ani jakým způsobem akcelerující vůz natáčeli).

Jak to celé probíhalo? Stalo se tak během jednoho víkendu v srpnu letošního roku. Bylo sucho a slunečno, přičemž vanul mírný vítr. K tomu aby mohl být rekord při dané rychlosti překonán, bylo třeba použít takzvaný „klíč k maximální rychlosti“. Jeho použitím dojde k nastavení vozu tak, aby mohl jet rychleji než 380 km/h. Při rozjezdu Montoya plně využil systému launch control, který umožňuje v maximálně možné míře využít přilnavost pneumatik, aby se zamezilo ztrátám při jejich protáčení. Jezdec nechal vyhnat otáčky motoru W16 o objemu 8,0 litru na 2800 za minutu. Do té doby stále držel levou nohu na brzdovém pedálu. Teprve teď vůz odbrzdil a motor se celou svoji silou opřel o čtveřici poháněných kol. Systém ESC (Electronic Stability Control) byl zapnutý. Do 3800 otáček motoru pomáhá dvojice turbodmychadel, od uvedené hranice se přidají další dvě. Svůj podíl na rekordním zrychlení, jakož i brzdění mají také pneumatiky od firmy Michelin, které musely odolat extrémnímu zatížení.

V čase 32,6 sekundy od startu a ujeté vzdálenosti 2621 metrů jede vůz rychlostí 400 km/h. Velmi rychle začne jezdec naplno brzdit. Pouhých 0,8 sekundy po sešlápnutí brzdy se zadní spoiler široký 1,5 metru zvedne a změní svůj sklon na 49 stupňů. Funguje totiž jako aerodynamická brzda. Při rychlosti 400 km/h by se jen brzdami zpomalovalo obtížně. Vždyť i dopravní letadla, která brzdí z mnohem nižší rychlosti při mnohem větší hmotnosti (přistávací rychlost je zpravidla 250 km/h) používají spoilery, které pomáhají letadlu zpomalovat.

Jak celá rekordní jízda Bugatti probíhala, nejlépe ukazuje přiložené video. Myslíme si, že tady slov ani není potřeba. Bugatti ale již nyní plánuje posunout rychlostní rekord dále. Dojít k tomu má v roce 2018.