Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi A1
Audi A1
Audi A1
Audi A1
11 Fotogalerie

Budoucí motory Audi: Elektrické biturbo a tříválcový hybrid

Audi nechalo nahlédnout do svých vývojových laboratoří. Pracuje se tam na revolučních technických řešeních.

Řada motorů TDI a TFSI, která aktuálně prochází v případě čtyřválců generační obměnou, patří nepochybně k nejlepším pohonným jednotkám na trhu. Ingolstadtská automobilka ale pracuje na dalším vývoji, který posune výkon i účinnost na vyšší úroveň.

Electric biturbo

Jednou z novinek je elektrické biturbo. Audi nedávno uvedlo svůj první dvojitě přeplňovaný turbodiesel, a to A6 3,0 TDI o výkonu 230 kW, který má jedno větší a jedno menší turbodmychadlo. Na testovacích stolicích v Neckarsulmu už ale běží 3,0 TDI s nově řešeným přeplňováním.

Motor si ponechává klasické turbodmychadlo roztáčené proudem výfukových plynů. K němu přidává ale ještě menší kompresor poháněný elektromotorem, který se roztočí rychleji než turbo na výfukových svodech.

Elektrické turbo se nachází za intercoolerem a po většinu času je odpojené. Jeho chvíle přichází v nízkých otáčkách, kdy konvenční turbodmychadlo dává jen malý tlak. V tom případě se otevře klapka na druhý kompresor, který mírně stlačený a vychlazený vzduch stlačí ještě více.

Výhodou tohoto řešení je ještě rychlejší nástup točivého momentu v nízkých otáčkách. Zároveň je systém relativně kompaktní – na pohled vypadá téměř stejně jako produkční 3,0 TDI biturbo. Elektrický pohon kompresoru přitom nemá vliv na spotřebu paliva, automobilka tvrdí, že potřebnou energii dokáže získat regenerativním dobíjením akumulátoru při brzdění.

Audi A1 jako hybrid s tříválcem

Elektromobily Audi by se měly dostat do prodeje v roce 2014. Automobilka vyzkoušela už několik různých koncepcí, se sériovou výrobou se nakonec počítá u Audi A3 e-tron. Brzy na to přijdou plug-in hybridy na základě modelů A4 a Q7.

Momentálně v Mnichově probíhá testování elektrického A1 e-tron. Městské mini má jako hlavní pohon elektromotor s výkonem 75 kW, který stačí pro ujetí 50 km. V případě, že se baterie vybijí, připojí se malý Wankelův motor, který z objemu 254 cm3 dává 15 kW.

Nyní se rozbíhá vývoj nové koncepce, kterou Audi nazývá Dual-Mode Hybrid. Pohon v tomto případě tvoří dva elektromotory, zážehový motor a jednostupňová převodovka. V rychlostech do 55 km/h stačí k pohonu elektromotor s parametry 85 kW a 250 Nm.

Ve vyšších rychlostech nastupuje tandem druhého elektromotoru (50 kW, 210 Nm), který současně slouží jako startér a alternátor benzinového motoru 1,5 TFSI. Jedná se o přeplňovaný tříválec, který vznikl „useknutím válce“ od 2,0 TFSI. Výsledkem je 95 kW a 200 Nm.

Systém o celkovém výkonu 130 kW by měl na elektřinu ujet 90 km. Až do 130 km/h hraje za normálních okolností prim elektrický pohon, teprve poté přebírá hlavní úlohu spalovací motor.