
Boxer má dalšího zastánce. Auto s ním uvedla značka známá elektromobily
O voze Yangwang U7 jsme psali před pár dny, kdy se pochlubil praktickou funkcí. Na jeho střeše totiž za jízdy můžete cvičit kung-fu a nemusíte se bát, že by vás při tom rozhodil policejní PIT manévr. Teď se auto konečně dostalo do prodeje a na svět se dostala další zajímavá informace. V jeho útrobách totiž může pracovat motor známý jako boxer.
S konceptem boxeru přišel v roce 1886 Carl Benz a jeho výhodou je díky nízké výšce možnost zástavby do stísněnějších prostorů. Písty se v něm pohybují horizontálně proti sobě a uprostřed se nachází kliková hřídel. Dříve jej využívaly mnohé evropské automobilky, včetně Tatry. V posledních dekádách je ale v automobilovém světě výsadou v podstatě jen Porsche a Subaru.
Že se objevuje ve voze Yangwang U7 je proto překvapením. BYD přitom má v portfoliu spousty jiných motorů běžnější koncepce, které i nadále sám vyvíjí. Před pár lety se dokonce chlubil spalovacím motorem s rekordní tepelnou účinností 46,06 %, který byl určen pro zástavbu do hybridních systémů.
A právě v hybridu bude fungovat i nový boxer, který bude energii dodávat hned čtyřem elektromotorům s kombinovaným výkonem 960 kW. Spalovací motor samotný má 200 kW, a BYD udává i kombinovaný výkon celého systému 1.160 kW a točivý moment 2.060 Nm. Z uvedených technických údajů není zcela jasné, jestli jde o paralelní (PHEV) nebo sériový hybrid (EREV). BYD vůz označuje jako PHEV a naprostá většina jeho modelů využívá paralelní hybridy. Příbuzné SUV Yangwang U8 ovšem je sériový hybrid, vzhledem ke zvolené konstrukci a zveřejněnému videu to nejspíše platí i pro U7.
Čistě na elektřinu ujede U7 díky 52,4 kWh LFP baterii Blade kolem 200 kilometrů, což je ale měřeno v optimistickém čínském měřicím cyklu. Kombinovaný dojezd je 1.000 kilometrů. Použití boxeru BYD vysvětlil právě jeho nízkou stavbou, díky čemuž si Yangwang U7 může ponechat velmi nízkou kapotu. Zaznělo také, že jde o první využití čtyřválcového boxeru automobilkou z Číny, což ale není překvapivá informace.
Kromě plug-in hybridu existuje také elektrická verze, která má stejnou techniku, jen bez spalovacího motoru. Baterie má v tomto případě 135 kWh, opět jde o LFP Blade. Zajímavé je, že cena obou variant je stejná, začíná na 628.000 yuanech, tedy v přepočtu asi 2 miliony korun.
Kromě zmíněných věcí je zajímavé také aktivní odpružení DiSus-Z, které ovládá zdvih každého kola zvlášť pomocí „lineárního elektromagnetického odpružení“. Tedy technologie známé z vlaků Maglev a právě tak BYD novinku i prezentoval. V odpružení má být údajně „první sériově vyráběný Maglev motor na světě“, což opět asi není překvapivá informace.
S vozy značky Yangwang se do budoucna počítá i na starém kontinentu, jak nám potvrdila viceprezidentka Stella Li na nedávné prezentaci v Londýně. Samotná značka BYD už zde je aktivní třetím rokem a v dubnu vstupuje i k nám. Letos bude uvedena prémiová Denza, pod kterou se v Evropě schovají i modely značky Fangchengbao.
