
BMW Z8 dostane pravděpodobně nástupce!
Mnoha fanouškům se stýská po nádherném hliníkovém roadsteru BMW Z8, který se mihl výrobními linkami a bondovkou Jeden svět nestačí (1999), aby zanechal dojem jednoho z nejkrásnějších automobilů světové historie. Ačkoliv nebyla jeho výroba nijak limitována, nemalá prodejní cena - v přepočtu cca 5 milionů korun - způsobila, že fantastické tvary mohou zblízka obdivovat jen majitelé 5.700 vyrobených kusů. Klenot, kterým mnichovská automobilka zavzpomínala na jiný mezník své novodobé historie - legendární roadster BMW 507 - a zároveň důstojně oslavila úspěšný vstup do nového milénia, podával na svou dobu neuvěřitelné jízdní výkony díky technice z tehdejší generace BMW M5. V roce 2003 se však přestal vyrábět a podle dostupných informací jsou v ČR nejméně 4 kusy, z toho nejméně jeden zástupce vzácné úpravy Alpina (vyrobeno pouhých 550 kusů), která do původní karoserie použila jiný motor a převodovku - původní 4,9 l V8 s šestistupňovou manuální převodovkou z modelu M5 nahradil vyladěný osmiválec 4,8 l z X5 s pětistupňovým Steptronicem.
Mnichovští marketéři nedávno přehodnotili svoje záměry a zastavili vývoj dvou nových roadsterů - pro supersportovní Z10 s motorem uprostřed, konkurující Mercedesu-McLaren SLR či Porsche Carrera GT, nebude zřejmě mezi ultradrahými high-endy na trhu dost místa a připravovaný lehký roadster Z6 bude zase příliš blízko budoucí generaci Z4. Naopak zelenou pravděpodobně dostal kompromis - velký a drahý roadster v cenové hladině 100 - 130 tisíc $, velikostně i tržně odpovídající minulé Z8 a konkurující zejména Mercedesu SL a Jaguaru XK. Není dokonce ani vyloučeno, že dostane znovu jméno Z8.
Technika bude do značné míry odpovídat budoucí Z4, prodloužený rozvor a řada provedených úprav však tuto podobnost úspěšně zamaskuje. Skelet již nebude hliníkový, přednost dostane ocelová konstrukce. Chybět nebudou elektronicky nastavitelné tlumiče a aktivní pružiny, aktivní tempomat, aktivní řízení a ochrana proti převrácení. V nabídce by se také měla objevit intenzivně vyráběná dvouspojková sekvenční převodovka ZSG, funkčně obdobná s konkureční DSG. Základní motorizací pravděpodobně bude přeplňovaný třílitrový šestiválec o výkonu 300 koní, právě se představující v novém trojkovém kupé, střed nabídky zřejmě utvoří očekávaný osmiválec 4,4 l soft-turbo o výkonu 400 koní a chybět nebude zřejmě ani famózní pětilitrový desetiválec z modelů M5 a M6. Nevylučuje se ani montáž nově vyvíjeného dvanáctiválce 6,3 l o výkonu cca 600 koní - nabízet v této třídě motor V12 zavedl Mercedes-Benz SL 600 jako nepsanou povinnost.
BMW obvykle neslibuje naprázdno, takže se rozhodně máme v dohledné době nač těšit!