Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
BMW X6 Vantablack
57 Fotogalerie

BMW X6 Vantablack je prý nejčernější auto na světě, jeho barva totiž pohlcuje světlo

Patříte k milovníkům černé barvy, ale žádná vám dosud nepřišla dostatečně temná? Pak zcela nutně potřebujete nové BMW X6 Vantablack.

Nové BMW X6, jehož výstavní premiéra je připravena na frankfurtský autosalon IAA 2019, bude nepřehlédnutelným modelem už díky svým podsvíceným ledvinkám. Mnichovské automobilce to však asi stále ještě nestačilo a tak se rozhodla dopřát své novince ještě unikátní lak. A to rovnou ten nejtmavší na světě.

BMW se proto spojilo s kreativní agenturou Levitation 29 a společností Surrey Nano Systems, která vyrábí speciální barvu Vantablack VBx2. Ta dokáže pohltit až 99 procent viditelného spektra světla, díky čemuž je považována za nejčernější barvu na světě. A pokud se podíváme na galerii, je potřeba konstatovat, že tahle barva maskuje detaily vozu snad lépe, než maskovací fólie.

Video placeholder
BMW X6 dostalo nejčernější lak na světě • BMW

Zcela černou barvu karoserie rozbíjejí jen chromované ledvinky s podsvícením, výrazné přední světlomety, zadní lampy a koncovky výfuku. Dokonce i pneumatiky a černé disky kol působí ve srovnání s „černotou“ laku Vantablack BBx2 jen jako tmavší odstíny šedivé. Povrch lakovaný touto barvou je dokonce tak tmavý, se ho lidské oko může vnímat jen ve dvou dimenzích.

Označení Vantablack je souhrnné označení pro více druhů barev, včetně VBx2. Samotný výraz VANTA je pak zkratkou pro termín „Vertically Aligned Nano Tube Array,“ tedy matrici sestavenou z nano-trubic uhlíku. Každá z těchto nano-trubic měří zhruba 14 až 50 mikrometrů na délku a v průměru má 20 nanometrů. Ve srovnání s lidským vlasem je tak cca 5.000krát tenčí.

Během aplikace je pak na každý čtvereční centimetru naneseno až několik miliard těchto vertikálně orientovaných trubic uhlíku, díky kterým je každý paprsek světla téměř kompletně absorbován, namísto běžného odražení, a efektivně přeměněn na teplo. A k čemu je to vlastně dobré? Na Zemi jsou možnosti využití omezené, materiál však nachází bohaté uplatnění u konstrukcí a technologií určených do vesmíru.