Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
42 Fotogalerie

BMW X5 a X6 dostanou zelenější mildhybridní šestiválec xDrive40d

Mnichovská automobilka rozšiřuje nabídku vznětových motorizací prémiových SUV X5 a X6 o nový mildhybridní 3.0 litrový řadový šestiválec s označením xDrive40d.

Nabídka vznětových motorizací vozů BMW X5 a X6 se od května letošního roku rozroste o nový řadový šestiválec, který je však vybaven mildhybridní technologií. Jednotka označovaná jako xDrive40d přitom s výkonem 250 kW (340 k, 700 Nm) důstojně vyplní mezeru mezi motorizací xDrive30d (170 kW/231 k) a vrcholným dieselem M50d (294 kW/400 k).

Pod označením xDrive40d se ukrývá nový 3.0 litrový vznětový řadový šestiválec s technologií BMW TwinPowerturbo – tedy s dvoustupňovým přeplňováním a přímým vstřikováním Common Rail s piezo-elektrickými vstřikovači. Nízkotlaké i vysokotlaké turbodmychadlo je osazeno lopatkami s proměnnou geometrií a vstřikovací soustava pracuje s tlakem až 2700 bar.

Nový motor dosahuje maximálního výkonu 250 kW (340 k) při 4400 ot./min a maximálního točivého momentu mezi 1750 až 2250 ot./min. O přenos síly na inteligentní pohon všech kol BMW xDrive se stará 8stupňová automatická převodovka Steptronic, která přirozeně preferuje zadní nápravu a slibuje tak více dynamiky při jízdě v zatáčkách.

Automobilka navíc zapracovala i na lepším čištění výfukových plynů. Dvoustupňový systém tvořený katalyzátorem a filtrem pevných částic s vrstvou SCR (selektivní katalytická redukce) je umístěn blíž motoru. Pro účinnější eliminaci oxidů dusíku je navíc na výstupu z SCR umístěna ještě jedna zádržná jednotka. Nová motorizace by tak měla splňovat novější emisní normy Euro6d, které vstoupí v platnost teprve počátkem roku 2021.

Hybridní součást motoru tvoří startér generátor s napětím 48 voltů, který spalovacímu motoru pomáhá výkonem 8 kW (11 k). Úkolem tohoto malého elektromotoru je pomáhat se spontánnějším přísunem výkonu (oba modely zvládnou akceleraci z 0 na 100 km/h za 5.5 sekundy) a současně zvyšovat celkovou účinnost pohonné soustavy.

Startér-generátor pohání elektřina z 48V akumulátoru, který současně dodává energii i 12V palubní síti. Akumulátor se dobíjí rekuperací při brzdění a akceleraci, případně pří zvýšené zátěži motoru. Nejvýraznějším přínosem startér-generátoru by však mělo být suverénnější startování téměř bez vibrací, což řidiči ocení především v rámci činnosti Stop-Start systému a jízdy setrvačností.

Díky novému mildhybridnímu pohonnému ústrojí totiž může být motor během jízdy setrvačností nejen odpojen, ale rovnou vypnut. Aby se však přínos nové technologie projevil i na ekonomice provozu, je tato nová funkce nově obsažena nejen v režimu Eco Pro, ale také v režimu Comfort.