BMW X1 – Počtvrté do stejné řeky
Pod označením X1 se ukrývá už čtvrtá řada sportovně-užitkových aut se znakem BMW, mnichovská automobilka tak po jeho příchodu paradoxně nabídne více svalnatých SUV než klasických sedanů a kombi. S délkou 4,45 metru se staví přímo proti konkurenci z řad běžných značek a je dokonce menší než Mercedes GLK a Volvo XC60 (proti těmto autům má ale BMW o 10 cm delší X3).
Design nového BMW se drží stylu nastoleného novou generací řady 7 obohaceného o typické prvky modelu X5. Příď je téměř kolmá a dominují ji ledvinky velkých rozměrů typických pro nejnovější BMW. Přední světla jsou protažena daleko do předních blatníků a pod nimi se nacházejí vysoko umístěné přední mlhovky. Právě jejich umístění je stejně jako základní rysy předního nárazníku odkazem na X5.
Při pohledu z boku vyniknou tři základní linie. Jednou z nich je směrem k zádi stoupající linka protínající kliky dveří, kterou doplňuje mírně stoupající linie prahů. Mezi nimi prochází jemně zaoblená linie mezi nimi, která nejdříve míří dolů a v zadní části se zvedá nad zadní blatník. Kolem zadních oken vede prolis, který vzdáleně připomíná tradiční Hofmeister-Knick.
Pro zadní část jsou charakteristické horizontálně vedené linie, které automobil opticky rozšiřují. Jednotlivé plochy zadní části vozu jsou od sebe opticky oddělené a dramatický výraz automobilu z tohoto úhlu pohledu dodávají také nezaměnitelná zadní světla s typickým tvarem písmena L, která jsou moderním pojetím tohoto řešení typického pro značku BMW.
BMW X1 - srovnání rozměrů s dalšími modely BMW | ||||
Model | X1 | X3 | X5 | X6 |
Délka [mm] | 4454 | 4569 | 4854 | 4877 |
Šířka [mm] | 1798 | 1853 | 1933 | 1983 |
Výška [mm] | 1545 | 1674 | 1776 | 1690 |
Rozvor [mm] | 2760 | 2795 | 2933 | 2933 |
Rozchod vpředu [mm] | 1500 | 1524 | 1644 | 1644 |
Rozchod vzadu [mm] | 1529 | 1542 | 1650 | 1706 |
X1 je proti X3 vedle menších vnějších rozměrů vymezeno sportovněji střiženou karoserií. Novinka má být menší a dostupnější alternativou k X3. Délka karoserie X1 je o 115 mm kratší, dále je nejmenší SUV z Mnichova o 55 mm širší a o 129 mm nižší. Se zmenšováním to ale tak horké nebude, neboť rozvorem náprav dlouhým 2,76 m se novinka přiblíží právě o kategorii většímu sourozenci – rozdíl je jen 35 mm ve prospěch X3. To naznačuje, že nástupce současné X3 zřejmě o něco povyroste. Díky dlouhému rozvoru nebude X1 přeborníkem v náročném terénu, ale nabídne relativně prostorný interiér.
BMW X1 - srovnání rozměrů s vybranými konkurenty | |||
Model | BMW X1 | Mercedes GLK | Ford Kuga |
Délka [mm] | 4454 | 4525 | 4443 |
Šířka [mm] | 1798 | 1840 | 1842 |
Výška [mm] | 1545 | 1683 | 1710 |
Rozvor [mm] | 2760 | 2755 | 2690 |
Rozchod vpředu [mm] | 1500 | 1567 | 1355 |
Rozchod vzadu [mm] | 1529 | 1588 | 1405 |
K variabilitě vnitřního prostoru přispějí zadní sedadla dělená v poměru 40/20/40 se sklonem opěradel nastavitelným v rozsahu 31°. Základní objem zavazadlového prostoru se tak mění v rozpětí 420 až 490 litrů. Při sklopení jen střední části bude možné přepravovat dva golfové bagy, čtyři páry lyží, nebo dva snowboardy. Sklopením všech zadních sedadel se získá objem 1350 litrů.
Ústup benzinových motorů? Tři turbodiesely proti zážehovému třílitru
Jediným benzinovým motorem bude xDrive28i, standardně s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Tato pohonná jednotka dosahuje výkonu 190 kW a je vybavena systémy Valvetronic a dual-Vanos. Maximum točivého momentu 310 Nm leží už v dieselových 2600 min-1.
BMW X1 - přehled modelů s pohonem všech kol | ||||
Model | xDrive18d | xDrive20d | xDrive23d | xDrive28i |
Převodovka | 6M | 6M (6A) | 6A | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 1995 | 1995 | 1995 | 2996 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 105/4000 | 130/4000 | 150/4400 | 190/6600 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 320/1750-2500 | 350/1750-3000 | 400/2000-2250 | 310/2600-3000 |
Max. rychlost [km/h] | 195 | 213 | 223 | 230 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,1 | 8,4 (8,6) | 7,3 | 6,8 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,7 | 5,8 (6,2) | 6,3 | 9,4 |
Nabídka turbodieselů bude výrazně pestřejší, přestože se jedná vždy o dvoulitrový agregát. Základem je dvojice sDrive18d a xDrive18d o výkonu 105 kW. Tento motor má vstřikování common-rail a variabilní geometrii lopatek turbodmychadla, maximum točivého momentu 320 Nm je mezi 1750 a 2500 min-1. Zřeknutí se pohonu všech kol ušetří na kombinované spotřebě 0,5 l (na výsledných 5,2 l/100 km) a čas pro akceleraci na 100 km/h zkrátí o 0,5 s. Jedinou volbou je šestistupňová manuální převodovka.
Střed tvoří sDrive20d a xDrive20d. Zde je dvoulitr naladěn na 130 kW, nejvyšší točivý moment 350 Nm pokrývá spektrum od 1750 do 3000 min-1, tedy prakticky celé běžně využívané pásmo u dieselového motoru. I v tomto případě pohon zadních kol snižuje spotřebu o 0,5 l/100 km, celkově je sDrive20d a xDrive20d je o 0,1 l žíznivější než slabší verze. Verzi s pohonem všech kol bude možné objednat také se šestistupňovým automatem.
BMW X1 - přehled modelů s pohonem zadních kol | ||
Model | sDrive18d | sDrive20d |
Převodovka | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1995 | 1995 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 105/4000 | 130/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 320/1750-2500 | 350/1750-3000 |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 218 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,6 | 8,1 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,2 | 5,3 |
Na vrcholu dieselových agregátů stane xDrive23d, stejně jako benzinové xDrive28i výhradně dodávané s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Plnění válců v tomto případě obstarává common-rail čtvrté generace spojený s dmychadlem TwinPower Turbo. Pro nízké otáčky je určeno malé turbo, větší se zapojí při přidání plynu a vytočení motoru. Pracovní tlak vstřikovacího systému je zvýšen z 1800 na 2000 bar. Výkon tak má maximum 150 kW a točivý moment vrcholí 400 Nm mezi 2250 a 2500 min-1.
Světová premiéra sériové verze se uskuteční IAA 2009 ve Frankfurtu, sériová výroba by se měla rozběhnout krátce na to v továrně Lipsku. Letošní plán počítá s necelými 8 tisíc vyrobených vozů, příští rok by měla kapacita narůst na necelých 50 tisíc vozů ročně. Na český trh se BMW X1 dostane na konci října.