Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X1
BMW X1
BMW X1
BMW X1
61 Fotogalerie

BMW X1 F48: Tříválce z Mini přicházejí

Aleš Dragoun
Motorová paleta druhé generace nejmenšího SUV se rozšiřuje o zážehové i vznětové tříválce a nejslabší čtyřválec na naftu s pohonem všech kol.

Tříválec v BMW? Před nedávnem nemyslitelné, dnes realita. Motorová obměna neminula ani nejmenší SUV v nabídce, řadu X1, jejíž vnější design navrhl Australan Calvin Luk. Ta se v generaci F48 stala předokolkou s alternativní nabídkou systému xDrive, předchůdce E84 měl standardně zadní pohon. Až dosud, od červnové premiéry ji ovšem poháněly výhradně čtyřválce, u kterých bylo nutné pouze měnit polohu voliče automatu – s výjimkou sDrive18d. Malé motory na oba konvenční druhy paliv tvoří nyní základní modely. V nabídce se objevují ve větší míře i manuální a automatické převodovky se šesticí rychlostí.

Nejméně výkonným zástupcem stále ještě novotou vonící řady je benzinová varianta sDrive18i. Číslo v názvu dávno neznamená zdvihový objem válců. Pod kapotou mu vrčí motor B38 z Mini Cooperu, tedy tříválec 1,5 l s výkonem 100 kW a točivým momentem 220 N.m. Pochopitelně přeplňovaný turbodmychadlem. O jeho přenos na přední nápravu se starají právě ony výše zmíněné manuální a automatické převodovky, obě šestistupňové. Auto zrychluje z 0 na 100 km/h za 9,7 s a na každých 100 km jízdy konzumuje mezi 5,1 a 5,6 l benzinu.

Také turbodiesel B37 má o válec méně a stejný zaokrouhlený objem. Z něj dává sice jen 85 kW, ale zároveň 270 N.m. Přímo řazené převodné ústrojí s klasickou pákou u něj není vůbec k dispozici, jen šestistupňové samočinné. Dvoustovku sDrive16d nepokoří, maximální rychlost leží na hranici 190 km/h. Rovněž sprint na stovku jí trvá mnohem déle, 11,1 s. Se standardními pneumatikami spotřebuje pouhých 3,9 l nafty, což odpovídá vypouštěným emisím 104 g/km. Na devatenáctipalcových je o dva decilitry žíznivější a do ovzduší se dostane o 5 g CO2 více.

Taktéž nová verze xDrive18d nemá v útrobách tříválec, nýbrž čtyřválec. Jak už název napovídá, jedná se o čtyřkolku, jež doplňuje standardní sDrive. Výkon již představeného dvoulitru zůstává na hodnotě 110 kW, převodovky jsou na výběr dvě: opět šestistupňová přímo řazená a automat, tentokrát však s osmičkou rychlostních stupňů, stejně jako u předokolky. V akceleraci z klidu na stovku se liší ústrojí o desetinu: zvládnou ji za 9,2, respektive 9,3 s. Obě jedou 204 km/h a v závislosti na použitých pneumatikách spálí od 4,7 do 4,9 l nafty na 100 km.