BMW Vision Next 100: Autonomní vůz pro radost z jízdy jako dárek k výročí
V minulosti jsme se již několikrát přesvědčili o tom, že budoucnost techniky až tak neudávají samotní výrobci, ale překvapivě filmoví scénáristé. Pokud si vzpomínáte na sníme Šestý den s bývalým guvernérem Kalifornie v hlavní roli, budete mít jasno. Ledničky samy objednávaly potraviny, vrtulníky samy létaly a automobily vás dopravily kamkoliv, aniž byste museli hnout prstem. Nyní se sci-fi stává skutečností.

Dnes je tomu přesně sto let od založení automobilky BMW a takový milník si zaslouží pořádnou oslavu. Při příležitosti výroční konference se světu ukázal koncept Vision Next 100, který je sice schopen plně autonomní jízdy, ale zároveň podporuje typickou filozofii BMW – radost z jízdy. Dosáhnul toho jednoduše tím, že dává řidiči na výběr, zda se pouze poveze, nebo převezme situaci do svých rukou.
Středobodem jízdních vlastností jsou režimy Boost a Ease. Jak názvy napovídají, první z nich je orientován na řidiče, který sám udává tempo a vozidlo jej plně podporuje. Sedadlo změní svoji polohu, upraví se pozice středového panelu, a řidič má k dispozici informace pro volbu optimální jízdní stopy, brzdných bodů a rychlosti. Head-up displej narostl do rozměrů celého čelního skla a umí informovat o situaci kolem vozu – například přibližujících se vozech v případě, že jedete v mlze.
Po přepnutí do režimu Ease dojde k přetvoření kabiny pro poskytnutí dokonalého pohodlí (středová konzola a volant ustoupí do pozadí, aby nezabíraly cenný vnitřní prostor). Vůz převezme kontrolu nad jízdou, sedadla se propojí s výplněmi dveří a head-up displej zobrazí individuální obsah. Ať už zábavní, nebo informační.

V konceptu Vision Next 100 navíc řidič nikdy nebude sám. Součástí vozu je totiž takzvaný Společník symbolizovaný malou broušenou soškou. Podle BMW je symbolem inteligence a konektivity, učí se poznávat zvyky řidiče a vykonávat některé rutinní úkony. Společník je dostupný v režimu Ease, aby řidiče nerozptyloval při řízení. Navíc nekomunikuje pouze s řidičem – zelenou barvou například chodcům na přechodech indikuje, že mohou přejít vozovku.
Koncept Vision Next 100 je 4,9 metru dlouhé a 1,37 metru vysoké kupé, jehož futuristická karoserie má koeficient odporu vzduchu cx 0,18. Základní komunikační kanál mezi řidičem a vozem zajišťuje systém Alive Geometry tvořený osmi sty pohybujícími se trojúhelníky v přístrojové desce a výplních dveří. Umějí se pohybovat ve třech dimenzích a dokážou tak spojit analogový svět s digitálním.