Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW iX5 Hydrogen
BMW iX5 Hydrogen
BMW iX5 Hydrogen
BMW iX5 Hydrogen
63 Fotogalerie

BMW už testuje nové iX5 na vodík. I v extrémním arabském horku

Lukáš Volšický

Vodíkové prototypy BMW iX5 Hydrogen procházejí testováním různými skupinami zákazníků po celém světě. Automobilka se snaží vyvinout bezchybně fungující technologii inovativního pohonu, který dokonce testuje i v extrémním horku arabských měst i pouště.

Mnichovské BMW věří, že vodík je všestranným zdrojem energie a letos v únoru zahájilo testování nového inovativního vodíkového pohonu. Ten představilo v pilotní flotile nových BMW iX5 Hydrogen, když ji poskytlo různým skupinám zákazníků. Hlavním cílem je získat zkušenosti uživatelů z reálného života s nejmodernějšími vodíkovými auty, na nichž bude zakládat při dalším vývoji. Vodík je významnou technologií budoucnosti mobility.

Necelá stovka vodíkových BMW iX5 Hydrogen se aktuálně testuje ve skutečném provozu v Evropě, Spojených státech amerických, Číně, Japonsku, Koreji, a dokonce i na Blízkém východě. Ve Spojených arabských emirátech technologie prochází intenzivním testováním v horkém počasí, protože musí bezchybně fungovat jak ve vysokých teplotách dosahujících až 45°C, tak v písku a prachu, na různých převýšeních a při výrazných výkyvech vlhkosti vzduchu.

BMW využívá testování nové technologie také pro vylepšení podmínek v jednotlivých regionech, aby podpořilo vývoj plnící infrastruktury pro osobní a lehké užitkové vozy nebo autobusy. Technika nových BMW iX5 Hydrogen je spolu s vysoce efektivním palivovým článkem, elektromotorem a akumulátorem vybavena i dvěma nádržemi z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP) pro uložení vodíku pod tlakem 700 barů.

Video placeholder
BMW iX5 Hydrogen: Video zimní testování • BMW

BMW iX5 Hydrogen má palivové články o výkonu 125 kW (170 koní) a integrovanou elektrickou pohonnou jednotku eDrive páté generace. Kombinovaný výkon je 295 kW (401 koní), zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 6 sekund a nejvyšší rychlost dosahuje 180 kilometrů v hodině. Automobilka udává, že vodíkové SUV ujede až 504 kilometrů v cyklu WLTP na jedno naplnění. Přibližně 6 kilogramů v plynném stavu lze natankovat za pouhé tři až čtyři minuty.

Inženýři z Mnichova na evoluci technologie FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) spolupracují s Toyotou. Japonci ji úspěšně uvedli do sériové výroby v produkční limuzíně Mirai, která se prodává i v Česku. Automobilky spolupracují už od roku 2013 a vzájemná spolupráce přivedla na svět i novodobou Toyotu GR Supra, zakládající na německém roadsteru BMW Z4.

BMW při technologické transformaci pohonných systémů následuje vizi, že lokálně bezemisního provozu lze dosáhnout i jinými technickými řešeními než pouze bateriovými elektromobily (BEV). Automobilka chce být schopna reagovat na měnící se požadavky na různých trzích i politické a regulační prostředí v různých koutech světa. Technologie vodíkových palivových článků tak má být dalším pilířem v budoucím portfoliu pohonných systémů celého koncernu BMW Group.